Feladó: Fazekas Csaba, Miskolc
bolfazek@gold.uni-miskolc.hu
Címzett: Szobota Zoltán
"Rágalmazásellenes Munkacsoport" (REM) - Hit Gyülekezete, Budapest
rem@hit.hu
Tisztelt Munkacsoport!
Olvastam a Hit Gyülekezete internet-oldalán 3. sz. nyilatkozatukat,
mely a Népszabadság május 4-i számában megjelent írásommal
kapcsolatban született, s melynek néhány pontjára szeretnék reagálni.
Mindennek nyilvánosságra hozására már csak azért is kényszerülök,
mert nyilatkozatuk jó részében nem a cikkemben írottakkal foglalkoznak,
hanem például bekezdéseken keresztül a személyemmel. Sajnos nem
ismeretlen dolog, hogy az érdemi kritika helyett nyilatkozatuk jelentős
részét a személyiségem vélt negatívumai taglalásának szentelték, őszintén
sajnálom, hogy ezúttal is csupán ez utóbbiakkal igyekeznek elérni, hogy az
általam írottak hiteltelenné váljanak. De ha már megtették, muszáj vagyok
néhány alapvető helyreigazítást kérni. Vegyük sorra röviden (bár félek, így
is hosszú lesz, de hát a maguk nyilatkozata is igen terjedelmes, ahhoz
képest, hogy írásomat "nem kívánják komolyan venni"), a teljesség igénye
nélkül:
1. Publicisztikai írásokban ritkán szokás életrajzi kivonatokat közölni,
vagyis kár a szememre vetni, hogy korábban a Hit Gyülekezete tagja voltam,
és erről nem írok. (Talán lehetek annyira elfogulatlan a Hit ügyeiben, mint
önök...) Korábbi nyilatkozataimban sem tagadtam ezt soha, és ilyesmi nem
is áll szándékomban. A Hit Gyülekezetében töltött éveket életem (lezárt)
részének tekintem, minden vonatkozásban vállalom, hálásan gondolva
vissza az áldásokra, melyeket nyertem, szomorúan a távozásomat kiváltó
okokra, melyeket nem magam kerestem.
2. Nyilatkozatuk azt sugallja, hogy én anyagilag kihasználtam a Szent
Pál Akadémiát, melynek oktatója voltam és melyre szívesen emlékszem
vissza. De tisztázzuk, mint önök is írják, én ott oktatói munkát végeztem,
amiért szabályos szerződés alapján méltányos (se több, se kevesebb) fizetést
kaptam, tehát én nemcsak kaptam a főiskolától, hanem adtam is érte, amint
ez egyébként munkáltató és munkavégző kapcsolatában magától is
értetődik. (Tényleg, hogy jön ez ide?) Ugyanez a helyzet a doktori
tanulmányaimmal, melyet részben szintén a főiskola finanszírozott, s
melyért ma is köszönettel tartozom, de az intézmény nyilván nem pusztán
önzetlenségből tette ezt, hanem azért, mert érdeke fűződött ahhoz, hogy
mielőbb és minél kvalifikáltabb oktatói gárdája legyen, amit éppen esedékes
akkreditációs anyagában is szerepeltethet. (Ez a kölcsönös érdekeltség
szerintem a felsőoktatásban teljesen normális dolog, nekem eszembe sem
jut, hogy személyem ilyetén felhasználása miatt a főiskola vezetőinek
lelkiismeret-furdalását számon kérjem.) A kisegyházakkal kapcsolatos
történeti monográfiám kiadásához nem én kértem a Hit Gyülekezete anyagi
segítségét: legalább ennyire a gyülekezet fedőszervei "kérték", hogy
kiadhassák, és nem hiszem, hogy szégyenkezniük kellene miatta. (Már, ha
maradt még belőle, hiszen akkoriban önök a könyvtárat nem csak a
tartalom, hanem a szerző személye szerint is szelektálták. Lehet,
szerénytelennek tartanak, de a munkám egyébként nagyon jó visszhangot
kapott a világi történetírástól is, erre ítélte meg nekem az ELTE a Ph.D.-t
stb., vagyis azt hiszem, sok más kiadó is szívesen felvállalta volna, vagy
felvállalja esetleges második, bővített közzétételét, minden bizonnyal azért,
mert kiegyensúlyozott szemléletű történeti és nem felekezeti érdekek
szolgálatában álló aktuálpolitikai kötetnek látják.) Szóval, nem hiszem,
hogy anyagilag adósa lennék intézményüknek (bár tény, három évig hetente
egyszer ingyen kaptam a titkárságon a kávét, ott adtam fel néhány hivatalos
levelemet, telefonáltam, továbbá használtam a mosdót stb. - ugyan már, ne
menjünk ilyen szintre!), amikor egy nyilatkozatomban pénzügyi kérdéseket
is megjelöltem távozásom okaként, nyilván nem arra gondoltam, hogy az
alkalmazottakat végzett munkájukért kifizetik, de hát ezt maguk is jól
tudják.
3. Vegyük az ominózus tavaly augusztusi A Hét-interjút. Amikor a
tévések megkerestek (nem én őket), arra törekedtem, hogy reális középúton
maradhassak, igyekeztem elkerülni, hogy például egy új akkreditációs
eljárás kikényszerítéséhez politikai ellenfeleik engem használjanak fel (amit
nagyon is helytelenítenék), magyarul nem mondtam semmi olyat, ami
kulisszatitoknak minősült. Ugyanakkor nem kezdhettem hozsannázni
Németh Sándornak (maguk talán ezt várták volna), mert akkor meg joggal
kérdezik, hogy miért jöttem el? A hosszú interjúból persze csak néhány perc
kerülhetett műsorba, de ha már ekkora jelentőséget tulajdonítanak a teljes,
vágatlan felvételeknek, hadd mondjam el, még miről beszéltem ott. (Persze
meg is kérdezhették volna, mondjuk a helyreigazítási per során. Ld. erről
alább.) Elmondtam, örültem, mikor hallottam a sikeres akkreditációról, de
meg is lepődtem, mert nem gondoltam volna, hogy közbülső eljárás nélkül,
egyből "átmegy" az intézmény, láttam ugyanis jó néhány kifogásolható
pontot, melyekre egyébként még a főiskola oktatójaként is igyekeztem
felhívni a figyelmet. Elmondtam, hogy mi mindenért tartozom köszönettel
az intézménynek, hogy szerettem a diákokat, kollégáim egy részét igaz
barátnak tartottam stb. stb.
És amiről ott nem beszéltem (most is csak a személyes megtámadottság
miatt teszem): én mindig is azt szerettem volna, hogy az intézmény a szó
minden értelmében főiskolaként - vagyis kizárólag a tudomány műhelyeként
- működjön, ezért idegenkedtem attól, hogy a választások alkalmával a
hallgatók kopogtatócédulákat gyűjtöttek (tudom, a katolikusok is..., ez
szerintem nem érv), hogy néha napokra abbamaradt az oktatás a vezető
lelkész legújabb előadássorozatainak meghallgatására (szerintem ugyanis
nem fér össze a magyar felsőoktatás céljaival, hogy ott aktuálpolitikai
helyzetelemzéseit hallgassuk órákon át - nota bene, a TV-felvételen a
pártelnökké választott Kuncze Gábort is egy ilyen alkalommal sértegette
stb.), és a sort hosszan folytathatnám. Mindezek nem elsősorban jogi,
hanem oktatásetikai kérdések, mint ahogy az is, hogy az akkreditáció
szempontjából kulcsfontosságú Látogató Bizottság (LB) tagjaiul finoman
szólva nem éppen a Hit ügyében elfogulatlan - bár általam nagyon nagyra
értékelt - tudósok jelöltettek ki, engem is érdekelne, miként. (Arra rossz
szájízzel emlékezem, hogy világi kollégáim között velem is kerestetni
akartak LB-tagságra "alkalmas" személyt.) Azután javaslom, saját
nyilatkozataik permanens ismételgetése helyett vagy mellett vegyék már elő
az "Akkreditációs Értesítő" vagy a "Magyar Felsőoktatás" c. lapok számait,
melyben a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) Teológiai és
Vallástudományi Szakbizottságának hatályos szak- és intézmény-
elismertetési szabályai között olvashatják, hogy egy elismerendő
intézményben az oktatók legalább 50 %-a rendelkezzen tudományos
minősítéssel (meglévővel és nem majdan megszerzendővel!); az oktatók 60
%-nak főállású munkaviszonyban kell állnia; a tantárgyfelelősök "lehetőleg
tudományos fokozattal rendelkezzenek vagy ezzel egyenrangú tudományos
tevékenységet folytassanak"; a főiskolai oktatók "a szak területén elismertek
(hivatkozottak)" legyenek, "rendszeresen publikáljanak tudományos és/vagy
oktatási és ismeretterjesztő szakfolyóiratokban, és/vagy produkáljanak
oktatásfejlesztési eredményeket" stb. stb. stb. Nézzék meg, hány oktatónak
van most tudományos fokozata, milyen tudományos tevékenységet folytat az
- ezek szerint - főállásban tanító és csak másodállásban lelkészkedő Németh
Sándor vagy a felesége stb., arról, hogy hol és miként hivatkoznak rájuk,
csak élcelődni lehetne, én inkább nem teszem. De én még ezek után sem
mondtam, hogy az elismertetést felül kellene vizsgálni, legfeljebb azt, hogy
jó lett volna mindennek nem csak a papíron, hanem ténylegesen (!) is
megfelelni! Illetve azt, hogy a főiskola ügyesen szlalomozott az előírások
között a LB-nél, melynek jelentését a MAB jogosan és törvényesen
tudomásul vette. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy hová lett az
1997-es Diákévkönyvükben szereplő oktatói gárda egyharmada és a sor
hosszan folytatható. (A munkacsoportjuk nevében nyilatkozó Szobota
Zoltán például egyik szerkesztője volt annak, újabb nem jelent meg, mint
tudjuk.)
Aztán tényleg nagyon megrökönyödtem, amikor egyik este ültem a TV
előtt, és váratlanul beolvasták a REM által is idézett helyreigazítást. Engem,
mint az érintett műsor riportalanyát ugyanis senki nem kérdezett meg a
perben, sőt arról semmilyen tudomásom sem volt! (Pedig a nyilatkozatuk is
azt sugallja, hogy én voltam a forrása az eljárás alapjául szolgáló
információnak. De a keresetet sem ellenem adták be!) Hogy a gyülekezetük
nem ragaszkodott a perben a meghallgatásomhoz, azon nem csodálkozom.
Hogy az alperes miért nem tette, arra az MTV Jogi Főosztálya utólagos
érdeklődésemre csak annyit mondott, hogy megszűnt műsorról volt szó, és
igyekeztek A Hét folyó ügyeit mielőbb lezárni. Én ennyit tudok róla, persze
maguk most sem voltak kíváncsiak ezirányú véleményemre, de ha már
megvádoltak, el kellett mondanom, mellőzve a személyemre irányuló
szellemeskedéseik minősítését. Hasonló stílusban, ha akarnék, én is
csipkelődhetnék magukon, de ez nem szokásom. (Egyet azért megjegyzek:
nem tudom, miért gúnyolódnak rajtam, mint "független történészen",
amikor ezt a jelzőt szóban forgó cikkemben véletlenül sem akasztottam
magamra, és nem is sugalltam azt. Egy publicisztikai rovatban természetes,
hogy az ember megnevezi foglalkozását, valamint saját véleményének ad
hangot, történetírói munkásságom tárgyilagosságára pedig mindig is kínosan
ügyeltem - gyülekezetük tagjaként is -, megvitatására pedig mindig kész
vagyok, akár önökkel is.)
Nézzék, ha megkérdeztek volna, elmondhattam volna korábban is:
engem nagyon elkeserített a távozásom a főiskoláról, amint azt akkor
keletkezett lemondó levelemben ki is fejtettem. (Előkereshetik az
archívumból.) Én szerettem ott tanítani, s amikor 1998 nyarán kezdtek a
vezetőségben hangot adni többen is Németh Sándorral kapcsolatos
kritikáiknak, úgy éreztem, azoknak bőven van valóságalapja, de mivel én
nem voltam - és nem is akartam - országos szintű vezető lenni a
gyülekezetben, gondoltam, különvéleményem megőrzésével maradhatok
(pláne vidéken) és a heti egy napot, amit a főiskolán töltöttem, így is fenn
lehet tartani. Aztán egy nyári estén felhívott - az egyébként általam ma is
tisztelt - Horváth András főtitkár, megkérdezte, ismerem-e Görbiczék
pontjait, majd igenlő válaszom után a véleményemet firtatta, hozzátéve,
hogy (idézem) "ez ugyanis a további közös munkálkodásunk feltétele". Nem
hiszem, hogy félreértettem volna a célzást. Gondolkodási időt kértem, majd
megírtam lemondásomat, melyben hangsúlyoztam, hogy nem vagyok
hálátlan az intézménynek, s nem ellensége, hanem szimpatizánsa szeretnék
lenni. Ma is így gondolom, hogy tehetek jót egy intézményért úgy is, ha
immár megfogalmazhatom róla egyes kritikai észrevételeimet. Úgy érzem,
ez akkor is korrekt törekvés volt, amit egyébként több gesztussal is
kifejezésre akartam juttatni. Lemondásom után például felhívott egy ma is
ott tanító barátom, arra kért: függesszem fel a kilépésemet az akkreditációs
LB megérkezéséig, addig nem is kell tanítanom, sőt Pestre sem mennem
stb., papíron maradjak és "tanítsak" két hónapot, mert szükség van a
nevemre és a frissen szerzett fokozatomra. (Kérjem számon itt is a
lelkiismeret-furdalást? Ugyan már!) Megtettem, hogy lássák: bizonyos
ügyekben hajlandó vagyok az együttműködésre és nem vagyok hálátlan.
Vannak apróságok is: tavaly mindent elkövettem, hogy egyik oktatójuk
tanulmánya megjelenhessen egy - egyetemi tanszékem által kiadott -
kötetben, hogy ezzel is publikációkhoz segítsem, hiszen szakmai kérdés,
nem más. (Ilyesmire ezután is kész vagyok, hisz én továbbra is kollégának
tekintem az ottaniakat.) A "szentpálosok" is megtennének hasonlót velem?
(De a Hit Gyülekezetéről is így gondolkoztam. Amikor például tavaly hírét
vettem, hogy húszéves évfordulójukra történetüket bemutató kötetet
készülnek kiadni, felajánlottam korábbi levéltári kutatásaimat, gondolva,
valóban történeti elemzés, nem propagandakiadvány céljára teszem. Aztán
megjelentem a Hetek c. lapjukban, mint Németh Sándor sárkányrepülős
ügynökökkel való üldöztetésének illusztrációja. Nehéz elhinni, hogy
félreértés történt; de hogy úri gesztus nem volt, az biztos.) És még
folytathatnám ezt a sort is.
4. Németh Sándor sopron-brennbergbányai TEDISZ-előadásáról. A
katolikus egyház és Portugália ilyetén leminősítését az önöket feljelentő
politikusok interpretálják az idézett módon, én csak azt mondtam, hogy ezt
aligha fogják a bíróságon közösség elleni izgatásnak minősíteni.
Valóban ott voltam egyébként, és például az említett A Hét-interjúban
is elmondtam: a sajátos történeti interpretációt - vágottan és vágatlanul
egyaránt - nagy butaságnak tartom, de semmiképp nem uszításnak. (Mint
ahogy én sem "uszultam" akkor tőle.) Nem emlékszem már, mi van az ottani
beszédem szövegében, ha jól emlékszem, helyben kapott "megrendelésre"
az orosz belpolitikáról és az Európai Unióról kellett előadnom, hiába
magyaráztam előtte, hogy mennyire nem értek mindehhez, muszáj volt,
biztos ismerik az érzést. Sajnálom, ha akkor a gyülekezetük iránti
megfelelési kényszerből vagy szolgalelkűségből bármely közösséget vagy
magánszemélyt akaratlanul megbántottam, nem állt szándékomban akkor
sem. (Ismétlem, nem tudom, pontosan miről van szó, tőlem "lovagolhatunk"
rajta.) Én inkább ezt tartom "szemforgató"-nak: mindannyian tudtuk, hogy
Németh Sándor elvárásainak megfelelően kell megnyilatkoznunk, mert
tartottunk a következményektől, azután utólag épp ezt kérik számon. De egy
dolgot ne feledjenek: én ma már másképp nyilatkozom minderről és bánom,
amit egy-két (nem túl gyakori) ilyen esetben mondanom kellett - vezető
lelkészük viszont nem, sőt. (A többi, gyülekezetükben maradt akkori
előadónak is a fejére olvassák ottani "kirohanásaikat"? Abban bizonyos
vagyok, hogy távolról sem én voltam ott a legszélsőségesebb...)
Mosolyogva olvastam nyilatkozatukban, hogy egyet nem értésem
jeleként nyilvánosan kellett volna kifogást emelnem Németh úr szavai ellen.
Volt erre valaha is valakinek lehetősége a Hit Gyülekezetében? A
gyülekezet értelmiségijei számára egyébként hozzám hasonlóan gyakori
lelkiismereti kérdést okozott, hogy amikor a vezető lelkész egy nyilvánvaló
badarságának hangot adott, mit tegyünk. (Alábbiakban nem teológiai
kérdésekről beszélek.) Egymás között, titokban sokat töprengtünk ezen,
vagy épp gratuláltunk egymásnak, ha sikerült valami ügyes húzással
kivágnia magát az előadásain bólogató és "kiszúrt" személynek. (Arra
emlékszem, hogy 1995-ben a legtöbb fejtörést a hun-magyar őseredettel
teljes mértékig azonosuló németh-i előadássorozatok okozták. Sajátos
forráskezelésétől és alaptalan következtetéseitől csak hüledeztünk,
nemkülönben a lelkesen ámenező és mindezt magáévá tevő hallgatóság
láttán. Ekkor egyébként - nem sok ilyen eset volt - vettem a bátorságot,
összeírtam négy oldal udvariasan megfogalmazott fenntartást, és elfaxoltam
a székházba. Így megnyugtattam magam, de reméltem, a levelem azért nem
kerül Németh Sándor kezébe. Hátha ez is megvan még az irattárban...) Én
egyébként két okból nem kifogásoltam nyilvánosan soha Németh Sándor
téves történeti, szociológiai stb. interpretációit, most is ott lévő
ismerőseimhez hasonlóan: Egyrészt meg voltunk győződve, hogy lelkészünk
Istennek olyan nagy embere, hogy biztos mindenben igaza van, vagy ha
téved, kik vagyunk mi ahhoz, hogy erre figyelmeztessük. Másrészt -
elismerem - én bizony féltem. Féltem attól, hogy kegyvesztett lehetek, sőt
egy következő prédikációban már belső ellenség, akiben bizonyára "rossz
szellem" van, "agyaskodik", ha másként gondolkodik, mint a "szolgálati
ajándék". Féltem attól, hogy rólam is olyanokat fog mondani, mint
másokról, akik úgymond "fellázadtak" ellene, mert tudtuk, mit jelentett az,
ha valakit megbélyegezett. Ma már ezen a szervilizmuson is csak
mosolygok.
Nyilatkozatuk érvelése egyébként meg is fordítható: maguk sem
észrevételezték akkor, hogy az én szavaimat "szokatlanul indulatos vallási
és politikai kirohanásnak" vélték, éppen ellenkezőleg. Vagy ez csak utólag,
és azért minősül annak, mert én már eljöttem maguktól? (Ha ottmaradtam
volna, bizonyára védenének mindentől, komolyan neveznének elismert és
szavahihető "független" történésznek, akként is hivatkoznának rám stb.) Egy
múltbeli kijelentés súlyát és minősítését a megfogalmazó mostani
hovatartozása határozza meg? Ez a felfogás nekem bizony nagyon is
ismerős, gondolják meg, hogy honnan; illetve azt, hogy ezzel nem igazolják-
e vissza a cikkemben foglaltakat. Egyébként: én kész vagyok arra, hogy
történeti előadásaimat újrahallgassuk, arra pedig különösen, hogy például a
megboldogult Hit Infóban és Új Exodusban írott cikkeimet újraolvassuk.
Igyekeztem úgy fogalmazni akkor is, hogy írásaim mindig is vállalhatóak
legyenek számomra. Ma is azok. (Az 1998-as Hetek egy-egy cikkével már
más a helyzet, azokba esetenként a főszerkesztő úr beleírta az enyémtől
nagyon is eltérő gondolatait. Nála nem mertem tiltakozni.)
5. Mi az a hazugság, amin állítólag rajtakaptak?
6. Végre a Népszabadság-cikkemről. Engem egyáltalán nem idegesít,
hogy a gyülekezetük elleni kereset legtöbb pontját az ügyészség nem
fogadta el, sőt épp azt írtam - soraimmal homlokegyenest ellenkező
beállításukkal szemben -, hogy szerintem e feljelentésnek semmi
keresnivalója a bíróságokon. (Az, hogy az én cikkem vagy a maguk
nyilatkozata tükröz-e inkább idegességet, bízzuk az olvasókra.) A hazai
jogszolgáltatási szervek kompetenciáját eszem ágában nem volt kétségbe
vonni, ezt nem tudom, honnan vették, más mondataikhoz hasonlóan.
Például, hogy én utólag csatlakozok a feljelentőkhöz (!?), hiszen feketén-
fehéren azt írtam le: súlyos hibának tartom, hogy politikai ellenfeleik
feljelentették magukat, és bírói úton akarták politikai érdekeiket magukkal
szemben érvényesíteni. Vagy, hogy én bizonyos vagyok a vádak
alaptalanságában és tudatosan rágalmazok. (Számos "vád" - nem a Molnár
Róbert-i 11 pont - megalapozottságában ezzel szemben bizonyos vagyok,
csak szerintem ezekre bírói szerveknek nem is terjedhet ki a hatásköre stb.)
Az álláspontom röviden összefoglalható és szerintem annyira magától
értetődő, hogy még elmagyarázni sem könnyű, csak megismételni lehet.
Illetve kell, mert nyilatkozatukban olyanokat vetnek a szememre, aminek a
cikkemhez semmi köze.
Szóval: mint hangsúlyoztam, szerintem különbség van a BTK vagy a
PTK által szankcionálható bűncselekmények és egyéb valamilyen
társadalmi normákba vagy akár a Szentírás szavaiba ütköző cselekmények
között, a két kategória nem keverendő össze. (Az hogy köztörvényes
bűnöket maguk követtek-e el, nem tudom, és e pillanatban nem is
foglalkoztatott. A két maradék pont sorsa, amely alapos gyanúra adott okot
az "ismeretlen tettes"-sel szemben, persze az újságolvasás szintjén engem is
érdekel, lesz-e belőle ítélet vagy nem, addig megilleti a jogi értelemben vett
"ártatlanság vélelme" szegény ismeretlent is, de ez teljesen más téma.)
Cikkemben úgy fogalmaztam, hogy "vallásetikai" szempontból tartom
kifogásolhatónak a gyülekezetükben kialakult rendszert, és súlyos hibának
minősítettem, amiért parlamenti rosszakaróik ilyen okokból rendőrért
kiáltottak. Hadd mondjak egy hasonlatot: Mint írják, önök "Jézus Krisztus
evangéliumának" hirdetőihez sorolják magukat, akkor azt hiszem,
egyértelmű, hogy a mai köztörvényes bűn és például a bibliai értelemben
vett bűn között komoly különbség van. (Erről - érzésem szerint - önök is
meg vannak győződve. Hogy nyilatkozatukban összecsúszott a két
kategória, jobb híján csak a sietségnek és felháborodott indulataiknak
tudhattam be.) Vegyünk egy nagyon egyszerű példát: ha valaki manapság
káromkodik, etikailag súlyosan kifogásolandó dolognak tartom, de - hála
Istennek - ma nincs bíróság, mely ezért el ítélné (mondjuk 12 botütésre).
Lefordítva: az, hogy Németh milyen rendszert alakított ki egyházában,
hogyan és mennyi pénzt szednek be önként és örömmel adakozó tagjaiktól,
abból villát építtetnek a Balatonon (tudom, Világosság Fiai Alapítvány...)
vagy valami mást stb., nem tartozik bírói fórumok kompetenciájába. Ha az
önök tagsága ezt támogatja, ám legyen, az államnak semmi módon nincs
beleszólási joga polgárai e csoportjának magánéletébe, "szenvedélyébe"
stb., ilyen törekvések ellen én is határozottan tiltakozom. De: ettől még nem
biztos, hogy minden, amit csinálnak, az jó, igazságos és
megkérdőjelezhetetlen is egyben. Szerintem egyébként nem az. Éppen ezért
én nem prejudikálhattam bírósági ítéleteket, de az én távozásomat is kiváltó
okokat a Hit Gyülekezetében továbbra is súlyos hibáknak tartom, akár
nyomoznak maguk után a rendőrök, akár soha nem teszik. Ebből persze az is
következik, amit írtam, hogy a felmentő ítéletek, vagy épp az ügyészség
illetékességének a hiánya nem alkalmas arra, hogy a tévedhetetlenség pózába
vágják magukat, vagy akár abból erkölcsi tőkét kovácsoljanak. (Visszatérve
hasonlatomra: ha a káromkodót feljelentik, s a bíróság bűncselekmény
hiányában felmenti, következik-e ebből, hogy káromkodni megengedhető dolog?
Illetve megjegyeztem, hogy nyilván a Hit Gyülekezete sem gondolja, miszerint
például antiszemita könyveket vagy épp pornómagazinokat elfogadható
dolog megjelentetni csak azért, mert egyik kiadója sincs még rács
mögött.)
7. A szélsőjobb- és baloldallal, "népharag"-gerjesztéssel stb.
személyemet összemosó okfejtésüket - őszintén bevallom - kissé zavarosnak
találtam. A lényeg: mindig is a kisebbségekkel (főleg a kisegyházakkal)
szembeni társadalmi előítélet-képzés eloszlatásáért küzdöttem. Mindig is
határozottan kifogásoltam, ha a történelmi egyházak az állammal
összefonódva, hatalmi eszközökkel akarták visszaszorítani a kisegyházakat,
elítéltem a konzervatív "szektatörvény"-kezdeményezéseket. (Ilyen irányú
cikkeimre mégsem reagáltak katolikus vagy református "munkacsoportok",
különösen nem a személyem pocskondiázásával, legfeljebb
ellenvéleményünk fenntartásával folytattunk tartalmi vitákat.
Elgondolkodtató.) Mindig is úgy véltem, a Hit Gyülekezete-típusú
közösségeknek helye van Magyarország vallási térképén, s elítélem a maguk
visszaszorítását célzó politikai (!) törekvéseket. Mindennek semmi köze
ahhoz, hogy nem rejtem véka alá az önök gyülekezetében szerzett
tapasztalataimat, s megjegyzem, amikor például a jehovisták vagy a
krisnások szabad vallásgyakorlásáért szót emelek, sem mondom azt, hogy az
ő vallási tanaikkal egyetértenék, sőt. A zsidótörvényeket megalapozó
antiszemita mozgalmakat nem hoznám közös nevezőre azzal, ahogy én a
cikkemet megírtam, ezt nyilván - higgadtabban - maguk sem gondolják
komolyan. Gondoljanak továbbá arra, hogy a "népharagot" nem csak
obskúrus ügynökök aknamunkájával lehet gerjesztetni, sajnos gerjed az
magától is néha, és ha maguk ilyet érzékelnek gyülekezetük irányában,
egyszer el kellene gondolkozni azon, hogy a haragos "nép"-nek nincs-e egy-
két dologban igaza, amit ha elismernek, csökkenhetne vagy ki sem törne a
"harag". (Személyes véleményem szerint ha két évvel ezelőtt ezt teszik,
semmiféle "ügy" nem keletkezik.) Önmaguk tévedhetetlenségének
permanens sugalmazása mindenesetre nem ez irányba mutat.
Tény persze, hogy nekem úgy tűnik: amikor önöket kritika éri, mindig
más, magasabb régióba helyezik a problémát, nem "a dolgot magát" nézik.
Pl. 1998 nyarán Görbiczék rendesen működő presbitériumot, szabályozott
hatáskörrel bíró intézményeket stb., vagyis nem teológiai jellegű
korrekciókat szorgalmaztak, a teológiai eszmefuttatásokra épülő válasz
viszont úgy summázható, miszerint Németh a Szent Lélek igazi embere,
tekintély, ajándék, őt Isten vezeti arra, mit csináljon. Ha a közéletben szóvá
teszik a viselt dolgaikat, akkor pedig a vallás autonóm gyakorlása jogáról és
szabadságáról beszélnek stb. Most sem a sértegetés a szándékom, de nekem
mindez alapján úgy tűnik: önök egyszerűen "nem bírják" a kritikát.
8. Nem írtam olyat, hogy a liberálisok ne vegyék védelmükbe a Hit
Gyülekezetének szabad vallásgyakorláshoz való jogát, ez csúsztatás.
(Vegyék!) Csak azt, hogy a liberálisok nem tehetnek különbséget a
konzervatív törekvések fenyegette kisegyházak között, nekik mindegyik
egyformán fontos kell, hogy legyen. A gyülekezet azonban az SZDSZ-szel
intézményes kapcsolattartásra törekedett mindig is (pl. kopogtatócédula-
gyűjtési együttműködés stb.), s ha e párt ilyet felvállal, szerintem nem
kerülheti meg a partnerének belső ügyeit illető véleményalkotást, akár a
nyilvánosság előtt sem. Németh Sándor és a vallásszabadság - ismétlem -
nem ugyanaz a dolog, ha egyiket kritizálom, nem biztos, hogy a másikat
nem fogadom el.
9. Nem tudtam igazán mit kezdeni az újra taglalt, 1998. augusztus 24-i
Magyar Hírlap-fax üggyel, ehhez személyemnek és a cikkemnek végképp
semmi köze. (Jóllehet véleményem van a dologról persze.) Lehet, hogy csak
reflexszerűen kerültek bele a legtöbb nyilatkozatukban ismételt mondatok.
De ha már itt tartunk, a dátum más miatt emlékezetes számomra. Ha jól
emlékszem, akkoriban kelt ("Camp Davidben") az a minősíthetetlen
nyilatkozatuk, amelyben olcsó poénkodással Görbiczéket a "vérmezőn" való
"ellensúlyemelő" vagy mit tudom én milyen versenyre "hívták ki". Az akkori
szöveg és a mostani REM-nyilatkozat közötti stílusbeli hasonlóság több,
mint szembetűnő. (És nagyon is ismerősen csengenek mögöttük a vezető
lelkész szófordulatai.) Én sajnálom, hogy még mindig itt tartanak.
10. Azon is jót derültem, hogy frusztráltnak szeretnének engem látni a
gyülekezetük nagysága miatt. Isten látja lelkem, őszintén és egyáltalán nem
érdekel, hogy maguk hányan vannak. Akár hiszik, akár nem. Cikkeimben
mindig általam kifogásolt jelenségekről (!) írtam, melyek függetlenek attól,
hogy sok vagy kevés tag részesül azokban. A gyülekezetük tagjaként sem
fogadtam el soha, hogy a "mennyiség minőségbe csapjon át", vagyis
valamely nagy tömeg igazolja egy vallási tanítás helyességét és követésre
érdemes voltát. Vagy éppen azt, hogy megtért hívőnek tekintsek mindenkit,
aki eljött egy evangélizációra stb. A "növekedésről" és a "40-50 ezer
elkötelezett tagról" szóló tanaikat szívesen tenném vita tárgyává, de már így
is túl sok mindent szóba kellett hoznom, hogy nyilatkozatukra reagálhassak.
De megjegyzem, én nem gyártok ideológiát abból, hogy mennyivel csökkent
- a korábban autentikus mutatóként kezelt - 1 %-os statisztikájuk tavaly óta,
mert nem ez igazolja vagy cáfolja állításaimat. Arra is gyakran célozgatnak,
hogy az autonómok milyen kevesen vannak. Nekem pedig úgy tűnik, maguk
eközben ezt a "keveset" nagyon is sokallják. (Ha érdekel valakit, jómagam nem
vagyok tagja a Görbicz Tamás, Piszter Ervin és Takács Ferenc vezette
gyülekezetnek.)
11. Azt írják, "vallási és közéleti kérdésekben" készek a dialógusra,
melynek példája most megjelent - általam is érdeklődéssel várt - kötetük.
Ezt megint csak nem gondolhatják komolyan, ugyanis Platthy Ivánnal,
Schanda Balázzsal, Szabó Miklóssal, Máthé-Tóth Andrással és a többiekkel
vallási dialógust nyilván nem folytattak. Örülök, hogy a kiváló szakemberek
elfogadták meghívásukat és önöknek is elmondták közéleti (!) kérdésekben
kinyilvánított álláspontjukat, s a híradások alapján mondhatom, ezek
többségét - nyilván náluk kevésbé hozzáértő módon - jómagam is
képviselem írásaimban, előadásaimban. Ne feledjék viszont, hogy ezektől a
szakemberektől én abban is különbözöm, hogy ők soha nem ismerték
belülről Németh Sándor gyülekezetét, én pedig igen. Ha 8 évet ott töltöttek
volna, lehet, alkalmasint ők is elmondanák, mit gondolnak róla, megőrizve
közéleti kérdésekre vonatkozó szakmai elemzésük hitelességét. (Én is erre
törekszem.)
12. Summázatként muszáj egy gondolatot arról írnom, távozásom után
miként is képzeltem és képzelem ma is a Hit Gyülekezetével való
"kapcsolattartást". Azt hittem (meglehet, túlzott naivitással), hogy maguk
elviselik, ha kilépésem után például egyházszervezési kérdéseket illetően
nekem megváltozott a véleményem, és hibának tartom azt, ahogy maguk
csinálják. Ma már látszik, hogy ez lehetetlen, maguk továbbra is képtelenek
elviselni, ha valaki kiáll a soraikból; az ha kinyitja a száját, kaphat hideget-
meleget. Nem csoda, ha sokan nem merik rászánni magukat a kilépésre, a
nyilatkozatukhoz hasonló szövegeknek valóban van megfélemlítő-
visszatartó ereje. Ismétlem, az a benyomásom, nyilatkozatuk indirekt módon
visszaigazolja a cikkemben foglaltakat, például akkor, amikor a
"megújulást" a vezetőségbe furakodott "belső ellenség" kiátkozásával
azonosítják stb. Mivel részben a személyemet próbálják lejáratni, részben
pedig annyi mindent felsorolnak, amit eszem ágában nem volt leírni, van
egy olyan érzésem, talán nem is olvasták el (figyelmesen) a cikkemet. Ha
egykori tagjuk nyilvánosság elé lép, akkor maguknak elég ezen puszta tény
egy ilyen friss REM-nyilatkozat közzétételéhez.
Mindazonáltal - meglehet, továbbra is túlzottan naivan - én ezek után is
kész vagyok magukkal (is) mindezt megvitatni, közéleti kérdésekben
párbeszédet folytatni, persze normális, emberi stílusban, lehetőleg érvekkel
és nem a maguk vagdalkozásával. De a személyemre szórt rágalmaikat
(miszerint anyagilag megkárosítottam egyházukat, hazudtam és összeesküvő
csoport tagjaként tevékenykedem stb.) határozottan visszautasítom.
A bekiabálás nem szokásom. Arra a "pályára" pedig, ahol maguk ilyen
stílusú meccseket játszanak, különösen nem kívánkozom. Sajnálom, hogy
így alakult és azt is, hogy ilyen hosszan voltam kénytelen az idejüket
igénybe venni. Csupán körültekintő akartam lenni a részletesebb
válaszokkal, nehogy valami félreértés vagy kötözködés forrása legyen.
Kérem, hogy a fent említett munkacsoportjuk tegye lehetővé, hogy ez a
levelem - értelemszerűen csorbítatlanul - az önök nyilatkozatához hasonló
formában nyilvánosság elé kerüljön, mint az arra adott válaszom.
Üdvözlettel:
Fazekas Csaba
Miskolc, 2000. május 8.