Jelentéselmélet és hermeneutika
A program keretében az irodalomtudomány számára közvetlenül releváns filozófiai kérdésekre fókuszálunk. A középpontban a klasszikus értelemben, azaz a szövegek értelmezésének tudományaként felfogott hermeneutika problémái állnak: a hermeneutikai kör, a történetiség, a hagyomány szerepe, a szerzői intenciók azonosíthatósága, az értelmezések státusa és igazságigénye. Szintén tárgyalásra kerülnek az ehhez a központi problémakörhöz kapcsolódó kérdések: (1) a jelentés elemzésére használható szemantikai fogalmak elemzése, jogosultságuk vizsgálata, beleértve a nyelvi jelentés és a mentális tartalmak kapcsolatának és a jelentés naturalizálhatóságának kérdéseit; (2) a hermeneutika ontológiai fordulata, megértés mint létezés, a hermeneutikai kör átértelmezése; (3) a hermeneutika mint a humántudományok módszertana, a természettudományok és a humántudományok viszonya, a humántudományok naturalista felfogása, a természettudományok hermeneutikája, hermeneutikai vs. kritikai társadalomtudomány, az igazság problémája, objektivitás vs. relativizmus. A kérdések szisztematikus vizsgálata mellett történeti áttekintést is nyújtunk. A tárgyalás során egyaránt merítünk a fenomenológiai-hermeneutikai és az analitikus tradícióból. A legfontosabb szerzők, akiknek munkáit tanulmányozzuk: Dilthey, Husserl, Heidegger, Gadamer, Betti, Hirsch, Apel, Habermas, Ricoeur, Rorty, Frege, Russell, Quine, Kripke, Lewis, Davidson, McDowell, Brandom.Mintatanterv
Jelentéselmélet és hermeneutika program (programvezető: Dr. Ambrus Gergely)
A mintatanterv két táblázatból tevődik össze. Az első táblázat tartalmazza az első-, a másod- és a harmadéves hallgatók által felveendő tantárgyakat. E tantárgyakat a második táblázatból aszerint kell további tantárgyakkal kiegészíteni, hogy az A, a B vagy a C típusú évet írjuk-e éppen. A második táblázat tantárgyait egy hároméves ciklus során egyszer hirdetjük meg, és akkor kötelező felvenni őket. A belépő elsőéves hallgatók bármelyik típusú évben elkezdhetik tanulmányaikat, tehát A-B-C, B-C-A vagy C-A-B sorrendben is elvégezhetik a második táblázat tantárgyait.
Első táblázat
Kód |
Tantárgy |
Heti óraszám |
Féléves óraszám |
Beszámolás |
Kredit |
Tárgyjegyző |
Megjegyzés |
I. év I. félév |
|||||||
A |
Tudományos írás |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
Dr. Gyapay László |
|
C |
Szövegolvasás I. |
2-0 |
30 |
Koll. |
2 |
Dr. Ambrus Gergely, Dr. Nyírő Miklós |
|
|
Kutatószeminárium I. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-10 |
|
|
|
Kutatási beszámoló I. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-5 |
|
|
|
Egyéni kutatómunka |
|
|
|
|
|
|
I. év II. félév |
|||||||
A |
Kiadói ismeretek |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
Dr. Porkoláb Tibor |
|
C |
Szövegolvasás II. |
2-0 |
30 |
Koll. |
2 |
Dr. Ambrus Gergely, Dr. Nyírő Miklós |
|
|
Kutatószeminárium II. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-10 |
|
|
|
Kutatási beszámoló II. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-5 |
|
|
|
Egyéni kutatómunka |
|
|
|
|
|
|
II. év I. félév |
|||||||
A |
Szövegtudomány I. |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
Prof. Dr. Kecskeméti Gábor |
|
|
Kutatószeminárium III. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-10 |
|
|
|
Kutatási beszámoló III. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-5 |
|
|
|
Egyéni kutatómunka |
|
|
|
|
|
|
II. év II. félév |
|||||||
A |
Szövegtudomány II. |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
Prof. Dr. Kecskeméti Gábor |
|
|
Kutatószeminárium IV. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-10 |
|
|
|
Kutatási beszámoló IV. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-5 |
|
|
|
Egyéni kutatómunka |
|
|
|
|
|
|
III. év I. félév |
|||||||
|
Disszertációkészítő szeminárium I. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-10 |
|
|
|
Kutatási beszámoló V. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-5 |
|
|
|
Egyéni kutatómunka |
|
|
|
|
|
|
III. év II. félév |
|||||||
|
Disszertációkészítő szeminárium II. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-10 |
|
|
|
Kutatási beszámoló VI. |
0-2 |
30 |
Gyak. jegy |
0-5 |
|
|
|
Egyéni kutatómunka |
|
|
|
|
|
|
Második táblázat
Kód |
Tantárgy |
Heti óraszám |
Féléves óraszám |
Beszámolás |
Kredit |
Tárgyjegyző |
Megjegyzés |
A. év I. félév |
|||||||
B |
Szemantika I. |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
Dr. Ambrus Gergely |
|
B |
Filozófiatörténet I. |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
|
|
A. év II. félév |
|||||||
B |
Szemantika II. |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
Dr. Ambrus Gergely |
|
B |
Filozófiatörténet II. |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
|
|
B. év I. félév |
|||||||
B |
Hermeneutika I. |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
Dr. Nyírő Miklós |
|
C |
Egzisztencializmus |
2-0 |
30 |
Koll. |
2 |
|
|
B. év II. félév |
|||||||
B |
Hermeneutika II. |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
Dr. Nyírő Miklós |
|
C |
Fenomenológia |
2-0 |
30 |
Koll. |
2 |
|
|
C. év I. félév |
|||||||
A |
Irodalmi hermeneutika I. |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
Dr. Nyírő Miklós |
|
C |
Ismeretelmélet |
2-0 |
30 |
Koll. |
2 |
Dr. Ambrus Gergely |
|
C. év II. félév |
|||||||
A |
Irodalmi hermeneutika II. |
2-0 |
30 |
Koll. |
5 |
Dr. Nyírő Miklós |
|
C |
Nyelv és gondolkodás |
2-0 |
30 |
Koll. |
2 |
Dr. Ambrus Gergely |
|
Az egyes tantárgyi egységek magyarázata a kreditrendszer ismertetésében található.
A képzés során félévenként min. 30 kreditpont megszerzése kötelező. Ebből min. 15 kreditpontot a mintatantervben feltüntetett tanórák teljesítésével kell megszerezni (1–1 A, B, C tárgy felvétele minden félévben kötelező), a többi kreditpontot pedig az egyéni kutatómunka teljesítésével.
A kurzusok meghirdetéséért a programvezetőkkel egyeztetve a DI vezetője a felelős. A leckekönyvi bejegyzésért a tárgyjegyzők felelősek.
A megnevezett tárgyjegyzők az adott tantárgy felelősei. A kurzusokat a tárgyjegyzővel egyeztetve, a DI vezetőjének felkérése alapján más oktatók is oktathatják.