![]() |
5. évfolyam 1.
szám |
Lagzi Gábor: Evangélikus Egyház a 20. században Észtországban és Lettországban* |
A reformáció
a németek dominálta balti területeket a 16. században érte el, főleg annak
lutheri irányzata, s így az észteknél és részben a letteknél az evangélikus hit
gyökeresedett meg, ám a helyi parasztok számára egy kívülről rájuk erőszakolt
intézmény lehetett és maradt hosszú ideig a kereszténység. A Nagy Északi Háború
után 1721-ben Estland és Livland tartomány Svédországtól, valamint Kurland
1795-ben a nemesei Rzeczpospolita felosztásakor kerültek a cári Oroszországhoz.
Ekkor még mindig az volt a jellemző, hogy az evangélikus egyháznak „idegen”,
azaz nem a helyiekből álló vezetősége volt (a balti népesség zömében földműveléssel
foglalkozott): a protestánsok esetében a balti német bárók voltak a helyi
egyházi, és egyben politikai, gazdasági vezetők. A földesuraknak joguk volt
kinevezni a gyülekezetbe a lelkészt (ez volt az ún. patronátus), s a
gyakorlatban a saját hatalmukat erősítették azzal, hogy német nemzetiségű pásztorokat
helyeztek a lett vagy az észt nyelvű közösségekbe. Az 1832
decemberében kibocsátott cári rendelkezés értelmében az egész Birodalom
területén működő evangélikus gyülekezeteket alárendelték a Szentpétervárott működő
általános egyházi vezetésnek, amely adminisztratív szempontból a
belügyminisztérium, jogilag a szenátus alá tartozott. A hatóságok ezzel a
lépésükkel – az ortodoxia után – létrehozták Oroszországban a második állami
egyházat.[1]
Az evangélikus egyházat egy állami szerv szintjére degradálták le, s részben
emiatt, képtelen volt a lelki-szellemi megújulásra még hosszú évtizedekig.[2]
Ráadásul a cári hatalom a 19. század közepére nagy, az ortodoxiára való
áttérítési akciót szervezett és bonyolított le az evangélikus észt és a lett
parasztok között. Ennek következtében több tízezer balti tért át az államvallásra
– politikai és gazdasási előnyüket remélve, de a luteránusok a Baltikumban így
is többségben maradtak. Az evangélikus egyháznak válaszolnia kellett (volna) az őt ért
hátrányos megkülönböztetésre. Az egyik lehetséges kulcsot a helyzetre Ado
Grenzstein 1890-es munkája adta, amelynek már a címe is jellemző: „Herrenkirche oder Volkskirche?” Az
észt gondolkodó azt javasolta, hogy az evangélikus egyház váljon szét három
különböző nemzeti egyházra (észt, lett, német). Ez a gondolat nem véletlenül
egy észt fejében fogant meg: 1906-ban például Estland tartományban az
evangélikus papok 13%-a volt észt (9 lelkész), míg 59 német nemzetiségű volt,
Észak-Livlandban 19 lelkész volt észt (29%), 46 német és egy svéd. Az észt és a
lett nemzetiségű papok helyzetét megnehezítette, hogy a lelkészi kinevezés
érdekében bizonyos fokú kompromisszumot kellett kötni a német nemességgel,
hiszen a bárók még a 20. század elején is éltek feudális jogaikkal.[3] Azt is meg kell
jegyezni, hogy a német nemzetiségű papok szerepet játszottak a lett és az észt
nemzeti ébredési folyamatokban, például 1869-ben a németek vezetésével került
megrendezésre az első észt énekesfesztivál, amely rendezvény tömegeket tudott
megmozgatni és pozitív hatást gyakorolt a nemzeti érzelmekre.[4] Több lett értelmiségi is kritizálta az evangélikus egyházat (például
az ifjúlett mozgalom képviselői) – ez az észteknél sem volt másképp –, s
fokozatosan szembehelyezkedtek a keresztény vallással. A befolyásos lett
szociáldemokrata párt az ateizmus és a darwinizmus hatása alá került. Az
evangélikus egyházon belüli szakadás elkerülhetetlennek látszott.[5] A helyi német bárók
nem engedték, hogy az evangélikus egyház nemzetiségek megoszlás mentén váljon
szét. Ugyanakkor az ortodoxia favorizálása a tekintélyelvű hatalom kezében az
oroszosítás eszköze lett, és az ortodoxia fizikai jelenléte a balti térségben
az orosz államhatalom jelképévé vált – átvitt és konkrét értelemben.[6] Fordulatot hozott a baltiak – így az egyházak – életében a
függetlenség kikiáltása 1918-ban és az önálló nemzeti állam létrehozása. 1918.
november 18-án kikiáltották a Lett Köztársaságot (területe 95.971 km²,
lakossága 1.8 millió fő volt megalakulásakor). Nemzetiségileg és vallásilag az
új állam nem volt egységes: az 1920-as népszámlálás adatai szerint a lettek
75.5%-ot, az oroszok 7.8%-ot, a beloruszok 4.7%-ot, a zsidók 5 %-ot, a
lengyelek 3.4%-ot tettek ki; vallási eloszlásban is hasonló sokszínűséget tapasztalunk:
a lakosság 55%-át az evangélikusok, 24.5%-át a katolikusok, 9%-át az ortodoxok,
5.5%-át az óhitűek, 5%-át izraeliták alkották. Észtország etnikailag egységes államnak
volt mondható, hiszen 1922-ben az észtek a lakosság 87.6%-át tették ki, a
legnagyobb kisebbség az oroszok voltak (8.2%), a németek a 1.1 milliós népesség
1.5%-át tették ki. A lakosság 78.3%-a evangélikus volt, 19% ortodox, a többiek
kisebb felekezetekhez tartoztak (baptisták, metodisták, katolikusok).[7] 1919-ben döntő változást hozott az észtországi és lettországi
evangélikus egyház életében: az egyház vezetése nagyobbrészt átment az észtek
és a lettek kezébe – ami egyúttal azt jelentette, hogy eltörölték a német bárók
patronálási jogát, tehát már maga a gyülekezet rendelkezett a lelkész
meghívásának a jogával), újjáalakult a konzisztórium (egyházi tanács), amelyben
többnyira észtek és lettek foglaltak helyet. A személyi változásokon kívül
hivatalosan is deklarálták az evangélikus egyház népi (azaz nemzeti) jellegét.[8] Mindez persze nem
zajlott le konfliktusmentesen. 1919-ben ült össze Tallinnban az egyházi
kongresszus, ahol döntés született arról, hogy az addig hivatalban lévő
konzisztórium feloszlik és – a német lelkészek heves tiltakozása mellett – az
új tanácsba kizárólag észt nemzetiségű emberek kerülnek. A szuperintendenst, a
német Wilhelm Kentmannt lemondatták, helyére – püspöki jogkörrel – az észt
Jakob Kukk került, aki az egyházon belüli erőteljes észtesítés mellett foglalt
állást. A nemzeti indulatok ilyen élénk megnyilvánulása az indokolta, hogy
akkoriban az országban szolgáló lelkészek több mint fele német nemzetiségű
volt. A németek belenyugodtak a kialakult helyzetbe, abba reménykedve, hogy a
jövőben sikerül visszeszerezniük az elvesztett pozícióikat.[9] Észtországban az 1920-ban elfogadott alkotmány kimondta az egyház és
az állam szétválasztását, az 1925-ben kiadott, a vallási közösségekre vonatkozó
törvény megerősítette az állam világi jellegét, a gyülekezetek kezelésében levő
földek nagyságát 50 ha-ra csökkentette. Az anyakövezetési jog átmenet az állam
kezébe (de ha kellet, maguk a lelkészek is vezethették az anyakönyveket),
csakúgy, mint a temetők kezelési joga, bár az utóbbiakat meghagyták a
gyülekezetek gondozásában.[10] A fennálló észt
állapotokat árnyalja az a tény, hogy az 1923-ban tartott népszavazás során a
szavazók 72%-a támogatta azt a javaslatot, miszerint az iskolai hitoktatás
kötelező jellegű legyen Észtország területén. 1922-ben a lett evangélikus egyház elfogadta az egyházi
alapszabályzatát, amely kimondta, hogy az egyház legfőbb döntéshozó szerve a
zsinat, míg a határozatait a konzisztórium (egyházi tanács) hajtja végre. Mivel
biztosítva volt az országban a vallásszabadság és az egyház autonómiája, ezért
az egyházi személyek magának az egyháznak a joghatósága alá tartoztak. 1922-ben
Lettországban új vezetőket választott az egyház: a tanácsba 6 lett és 3 német
nemzetiségű személy került be, a testület elnöke lett, az alelnöke német lett.
Püspökké a zsinat Karlis Irbet választotta, egyben ő foglalta el az egyházi
tanács elnöki székét is, a németek püspökévé Peter Harald Poelchaut szavazták
meg (ő előtte a rigai Szt. Péter-templomban szolgált lelkészként). Mindkettőjük
felszentelését a svéd érsek, Nathan Söderblom végezte 1922 nyarán.[11] A német befolyás kiszorítása Észtországban nemcsak az egyházi vezetés
személyi változásaiban követhető nyomon: 1919-ban a Tartui Egyetemen teológiai
kar nyitotta meg a kapuit, és a balti német hallgatók száma 1920 és 1925 között
25%-ról 10%-ra csökkent. (1931 szeptemberében kezdte meg működését ugyanebben a
városban a Luther Akadémia, amelyet balti német magánalapítvány finanszírozott
és a hallgatóinak teológiai és filozófiai képzettséget nyújtott.[12]) Az is igaz, hogy
a német professzorok az intézményben továbbra is az anyanyelvükön tarthatták
meg az óráikat. Vidéken voltak olyan gyülekezetek, ahol észtül és németül is tartottak
istentiszteleteket, a nagyobb városokban (például Tallinn, Tartu, Narva, Pärnu)
a két gyülekezet – akár fizikailag is – egymás mellett létezett és működött.[13] Komoly vitára adott okot az észtek és a németek között, ki is
birtokolja a tallinni székesegyházat. A templomot évtizedek óta a német
gyülekezet használta, de 1921-ben Kukk püspöki székhellyé szerett volna tenni
azt. A gyülekezet természetesen nem zárkózott el attól, hogy az főpap
istentiszteletek tartson ott, de a temlom átengedésébe nem egyezett bele. A
vitába még a kormányzatnak is bele kellett avatkoznia – 1925-ben a
belügyminisztérium döntése alapján a dóm állami felügyelet alá került. A gyülekezet
a határozat miatt a bírósághoz fordult, s a pereskedés két évig tartott,
amelyből a gyülekezet került ki győztesen. A temlomot végül a
belügyminisztérium emberei erőszakkal sajátították ki, miután a gyülekezet
képviselői nem voltak hajlandóak átadni nekik a kulcsokat. Az eset komoly
tiltakozást váltott ki, az eljárás ellen főleg németországi, svédországi és
finnországi egyházi előljárok emelték fel szavukat.[14] A lett evangélikus egyházon belüli legnagyobb vita, az észtekhez
hasonlóan, a rigai Dóm birtoklása körül robbant ki, s ez az esemény is az
egyház lettesítési folyamatába illeszkedik bele. A lett egyházi vezetők már az
1920-as évek elejétől szerették volna elérni, hogy a németek átadják nekik pár
presztízsértékkel bíró templomot (például a Dómot vagy a Szt. Jakab-templomot),
de ez az akciójuk kiváltotta a Lutheran Council of USA, továbbá a svédországi,
dániai evangélikus egyház tiltakozását. Ha a németek elfogadják az ultimátumot,
azzal engedik, hogy a vallási (és nemzeti) autonómiájukba beleavatkozzanak. A
lettek nem hagytak fel tervükkel és a Dómot követelték egy lett nyelvű
gyülekezet számára. Az ügy megosztotta az egyházat, a nacionalizmus szele
megcsapta a híveket. Irbe érsek nem tudott a szélsőséges hangnemmel azonosulni
és 1931 novemberében lemondott tisztségéről.[15]
A templomot a törvényhozás, tehát egy állami szerv, a lettországi evangélikus
egyház püspöki katedrálisának nyilvánította, az ott lévő német nyelvű
gyülekezetet pedig gyakorlatilag megfosztották attól, hogy a templommal
kapcsolatos dolgokról intézkedjen. A tallinni és rigai Dóm körüli heves vitát a
balti németek egyházi életébe való fájdalmas beavatkozásnak kell értékelnünk,
amely nagymértékben elidegenítette egymástól az egy egyházhoz tartozó,
különböző nemzetiségű embereket, és a német evangélikusokban mély bizalmatlanság
alakult ki az észt és a lett egyházi vezetéssel szemben. Irbe utódául az 1932
márciusában összeülő zsinat Teodors Grünbergset választotta meg.[16] A választás során
az egyetlen jelölt volt, s nagy szavazattöbbséggel választották meg. A zsinat
egyben arról is döntést hozott, hogy érseki rang bevezetésre kerül a lett
evangélikus egyház hierarchiájába. 1933-ban Kukk püspök meghalt, helyére H.B.
Rahamägi került, aki elődjétől eltérően az egyházon belül nem képviselte
keményvonalas nemzeti irányvonalat. Mikor 1934-ben Kārlis
Ulmanis puccsot hajtott végre, elkezdődött Lettországban (a többi balti
államhoz hasonlóan) egy tekintélyelvű rendszer kiépítése. A hatalomátvételt
követően az érsek nem engedte az autoriter és nacionalista jellegű beavatkozást
egyháza életébe, de támogatta azt a javaslatot, miszerint 1934 decemberétől ne
választhassanak az egyházi vezetésbe újabb német nemzetiségű tagok (meg kell
jegyezni, hogy mindez törvényes úton történt).[17]
Egyébként a lelkipásztorok az államtól kapták a fizetésüket (ún. kongrua),
akárcsak a hitoktatók. A kiszolgáltatott szentségek (keresztelés, Úrvacsora)
száma az egész korszakban állandó maradt, létezett a belső misszió, az
ifjúsággal való foglalkozás, iszákosmentő és alkoholmegelőző csoportok
alakultak meg és működtek.[18] Hosszú
„identitáskeresés” után úgy tűnhetett, hogy az evangélikus egyház magára
talált, sok helyen igen aktív gyülekezeti élet folyt, és pozitívan befolyásolta
az egyház képét, ahogyan a lelkészek a szellemi-lelki és kulturális életben
szerepeltek. A német befolyás kiszorítása teológiai területen inkább ellenkező
irányba sült el, hiszen a rigai teológiai karon inkább a skandinávok,
liberálisabbnak mondható teológiájából merítettek, s ezt ültették át
Lettországba.[19] Az észtek szintén
inkább a skandináv és az angol protestánsok felé keresték a kapcsolatokat. 1927-ben a lett gyülekezetek felében vettek Úrvacsorát és a
házasságok 10%-át nem a templomokban kötötték meg – ez mintegy előrevetítette,
hogy a szekularizációs folyamatok már a két háború között elindulnak.[20] Hasonló volt a
helyzet Észtországban is, ahol egy 1934-es adat szerint az újszülöttek 71.5%-át
keresztelték meg evangélikusnak, a temlomi esküvők aránya 69.9% volt, míg a
temetések 87.1%-a zajlott egyházi keretek között.[21] Összegzésképpen elmondhatjuk, az észt és a lett evangélikus egyház a
függetlenség korszakában a lehetőségekhez képest megerősítették a társadalomban
elfoglalt pozícióikat. Az is igaz, hogy a szekularizációs folyamatok már a
függetlenség korában elindultak, amelyben nem kis szerepet játszott az a tény,
hogy nem igazán tudtak népegyházzá válni, bár kétségtelen, megszűnt az evangélikus
egyház kizárólagos német jellege. Az évszázados német hegemóniát nem lehetett
két évtized alatt kiküszöbölni, s az luteránus egyházhoz való tartozás nem
fonódott össze gyökeresen az ész es a lett nemzeti öntudattal, s az egyház
befolyása az emberekre a mindennapi életben is mérsékelt maradt. 1940-ben a Szovjetunió több lépcsőben bekebelezte a balti államot.
Mindehhez a „jogi” alapot az 1939. augusztus 23-án megkötött Molotov-Ribbentrop-paktum
titkos záradéka szolgáltatta, ahol a Szovjetunió és Németország megegyezett a
befolyási övezeteiről és Észtország, Lettország és (szeptember 28-tól) Litvánia
a szovjet érdekszférába soroltatott. A Vörös Hadsereg fegyveresen is megszállta
a három balti államot és azonnal megkezdődött a politikai, gazdasági és
társadalmi élet szovjetizálása. Az egyezmény egyik fontos következményét
jelentette, hogy a német nemzetiségűeknek jogukban állt elhagyni a Baltikumot
és áttelepülhettek Németországba. A folyamatot a korabeli hivatalos nyelvezet
kitelepítésnek nevezte, pedig inkább lehetett volna a „menekülés” szóval
jellemezni. Az akció 1939. október végétől decemberéig tartott, Lettországból
66 ezer, Észtországból 14 ezer német nemzetiségű polgár távozott. Immáron a
német evangélikusok nélkül volt kénytelen a lett és az észt evangélikus egyház
élni további életét, és megnyílt az út – elméletben –, hogy a balti
protestánsok egyházi téren immáron saját lábukra álljanak. Ami szovjet valláspolitikát illeti: bezárták a rigai és a tartui
egyetemeken működött teológiai karokat, szétkergették a vallásos szervezeteket,
betiltották az egyházi könyvkiadást, a könyveket elkobozták a könyvesboltokból,
a kiadóktól, sőt, ezeket még a könyvtárakból is eltüntették. Gazdasági szankciókkal
sújtották az evangélikus gyülekezeteket, hiszen sokszor az átlagos adók, járulékok
sokszorosát kellett fizetniük az államnak.[22]
Az 1941 nyarán megindult deportálások érzékenyen érintették a protestáns közösségeket:
több tízezer észtett és lettet hurcoltak Oroszország távoli vidékeire, köztük
számos évangélikus lelkészt.[23] Az ateista propagandagépezet
csak lassan tudott kiépülni, de a protestáns többségű területekkel az ateista
aktivisták eleinte nem tudtak mit kezdeni: fel voltak készülve – az ortodox
tapasztalataikra építve – a húsvét- és karácsonyellenes „hadjáratokra”, de
például október 31-e, a reformáció emléknapja új helyzet elé állította a
gépezet működtetőit. 1940. október 31-én az észt kommunista párt napilapja, a Rahva
Haal Luther Mártont „kizsákmányolónak” nevezte és a reformált egyházak „a
kizsákmányolás és az elnyomás eszközeivé” degradálódtak.[24] A német megszállás (1941-1944) ugyan új helyzetet
hozott a Baltikumban, kevés idő telt el ahhoz, hogy a vallási közösségek
teljesen kiheverjék az első szovjet megszállás okozta veszteségeket. A háború
vége felé közeledve az itt élők már jól tudták, mire számíthatnak a
szovjethatalomtól: Észtországot a szovjet bevonulással párhuzamosan 1944-ben
tömegesen hagyták el a lelkipásztorok, 250-ből csak 77 maradt a helyén, a
többiek főleg Svédországba (27 lelkész) és Németországba (41 lelkész) mentek. A
teológiai kar professzorai, tanárai vagy emigráltak, vagy a Szibériában
találták magukat. Lettországból hasonló méreteket öltött a menekülés, az
országot 134 evangélikus lelkipásztor hagyta el és Németországba távozott, 14
pedig Svédországba, csak 94 maradt meg eredeti szolgálata helyén.[25] Távozni kényszerült Grünbergs érsek is 1944 októberében, ő német
területen próbálta meg megőrizni élete végéig lelki és fizikai egységben a lett
evangélikus egyházat az emigrációban.[26]
Az exodus a lett evangélikus egyházra nézve nemcsak amiatt volt tragikus
következménnyel, mert sok pap eltávozott, hanem azért is, mert a legaktívabb,
legtehetségesebb, 30-40 év közötti generáció választotta az emigrációt (a rigai
teológiai kar ún. „nagy generációja”). Ez az „emberanyag” ugyan kivételesen jó
helyzetbe hozta az emigráns egyházat, de hosszú ideig a kintieknek anyagi
jellegű problémákkal kellett küszködniük.[27] A háborút követő évek a protestánsoknál a szellemi és a fizikai
újjáépülésnek szentelődtek, de mindez a legkeményebb sztálinista diktatúra
alatt ment végbe. Lettországban már 1944-ben létrejött a felekezetek
ellenőrzését ellátó Állami Egyházügyi Hivatal, s ennek vezetője, Voldemars
Šeškens azon a véleményen volt, hogy „kézben kell tartani” az evangélikusokat,
de nem kell mártíregyházat kreálni belőlük, s ennek érdekében „gettóba” kívánta
szorítani egyházat (belső missziók leállítása, külföldi kapcsolatok megtiltása,
aktívabb lelkészek letartóztatása). Az ideiglenes érsek, Karlis Irbe keményen
kiállt egyháza függetlensége mellett, s ennek megfelelően elutasította azt is,
hogy a szovjet ünnepekre emlékezzekek meg a templomokban, feltéve akkor, tette
hozzá irónikusan, ha a kommunista párt tagjai is részt vesznek a szertartáson.
Kiállásának következményeként Irbét 1946 februárjában Szibériába deportálták,
ahonnak csak 1956-ban térhetett vissza.[28] 1948 márciusában összeült Rigában a IX. általános zsinat, az első
ilyen jellegű esemény a szovjet időkben.[29]
Ez a szerv a rigai Szent János-templom lelkészét, Gustavs Turst választotta meg
érsekké, habár nem rendelkezett a pozíció betöltéséhez szükséges teológiai
végzettséggel (nem fejezte be tanulmányait teljesen, és azzal a feltétellel
kezdhette meg a két világháború közötti lelkészi szolgálatát, ha a falusi
lelkészi pozíciónál nem kerül magasabbra az egyházi hierarchiában).
Megválasztása mellett az nyomott a legtöbbet a latba, hogy bírta a szovjet
hatóságok támogatását, s meg is kapta a „vörös érsek” nem éppen hízelgő címet.[30] A zsinat
elfogadott egy új egyházszabályzatot, a zsinaton résztvevő tagok száma csökkent
és minden esperesi kerületből egy-egy lelkész és világi személy kerülhetett be
a testületbe. Turs a lehetőséget kihasználva indította el az egyházi életet:
betöltötte az üresen maradt esperesi helyeket, megszervezte a teológiai
képzést. Azt azonban nem tudta megakadályozni, hogy a szovjet hatóságok az
evangélikus Dómból ne alakítsanak ki koncerttermet.[31] Észtországban 1945 januárjában az ügyvivő püspök, az időközben
deportált A. Eilarts helyére August Pahnt választották meg. Az égető paphiány
miatt a konzisztórium úgy döntött, hogy a segédlelkészek átvehetik a lelkészek
funkcióit (istentiszteleteket tarthattak, kiszolgáltathatták a szentségeket),
másrészt a teológiai végzettségű nők is lehettek a gyülekezetben igehirdetők.[32] Azokat a gyülekezeteket,
amelyekben nem alakult meg az ún. egyházközségi tanács (dvadcatka, amit húsz
felnőttkorú személy alakíthatott meg), a szovjet hatóságok nem jegyezték be.
1946. január 30-án tartották Tallinnban az első háború utáni zsinatot, s itt
meghosszabbították a konzisztórium mandátumát. 1948-ban a szovjet állam szerződést
kötött a gyülekezetekkel, amelyben – úgymond – az utóbbi „kölcsönbe,
használatba” vette az állam tulajdonát képező gyülekezeti javakat; ezeket
ingyen használhatta, az ingó és ingatlan vagyonért a gyülekezet egyházközségi
tanácsa vállalt felelősséget. Magát a szerződést a dvadcatka és az adott
település végrehajtó bizottsága kötötte meg. 1949. október végén tartotta az észt evangélikus
egyház XIII. rendkívüli zsinatát – ekkor választották meg érsekké Jaan
Kiivitet. (Pahnt 1945-ben deportálták a szovjetek, a németekkel való
kollaboráció vádjával.[33])
Ő volt az, aki a későbbiekben stabilizálni tudta az egyház helyzetét, s
vezetésével elkezdődhetett az újjáépítés. Elfogadták a zsinaton az új
alapszabályzatot, amely kimondta, hogy az észt evangélikus egyház független
egyház, episzkopális – zsinati felépítéssel. Az egyház legalapvetőbb egysége a
gyülekezet. Ezek 12 esperesi kerületre voltak osztva, amelyek fölött a zsinat
és a konzisztórium áll. Az egyházhoz három nem Észtország területén található
evangélikus gyülekezet is tartozott: a pecsorai, a puskonovoi (Carszkoje Szelo)
és a petrozavodszki – az utóbbi kettő finn nyelvű volt. A legfőbb hatalommal a
zsinat rendelkezett, ezt a testületet az érsek hívta össze és ő is elnökölt
egyben. Tagja volt a 12 esperes, 12-12 lelkész és világi személy minden
kerületből, valamint a tallinni Dóm lelkésze. A zsinat elfogadta az egyházi törvényeket, meghatározta a lelkészek
jogait, kötelezettségeit és hatáskörébe tartozott a mindenkori érsek
megválasztása. A konzisztórium (egyházi tanács) a zsinat végrehajtó szerve
volt, 6 tagját három évre választották meg. Ez a szerv végrehajtotta a zsinat
utasításait, jogában állt kinevezni a lelkészeket és az espereseket, felügyelte
az egyház pénzügyeit, valamint dogmatikai szempontból vizsgálta az egyházban
hirdetett „tan tisztaságát”. Szokássá vált, hogy a gyülekezetekbe befolyt
összeg (egyházi adó, adomány) 15 %-át a konzisztóriumnak továbbították, s a
testület ebből az összegből a kiadványok megjelenését, a nyugállományba vonult
lelkészek nyugdíját és a Teológiai Intézet működését biztosította.[34] A Vörös Hadsereg
bevonulásával bezárták a hatóságok a Tartui Egyetem teológiai karát, helyére
egy ateista múzeumot helyeztek el. Kiivit érseknek végül is sikerült az
1949/1950-es tanévben beindítania Tallinnban a konzisztórium mellett működő
Teológiai Intézetet, amelyik a tartui lelkészképzési programot vette át.[35] Az 1950-es évek elejét két dolog jellemezte: az egyik, hogy
folytatódott a háborús rongálások, veszteségek helyreállítása, a másik, hogy a
baltikumi egyházakat mindinkább bevonta a szovjet hatalom a kibontakozó
békemozgalomba. Ez utóbbi nem csak azt jelentette, hogy Kiiviknek és Tursnak
békenyilatkozatokat kellett aláírnia és különböző békekonferenciákon részt
venni, hanem a hatalom az egyházi vezetésen keresztül nyomást gyakorolt magukra
a lelkészekre is, hogy a szószékről – Isten igéje hirdetése helyett – a békéről
beszéljenek és természetszerűleg ítéljék el annak ellenségeit, azaz a nyugati
világot. Az ateista propaganda is beindult, például Észtországban 1944 és 1953
között 26 ilyen jellegű kiadvány jelent meg, összesen 130 ezres példányszámban,
ugyanakkor vallásos jellegű könyv, vagy folyóirat egyáltalán nem láthatott
napvilágot.[36] A Sztálin halálát (1953) követő enyhülés korszaka a protestáns
egyházak részére egy valamelyest szabadabb légkört hozott el. A Hruscsov
fémjelezte korszak megtette a maga kedvezményeit, de a szovjet valláspolitika
iránya alapvetően nem változott meg.[37]
1954-ben lehetővé vált, hogy az észt és a lett evangélikus egyház vezetői
felvegyék a kapcsolatot német hittestvéreikkel, egy évvel később Kiivit
Helsinkibe látogathatott és ott egy békekonferencián kellett beszédet mondania.
Rövid időn belül a másik balti érsek is megkapta a Szovjetunióból való kiutazás
jogát. Ezzel párhuzamosan 1954-ben egy kelet-német evangélikus delegáció
látogatta meg a szovjet államot, de a Baltikum területére még nem léphettek be,
s emiatt Tursnak és Kiivitnek Moszkvába kellett utaznia.[38]
Egy év múlva már beutazhattak nyugat-német, dán evangélikus küldöttségek is.
Tehát a protestáns egyházak a szovjet hatalom kezében csak eszközök voltak, és
kényük-kedvükre használták fel a megfélemlített egyházi vezetőket a külföldi
propagandacéljaik elérése érdekében. 1957-ben jelent meg először a világháború után az
észt evangélikus egyház évkönyve – az enyhülés egyik jeleként, szimbólumaként;
a hatalom nagylelkűsége azonban ne vezessen félre minket, mert a kiadványhoz
1969-ig csak külföldön lehetett hozzájutni, s azt a világ ökumenikus
szervezeteihez juttatták el.[39]
Az 1944 -1977 közötti publikálási tilalomban ez az évkönyv volt az egyetlen kivétel,
a kiadványban teológiai jellegű cikkek és 1957-et bezárólag az egyházi
események felsorolása található. A továbbiakban a hatóságok évente egy
evangélikus kalendárium megjelenését engedélyezték. Lettországban 1954-ben egy
evangélikus himnuszkönyvet adtak ki, 5000 példányban. Tegyük hozzá, hogy a
szovjet cenzúra nem hagyta a kiadványban a „veszélyesnek, államfelforgatónak”
vélt strófákat, s így Luther leghíresebb himnuszának, az „Erős vár a mi Istenünk” egyik versszakát törölték.[40]
1959-ben a rigai katedrális az elkobzás sorsára jutott, s a lett
filharmonikusok koncerttermévé alakították át. 1961-ben kis példányszámban lett
evangélikus énekeskönyv láthatott napvilágot. 1962-ben mind az észt, mind a
lett evangélikus egyház – az orosz ortodox egyházzal együtt – tagja lett az
Egyházak Ökumenikus Tanácsának, egy évvel később pedig a Lutheránus
Világszövetségnek és az Egyházak Világtanácsának.[41] A szovjet korszak elejét jellemző protestáns
vallásosságot igen nehéz megvizsgálni, hiszen kevés és hiányos adatok állnak
rendelkezésünkre. Lettországban a korszakban 350 ezer hívő evangélikust
találunk, akik 201 gyülekezetbe tömörültek s ezekben 94 lelkész szolgált.[42]
Kiivit érsek 1958-ban megállapította, hogy az észtországi konfirmáltak száma
„meglehetősen nagy” volt, az átlagéletkor ennek a szentségnek a
kiszolgáltatásakor a Baltikumban 16-17 év volt. Abban az időben az evangélikus
egyházhoz 700 ezer ember tartozott, 172 gyülekezetben 122 lelkész szolgált.
1961-ben ez a szám 168 gyülekezetre és 110 lelkészre csökkent. 1966-ben egy másik
számítás szerint már csak 146 gyülekezetben 114 lelkész szolgált, a hívők
számát 350 ezerre tehetjük.[43]
A szentségek kiszolgáltatása is igen drasztikusan csökkent: 1957-ben a gyerekek
55.8%-át keresztelték meg, a házasságok 29.8%-át kötötték templomban, és a
temetések 64.5%-a zajlott egyházi szertarás szerint. Ezek az arányok 1968-re a
következőképpen módosultak: 12.5%, 2.6% és 46%, 1974-ben 10.4%, 2.9% és 38.6%.[44]
Azonban Észtországban a mélypontot a vallásgyakorlat az 1970-es évek közepén
érte el: 1977-ben az evangélikus egyházban 617 keresztelő volt
(összehasonlításul 1937-ben 11.437), 543 konfirmáltak (10.530), az egyházi
esküvők, illetve egyházi temetések száma 205 (6.227), illetve 4.085 (11.995)
volt.[45]
Ki lehet jelenteni, hogy az 1970-es évekre az észt és a lett evangélikus
gyülekezetekben a vallásgyakorlat a minimális szintre süllyedt, a
szellemi-lelki, de fizikai pusztulás egyre nagyobb méreteket öltött.[46] Érdemes megnézni hogyan nézett ki a szekularizációs folyamat a balti
protestáns területeken. Christel Lane az új szovjet rítusokat tárgyaló
könyvében kijelenti, hogy az új szovjet „szokásokat” jobban be lehetett vezetni
Észtországban és Lettországban és ezt a gyenge helyzetben lévő evangélikus
egyházzal magyarázza. Azt is megjegyzi, hogy az új rítusokkal szemben nagyobb
volt az elutasítás olyan területeken, ahol erős nemzeti egyház létezett
(például Litvánia) és/vagy viszonylag nagy volt a társadalmi-gazdasági elmaradottság
(például a közép-ázsiai köztársaságok).[47]
A felnőttavatási szertartást eleinte a hatalom az evangélikus konfirmáció meggyöngítésére
szánta, de az idők folyamán az újabb jelentéstartalommal bővült és más célokat
is kezdett szolgálni. Amíg a konfirmáció „csak” a keresztény fiatal vallásos
érettségét jelentette, addig a felnőtté avatás azt jelezte, hogy az adott egyén
politikai, társadalmi szinten vált nagykorúvá. A szertartást ebben a két
országban 1957-ben vezették be, és egyre inkább népszerűbb lett a fiatalok körében.
Az ünnepet („Fiatalok Nyári Napja”) július hónap első vasárnapján tartották,
ezt rendszerint a kommunista ifjúsági szervezet, a Komszomol rendezett meg,
felhasználva a párt támogatását is.[48] Fontos szerep jutott a protestáns egyházak
életében a lelkészképzésnek, bár nem volt akkora, mint a litvániai (Kaunas)
vagy a lettországi (Riga) katolikus szemináriumoknak.[49] Rigában és Tallinnban volt az
evangélikus egyház ún. Teológiai Intézete, amely kisebb mértékben a két
világháború között működő teológiai karok jogutódjainak tekinthetők. Mindkét
intézményt az egyház tartotta fenn és hallgatóinak felsőfokú teológiai
képesítést nyújtott – tehát alapjában nem lelkészképzésről beszélhetünk, de
természetesen a lelkészi szolgálatnak elengedhetetlen feltétele volt a
teológiai végzettség. Az Intézetben oktattak Ó- és Újszövetséget, egyháztörténelmet,
rendszeres teológiát, gyakorlati teológiát és liturgiát, filozófiát, valamint a
három szent nyelvet (héber, görög, latin). A jelentkező felvételéről az
intézményben a rektor és a dékán döntött. Az oktatás nem volt rendszeres
jellegű, mint a katolikus szemináriumokban, a konzultációs idők alkalmával
(átlagosan évente tízszer négy napra) a hallgatók levizsgáztak,
szemináriumokon, előadásokon vettek részt, illetve konzultálhattak a
tanárokkal. A könyvtárak a régi világháború előtti állományokból álltak,
kiegészülve az időközben elhunyt lelkészek hagyatékával.[50] Kiivit érsek úgy próbálta javítani a
teológiai képzést, hogy külföldi útjai során beszerezte a legfrissebb teológiai
szakirodalmat, és ezeket a könyveket a hallgatóknak egy év alatt kellett
feldolgozniuk. De a tananyagot így is gépelt formában sokszorosították és
terjesztették.[51]
1967-ben a mindössze 61 esztendős Kiivit érsek nyugdíjba vonult, ezt hivatalosan
egészségügyi állapotával magyarázták. Helyére Alfred Tooming került, aki
békemozgalom elkötelezett híveként volt számontartva.[52] Változás történt a lett
evangélikusoknál is: 1968 márciusában Turs érsek 78 éves korában visszavonult,
utóda Peters Kleperis lett, aki azonban hirtelen szívrohamban elnyúnyt. Helyére
1969 februárjában Janis Matulist választották meg, aki korábban egy vidéki
gyülekeztben szolgált.[53] Amikor 1977-ben meghalt Tooming érsek, csak egy fél évvel később
sikerült megválasztani utódát, Edgar Hark személyében.[54]
Nagy eseménynek számított, hogy 1980-ban a Luteránus Világszövetség Tallinnban
tartotta európai konferenciáját – ez volt az első alkalom, hogy a Szovjetunió
területén evangélikus hívek nemzetközi összejövetelt szerveztek volna, amelyen
nyugati delegációkat is fogadtak. (A hatalom részéről tanúsított
engedékenységben közrejátszhatott az is, hogy az 1980-as moszkvai olimpia valamelyest
nyitottabbá tette a szovjet vezetést.) A város számos templomában
istentiszteleteket és áhítatokat tartottak. Az 1980-1981-es lengyelországi
válság nem maradt visszhang nélkül Észtországban és Lettországban sem: a
kommunista párt két helyi vezetője, Karl Vaino és August Voss a lengyel Szolidaritás
szakszervezeti mozgalom erős vallási gyökereire hívták fel a figyelmet.[55] 1982-től – Luther
Márton születésének 500. évfordulójához kapcsolódó ünnepségsorozat keretében –
mégis megjelenhetett az Észt Evangélikus Egyház című folyóirat, s
ugyanabban az évben engedélyezték adventi és húsvéti énekeslapok
sokszorosítását, valamint megjelent egy, külföldre szánt könyv angol és német
nyelven, amelyben személyesen az érsek mutatta be az egyház életét. 1983-ban
napvilágot látott a Luther által írt Kiskáté.[56] Úgy tűnt, hogy Hark vezetése alatt megerősödött a nemzeti irányzat az
egyházban, s az érsek fellépett, szavaival „a radikálisan orosz- és
szovjetellenes nacionalizmus” ellen. Két lelkészt – Villo Jürjot és Vello
Salumot – Hark felfüggesztett a lelkipásztori szolgálat alól, mert határozottan
kritizálták az egyházi vezetést a nemzeti ügyekben elfoglalt érdektelensége
miatt.[57] Az érsek nem állt
ki Harri Mõtsnik lelkész mellett sem, aki 1976-tól a puskinovói, finn
nyelvű gyülekezetben szolgált, s itt konfliktusba keveredett a hatóságokkal, s
emiatt Hark visszahívta őt Észtországba. Az észt emigránsok egyik lapjában
megjelent Motsnik igehirdetése, amely a szovjet állampolgárok jogi helyzetének
visszásságairól szólt. 1984-ben az érsek felfüggesztette őt is a hivatalából,
ugyanis a főpap a „pszichikailag tönkrement” lelkész igehirdetéseit „tiszta
badarságot” tartalmaztak. A papot 1985 októberében három év kényszermunkára és
két év száműzetésre ítélték „szovjetellenes propaganda és agitáció” vádjával.
Motsnikot azonban fél év eltelte után szabadon engedték.[58] 1976-ban tartották meg a lett evangélikus egyház 12. általános
zsinatát, és ott egyhangúlag 7 évre meghosszabbították Matulis mandátumát, ez
megismétlődött 1984-ben is. A Luther-évfordulóhoz kapcsolódóan Rigában járt az
LVSZ főtitkára, négy nyugat-német evangélikus püspök, valamint észtországi
katolikus, ortodox, baptista és adventista delegációk tették tiszteletüket az
ünnepségek színhelyein. A lelkészképzésben az a helyzet állt elő, hogy a két
világháború között végzett lelkészgeneráció kezdett kiöregedni.[59] 1985-ben meghalt
Matulis és az 1986-os zsinat Gailitis esperes ellenében, 28:15 arányban Eriks
Mesterst választotta meg érseknek – a szovjet időkben első alkalommal történt
meg, hogy a posztra két jelölt vállalta a megmérettetést.[60] Az 1980-as években az egyik legjelentősebb (és tegyük hozzá –
legmeglepőbb) vallási megújúlási mozgalom Lettországban jelentkezett, amely a
már-már tetszhalál állapotában lévő evangélikus egyházat élesztette fel. Az
addig hallgató egyház hirtelen hangos lett – és a több szabadságot és jogot
követelő hangok kikerültek az egyházi berkeken kívülre, s emiatt az állam sem
maradhatott tétlen az ügyben.[61] Az újfajta
gondolkodást képviselő evangélikus lelkészek csoportja az 1980-as években
kezdett formálódni a Teológiai Intézetben. A konfliktus Maris Ludviks
teológushallgató körül robbant ki, aki 1985-ben fejezte be tanulmányait (közben
rövid időre börtönbe került „autóspekuláció” miatt). Rendkívüli népszerűségnek
örvendett a fiatalok körében, ám a lett evangélikus érsek – nyilvánvalóan az
Állami Egyházügyi Hivatalból érkező nyomásra – nem volt hajlandó őt lelkésszé
szentelni. Csakhogy 1986-ban Mesters meghalt és az új érsek még nem került a
hivatalába, a teológushallgató kihasználva az átmeneti időszakot a litván evangélikus
püspököt, Jonas Kalvanast kérte fel a szertartás megtartására. Az avatás után
Ludviks visszatért szülőföldjére, de az Egyházügyi Hivatal megtagadta tőle a
lelkészi működéshez elengedhetetlenül szükséges engedély kiállítását. 1987 legelején a Padomju Jaunate (Szovjet Ifjúság) c. lapban
olyan cikk jelent meg, amely támadta Ludviksot és feketézőnek, ifjúkori
bűnözőnek mutatta be. Erre Modris Plate és még négy vezető evangélikus lelkész
az újságnak tiltakozó levelet írtak, de az a levelet nem volt hajlandó közölni.[62] Az esetnek
következményei lettek: nem sokkal eztután Kuldiga település tanácsa (itt
lelkészkedett Plate) kérte a pap felmentését, erről a kérésről az Egyházügyi
Hivatal tájékoztatta az evangélikus egyház konzisztóriumát – abban az esetben,
ha nem az egyház mentené fel őt, akkor a Hivatal vonja vissza a működési
engedélyét.[63] Az egyházi vezetés
eleinte visszakozott felfüggeszteni a lelkészt, de végül nem tudott ellenállni
a nyomásnak: 1987 márciusában az evangélikus egyház tanácsa felfüggesztette
lelkészi hivatalából Platét. A hatalom a legfelső egyházi vezetést használta ki
a rendszernek nem tetsző ember félreállítására, s végezetül ez lett a
konfliktus forrása: megmutatkozott teljes valóságában az egyházi vezetés
hatalom előtti behódolása, amely egy igen aktív, tehetséges tagját sem képes
megvédelmezni az üldöztetések, zaklatások ellen. Az egyházi vezetés április
20-án kibocsátott levelében, amelyet maga az érsek írt alá, megtiltotta
bizonyos liturgikus formák alkalmazását (például a könyörgések során
„felesleges szavak” hozzáadását) és irányelvül az ágendát jelölte meg. Ez
utóbbi betartására intett az egyházi tanács minden esperest, lelkészt és
teológiai hallgatót. A körlevelet a következő mondat zárta: „Ez az utolsó figyelmeztetésem.
Ha ez megint megismétlődik, a felelős meg lesz büntetve, sőt az is
elképzelhető, hogy visszavonjuk a működési engedélyét.” A levél egyértelműen
Plate által bevezetett reformok ellenhatásként született meg, ő ugyanis az
istentszteletek alatt hangos szavakkal imádkozott a bebörtönzöttekért.[64] Március végén az érsek és a konzisztórium két tiltakozó levelet
kapott, az egyiket 19, a másikat pedig 5 lelkész írta alá (az aláírók között
találjuk a Teológiai Intézet rektorát, az intézmény négy oktatóját, a 15
esperesből hármat). Ezekben a levelekben Platét példaképüknek vallották, aki
fáradságot nem ismerve és saját anyagi javait nem sajnálva dolgozott a
híveiért, majd így folytatták: „Képzelje el, hogyan érezhetjük magunkat, amikor
a szemeink előtt büntetik meg az egyik legkitűnőbb lettországi lelkipásztort és
irányítják át egy másik gyülekezetbe... egyetlen bűne Istennek és a lett
evangélikus egyháznak érdekében kifejtett fáradhatatlan és megalkuvást nem tűrő
szolgálata. Fájdalmas látni azt, hogy az egyházi tanács vonakodik megvédeni az
egyház egy lelkészét, s ez a magatartás megingatja a tanácsba vetett
bizalmunkat.”[65] Maga Plate
kijelentette, hogy a tanács határozatát nem veszi figyelembe, mert az nem
keresztényi, árt a gyülekezetnek és mert állami sugalmazásra hozták meg. 22
lelkész a zsinat összehívását követelte. A tiltakozásba bekapcsolódott a több
emberi és nemzeti jogot követelő Helsinki-86 nevű ellenzéki csoport is, amely a
Helsinki Zárónyilatkozatot aláíró államoknak elküldött levelében az ügy kapcsán
kijelentette, hogy Plate és Ludviks bűne mindössze annyi, „elutasították a
KGB-vel való együttműködést és lelkiismeretesen végezték a munkájukat”. A
csoport kiállt a nagyobb vallásszabadságért a Szovjetunió területén.[66] Egy belső egyházi
ügynek indult eseménysorozat lavinát indított el – ehhez szükség volt a
külvilág katalizáló erejéhez – és az már nem csak vallási, hanem rendszeret
érintő kérdéssé nőtte ki magát: kialakulóban volt a disszidens mozgalom. 1987 júniusában Plate és még 14
lelkész létrehozta a „Megújulás és Újjászületés” (Adzimšanas un atjaunošanas)
nevű csoportot, azzal a céllal, hogy „nyíltan kiálljon a lettek azon joga
mellett, hogy keresztényi életet éljenek”.[67]
Az alapító okiratban sürgették az egyházi tanácsot, hogy tegyen lépéseket a Lett
SZSZK-ban érvényben lévő vallásügyi törvény megváltoztatása érdekében. A
javasolt változtatások a következőek voltak: alternatív katonai szolgálat
bevezetése, a hitoktatás engedélyezése, vallásos televízió- és rádióadások
beindítása, több vallásos irodalom megjelentetése, az egyház jogi mozgásterének
bűvítése.[68] A csoport
további céljának tekintette, hogy megállítsa a lett evangélikus egyházon belül
tapasztalható hanyatlást s az intézményt újra vonzóvá tegye a lettek számára.
Megállapították, hogy a két világháború közötti egymillió egyháztag 1980-ra a
harmadára olvadt el, de a rendszeres templombajáró gyülekezeti tagok számát 25
ezerre tették. Szóvá tették a paphiányt is, 1980-ban közel 100 lelkész
szolgált. Megjegyezték, hogy a fennálló helyzet kialakulásához részben
hozzájárult az egyházi vezetés engedékeny hozzáállása: a Nagy Októberi
Forradalom tiszteletére tartott istentiszteletek valószínűleg az egyház
behódoló voltát jelezték a külvilágnak. Emiatt a „Megújulás és Újjászületés” a
lett társadalom számára az evangélikus egyház hitelességét akarta bemutatni
„keresztény tanúságtétel” formájában.[69] Az egyházi vezetés a „rebellis
csoportosulást” nem kívánta támogatásban részesíteni, ezért inkább ellenakcióba
lépett: az egyházi tanács júliusban Platét megfosztotta esperesi rangjától és a
teológiai Intézetben betöltött tanári állását is beszüntették. Robert Akmentist
eltávolították az Intézet rektori székéből, a csoport többi tagja vagy megszűnt
esperes lenni, vagy áthelyezték másik gyülekezetbe. Az akció ellen a mozgalom
tagjai az egyházi tanácsot elítélő levélben fordultak a hívő lettekhez és a
Luteránus Világszövetséghez. A tiltakozáshoz csatlakozott a Teológiai Intézet
45 diákja is, ők a rektor felmentését kifogásolták. A további bonyodalmak
elkerülése végett és a nyugalmat megőrizendő, ideiglenes jelleggel
felfüggesztették az Intézet működését. A hatalom
részéről is megindult a támadás: a Padomju Jaunate hasábjain
szeptemberben „Farizeusok maszk nélkül” címmel cikk jelent meg, ahol a
„Megújulás és Újjászületés” mozgalmat úgy írta le, hogy az a törvényeket akarja
megváltoztatni, Platét azzal gyanúsították, hogy nyugati adományokból
gazdagodott meg, továbbá nacionalista és reakciós külföldi körökkel tartja a
kapcsolatot. Sőt, a lap szerint a lelkész céljai elérése érdekében
karatetudását, a fekete mágiát és szabadkőműves kapcsolatait is felhasználta.
Természetesen, a lelkészt védelmezni kívánó kuldigai gyülekezeti küldöttséget
nem fogadták Rigában, a lap szerkesztőségében.[70] A mozgalom és az érsek közötti tárgyalások
eredménytelenek maradtak: Mesters arra buzdította a lelkészeit, hogy „öltsék magukra
a türelem fegyverzetét”, majd hozzátette, a tanács döntését „bizonyos nyomás”
hatására hozta meg. Ekkor a mozgalom valóságos hadüzenetet küldött, ha a tanács
továbbra is kitart a döntése mellett, akkor a „Megújulás és Újjászületés”-hez
tartozó lelkészek nem fognak több istentiszteletet tartani. Az ÁEH vezetője,
Eduards Kokars-Trops a mozgalmat úgy írta le, hogy az „felelőtlen és
társadalmilag” veszélyes, tagjai pedig „nacionalista és szovjetellenes”
személyek, akik „ellenséges és szovjetellenes nyugati körökkel” tartják a
kapcsolatot. A Luteránus Világszövetség az üggyel kapcsolatosan aggodalmát
fejezte ki, a szervezet főtitkára, Gunnar Staalsett Rigába utazott, hogy tárgyaljon
Mesterssel.[71]
1988 már teljesen új helyzetet hozott, Plate januárban hivatalosan is a
kuldigai gyülekezet lelkipásztora lett, Akmentis elkezdhette tartani óráit a
Teológiai Intézetben. A Baltikumban a peresztrojka, a glasztnoszty elterjedése lehetőséget
biztosított a helyi egyházaknak, hogy belsőleg megújuljanak és –
lehetőségeikhez mérten – segítséget nyújtsanak az adott országban zajló nemzeti
megújhodáshoz. Az 1980-as évek végén a „nemzeti ébredés” motorjai,
katalizátorai a Népfrontok lettek, és ernyőszervezetként maguk köré gyűjtötték,
eleinte pártállástól, világnézettől függetlenül mindazokat az embereket, akik a
nemzeti-szellemi újjászületésért hajlandóak voltak cselekedni. A hívő emberek nem maradtak tétlenül ezekben a sorsdöntő
pillatatokban: Lettországban 1988 júniusában alakult meg a Lett Népfront,
amelyben a Helsinki-86 ellenzéki csoporton kívül helyet kaptak a
környezetvédők, a kommunista párt reformgondolkodású személyei, illetve maga
Modris Plate és Juris Rubenis evangélikus lelkészek is. A Népfront célkitűzései
között szerepelt a demokrácia, a pluralizmus és a nagyobb nemzeti függetlenség.
A Front első kongresszusára 1988 októberében került sor Rigában, s ez egyben
azt is jelentette, hogy 1959-es bezárása óta először tartottak a városi Dómban
evangélikus istentiszteletet (Plate és Rubenis szolgálatával, az előbbi a
tékozló fiúról szóló igeszakaszról mondott prédikációt). A kongresszuson szóba
került az egyházak helyzete is, a résztvevők elégedetlenségüket fejezték ki a
még életben lévő, felekezetekre vonatkozó törvényekről és szorgalmazták az
Állami Egyházügyi Hivatal átalakítását. Platét közben beválasztották a Népfront központi irányító szervébe,
valamint a szervezet lapjának, az Atmodá-nak (Újjászületés)
szerkesztőbizottságába. Plate egy svéd lapnak nyújtott interjújában így
magyarázta e világi (politikai) szervezetben való aktív részvételét:
munkájával, kapcsolataival a keresztény értékeket és erkölcsiséget szerette
volna „becsempészni” a nemzeti újjászületési mozgalomba, és ilyen módon is
harcolnia a társadalomban jelen lévő közömbösség ellen. Az interjú kulcsmondata
a következő volt: „Hiszek abban, közvetlen jövőnk attól függ, hogy nemzeti
mozgalmunk mennyire lesz keresztény”.[72]
Megemlítést érdemel az a tény, hogy a lett evangélikus egyház vezetése 1989
júniusában az ország függetlenségét teljes mértékben támogatta, mert véleményük
szerint jobban lehet képviselni az egyetemes keresztény értékeket és a lett
nemzeti érdekeket egy szabad és független államban.[73] Észtországban a nemzeti és a vallási újjászületés nem állt olyan
szoros kapcsolatban, mint a szomszédos balti államban. Az Észt Népfrontban
kevés hívő ember vett részt, emiatt a vallási kérdések nem játszottak központi
szerepet. Az 1987-ben megválasztott érsek Kuno Pajula azt hangsúlyozta, hogy az
egyház nem játszhat a politikában szerepet. Azok a pásztorok, akik részt
kívántak venni a nemzeti mozgalomban, inkább a radikálisabb Észt Kongresszust
választották.[74] Lettországban a politikai változás „palotaforradalmat” idézett elő az
evangélikus egyházban: az 1989 áprilisában megtartott zsinat leváltotta az
érseki székéből Mesterset és helyére Karlis Gailitist választotta meg.[75] A zsinat éles
viták közepette zajlott le, az „Újjászületés és Megújulás” mozgalom számos
prominens tagja és személyisége támadta a régi egyházi vezetést, azt vetették a
szemükre, hogy túlságosan kiszolgáltak a szovjet hatalmat és gyengén
képviselték az egyházi és a nemzeti érdekeket. Az új egyházi vezetésbe bekerült
Plate, Feldmanis, Rubenis és az új érsek, bár nem volt tagja a mozgalomnak,
támogatásba részesítette őket. Megváltozott az egyházi szabályzat: az esperesi
kerületekből egy-egy lelkészi és világi tagja lehetett a zsinatnak.[76] Még abban az évben
rigai istentiszteleten mutatatták be az egységdokumentumot, amelyben a lett
evangélikus egyház kinyilvánította, hogy az emigráns egyház igazi módon
szolgálta és képviselte a lett nemzetet az emigrációban és a világban, az
emigráns lett evangélikus az új érseknek és a zsinatnak jókívánságait fejezte
ki, akit és amelyet demokratikus módon választottak meg, s így erkölcsileg és
jogilag a lett nép képviselőivé és szószólóivá váltak. Mindkét egyház kifejezte
abbéli szándékát, hogy megmutatják ez Evangélium örömhírét a letteknek, és e
cél érdekében a jövőben szorosan együtt fognak működni.[77] Észtországban a váltás kevésbé volt drámai, talán annak is
köszönhetően, hogy az ottani evangélikus egyház nem mutatkozott olyan
simulékonynak és behódolónak, mit Lettországban, igaz, a társadalomban nem is
képviselt akkora erőt. Pajula érseknek sikerült megőriznie érseki székét, de a
szovjet rendszerben kompromittálódott egyházi vezetést leváltották.[78] A zsinatban helyet
kapott ifj. Jaan Kiivit esperes (az érsek fia), aki élesen kritizálta az
felsőbb egyházi vezetést, miszerint az a szovjet korszakban mélyen hallgatott.
Gailitis és Pajula lobbizásának köszönhetően a Luteránus Világszövetség 1990
februárjában nyilatkozatot bocsátott ki, amelyben minden jóakaratú embert arra
kért, hogy támogassa az észt, a lett és a litván függetlenségi mozgalmat.[79] Egyébként az észt evangélikus egyházban – pozitív
értelemben vett – drámai változások zajlottak le az 1990-es esztendőben: ebben
az évben kulminálódott a kiszolgáltatott szentségek (keresztelés, Úrvacsora)
száma. 1987-től kezdődően figyelhetjük meg, hogy fokozatosan emelkedett a
keresztelések és a konfirmációk száma (1987 – 1232 keresztelés, illetve 1179
konfirmáló, 1988 – 4534, illetve 2711, 1989 – 12585, illetve 8814). 1990-ben
összesen 18.606 embert kereszteltek meg az evangélikus egyházban és 11.691
személy részesült konfirmációban.[80]
Érdemes megjegyezni, hogy ezek a számok magasabbak, mint az éves természetes
szaporulat mutatói, a magyarázat az, hogy sokan felnőtt korban kérték a
megkeresztelésüket, s nem egy esetben az egész család kérte felvételét az
egyházba. Meg kell jegyezni, hogy ez a fajta kezdeményezés nem az egyháztól
indult el, hanem maguk az emberek szerették volna ilyen módon (is) kitölteni a
szovjet rendszert okozta szellemi-lelki űrt.[81] Mi adja az egyházak és felekezetek fontosságát az észtek, a lettek
(és a litvánok) életében? Elsősorban az, hogy a nyugati kereszténységhez való
csatlakozásukkal az ortodoxiától és így az orosz, keleti kultúra világától
határozott megkülönböztetést nyertek el, s ezzel másfajta gondolkodás,
munkaetika, jogrendszer, kultúra bontakozhatott ki közöttük. Ez a különbséget
még a szovjet rendszer sem tudta teljesen lerombolni. Másodsorban az egyházak a
térség legősibb, legnagyobb hagyományokkal rendelkező intézményinek
számítottak. A magukban hordozott hagyomány, az intézményi jellegük és az
állami szervektől való (nagyon) viszonylagos függetlenségük lehetőséget
nyújtott, hogy a hivatalos ateizmussal szemben egy másfajta utat mutassanak.[82] Ugyanakkor érdemes jegyezni, hogy az 1960-as évek végén és az 1970-es
évek elején a Litvániában kibontakozó ellenzéki mozgalom a katolikus egyház
köré szerveződött meg – s egyben megalakult a Szovjetunió egyik
legszervezettebb és legnagyobb eredményeket felmutató disszidens
csoportosulása. Ennek a mozgalomnak volt a szócsöve a Litvániai Katolikus Egyház Krónikája, amely hűen tükrözte vissza a
korabeli szovjet állapotokat. A szamizdat az emberi, nemzeti jogok és a
vallásszabadság védelmezőjeként lépett fel, s kapcsolódott be a szovjet
emberjogi küzdelmekbe.[83] Az észt és a lett
evangélikusoknál nem találhatunk ekkor és ilyen jelentőségű ellenzéki
mozgalmat, mivel Litvániával ellentétben, Észtországban és Lettországban nem
lehetett igazi népegyházról beszélni. A szekularizációs folyamatokat a szovjet
rendszer csak felerősítette, s a vallástól való elfordulás ilyesztő méreteket
öltött mindkét országban. Mégis, a glasztnoszty és a peresztrojka idejében a balti
egyházak a jelentőségükhöz és befolyásukhoz mérten segítséget tudtak nyújtani a
függetlenség kiharcolásában. A független államiság visszanyerése meghozta a
balti társadalmaknak, így az egyházaknak is a szabad fejlődés lehetőségét. Jegyzetek: * A tanulmány a XX. Század Intézet támogatásával
készült. [1] Krindatsch,
Aleksej D.: Protestanten und
Lutheraner in Russland – gestern und heute. In: Osteuropa, 1995.
7. sz. 651. p. [2] Feldmanis,
Roberts: Die Lutherische
Kirchen im Baltikum des 19. Jahrhunderts. Kirche in Staat und Geselschaft im
19. Jahrhundert. In: Lutherische Kirche in der Welt, 1993. 40.
sz. 184-187. p.; valamint Koolmeister,
Richard: Zur Geschichte der
Synoden in der Kirche Estlands. In: Kirche im Osten, 1978-1979.
21-22. sz. (továbbiakban: Koolmeister,
1978-1979.) 18-19. p. [3] Neumarke,
Dorothea: In memoria Jaan
Kiivit. In: Kirche im Osten, 1972. 15. sz. (továbbiakban: Neumarke, 1972.) 163-165. p. [4] Lieberg,
Burchard: Spae mea, Christus.
Die Evangelisch-Lutherisch Kirche Estlands. In: Lutherische Kirche in
der Welt, 1985. 32. sz. (továbbiakban: Lieberg,
1985.) 84-85. p. [5] Ansons,
Gunars: Charakterzüge der
Lutherische Kirche in Lettland. Erfahrungen aus Vergangenheit und Gegenwart. In:
Lutherische Kirche in der Welt, 1993. 40. sz. (továbbiakban: Ansons, 1993.) 201. p. [6] Kahle,
Wilhelm: Die Orthodoxie im
baltischen Raum. Ein Überblick. In: Kirche im Osten, 1978-1979.
21-22. sz. 88-89. p. [7] Rauch,
Georg von – Misiunas, Romuald J. –
Taagepera, Rein: A
balti államok története. Bp., 1994. 58-60. p. [8] Koolmeister,
1978-1979. 22-23. p. [9] Ketola,
Mikko: Some Aspects of the
National Question in the Lutheran Church of Estonia, 1918-1939. In: Religion,
State and Society, 1999. 2. sz. (továbbiakban: Ketola, 1999.) 239-241. p. [10] Hark,
Edgar: The Estonian Evangelical
Lutheran Church today. Tallinn, 1982. (továbbiakban: Hark, 1982.) 18-19. p. [11] Garleff,
Michael: Die Deutschbalten als
Nationale Minderheiten in den unabhanigen Staaten Estland und Lettland. In:
Pistohkors, Gert von (szerk.): Deutsche
Geschichte in Osten Europas. Baltischen Landern. Berlin, 1994.
(továbbiakban: Garleff, 1994.)
509-511. p. [12] Garleff,
1994. 511. p. [13] Lieberg,
1985. 85. p. Egyébként a német nyelvű gyülekezetek külön esperesi
körzetbe voltak szervezve. [14] Ketola,
1999. 242. p. [15] Garleff,
1994. 514. p. [16] Ő egyébként 1907-ben Ventspils városának első
lett nemzetiségű lelkipásztora volt, annak ellenére, hogy a településen
többségben voltak a lettek, a tisztségét egészen 1934-ig megtartotta. 1922-ben
a kereszténydemokrata párt színeibe bekerült a parlamentbe, ahol védelmezte az
evangélikus egyház jogait, politizálásában a lett nemzeti érdek érvényesítése
és képviselete kapott elsőrendű szerepet. Ruhtenberg,
Ralph: Erzbischof Prof. D.
Teodors Grünbergs. In: Kirche im Osten, 1965. 8. sz.
(továbbiakban: Ruhtenberg, 1965.)
102-109. p. [17] Ruhtenberg,
1965. 113-114. p. [18] Anderkas,
Claus von: Gemeinschaft des
Schicksala des Glaubens. Die evangelische-lutherische Kirche Lettlands. In:
Lutherische Kirche in der Welt, 1985. 32. sz. (továbbiakban: Anderkas, 1985.) 107. p. [19] Ansons,
1993. 202. p. [20] Ansons,
Gunars: Lettlands Kirche und
ihre Erfahrung mit Amt und Gemeinde. In: Lutherische Kirche in der
Welt, 1994. 4. sz. 185-190. p. [21] Plaat,
Jaanus: Religious Change in
Estonia and the Baltic States during the Soviet Period in Comparative Perspective.
In: Journal of Baltic Studies, 2003. 1. sz. (továbbiakban: Plaat, 2003.) 63. p. [22] Kolarz,
Walter: Religion in the Soviet
Union. London, 1961. (továbbiakban: Kolarz,
1961.) 257-258. p. Például Lettországban 10 ezer evangélikus
énekeskönyvet semmisítettek meg, sőt, Grünbergs érseknek könyvkötőként kellett
megkeresnie a kenyerét. [23] Kolarz,
1961. 257-258. p. [24] Kolarz,
1961. 258-259. p. [25] Kolarz,
1961. 260-261. p. [26] Rozitis,
Elmars Ernst: Geschichte und
Aufbau der Ev.-Lutherische Kirche Lettlands im Exil. In: Kirche im
Osten, 1978-1979. 21-22. sz. 65-65. p. [27] Az emigránsok nagy segítséget kaptak a
Luteránus Világszövetségtől, csakúgy, mint a német vagy svéd
testvéregyházaktól. 1947-ben 15 ezer lett érkezett Nagy-Britanniába, s így a
segítőakcióba bekapcsolódhatott az anglikán egyház is, valamint a Lutheran
Council of Great Britain. Azt is meg kell jegyezni, hogy míg az 1940-es években
a lett lelkipásztorok zömében Németországban (a későbbi NSZK-ban) tartózkodtak,
1948-ban 119-en, addig az 1950-es évek elejétől megkezdődik az USA-ba való
áttelepedésük, amely folyamat követte az emigráns evangélikus egyház
gyülekezeteinek hangsúlyeltolódását. Vö. Urdze,
Paulis: Die
Evangelische-Lutherische Kirche Lettlans auserhalben der Heimat. In: Acta
Baltica, 1966. 129-156. p. [28] A sztálinista korszakról összefoglalóan: Talonen, Juoko: Church under Pressure of Stalinism: The Developement of the Status and
Activities of a Soviet Latvian Evangelical Lutheran Church during 1944-1950. Jyväskylä,
1997. A könyvről recenziót írt: Mattew
Heise (Religion, State and Society, 1999. 2. sz. 249-250. p.) és Edgar C. Duin (Slavic Review, 1998.
4. sz. 904-907. p.) [29] Duin,
Edgar C.: Soviet Lutheranism
after the Second World War. In: Religion in Communist Lands, 1980.
8. 2. sz. (továbbiakban: Duin,
1980.) 115-116. p. [30] Duin,
1980. 116. p. [31] Anderkas,
1985. 114. p. [32] Hark,
1982. A konzisztórium csak hat lelkészi pozíciót tudott 1945-ben
betölteni, s így sok gyülekezet maradt lelkész nélkül, s emiatt sok helyen
olyan igehirdetőket kellett alkalmazni, akik a szomszédos gyülekezet
ellenőrzése alatt szolgáltak. [33] Jaan Kiivit 1906-ban egy parasztcsaládban
született, 1925-től a gimnázium elvégzése után a Tartui Egyetemen hallgatott
teológiát. 1933-tól evangélikus lelkészként dolgozott, 1944-ben pedig
kinevezték Voruban esperesnek. 1946-tól tagja a konzisztórium testületének,
1948-tól a Szent János-templom lelkésze. [34] Hark,
1982. 25-34. p. [35] Lieberg,
1985. 87-88. p. [36] Salo,
Vello: The Struggle between the
State and Churches. In: Parming, Tönu
– Järvesoo, Elmar (szerk.): A
Case Study of Soviet Republic: The Estonian SSR. Boulder, 1978.
(továbbiakban: Salo, 1978.)
200-201. p. [37] Vö. Grossman,
Joan Deleaney: Khruschev’s
Anti-Religious Policy and the Campaigne of 1954. In: Soviet Studies, 1973.
3. sz. 374-386. p., valamint: Lawrence,
John: Soviet Policy toward the
Russian Churches, 1958-1964. In: Soviet Studies, 1965. 3. sz.
276-284. p. [38] Kolarz,
1961. 264-265. p. [39] Salo,
1978. 203-204. p. [40] Kolarz,
1961. 266-267. p. [41] Az utóbbi testületben az észt és a lett
emigráns evangélikus egyház is helyet kapott. Jellemző volt, hogy a maguk
módján mindkét egyház küzdött a szabad világban a diktatúra alatt szenvedő
hittestvéreikért. (Grünbergs érsek 1960-ban a Lutheránus Világszövetség
közgyűlésén tette szóvá a Lettországban uralkodó állapotokat és az ő nevéhez
fűződik a következő jelszó: „Az emigrációban az evangélikus egyház jelenti a
hazát”. Az ő joghatósága három kontinens 14 országának lett nyelvi
gyülekezetére terjedt ki.) Az emigráns egyházakban egyébként a liturgiában és a
gyülekezeti életben a nemzeti nyelvet használták. Az észt emigráns egyház nem
rendelkezett olyan széleskörű gyülekezeti hálózattal, mint a lett. [42] Wittram,
Heinrich: Baltisches Luthertum
heute. Die Gegenwartige Situation der Lutherischen Kirchen in Lettland und
Estland. In: Lutherische Kirche in der Welt, 1980. 27. sz. 76-77.
p. Érdekesség, hogy Rigában 15 ortodox, 11 evangélikus, 4 katolikus és 3
baptista templom, imaház működött, tehát a lettek immáron vallási (és
nemzetiségi) értelemben is kisebbségbe szorultak a saját fővárosukban. [43] Neumarke,
1972. 167. p. [44] Salo,
1978. 204. p. [45] Plaat,
2003. 57. p. [46] Ezekre az időkre egy lett evangélikus lelkész,
Aivars Beimanis a következőképpen emlékezett vissza: „Az első istentiszteletem
pünkösd vasárnapjára esett: hat ember jött el. Nagyon is el tudtam képzelni,
hányan lehetnek egy átlagos vasárnapon. A templom hihetetlenül koszos volt. Az
emberek újságpapírokat szórtak szét az ülésekre. Volt egy személy, akit kulcsos
embernek neveztem el, mert ő ugyan nem volt keresztény, mégis őrizte a templom
kulcsait. A templom a temetőben feküdt, és ő megengedte, hogy a halottak
koporsóit (még a világi temetések alkalmával is) a templomba helyezzék el. Ez
az ember így keresett pénzt.” Zvierde,
Mara: Life Stories of Latvian Lutheran Pastors. In: Religion, State
and Society, 1999. 2. sz. 184. p. [47] Lane,
Christel: The Rites of Rulers.
Ritual in Industrial Society – the Soviet Case. Cambridge, 1981.
(továbbiakban: Lane, 1981.) 242.
p. [48] Lane,
1981. 102-103. p. A szertartást néhány muzulmán többségű köztársaságban
is alkalmazták. [49] A különbség talán a katolikus és a protestáns
egyházakban fellelhető lelkészi hivatásban mutatkozik meg: még az előbbiekben
szentségről, Isten általi kiválasztottságról van szó, addig a protestáns
hagyomány az egyetemes papság gyakorlata él, hiszen nincsen „közvetítő” Isten
és a hívő között. Az is igaz, hogy mindkét egyházban a papoknak, a lelkészeknek
integráló, egyházközségi vezető szerepet kellett betölteniük. [50] Hark,
1982. 63-66. p. Matulis 1911-ben született, a harmincas években Rigában
matematika szakra járt, majd 1943-ban elvégezte a teológiát. 1947-től 1969-ig
lelkészként dolgoztt Talsiban. Kirche im Osten, 1987. 30. sz. 63-64. p. [51] Neumarke,
1972. 167. p. [52] Tooming 1907-ben született, 1932-ben elvégezte
a tartui teológiai kart, két évvel később avatták lelkésszé. 1941-ben
elhurcolták a szovjetek és hazájába 1944-ben térhetett vissza. A szovjet
korszakban vidéken volt lelkész, majd esperes. Lieberg, Burchard: In
memoriam Erzbischof Alfred Tooming. In: Kirche im Osten, 1978-1979,
21-22. sz. 286-288. p. [53] Duin,
1980. 116. p. [54] Edgar Hark 1908-ban született Tartuban egy
munkáscsalád gyermekeként, érettségije után a teológiai karon szerzett
diplomát, onnantól kezdve lelkipásztorkodott. Harcolt a második világháborúban,
1944-re századosi rangot ért el. A háborút követően folytatta lelkészi
szolgálatát. Kirche im Osten, 1988. 31. sz. 87. p. [55] Kirche im Osten, 1983. 26. sz. 137-138.
p. [56] Kirche im Osten, 1986. 29. sz. 136. p. [57] Sticker,
Gerd: Die Kirche in der
Sowjetunion, 1975–1985. In: Bericht des BIOst, 1986. 16. sz.
30-31. p. [58] Kirche im Osten, 1987. 30. sz. 62. p. [59] 1983-ben csak hat lelkészt vagy lelkésznőt és
5 segédlelkészt avattak, és összesen negyvenen folytatták tanulmányaikat a
Teológiai Intézetben. Kirche im Osten, 1987. 30. sz. 65-66. p. [60] Eriks Mesters 1926-ban született, katonaként
harcolt a második világháborúban. 1960-tól folytatott teológiai tanulmányokat, 1967-től
evangélista (igehirdető) volt. Az 1980-as moszkvai olimpia alatt a rendezvények
helyszínén tartózkodott. Kirche im Osten, 1987. 30. sz. 65-66. p. [61] Sawatsky,
Walter: Protestantism in the
USSR. In: Ramet, Sabrina
(szerk.): Protestanitism and Politics
in Eastern Europe and Russia. Durham – London, 1992. (továbbiakban: Sawatsky, 1992.) 262-238. p. [62] Sapiets,
Marite: „Rebirth and Renewal”
in the Latvian Luthera Church. In: Religion in Communist Lands, 1988.
3. sz. (továbbiakban: Sapiets,
1988.) 237-238. p. [63] Tette mindezt a települési tanács annak
tudatában, hogy Plate szolgálata alatt a bejegyzett gyülekezeti tagok száma
300-ról 450-re emelkedett, az úrvacsorát magukhoz vevők száma pedig 400-ról
1200-ra változott. Plate 1986-ban a legtöbb istentiszteletet tartott
Lettországban, szám szerint 223-at, azaz gyakorlatilag minden héten négyet.
Megreformálta a gyülekezet életét: bibliaórákat tartott, különböző
változtatásokat eszközölt ki a liturgiában, a templom épületét rendbe tette. [64] Latvians
Defend Dismissed Pastor. In: Religion in Communist Lands, 1987.
3. sz. 340-343. p. Egyébként prédikációiban Plate gyakran az egyház-állam
kapcsolatát is érintette. Híveit többször is felszólította a szószékről,
nézzenek szét a templomban, vannak-e közöttük helyi vb- vagy komszomol-tagok,
akik csak arra várnak, hogy zaklathassák a híveket. A lelkész azt tanácsolta,
ha találnak egy ilyen embert, akkor vezessék ki a templomból – állította egy
KGB-ügynök által írt jelentés 1983 áprilisában. Policy of Occupation Powers in Latvia, 1939-1991. A Collection of
Documents. Riga, 1999. 431. p. [65] Sapiets,
1988. 239-240. p. [66] Sapiets,
1988. 241. p. [67] A csoportban zömében fiatal lelkészek
vállaltak szerepet, ők már éveken át az evangélikus hitélet megújításán
dolgoztak. A csoportosulás egyetlen világi tagja egy jogász volt. [68] Sawatsky,
1992. 263. p. [69] Sapiets,
1988. 242-249. p. [70] Sapiets,
1988. 244. p. [71] Sapiets,
1988. 245-246. p. Az ügy nem zárult le ezzel, ugyanis még az olvadás idejében –
1987 végén – a mozgalom két tagja, a hatalom engedélyével, emigrálhatott. [72] Sapiets,
Marite: The Baltic Churches and
the National Revival. In: Religion in Communist Lands, 1990. 2.
sz. (továbbiakban: Sapiets,
1990.) 158-159., 167-186. p. [73] Sapiets,
1990. 156. p. [74] Sapiets,
1990. 162-163. p.; valamint: Goeckel,
Robert F.: The Baltic Churches
and the Democratisation Process. In: Bourdeux,
Michael (szerk.): Politics of Religion in Russia and the New States of
Eurasia. New York – London, 1995. 208. p. [75] Karlis Gailitis 1936-ben született
tanárcsaládban, 1959 és 1981 között a tej- és élelmiszeriparban dolgozott,
közben 1971 és 1980 között elvégezte a teológiát. 1976-ben kapta meg a segédlelkészi,
1980-ban a lelkészi kinevezést. 1984-től a rigai Luther-templom templom
lelkipásztora volt, s egyben az egyházi tanács titkára és a Luteránus
Világszövetség egyik alelnöke. Kirche im Osten, 1990. 33. sz. 131. p. [76] Glaube in der 2. Welt, 1989. 4. sz. 11.
p. [77] Glaube in der 2. Welt, 1989. 10. sz.
10. p. A két egyház között 1990 elején Stuttgartban egy koordinálókonferenciát
szerveztek, ahol Lettországból, Németországból és Észak-Amerikából jöttek a
résztvevők. Tárgyaltak itt a liturgia egységesítéséről és egy közös Teológiai
Akadémia létrehozásáról. [78] Glaube in der 2. Welt, 1990. 7-8. sz.
11-12. p. [79] Glaube in der 2. Welt, 1991. 3. sz.
5-6. p. [80] Az istentiszteletek száma – igaz nem ekkor
mértékben – emelkedett: 1987-ben 9.334 evangélikus istentiszteletet tartottak,
1990-ben 9.696-ot. [81] Lieberg,
Burchard: Aus dem Leben der Evangelische-Lutherische
Kirche Estlands. In: Kirche im Osten, 1992. 33. sz. 127. p.,
1992. 35. sz. 131. p.; valamint: Paul,
Tommas: Die Begegnung der Evangelische-Lutherisceh
Kirsche Estlands mit der neunnen Zeitalter. In: Lutherische Kirche in
der Welt, 1994. 41. sz. 208-211. p. [82] Vardys,
V. Stanley: The Role of the
Churches in the Maintence of Regional and National Identity in the Baltic
Republics. In: Journal of Baltic Studies, 1987. 3. sz. 287-300.
p. [83] Vö. Lagzi
Gábor: A litvániai katolikus egyház hétköznapjai a Szovjetunióban egy
disszidens szamizdat hasábjain. In: Egyháztörténeti Szemle, 2001. 1. sz.
173-193. p. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |