Rémiás
Tibor (szerk.): Szülőföldünk, 28-29. Miskolc, 2001. [2002.] 85-92. p.
Egy borsodi elmebeteg a negyvennyolcas
forradalomban
Talán
közhelyszerű a megállapítás, de tény, hogy a történelem nevezetes napjaiban nem
csak azok a „nagy” emberek vettek részt, akik formálták, meghatározták a
történések arculatát, hanem azokban meglehetősen kisemberek is keresték saját
helyüket, akik többé-kevésbé a valóságnak megfelelően értékelték az éppen velük
történteket. A hétköznapi emberek körében különösen a forradalmak, sodró
lendületű politikai-társadalmi átalakulások, rendszerváltozások idején
bukkantak fel olyanok, akik csak napok, hetek múlva kezdték egyáltalán
megérteni, hogy mi is történt velük, szűkebb-tágabb régiójukban, országuk
központjában, sőt, előfordult, hogy fel sem fogták a hozzájuk érkező hírek
jelentését, vagy csupán a számukra legfontosabb mozzanatokat látták meg
azokban.[1]
E nagy rendszerváltozások további általános jellemzője, hogy nem
egyszer felbukkantak bennük különös figurák, akik nem pusztán értelmezték a
történelmi fordulatokat, hanem tévesen úgy érezték, eljött az ő idejük, amikor
megvalósíthatják elképzeléseiket, megmutathatják, kik is ők valójában, magukra
és ilyen-olyan tevékenységükre irányíthatják a közvélemény érdeklődését.
Közöttük is akadtak valóban jó szándékúak, akik mindemellett segítették is
valamely forradalom vagy szabadságharc ügyét, de a gyorsan pergő, a
felforrósodott közéletet lázas érdeklődésre késztető események gyakran
felszínre hoztak veszélyesebb figurákat is, a különcködő csodabogaraktól a
komplett elmebetegekig. Ezeknek csak a kivételes történelmi idők adtak
lehetőséget arra, hogy felhívják magukra a közvélemény ki nem érdemelt
figyelmét.
Például amikor a nagy francia forradalom nyitányaként, 1789. július
14-én a párizsi tömeg bevette a zsarnokság jelképének számító Bastille erőd
börtönét, estefelé a forradalmárok nagy diadalmeneteket tartottak. Minden
utcasarkon üdvrivalgás fogadta a gárdistákat, vagy csak felfegyverzett
munkásokat, akik a börtönből elhozott tárgyakat (zászlókat, kulcsokat,
feliratokat) vagy éppen a kivégzettek levágott fejeit vitték magukkal, és az
egyszerű emberek mindenütt mámorosan köszöntötték a forradalom hőseit. E
felvonulásokban sokat mutogatták a Bastille-ból kiszabadított foglyokat is.
Egyikük különösen felkeltette a forradalmárok figyelmét, aki hosszú, fehér
szakállával, tekintélyes fellépésével kétségtelenül alkalmasnak látszott, hogy
a zsarnokság bebörtönzött áldozatát lássák benne. Az angol Whyte de Malleville
gróf, akit egyébként eredetileg kémkedés vádjával ítélték börtönbüntetésre,
hálás köszönetet mondott szabadítóinak, majd nemes egyszerűséggel közölte, hogy
a körülötte állók nem mást, mint a Végtelenség Őrnagyát kell, hogy tiszteljék
benne. Ezt követően olyan zavaros szövegelésbe kezdett a Gondviselés benne
megnyilvánult akaratáról, hogy másnapra szabadítói előtt is kiderült: egyszerű
elmebeteggel van dolguk, s azonnal a charentoni tébolydába küldték.[2]
E figura méltó párhuzama lehet egy bizonyos Illinyi András György nevű
miskolci illatszer- és piperecikkárus, az 1840-es években országszerte ismert
különös elmebeteg, aki meg volt arról győződve, hogy Isten választotta ki őt a
magyar nép megmentésére és vezető szerepére. Amennyire sikerült tevékenységét
nyomon követni, úgy gondoljuk, személyiségét sajátos, a pszichológiában
távolról sem ismeretlen kettősség jellemezte. Zavaros, messianisztikus eszméi
mellett jól megfért, hogy a hétköznapi életben normálisnak mutatkozott, végezte
megszokott munkáját, emberi kapcsolatokat ápolt; – mindeközben viszont óriási
vágyat érezhetett, hogy felhívja magára a közvélemény figyelmét. Már az 1830-as
évekből is vannak utalások arra, hogy „világmegváltó” tervek fogalmazódtak meg
a Szepes megyei Gölnicbányáról kisebb-nagyobb kitérőkkel Miskolcra vetődött,
1801-ben született, eredetileg német nemzetiségű férfi elméjében. A „kisebb-nagyobb
kitérők” közé kell érteni, hogy amikor fiatalabb korában külföldi vándorútra
indult, és az osztrák örökös tartományokban próbált szerencsét, már nyilván
hangot adhatott különös világnézetének, mert több évre is a bécsi illetve az
ybbsi[3]
elmegyógyintézetbe zárták. Az elmegyógyintézetek Illinyi tartási költségeit
évekkel később is követelték a lakóhelye szerint illetékes törvényhatóságoktól,
1842 júliusában – a Helytartótanács útján – már Borsod vármegyétől.[4]
De ilyen kitérőnek számított, hogy a harmincas évek vége felé Sátoraljaújhelyre
költözött, az – állítása szerint – virágzó illatszerkereskedésének azonban egy
„szörnyű tűzeset” vetett véget, s mivel minden vagyonát elvesztette, Miskolcon
keresett „menedéket”. Hogy miért kellett egy tűzkárosultnak „menekülni” a
zempléni megyeszékhelyről, nem tudjuk, de gyanítható, hogy ebben már szerepet
játszott beteges üldözési mániája is. (Ezt csak erősíthette benne, hogy 1843.
július 19-én, a nagy miskolci tűzvész idején már a városban lakott, bár nevét
nem találjuk a károsultak listáján.[5])
Borsodba érkezése után ugyanis újabb piperecikk-kereskedést nyitott egy
bizonyos Link Sándor Károllyal közösen, majd beadványok sorával ostromolta a
városi és a megyei hatóságokat, azt bizonygatva, hogy üzlettársa ki akarja őt
forgatni az üzlet hasznából. Fáradhatatlanul írogatott kérvényeit a város és a
megye illetékesei rendszerint ad acta helyezték, nem sokat törődve Illinyi
rendkívül „fárasztó” ügyeinek felgöngyölítésével, például azzal a kérésével,
hogy külön városi bizottság vizsgálja ki az ellene irányuló „üzelmeket”. Hogy
üzlettársával tényleg lehettek vitái, bizonyítja, hogy a nevezett Link úr
1845-ben Rozsnyóra szökött, és hiába kerestették, nem bukkantak a nyomára.[6]
De Illinyi is szívesen továbbállt volna korábban, ha teheti. 1842 végén
ugyanis „csekély kereskedési viszonyai s foglalatosságai végett nagyobb útra
indulni szándékozott”, s útlevélért folyamodott a vármegyéhez, majd 1843.
január 2-án személyesen Szathmáry Király József első alispánhoz.[7]
(Ráadásul az alispán nevét is helytelenül, „Király Szakmáry Joseph”-ként írta a
borítékra. Utóbbi továbbította az egyébként díjmentes útlevélkiállításért is
esedező kérvényt a megyei főjegyzőnek, mely hivatalt ekkor Palóczy László, a
borsodi reformellenzék egyik vezéregyénisége töltötte be. Mint alább látni
fogjuk, ennek még lesz jelentősége.) A vármegye már az első kérvényével
kapcsolatban is a helytartótanácshoz fordult, hogy mit tegyen a „Brünn, Prága,
Leipzig és Hamburgon át Triesztre” [!] utazni szándékozó piperecikk-árussal, és
külön bizottságot is kijelölt a zavaros férfi kérésének megvizsgálására. A Sebe
József központi szolgabíró és Vadnay Pál esküdt által lefolytatott vizsgálat az
útlevélkiadást „akadályoztató tettet ki nem tudhatott”, s szerintük Illinyi az
utóbbi időben becsületesen viselte magát. A helytartótanácsnak meg is írták,
hogy „a nevezett személynek habár gondolkodásában zavart eszméi is vannak,
mindazáltal tettei közbotrányt nem okoznak”, és javasolták részére az útlevél
megadását.[8]
Ebben az állásfoglalásban bizonyára szerepet játszott, hogy Borsod vármegye
illetékesei szerették volna, ha Illinyi mielőbb határaikon túl van, és csak jó
sokára jár erre ismét. Azonban nem volt szerencséjük: a helytartótanács –
feltehetően hasonló megfontolásokból – megtiltotta a „zavart elméjű” Illinyi
külföldre utazását, bizonyára korábbi elmebeteg megnyilvánulásai miatt inkább
úgy gondolták, vesződjenek vele csak a miskolciak.
Illinyi András György illatszerkereskedő tehát Miskolcon maradt, s ha
már így alakult a sorsa, hozzákezdett papírra vetni gondolatait. Az 1840-es
évek közepén három német nyelvű, többnyire drámai előadás formájában megírt
művet alkotott, melyek annak ellenére, hogy első hallásra elég eltérő témájúak,
meglehetősen hasonló problémaköröket járnak körül. Első műve – az önmagával
azonosított – „koldus-költő” világnézetének elbeszéléséből áll, és már az
elején az emberiség nagy gondjainak világos és törvényszerű megoldását ígéri.[9]
A második pedig az „Alapvetés, avagy az elveszett paradicsomba vezető útmutató”
címet viseli, mint a „koldus-költő”-vel kapcsolatos írásának toldaléka, s bár a
korábbi évekből nem bukkantunk a nyomára, 1845-ben egyik példánya címlapján már
a harmadik kiadás szerepel.[10]
Harmadik, nyomtatásban fennmaradt munkája már 1851-ben jelent meg, mely a
„zsidó-Messiás”-ra vonatkozó világmegváltó elképzelések tárházának ígérkezik,
de jórészt csak korábbi munkáinak némileg „frissített” újrakiadása csupán, a
„koldus-költő” helyett inkább az általa elképzelt „zsidó-Messiás”-ról
értekezett.[11]
„Igaznak és kíméletesnek lenni, a nagy lélek kötelessége” – szögezte le
első irománya 1844 novemberében kelt bevezetésében és azt ígérte, hogy
mindenben „többet és jobbat ad” az olvasó által korábban kézbevett
alkotásoknál. Felhívást is közrebocsátott, melyben művét a „méltó
főkormányzónak” ajánlotta, s csak sejteni lehet, hogy ebben nem konkrét
személyre, hanem egy általa feltételezett új világmegváltóra – a
szövegkörnyezetből úgy tűnik: saját magára – gondolt. Már itt papírra vetette
az elméjét leginkább lekötő gondolatot: az emberiségnek a Paradicsomba, a
bűnbeesés előtti állapotába való visszatérésének problémáját, amit egy új
Messiás megjelenésével, továbbá – kimondva-kimondatlanul – saját személyével
hozott homályos összefüggésbe.[12]
Úgy vélte, munkája nem más, mint az új Kánaánba vezető „kitaposott út”, az
összekötő kapocs a sivárrá lett, de most megjavuló emberi lélek és az egykor
elvesztett paradicsom között. A „koldus-költő” egyébként egy bonyolult
szerkezetű, színpadon nyilván előadhatatlan drámai költemény,[13]
melybe az ógörög mintát másolni igyekvő „kardalokban” nemcsak általános
filozófiai igazságokat fogalmazott meg, hanem az 1840-es évek magyar társadalmi
figuráit is megpróbálta szerepeltetni. Döcögő ritmikájú és rímelésű magyar
nyelvű betétdalokat is alkotott, melyre példaként érdemes felidézni egyet:
„Irgalmas az
Isten Menyben, // Irgalmasok legyünk mink
Irgalmas a
Törvényszéken, // Minden Bíró irgalmas
Adja
Törvényszék, mit kértem, // Igazságot, szeretetett,
Bizodalmat,
becsületett, // Keblünkbe lép békesség.
Lelkem,
szívem, repülj feljebb, // Feljebb, csillagoknál feljebb,
Istenhez,
elkérvén tőle, // Nyugodalmat nékünk, nekik,
Akik odahaza
sírnak, // Békességet, áldást nekünk.”[14]
Munkája
egyébként elég primitív formában megfogalmazott kiállás a magyar nemesség
kiváltságai és a Habsburg-ház mellett, szerzője talán úgy vélte, ha „a
paradicsomba visszavezető út” programját a konzervatív nemesi
társadalomszemlélettel próbálja egyesíteni, nagyobb sikerre számíthat. (Az
előbb említett betétdal után például szerzői instrukcióként megjegyezte:
„valamint magyarországi nemes embernek illik, és kívántatik, lelkesen,
hathatósan”.) Munkája végén – nyugodtan mondhatjuk – az uralkodóház szirupos
ünneplése és annak jóságába vetett bizalma az utolsó felvonásban teljesen
zavaros végkifejlethez vezették. A női és férfi kart váltakoztató egyik „ének”
komponálásában például érezhetően elveszítette saját versének fonalát:
„Éljen, éljen
jó királyunk, // Éljen császár Ferdinánd,
Éljen Neje, s
boldogságunk, // Áldja Isten a kormányt,
Éljen, éljen
jó királyunk, // Élj boldogul uralkodónk
Éljen, éljen
jó királyunk, // Éljen József Nádor-Ispány
Éljen Neje és
országunk, // Áldva légyen a Kormány
Éljen, éljen
jó királyunk, // Élj boldogul uralkodónk
Éljen, éljen
jó királyunk, // Éljen dicső Fő-Ispányunk
Éljen Neje s
igazságunk, // Éljen Megyénk s Szabadságunk
Éljen, éljen
jó királyunk, // Élj boldogul uralkodónk”[15]
Második,
említett munkája lényegében újraismétli a paradicsomba való visszatérés
programját, s fantáziáját itt is a zsidók ószövetségi istentisztelete (mint a
Messiás-várás) motívuma foglalkoztatta erősen. Úgy vélte, az igazi törvények a
szentélyben maradtak, s ezeket az ő emlékezete fogja felidézni és a világ
tudtára adni.[16]
Harmadik, gondolatait jórészt változatlan formában újraösszegző munkáját
versszakokra tagolta, melyek végén minden alkalommal a „führt ins Paradies
zurück” („vezet a paradicsomba vissza”) refrén található. Munkája „Felhívás!”
c. bevezetésében például így írt: „Minden eltévelyedett, minden elesett, minden
aggodalmaskodó jöjjön ebbe az országba, ahol virágzik a szeretet // ahol nem a
vessző és nem a pálca, ahol nem a barbár iga, hanem a szeretet vonzza az
embereket. // Elközelgetett a szépséges eszme, a tejjel-mézzel folyó Kánaán,
melynek gyümölcseit én ajánlom nektek! A magasban az angyalok egyformán
szeretnek titeket, s a legnagyobb boldogság a szeretet, mely a paradicsomba
titeket visszavezet.”
A naiv és zavaros megváltási, emberiség-boldogító eszméket tartalmazó
drámai költeményeit azután nem pusztán megjelentette, hanem felkereste velük a
kisebb-nagyobb fontossággal bíró közszereplőket, és mint a legfontosabb,
követésre alkalmas utat kijelölni hivatott irományt igyekezett rájuk tukmálni.
A hivatalos szervek rezignáltan utasították el megkereséseit, rendszerint válasz
nélkül visszaküldték neki a könyveit, de az is előfordult, hogy például Zala
megye közgyűlése nem a szerzőnek, hanem Borsod vármegyének küldte vissza
hivatalos intézkedés végett Illinyi hozzájuk eljuttatott, támogatást kérő
folyamodványát és könyveit.
A számos elutasítás nem vette el a kedvét az önmaga kiválasztottságában
egyre makacsabbul bízó illatszerkereskedőnek, s az 1848-as márciusi események
után bizonyossággá ért az általa korábban is hangoztatott megérzés: felső
hatalmasságok a magyar nemzet sorsát éppen az ő kezébe tették le. Amikor 1848
július elején összeült az első népképviseleti országgyűlés, Illinyi úgy érezte,
végre eljött az ő ideje, megalakult az a fórum, amely a magyarság sorsáért
érzett felelősségében nem fogja messianisztikus ihletésű beadványait hűvös
elutasítással kezelni. A képviselőház 1848. augusztus 12-i ülésén már majdnem
szerencséje is volt: Pázmándy Dénes házelnök – a házszabályoknak megfelelően – napirend
előtt ismertette az országgyűléshez beadott kérvényeket és kiadta azokat az ún.
kérvényi bizottsághoz, mely majd egy következő ülésre előterjesztést készít
azok tartalmáról.[17]
(A kérvényi bizottságnak egyébként nagyon fontos szerepe lett volna abban, hogy
az éppen átalakulóban lévő társadalom igényeit a törvényhozáshoz közvetítse,
tényleges szerepének kialakítását azonban a fegyveres nemzeti önvédelembe torkolló
események megakadályozták.[18])
Pázmándy igyekezett nagyon tapintatosan megfogalmazni a véleményét Illinyi
beadványáról: „Én átolvasván ezen irományt, kitűnt, hogy ezen ember kissé meg
van háborodva elméjében.” Azonban – folytatta a házelnök – addig nem teheti
félre az ország egyetlen lakójának beadványát sem, amíg a nyilvánosság előtt
meg nem vitatták, ezért a rendes eljárás szabályai szerint ezt is a kérvényi
bizottsághoz kellene utasítani, mint a többi kérvényt, majd ők kialakítják az
álláspontjukat a sorsáról. A házelnök hezitálást látva Kazinczy Gábor, a korábbi
zempléni reformellenzék vezéregyénisége kért szót, és elmondta, hogy ő jól
ismeri Illinyi viselt dolgait, aki már az utolsó rendi országgyűlésen is
mindenkit zaklatott a beadványaival, próbálta magára felhívni a figyelmet és
bizonygatta, hogy Isten őt választotta a magyarság megváltójaként, csak senki
nem akar hinni neki. Legismertebbé akkor tette magát, amikor a frissen nádorrá
választott István főherceget ostromolta petíciójával, s miután az szintén
válaszra sem méltatta, az egyik tárgyalás alatt a karzaton pont a főherceg feje
felé tolakodott és egy madzagon leeresztette a kérvényét pont az elképedt
István nádor orra elé. Illinyinek azután komoly pechje támadt a petíciójának kérvényi
bizottság elé utalásával kapcsolatban: az országgyűlési bizottság elnöke
ugyanis pont Borsod vármegye egykori főjegyzője, Palóczy László volt, akinek
régi hivatali „kapcsolata” volt a szerzővel. Kazinczy után szót is kért és
kifejtette, hogy a T.Ház tekintélyéhez méltatlannak tartaná, ha komolyan
tárgyalás alá vennék a beadványt: „Ha tetszik a háznak a kérvényi választmányhoz
utasítani, akkor referálni fogjuk; de nem tartom a ház méltóságával
megegyezhetőnek, hogy ezen kérvényt oda utasítsa. Nekem mint borsodi embernek nem
lehet ezen embert nem ismernem. Azt, amit az orvosok agyvelőnek neveznek, nincs
nála normális állapotban.” – fejtegette szintén óvatosan és megnyugtatta képviselőtársait,
hogy a levelét szerényen „a zsidók harmadik és utolsó Messiásaként” aláíró
férfi csendes őrült, betegesen megszállott ugyan, de nem közveszélyes. Az
országgyűlés válasz nélkül visszaadta beadványát Illinyinek.
Az elszánt piperecikk-árus azonban nem adta fel. Korábbi konzervatív nemesi
szemléletének 180°-kal hátat fordítva (jegyezzük meg: ez nem volt épp ritkaság
1848 tavaszának-nyarának forgatagában) a forradalmi radikálisoktól remélte,
hogy végre meghallgatást nyer a neki szóló isteni kinyilatkoztatás. Rendszeresen
el kezdett járni a pesti radikálisokat tömörítő Egyenlőségi Társulat üléseire,
ahol nem is kellett sokáig várni, hogy felhívja magára a figyelmet. A társulat
augusztus 15-i ülésén előterjesztette kérvényét „bizonyos haditerv”
vonatkozásában.[19]
A szűkszavú sajtóhírekből úgy tűnik, a délvidéki események (szerb lázadás,
Jellečić magyarellenes készülődéséről érkező hírek) nyomán Illinyinek is volt
annyi esze, hogy a radikális-demokrata klubban sajátos eszmerendszerének nem a
szakrális – vagyis önmaga messiási szerepével összefüggő – elemeit, hanem a
haza megmentésére irányuló szándékát domborította ki. Úgy látszik azonban,
melléfogott, amikor az országgyűlés és a Batthyány-kabinet mérsékelt hangvételével
amúgy is elégedetlen radikálisokat azzal próbálta megnyerni, hogy az ő zseniális
haditervét ez az országgyűlés, „mint eszelőst” elutasította, nem ismerte fel
benne a lángészt. A társulat ugyan három tagú bizottságot (Zerffi Gusztáv,
Kovachich László, Magos Ernő) jelölt ki a kérvény megvitatására, azonban a
radikális sajtóban később nyoma sincs Illinyi említésének, pedig a Nép-Elem, a
Márczius Tizenötödike és más baloldali orgánumok rendszeresen bő terjedelemben tudósítottak
a Madarász László vezette radikális csoport tevékenységéről,
megnyilatkozásairól. (Bizonyára válasz nélkül visszaadták Illinyinek.)
Az újabb mellőzés csak fokozta Illinyi elszántságát és önmaga
kiválasztottságába vetett meggyőződését. Napról napra úgy érezte, az események
őt igazolják. Szeptember elején, amikor az augusztus 31-i – a magyar hadügyi és
pénzügyi tárca önállóságának megszüntetését követelő – királyi leirat nyomán
előbb lemondott, majd újjáalakult a Batthyány-kormány, s az ellentmondó magyar
országgyűlés 100 tagú küldöttségét V. Ferdinánd dolgavégezetlenül küldte
haza Bécsből, Illinyi úgy vélte, ez nem más, mint Isten büntetése a honatyákon,
amiért kérvényét korábban figyelmen kívül hagyták. Szeptember 26-án az immár
egyre inkább az ellenállás útját választó országgyűlés munkanapját a kérvények,
köztük Illinyi újabb beadványa sorsának eldöntésével kezdte.[20]
A szeptember 11. óta Pest-Buda felé haladó Jellačić esetleges bevonulása – így
az egyre kézzelfoghatóbb polgárháború – árnyékában ülésező törvényhozás egy
pillanatra megfeledkezett a nyomasztó pillanatról és harsány nevetésben tört
ki, amikor Pázmándy felolvasta Illinyi újabb beadványának lényegét. Ebben a
piperecikk-árus rámutatott, hogy az országgyűlést Isten büntetése sújtja az ő
korábbi messianisztikus kinyilatkoztatásának elutasítása miatt, továbbá kérte,
hogy mellékelt beadványát az országgyűlés haladéktalanul továbbítsa
V. Ferdinánd királyhoz, aki bizonyosan megértő lesz gondolatai iránt – nem
úgy, mint a magyar honatyák. Utóbbiak egyébként ezúttal is vállalták a petíció
elutasítása nyomán „fenyegető” következményeket, így Illinyi újabb irományait
is válasz nélkül kapta vissza.
A szabadságharc későbbi szakaszában a különös elmebetegnek nyoma
veszett. Neve csak az 1850-es évek elején bukkan fel újra, amikor – immáron újabb
politikai pálfordulása jelenként – Karl Geringernek, a Haynaut váltó cs.kir. polgári
közigazgatás elnökének küldözgette megváltó terveit tartalmazó könyveit. Az
önkényuralom első embere azonban legalább olyan érzéketlen volt Illinyi András
György birodalmi belügyminiszterhez intézett kinyilatkoztatásaira, mint
korábban a magyar vármegyei nemesség, vagy épp a 48-as országgyűlés
liberálisai. Az ekkor már jó érzékkel nem „haditervnek”, hanem „alkotmánytervnek”
minősített beadványokat ugyanúgy válasz nélkül kapta vissza.[21]
S mintha körülményeiben sem változott volna semmi: az 1850-es évek elején
elmebetegsége miatt Miskolcon újra szigorú kórházi felügyelet alá került – ami
alatt olyasmit kell értenünk, amit manapság „zárt osztálynak” neveznek.[22]
Fazekas Csaba
[1]
Erre a történelemből számtalan példa hozható. 1919-ben például a
proletárdiktatúra kikiáltása után, sokan úgy gondolták, hogy a kommunizmus
nemcsak a termelőeszközök, hanem a nők köztulajdonba vételét, és közös
tulajdonként való „birtoklását” is jelenti, holott ekkora őrültségről nem volt
szó. Ld. erről pl.: Hajdú Tibor: A
Magyarországi Tanácsköztársaság. Bp., 1969. 155. p. stb. De pletykák kevésbé szélsőséges
rendszerváltozásokkor is elterjedtek, jelen írásunk témájához kapcsolódva
például 1848-ban a „szabadság” fogalmának értelmezése okozott problémákat.
Sokan nem tudták, hogy mire és hogyan vonatkozik, egy alkalommal például a
népképviseleti országgyűléshez fordult valaki, hogy a szabadság valóban azt
jelenti-e, hogy ezentúl mindenkinek szabad kocsmát tartani, aki akar. Ld. pl.
Közlöny, 1848. 198. sz. (december 25.) 932. p. Stb.
[2]
Ld. erről pl.: Hahner Péter: A
Bastille bevétele. Bp., 1985. (Népszerű történelem) 16., 146. p.
[3]
Bécs és Linz között félúton, a Duna jobb partján lévő kisváros, mai neve Ybbs
an der Donau.
[4]
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Levéltár (továbbiakban: B.-A.-Z.M.Lt.) IV.A. 501/e.
(= Borsod vármegye nemesi közgyűlésének iratai) 3191/1841., 4968/1842. sz.
[5]
B.-A.-Z.M.Lt. IV.A. 1501/e. (= Miskolc város tanácsának iratai.) 737/1843. sz.
[6]
B.-A.-Z.M.Lt. IV.A. 1501/a. (= Miskolc város tanácsának jegyzőkönyvei) 71. köt.
(1845) 508., 588-589., 602., 616-618. stb. sz.
[7]
B.-A.-Z.M.Lt. IV.A. 501/e. 1782/1843. sz.
[8]
B.-A.-Z.M.Lt. IV.A. 501/e. 194/1843. sz.
[9]
Der Bettel-Dichter als Rechstfreund,
und die Gerichts-Pflege des Unterreichs; oder Die jüngste Berkündigung, und die
Bertheidigung eines angeblichen Karren. Erster Theil. Miskolcz, 1845. [A
koldus-költõ, mint az igazság barátja és a törvényesség ápolója, vagyis
egy állítólag megoldhatatlan ügy legújabb kinyilatkoztatása és védelme.
Elsõ rész.] A német fordításokban Horváth Zita volt segítségemre,
munkáját ezúton is köszönöm. (F.Cs.)
[10]
Grund Gesetze, oder Die Wegweiser
ins verlorene Paradies. Als Draufgabe zum Bettel-Dichter. Dritte Auflage. H.n.
é.n. [Miskolc, 1845] Ennek a munkájának „kis bevételét” egyébként Illinyi egy
tûzkárt szenvedett család megsegítésére ajánlotta fel.
[11]
Der Juden-Messias als Rechtsfreund,
als Hausirer, als Bettler und als Narr, oder Die jüngste Berkündigung, und
neuester Huldigung. Kaschau, 1851. [A zsidó Messiás, mint az igazság barátja,
mint házaló, mint bolond, vagyis a legutolsó kinyilatkoztatás ésa a legújabb
hódolat.]
[12]
Ráadásul ezen a téren még bizonyos plagizálással is vádolható, gondolatai
ugyanis szélsőséges formában radikalizálták a korban divatos vonatkozó
irodalmi-filozófiai töprengéseket. Ld. pl.: Edvi
Illés Dávid: Hol van ma is a Paraditsom e’ Földön? In: Felső Magyarországi
Minerva, 1830. október. IV. köt. 10. füz. 69-73. p. stb.
[13]
Mint magától értetődő dolgot jegyezzük meg, hogy Illinyit és drámai
költeményeit a mégoly vaskos hazai drámatörténeti szakirodalmak sem említik, s
műveit talán joggal nevezhetjük a hazai irodalomtörténet „méltán elfeledett”
alkotásainak. Ld. pl. Bayer József: A
magyar drámairodalom története. A legrégibb nyomokon 1867-ig. I-II. köt. Bp.,
1897.; Szász Károly: A magyar dráma
története. Bp., é.n. [1939.] stb.
[14]
Ld. a 9. jegyz., 70. p.
[15]
Uo. 97-98. p.
[16]
Az Újszövetség tanítása szerint egyébként Jézus Krisztus halálakor a templomot
elválasztó kárpit kettéhasadt, ezáltal az Isten jelenléte már nem korlátozódik
a „szentek szentjére”, vagyis az ószövetségi istentisztelet helyszínére, ahová
a főpap évente csak egyszer léphetett be.
[17]
Az ülésről ld.: Közlöny, 1848. 66. sz. (augusztus 13.) 323. p.
[18]
Az országgyűlés kérvényi bizottságáról ld. pl.: Szabó István: Az 1848–49. évi országgyűlés levéltára. In: Levéltári
Közlemények, 1930. 1-2. sz. 30-36. p., 34. p.; Beér János – Csizmadia Andor (szerk.): Az 1848/49. évi
népképviseleti országgyűlés. Bp., 1954. 32-33., 130. p.; Fazekas Csaba (sajtó alá rend.): Palóczy László beszédei és írásai,
1848–1849. Miskolc, 1998. 23., 228-266. p.
[19]
Nép-Elem. Radical Lap, 1848. 44. sz. (augusztus 24.) 174. p.
[20]
Közlöny, 1848. 110. sz. (szeptember 28.) 565. p.
[21]
Magyar Országos Levéltár (továbbiakban: MOL.) D 78. (= Abszolutizmuskori
levéltár. Kapy Ede egri kerületi főispán-kormánybiztos iratai.) 1525/1850. sz.
[22]
MOL. D 78. 1177/1850. sz.