![]() |
9. évfolyam 3.
szám |
Donáth Péter: A magyar
művelődés és tanítóképzés történetéből, 1868-1958. Bp., Trezor Kiadó, 2008. |
A budapesti ELTE Tanító- és Óvóképző Karának professzora
több nagy tanulmányt illetve kötetet jelentetett már meg, melyek alapvetően
járultak hozzá a 19-20. századi hazai tanító- és tanárképzés történetének
behatóbb ismeretéhez.[1]
Donáth Péter tanulmányait általában jellemzi, hogy a legszélesebb nézőpontból
kívánja vizsgálni a magyarországi iskolatörténet, tanárképzés-történet kisebb vagy
nagyobb jelentőségű, hosszabb vagy rövidebb időszakot átfogó részterületét.
Munkáit olvasva óhatatlanul az a benyomásunk, hogy a szerző igazán soha nem
elégedett az általa feltárt dokumentumok mennyiségével, mindig többre és többre
vágyik, olvasóját minden információ birtokába akarja juttatni, amihez ő maga
hozzájutott, ugyanazon széles látókörrel való szemlélődésre biztat, amellyel ő
maga is az íráshoz fog. Donáth Péter tanulmányaira, különösen most bemutatandó
vaskos monográfiájának minden vonatkozására igaz, hogy a tudományos
íráshasználatban közhellyé vált „teljesség igényével” lép fel. A kötet előszava jóval
terjedelmesebb az ilyenkor megszokottnál, és nem pusztán a
köszönetnyilvánításokat, az olvasó tájékozódását szolgáló általánosságokat, a
mű születésével kapcsolatos szerzői megjegyzéseket tartalmazza. Donáth Péter
egyfajta elméleti alapvetést, saját kutatói ars poeticáját is summázta,
kiindulópontként szögezve le, hogy az általa alkalmazott esettanulmány-írást
jóval többnek tekinti egy-egy részterület áttekintésénél. Egymás után
szerkesztve, folyamatos keresztutalásokkal ellátva tanulmányai kiegészítik
egymást, reflektálnak egymásra, lehetővé téve az olvasónak, hogy tágabb
összefüggéseket, bonyolult szempontrendszer áttekintéséhez alkalmas fogódzókat
nyerjen. A szerző maga is kimondja, hogy miért: az oktatástörténet azok közé a
diszciplínák közé tartozik, melyek leginkább összetettek, sokoldalúan sűríti
magába a társadalom- és a politikatörténet különféle szegmenseit. Az iskola
világa önmagában is összetett (gondoljunk csak a két főszereplőre, a tanárokra
és a tanulókra), ha pedig az adott iskolarendszert körülvevő társadalmi
hátteret, az iskolarendszert fenntartó és/vagy ellenőrző politikai
intézményrendszert tekintjük, a levéltári forrásról levéltári forrásra
bonyolódó struktúra kibontása óhatatlanul egyre szövevényesebbé, a kutató
számára nagyobb kihívásokat tartogató eljárássá válik. A szélesebb értelemben
vett művelődéstörténet mellett a társadalom- és eszmetörténet, a modern
állam-egyház viszony egyik legneuralgikusabb pontjának számító
iskolafenntartó-ügyre tekintettel: az egyháztörténet, valamint a 19-20. századi
magyarországi rendszerváltások (és eszmerendszer-változások) kivételes
alaposságú diagnózisa ezt a kihívást csak felerősíti. Donáth nemcsak elfogadja
a kihívást, hanem jó értelemben véve provokál is: a leegyszerűsítés, valamely
konkrét iskola vagy pedagógus parciális érdekességű bemutatása mellett (olykor:
helyett) mindig az általánosság megragadására törekszik. Maga így fogalmaz: „[Tanulmányai]
Ezáltal új szempontokkal, értelmezési keretekkel, vagy éppen az elterjedt
fogalomhasználattal kapcsolatos érdemi észrevételekkel járulhatnak hozzá a 20.
századi hazai művelődés- és iskolatörténet folyamatainak megismeréséhez, az
azokról folyó tudományos diskurzushoz.” Írásait végigolvasva, hétköznapi
szóhasználattal élve, a szerzőnek ez a törekvése „bejött”, bizonyosak lehetünk
ugyanis abban, hogy az oktatástörténet nehezen később megkerülhető alapművei
kerültek ki a tolla alól. Vita tárgya lehet ugyanakkor (és
ismerve a hazai szakirodalomban fel-felbukkanó diskurzusokat, feltehetően lesz
is), hogy célravezető-e tanulmányait efféle opus magnificusokká szerkeszteni.
Az olvasónak az a benyomása alakult ki, hogy a szerző legszívesebben egy
kötetbe szerkesztette volna a több mint 550 oldalas „Oktatáspolitika és
tanítóképzés Magyarországon, 1945- A vállalkozás méretére jellemző,
hogy mostani kötetének főszövege a jegyzetapparátussal együtt „csak” 668 oldal,
a fennmaradóból majd 140-et a források és irodalom felsorolása tesz ki. Donáth
Péter tényleg szinte mindenre kíváncsi volt. A Magyar Országos Levéltár
állagaiból nemcsak az oktatási kormányzat állagait nézte át, hanem más központi
kormányszervekét, az 1945 utáni pártapparátus szinte valamennyi osztályának
anyagát, az igazságszolgáltatás fondjait, társadalmi szervezetek,
kutatóintézetek archívumba került iratait. A központi iratőrző szervek közül a
„magától értetődőek” (Politikatörténeti Intézet, Országos Széchenyi Könyvtár
Kézirattára, OPKM Dokumentumtára stb.) mellett olyan helyekre is ellátogatott,
melyek eddig kevésbé számítottak az iskolatörténeti kutatások kiindulópontként
számbavehető intézményei közé (Történeti Hivatal, Hadtörténeti Levéltár stb.).
Ezek után szinte meg sem lepődünk azon, hogy fel kívánta dolgozni Budapest
Főváros Levéltára mellett valamennyi megyei levéltár szakigazgatási
apparátusának dokumentumait, iskolaügyre vonatkozó állagait, s ugyanez mondható
el az egyházi levéltárakról. Utóbbiak közül, témaköreinek megfelelően
egyesekből (pl. a Ráday Levéltárból) mélyebben, másokból kevésbé mélyebben
merített, de alaposságához nem férhet kétség. Még az egyes intézménytörténeti
feldolgozások szerzőit is tájékoztathatja az egyes felsőoktatási intézmények
(ELTE, bajai és nyíregyházi főiskola stb.) irattáraiban történt búvárkodása, a
mintegy kéttucatnyi magánszemélytől és családtagjaiktól beszerzett hagyatékok
feldolgozása. Donáth Péter – követendő módon – nem győzött ezért több helyen is
köszönetet mondani segítőinek és támogatóinak (köztük számos – bizonyára
tartalmas tudományos diákköri és szakdolgozatokat benyújtó – hallgatójának)
munkájukért. És akkor még nem is szóltunk a terjedelmes sajtóanyag, az iskolai
értesítők áttekintéséről, valamint a 19-20. századi magyarországi tanárképzést
átfogó bibliográfiájának is számító „felhasznált, hivatkozott irodalom” c.
fejezetében foglalt könyvészeti apparátusról. Utóbbi nem nélkülözi az
eszmetörténeti, általános történelmi, pszichológiai alapműveket sem, jelezve,
hogy a szerző tényleg minden vonatkozásban alá akarta támasztani
megállapításait. Itt említjük meg, hogy Donáth nem pusztán felhasználta, idézte
a rendelkezésére álló szakirodalmat, nem mulasztja el felhívni a figyelmet (az akár
általa, akár mások által vitathatónak ítélt) megállapításokra, az eltérő
nézőpontokra, hangsúlyokra. A kötet három nagyobb fejezetre
tagolódik, melyek közül részletesebben a harmadikkal kívánunk foglalkozni. Az
első öt, kisebb-nagyobb lélegzetvételű, egymással nem vagy csak lazán
összefüggő tematikájú tanulmány a „Nemzetiségi politika és oktatás”
összefoglaló címet kapta. Részben korábbi munkáinak frissített kiadását,
részben önálló írásokat olvashatunk itt, az egyes tanulmányok önálló
jegyzetapparátust is kaptak. „Tanító(nő)képzők, diákjaik és tanáraik.
Felekezeti/nemzetiségi összetételük s területi elhelyezkedésük a dualizmus
korában” c. írása diagramokkal, térképmellékletekkel gazdagon illusztrált módon
dolgozza fel a tanítóképzés statisztikailag jól megragadható adatsorait, a
kiegyezést követő illetve az első világháború végét megelőző időmetszetekben,
valamint a kettő között rendelkezésre álló népszámlálási és egyéb statisztikák
egymásra, valamint térképre vetítése útján. Kitér a tanárok és a tanítóképzős
hallgatók felekezeti összetételét tanulságosan felvillantó problémák mellett
olyan, manapság gyakran emlegetett kérdés történeti vonatkozásainak felvetésére
is, mint a tanítók iránti társadalmi („munkaerő-piaci”) szükséglet stb. Négy
további, néhány oldalas írása a nemzetiségi tanítóképzés egy-egy
esettanulmányát tartalmazza, egy szlovák, a másik három a német nemzetiségi
tanítóképzés „mélyfúrás”-szerű elemzésével. Különösen érdekesnek tartjuk a
Klebelsberg Kunó nemzetiségi politikájának motívumait feldolgozó, a „Gróf”
egész kultúrpolitikáját átfogóan méltató cikket. A kötet második része „Nagy László
kényszerű számvetései 1919-1922-ből. Dokumentatív elbeszélés szakmai
önéletrajzával, egy iskolareformtervvel s a Gyermektanulmányi Társaság
tevékenységének forrásaival” címet viseli. A Tanácsköztársaság alatt szerepet
vállaló, ezért életében igazságtalanul meghurcolt, 1945 után sokszor
méltatlanul méltatott, ízig-vérig pedagógus és oktatásszervező munkásságának
bemutatása nemcsak az iskolaügy modernizációjára tett kísérletek és azok
sorsának tanulságos számbavétele, hanem a 20. század első évtizedein átívelő
korrajz is egyben. Donáth Péter nemcsak Nagy László hagyatékát dolgozta fel, az
érintett megállapításait, önreflexióit, az apológiát háttérbe szorító fejlesztési
terveit folyamatosan ütközteti az őt méltató, marginalizálni akaró
Horthy-korszak hivatalos szerveinek véleményével. A Nagy László nevével
összeforrott Gyermektanulmányi Társaság megérdemelt egy ilyen alaposságú
történelmi feldolgozást, mely megfelel a szerző címben jelzett célkitűzésének:
„dokumentatív elbeszélés”, vagyis érdekes és izgalmas olvasmány is egyben. Önálló, egy témára fókuszáló
tanulmány a kötet harmadik, egyben legnagyobb méretű (a terjedelem mintegy
kétharmadát kitevő) összefoglalása „Politikai-világnézeti diszkrimináció vagy
valami más?” címmel. A szerzőre jellemző, hogy ezúttal is barokkos méretű,
ugyanakkor érezhetően az olvasó tájékozottságát szolgálni igyekvő alcímet
választott: „Nagykőrösi (és más városbeli) igazgatók küzdelme tanítóképzőjük
fennmaradásáért s identitásuk megőrzéséért a változó iskolapiaci viszonyok és
oktatáspolitikai elvárások erőterében, 1918- Donáth Péter kötetét összességében
jó szívvel ajánlhatjuk a magyarországi tanítóképzés (általában az
iskolatörténet) iránt érdeklődő szakmai illetve nagyközönségnek, különösen
azoknak, akik fogékonyak az átfogó szemléletmód, az újszerű és sajátos
megközelítések iránt, nemcsak az oktatástörténet, hanem a 20. századi
magyarországi rendszerváltozások általános igazságokat és konkrét emberi
sorsokat egyaránt felvonultató bemutatása szempontjából. A kötet tetszetős és
áttekinthető szerkesztéséért Farkas Máriát, a megjelentetésért a Trezor Könyv-
és Lapkiadó, Terjesztő Bt.-t illesse dicséret. (ism.: Fazekas
Csaba) Jegyzetek [1] Csak a legutóbbiak közül: Iskola és politika. Az
állami német nemzetiségi tanítóképzés magyarországi történetéhez. Bp., 2007.;
ill. a most ismertetett kötettel egyidejűleg napvilágot látott, a szerző által
munkája „párjának” tekintett: Oktatáspolitika és tanítóképzés Magyarországon,
1945-1960. Bp., 2008. (Megjegyzés: utóbbi ismertetését szintén feladatunknak
érezzük, és más alkalommal sort kívánunk keríteni rá.) [2] Engedtessék meg e ponton egy személyes
kiegészítés: A szerző munkájában sokat használja Seri András református
lelkész, tanár, igazgató-helyettes dokumentumait, visszaemlékezéseit.
Életrajzának ismertetésekor (608. p., 1059. sz. jegyz.) csak születésének
évszámát (1909) tudta feltüntetni, halálát „?”-lel jelölte. Seri András – e
sorok írójának anyai nagyapja – 1995. február 13-án hunyt el Nagykőrösön. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |