![]() |
10. évfolyam 1.
szám |
Erdődy Gábor: A belga liberális-katolikus unionizmus (1825-1848) |
Székfoglaló előadásként elhangzott a Szent István
Tudományos Akadémia 2007. december 7-i ülésén. (A Szerk.) Az
1820-as évek a belga történelem különösen ellentmondásos, az egyetemes
történelmet sajátos jelenséggel gazdagító periódusát képezték. A holland
alávetettségben eltelt időszak jelentős előrelépést hozott a modernizáció
megalapozása irányában, és a polgári nemzeti identitás megfogalmazódásához
kapcsolódva páratlan minőségű fellendülés előfeltételeit teremtette meg. A
változások kulcsfontosságú mozzanatát a liberálisok és katolikusok egymásra
találása, unionizmusnak nevezett koalíciós
együttműködésük jelentette. A folyamat kereteit meghatározó, a szent-szövetségi
rendezés keretében létrejött Egyesült Németalföldi Királyság megszületésében a
győztesek pragmatikus szempontjai érvényesültek, amikor Hollandiát, Belgiumot
(valamint Liège-t) egy államba terelték. A
közös múlttal rendelkező, ám az utolsó két évszázad során eltérő fejlődési
pályát követő országrészek újraegyesítését kimondó döntés a történelmi adottságokat
figyelmen kívül hagyva kényszerközösséget teremtett, amelyből hiányzott a belső
kohézió, annál jelentősebb mértékben voltak ugyanakkor jelen a gazdasági,
vallási és kulturális ellenérdekeltségek. A holland rendszer bevezetését a belgiumi társadalom különböző csoportjai eltérően fogadták. A
nemesség jelentős része a trón és az oltár egységének helyreállítását magában
foglaló álmait követve kiváltságainak legalább részleges visszaszerzésében
reménykedett. A történelmi realitásokkal számot vetők nevében született meg
ugyanakkor a Namur környéki húsz nemes híres levele,
amelyben az aláírók azt szorgalmazták: semmit ne tegyen a kormány, ami ellene
hat a 19. század szellemének. Gent hatalmas mozgósító erővel rendelkező
püspöke, Maurice Jean Madelein de Broglie
mindeközben a „legtermészetesebbnek” nevezte, hogy az egyház újra elfoglalja a
hajdani első rend pozícióját, Forgeur püspöki helynök
pedig egyenesen a tized újra bevezetését követelte. A belga katolikus egyház
restaurációs álláspontra helyezkedett, és megtiltotta híveinek a hűségeskü
letételét az alkotmányra. A példaképüket Louis de Bonaldban
és Joseph de Maistre-ben feltaláló püspökök a „tradicionalizmus belga atyja”, az ultramontán irányzat
szószólójaként az 1790-es években fellépő de Feller
abbé örökségét folytatták. Rugalmasabb, az eskületétel kényszerű elfogadásába
beletörődő álláspontot képviselt François-Antoine de Mèan. Liège utolsó,
23 éves emigrációjából hazatérő herceg-püspöke 1815-ben meghívást kapott
Vilmostól az első kamara munkájában való részvételre, s mivel úgy ítélte meg,
hogy parlamenti tagsága lehetőséget kínál a belga érdekek védelmére, elfogadta
a kinevezést. Felesküdött az alkotmányra, s az uralkodó Mechelen
érsekévé nevezte ki. Beiktatásával minőségi fordulat vette kezdetét a belga
katolikus egyház történetében. A belpolitika ellentmondásainak jelentkezésével egy időben
pozitív folyamatok mutatkoztak az angliai modernizáció eredményeit magas
szinten adaptálni képes belgiumi gazdaságban, miközben a hágai kormány kedvező intézkedésekkel ösztönözte a talpra állást.
Kontinentális riválisait megelőzve 1830 körül Vallónia
a világ második legjelentősebb ipari régiójának számított. A prosperáló
gazdaság és a politikai élet között azonban nem jött létre összhang. A magát a
felvilágosult abszolutizmus örökösének tekintő Vilmos a Németalföldi Királyság
születési rendellenességeit felerősítő represszív
intézkedéseivel elidegenítette magától a belga társadalmat. A konfrontáció
legkényesebb területét a kultúra és az oktatás, mindenekelőtt azok
egyházpolitikai vonatkozásai jelentették. Az egyháznak az állam alá rendelésére
irányuló lépések, mindenekelőtt a püspöki szemináriumok működésének megtiltása
II. Józsefet idézték. Vilmos civilizatórikus
szándékok által ihletett reformjai az oktatás általános korszerűsítése mellett
elsősorban a községek által fenntartott, állami felügyelet alatt álló ingyenes
iskolák megnyitását tűzték ki célul, és a flamand nyelv előtérbe állítását
ösztönözték. 1823-29 között fokozatosan haladt előre a középfokú oktatás flaman-dizálása, miközben az egyetemeken a latin
restaurálása került napirendre. Vallóniában a városi
gimnáziumokban sor került a kétnyelvűség bevezetésére. Az abszolutisztikus
uralkodói gyakorlat az ellenzéki magatartás felerősödését vonta maga után, ám a
függetlenségi mozgalom kezdetben erősen megosztottnak bizonyult. 1825. június 14-én, majd július 17-én I. Vilmos
provokációval felérő rendeletekkel ajándékozta meg alattvalóit. Antiklerikális
offenzívát nyitva csupán az általa engedélyezett gimnáziumok működéséhez járult
hozzá, és minden tanári állás betöltéséhez állami diploma megszerzését írta
elő. A püspökök befolyásának korlátozásában reménykedve megkövetelte, hogy
nagyszemináriumra csak azokat az állami gimnáziumban tanultakat vegyék fel, akik
elvégezték az előírt kétéves előkészítő kurzust a kifejezetten erre a célra
létrehozott központi leuveni filozófiai kollégiumon.
A mindig óvatos, s a hatalommal való értelmes együttműködés lehetőségeit kereső
de Méan azonnal tiltakozott, és határozottan
követelte a papság jogainak tiszteletben tartását. A kálvinista uralkodó
hatalmas hibát követett el, amikor a felvilágosult abszolutizmus államegyházi
politikája szellemében kezelte a katolikus egyházat, melynek átfogó
nacionalizálására, a klérus képzésének holland kézbe vételére irányuló lépései
radikális fordulatot idéztek elő. A papság kritikus magatartása felerősödött.
Megindult a katolikusok óvatos, fokozatos liberalizálódása. A liberálisok
kezdetben fenntartásokkal kezelték megnyilvánulásaikat. Nehéz és bonyolult
folyamat vezetett el a kölcsönös bizalmatlanság áthidalásáig, amelyhez
nélkülözhetetlen segítséget nyújtott Vilmos elhibázott politikája. A változások érlelődése mögött különösen összetett háttér
húzódott meg, a belga politikai elitet a folyamat megindulása időszakában különféle
hatások érték. A mindennapok szintjén érzékelhették az idegen abszolutizmus
aktív provokáló jelenlétét. A felhalmozódott régi, és a frissen keletkező új
típusú ellentmondások valóságából kiutat kereső tájékozódás ugyanakkor jelentős
mértékben ágyazódott a történelmi örökségek világába. Erősen éreztette hatását
egyrészt a brabanti forradalom demokratikus
tradíciója, miközben erőteljesen érvényesült a francia tradicionalizmus
szellemi hatása. Az 1820-as évek második felében meginduló folyamat
eredményeként ugyanakkor „Des progrès de Az 1820-as évek derekán minőségi fordulat érlelődött a
belgiumi belpolitikai életben. Új generáció jelent meg, melynek tagjai az
ancien régime bukása után születtek, megtapasztalták gyerekként a terrort,
ifjúként a császárságot, majd Vilmos abszolutizmusát, és kellő nyitottságra
tettek szert a liberális-polgári eszmék irányában. Az „ifjú liberálisok” és az
„ifjú katolikusok” számára az ancien régime visszatérése anakronisztikus
gondolatnak számított. Megindult a két ellenzék közeledése. Különösen
hatékonyan jelenítette meg a politikai közvélemény mentalitásában megindult
változásokat az a fiatal (20-35 év közötti) liberálisokból verbuválódott
csoportosulás, melynek fő hangadói Charles Rogier, Jean-Baptiste Nothomb, Paul Devaux, és Joseph Lebeau voltak.
Gondolkodásukra meghatározó módon hatottak Benjamin Constant-nak
az 1814-es francia chartába is beépülő tanításai. Markánsan kirajzolódtak
ugyanakkor a belga katolikus egyházon belüli fordulat jelei, egyre érezhetőbbé
vált Lamennais szellemi hatása is. A folyamat Etienne Constantin de Gerlache 1825.
december 13-án elmondott, az abszolutizmus politikáját elutasító, magát a sajtó
és a vallás szabadsága mellett elkötelező zászlóbontó beszédével vette kezdetét.
A katolikus érdekeket az alkotmány talaján állva védelmező, a liberálisok irányában
hídverő taktikájára épülő törekvés a katolikusokban meglévő ultramontán
beidegződések oldására irányult. Jeladása felgyorsította a lappangó
folyamatokat. 1826-tól az egyházi sajtó egyre határozottabban síkra szállt a
szabadságért. Adolphe Bartels
meggyőző erővel fejtette ki, miszerint a liberálisok politikai célja, a népből
kifolyó kormányzási rendszer megteremtése, teljes mértékben
összhangban áll a katolikus vallással és annak jogrendszerével.
Mindezzel párhuzamosan a vilmosi abszolutizmus valláspolitikáját korábban
sokban elfogadó ifjú liberálisok felülvizsgálták a kormányt egyházellenessége
alapján toleráló voltaire-iánus taktikájukat. Mintegy
cserében a katolikusok késznek mutatkoztak lemondani privilegizált állami
pozíciókat igénylő követeléseikről, és jelezték hajlandóságukat a
szabadságjogok kivívásának támogatására. Lépésről lépésre formálódott a
nagykoalíció alapjait megteremtő kompromisszum. Az unionizmus megszületését
előkészítő meghatározó jelentőségű állomásként 1824. április elején ifjú
ügyvédek és professzorok Liège-ben liberális
napilapot alapítottak Journal politique, littéraire de l’industrie et du commerce Mathieu Laensbergh címmel. A
közeledés kibontakoztatásához Devaux 1827 tavaszán
kifejtett kezdeményezései biztosítottak újabb impulzusokat. Cikksorozatában a
liberális politikus de Gerlache 1825-ben elhangzott
beszédének fő követeléseit megismételve sürgette az alkotmányos rendszer
létrehozását előmozdító közös liberális-katolikus álláspont megalkotását. 1827.
november 1-jén a Courrier de A két ellenzéki mozgalom először Liège-ben
és Brüsszelben lépett szövetségre. A következő évtizedek történelmét
meghatározó személyiségek (mindenekelőtt Lebeau, Devaux, Nothomb és Rogier) szövetkezéséből létrejött „liège-i
műhely” a liberális-katolikus unionizmus valódi
olvasztó kemencéjeként működött. Hasonló irányban befolyásolta a fejleményeket Louis de Potter, Sylvain Van de Weyer, Vilain XIIII és Charales
de Brouckère Brüsszelre koncentrálódó szoros
együttműködése. Jelentős mértékben előmozdította az unionizmus
kibontakozását az elsősorban Louis Robiano de Borsbeek valamint Félix de Merode
által megjelenített fiatal liberális nemesi csoport határozott fellépése is. A
flamand egyháziak többsége támogatását maga mögött tudó progresszív áramlat
irányadó képviselője, Adolphe Bartels
1828-ban írott munkáiban ugyanakkor egyre több olyan megállapítást tett,
amelyek megelőlegezték Lamennais 1829-ben meghirdetett
elképzeléseit. A fiatal klérus legtehetségesebb képviselői bátran nyitottak a
szabadság eszménye felé. Az idegen hatalom abszolutisztikus politikájának korlátozása
céljával 1828 végére kikristályosodott a liberális-katolikus unió tartalma, és
körvonalazódtak annak keretei. Összetalálkozott a sajtó és az oktatás
szabadságának kétirányú követelése. Az 1830-ban kirobbant belga forradalom eszmei-politikai
alapjait megteremtő unionizmust a kortársak és az
utókor is többféleképpen értelmezték. Az Aloïs
Simon által megfogalmazott „maximalista tézis” szerint a liberális-katolikus
együttműködés ideális politikai tartalomra, közös program adaptációjára, az
elvek valódi fúziójára épült. A szabadság és a nemzetiség összekapcsolásával
megvalósult a „két régi antagonizmus kooperációja,” azaz „fundamentális
megegyezés” jött létre a két fél alapvető érdekeinek egybeesése, és az (általuk
olykor eltérően interpretált) alkotmányhoz való hűség bázisán. Henri Haag „minimalista tézis”-e szerint
ugyanakkor felesleges az unió eredetéhez rendszert keresni, még inkább ahhoz
ideológiát társítani, mivel a kooperáció tartalmát csupán a körülmények által
generált bölcs megfontolások határozták meg. Az unionizmus
nem új politikai rendszer, nem „az ultramontanizmus
kiszorítása céljából fogant új teória, hanem egyszerű politikai taktika,”
amelynek célja „az alkotmányos és parlamentáris monarchia megteremtése, melyen
belül a katolikusok és a liberálisok szabadon és békésen viaskodhatnak
politikai ideáik és filozófiájuk győzelme érdekében” – állapította meg. Els Witte mértékadó értelmezése
szerint a veszélyeztetett nemzet tudatából sarjadó, s a függetlenség legfőbb
garanciájának tekintett unionizmus több mint
stratégia, egy olyan társadalom modellje, amelyben folyamatos párbeszédre alapozott
vita és érdekütköztetés zajlik a kompromisszumkeresés jegyében. A belga katolikusok pragmatikus unionizmusa
nem esett egybe Lamennais liberális katolicizmusával.
Létrehozóinak többsége csupán átvette politikai elméleti vértezetét anélkül,
hogy annak társadalomfilozófiai koncepciójához kötődött volna. Az
együttműködésben a katolikusok képezték a többséget, a liberálisok azonban
lényegesen képzettebbek voltak, és hamarosan átvették az irányítást. A
„flandriai tömegbázis” szerencsésen találkozott össze a „vallóniai
intellektuális elittel.” Az 1820-as évek végéhez közeledve a katolikusok
körében egyre inkább az unionizmus tendenciája
dominált, melynek zászlóvivői a szabadságtörekvések támogatását politikai
felfogásuk stratégiai lényegének tekintették. A legaktívabb képviselői közé
tartozó Félix de Merode 1828-ban megfogalmazott
hitvallása szerint „fogadalmam soha fel nem bomló összhangban van a vallással
és a liberális intézményekkel.” A Catholique des Pays-Bas 1829. július elsején megjelent számának egyik
cikkírója kifejtette, miszerint „a katolicizmus és a liberalizmus két
különböző, de nem egymást tagadó doktrínát jelentenek: egyetlen katolikus sem
szükségszerűen liberális, és egyetlen liberális sem szükségszerűen katolikus,
de ugyanaz az ember lehet egyik és másik is, azaz szeretheti vallását és
akarhatja a szabadságot.” Jelentős háttérrel rendelkeztek ugyanakkor azok a
konzervatívok, akik közül sokan kényszerből vállalták ugyan az unionizmust, a liberalizmus és a katolicizmus természetes
kapcsolatát azonban sosem voltak hajlandók elismerni. A két irányzat közötti közvetítőként működött az „École de
Malines” Engelbert Sterckx
és Corneille Van Bommel
irányítása mellett. A konzervatív és a liberális katolicizmus közötti szellemi
híd kiépítésére vállalkozó Mecheleni Iskola
tevékenysége hátterét a magas klérusban markánsan jelen levő mérsékelt
liberális irányzat biztosította. Az elkövetkező évek történéseire meghatározó
befolyást gyakorló pragmatikus „realisták” a kölcsönös függetlenségre
alapozott, mindkét fél számára előnyös kooperáció megteremtését tekintették
optimális megoldásnak. Nem utasították el a liberális megoldásokat, de Lamennais szellemét sem kívánták szolgaian követni, azaz a
radikális szétválasztás helyett az egyházi javak állami védelmének továbbéltetését
szorgalmazták. Felismerték, hogy a katolikus egyház a szabad társadalomban
sokkal hatékonyabban tudja hirdetni hittételeit, valamint érvényre juttatni
belső egyházi rendjét. Működésük során határozottan szembe fordultak az
ultramontán követelésekkel, miközben hasonló következetességgel utasították
vissza a mindenfajta állami támogatást kiiktatni kívánó, a katolikus egyház
szabad működésének korlátozását követelő antiklerikális radikális-liberális
irányzatok propagandáját. Az 1820-as évek végére kikristályosodó belga unionizmus meglehetősen összetett jelenség volt. Keretei
között többféle szellemi irányzat képviselői megfértek egymás mellett úgy, hogy
véleményük az évek során olykor jelentősen módosult. Többen valódi
érdekházasságként élték meg az együttműködést, s az általuk felismert
reálpolitikai kényszer hatása alatt mindössze átmeneti taktikai
együttműködésben gondolkodtak, sosem szűnő fenntartások, és mélyen húzódó
bizalmatlanság mellett a liberálisok irányában. Mások hosszabb távú
perspektívát megrajzolva őszintén közeledtek, és belülről is elfogadták a
partneri közösséget a liberális elvek alapján. Voltak, akik követték, sőt
bizonyos elemeiben meg is előlegezték Lamennais
következetes liberalizmusát. Az elsősorban Kurt Jürgensen és Paul Harsin által hangsúlyozott kölcsönhatások jelentőségének
megítélésében a szakirodalom jelentős mértékben megoszlik. Aloïs
Simon relativizálja a kétirányú folyamatok
érvényesülését, Henri Haag és Guyot
de Mishaegen pedig a Lamennaisból
kisugárzó befolyásra helyezi a hangsúlyt. Holott közismert, miszerint a belga
liberálisokra elemi hatást gyakorló „Des Progrès
de la revolution” munkájában Lamennais
maga hangsúlyozta a már működő belga unionizmus
meghatározó befolyását koncepciójának megfogalmazására. Miközben pedig Bartels és hazai elvbarátai érvelésében szövegszerűen
tetten érhető francia példaképük gondolatvilága, Félix de Merode
egyenesen az unionizmus igazolását olvasta ki a Progrès üzenetéből. A folyamat kiteljesedésében az unionizmus és Lamennais
kölcsönhatásának nélkülözhetetlen szerepet tulajdonító Els
Witte szerint „a liberális katolicizmus nélkül nem
történt volna meg a belga forradalom, nem jött volna létre az alkotmány”. Az unionizmus jelzett összetettsége természetesen belső
ellentmondásosságot is takart, amelyet egyelőre elfedett és áthidalt a közös
érdekek hálója, biztosítva katolikusok és liberálisok együttes fellépését a
függetlenség és a szabadság kivívása érdekében. A Belgiumban kibontakozó gyakorlat filozófiai igényű
megalapozásával Lamennais forradalmi áttörést idézett
elő a katolikusok gondolkodásában. A liberális katolicizmus a kor kihívásaira
reagálva keresett átfogó választ az amerikai és a francia forradalom
demokratikus törekvéseire, a szekularizáció agresszív terjeszkedésére, valamint
a meginduló ipari forradalom szociális ellentmondásaira. Olyan új elméletként
fogalmazódott meg, amely nem törekedett a hitélet tanainak liberalizálására, s
a dogmákat feltétel nélküli azonosulással elfogadta. Célját mindenekelőtt az
egyház új, a polgári társadalomhoz alkalmazkodó, s azt jobbító orientációjának
megteremtésében határozta meg. Képviselői a történelmi fejlődés általuk
megtalálni vélt lényegének felismeréséből fakadó új társadalomelmélet
megalkotására törekedtek. Magatartásukat meghatározó módon motiválta az a
személyesen megélt tapasztalat, miszerint defenzív magatartása következtében a
katolicizmus befolyása visszaszorult, az egyház a társadalom és a politika perifériájára
kényszerült, és képtelennek bizonyult az új világ érdemi alakítására.
Hangsúlyozták, miszerint a liberalizmus és az antiklerikalizmus helytelen
történelmi beidegződésként érvényesülő egybekapcsolása indokolatlan, az egyházi
hitelvek a liberális politikai elvekkel összeegyeztethetők. Ezt a felismerést
fogalmazta meg vallomásában Henri Dominique Lacordaire biográfusa, Théophil Foisset: „Én mindenekelőtt katolikus voltam és az is
maradtam, a fogalom teljes értelmében. De minthogy őszintén liberális voltam,
úgy hittem, hogy akkor szolgálhatom jobban az egyházat, ha hű maradok szabadság
eszményemhez.” A liberális katolicizmus képviselői kitartó fáradozásainak
is köszönhető volt az a történelmi jelentőségű fordulat, melynek keretében a
felhalmozódott kölcsönös félelmek és fenntartások, valamint az ezzel járó
bizalmatlanság a katolikusok és a liberálisok körében sokat oldódott. 1829-ben,
közös akciókban követelték a szabad sajtót, az egyházi iskolák működése és a
szabad nyelvhasználat jogát. A kibontakozó ellenzéki offenzíva az uralkodót
válaszlépésekre késztette, 1829. december 11-én küldött üzenetében Vilmos
azonban minden reformot elutasított. Megindult a politikusok letartóztatása, ám
az akció bumerángként ütött vissza. Különösen nagy visszhangot keltett Louis de Potter esete. A 18 havi szabadságmegvonásra ítélt radikális-liberális költő bevonulása a börtönbe győzelmi
menetté változott, majd a fogdában megírta a közvélemény gondolkodását
alapvetően befolyásoló, a de Gerlache és Devaux által meghirdetett értékrendet kiteljesítő „Union
des catholiques et des libéraux
dans les Pays-Bas” című
történelmi jelentőségű munkáját. A kormány nem volt képes kézben tartani a folyamatokat és
fellépésével szinte kikényszeríttette a törést. Valóságos forradalmi helyzet
alakult ki, miközben a gazdasági-társadalmi modernizáció előrehaladása távolról
sem determinálta annak bekövetkezését. Vilmos kurzusa azonban ellenfelévé tette
az egyházi értelmiséget, amely a hivatalos politika sokkhatása alatt a
liberálisok szövetségesévé vált. A változások mögött meghatározó jelentőségű
egyetemes történelmi folyamat: katolikus nemzet és liberális reform
szimbiózisának sajátosan belga típusú kiteljesedése húzódott meg, amely
hamarosan a 19. századi európai parlamentarizmus mintaállamának megszületéséhez
vezetett. Az 1830. júliusi párizsi forradalomhoz augusztus 24-én
csatlakozó brüsszeli felkelés új korszakot nyitott a belga nemzet
történelmében. Október 4-én az Ideiglenes Kormány proklamálta a belga
tartományok függetlenségét, november 3-án az alkotmányozó Nemzeti Kongresszus
megalkotására kiírt, a korabeli Európa legliberálisabb törvénye alapján
lebonyolított választáson a nép bizalmat szavazott a forradalmat levezénylő
politikai elitnek. A mérsékelt centrum számára többséget biztosító erőviszonyok
alapján megvalósult a tradicionális nemesség, az egyház, az ipar, a
kereskedelem és az értelmiség szövetsége. A választások előkészítésében aktív szerepet vállaltak
magukra a püspökök. Novemberben jelent meg Mecheleni
Iskola közös munkája „Les Considérations sur la liberté religieuse, par un unioniste”
címmel. Az alapvető szabadságjogok „katolikus kátáját”
képező dokumentum olyan megoldás mellett érvelt, amelyben az egyház alkotmányos
jogait szerződésben biztosító civil hatalom nem korlátozhatja a vallás gyakorlását,
és biztosítja az egyház belső függetlenségét, valamint Szentszékhez fűződő kapcsolatának
teljes szabadságát. December 18-án került felolvasásra de Méan
bíboros kongresszushoz intézett levele, amely a legmagasabb egyházi méltóság
minőségében támogatta a liberális katolikus alapelveket és kinyilvánította,
hogy az alkotmány és a polgári intézmények az egyház jövőjének is üdvösségei! A
két mecheleni dokumentum által megtörtént a hivatalos
katolikus álláspont alapvetése, amely messzemenően irányadónak bizonyult
valamennyi hívő számára az 1830-t követő években. Az 1831. február 7-én elfogadott, „az unionizmus
chartájának” nevezett alkotmány megteremtette a demokratikus monarchia 19.
századi modelljét, melyet a liberális katolicizmus remekművének, a
keresztény-demokrácia szerves előzményének tekintünk. A rendezés meghatározó
jelentőségű elemét az egyház és az állam szétválasztásának módja képezte. A
belga modell megalkotása során a Nemzeti Kongresszus tagjai támaszkodhattak a
nemzetközi gyakorlatban megismert példák tapasztalataira. Lehetőségük volt az
Egyesült Államokban alkalmazott, a „tiszta elválasztás” jegyében jóindulatú
társbérletet megvalósító angolszász tradíció követésére, elvben választhatták
volna az 1789-es francia forradalom nyomdokait követő „ellenséges
szétválasztás” keserves útját, mindkét alternatívát elutasítva végül azonban a
„részleges elválasztás”, két szuverén entitás kölcsönös érdekekre és előnyökre
alapozott szoros együttműködésének modelljét alkották meg. A megszületett
dokumentum nem ismert államvallást, másfelől viszont biztosította a katolikus
egyház teljes függetlenségét. Az alkotmányozó testület túlságosan liberális
összetétele nem tette lehetővé a Mecheleni Iskola
teljes programjának elfogadását. Így az egyház nem kapta meg az igényelt
garanciák teljességét, a vallási egyesületek számára szinte korlátlan szabadságot
eredményező szabályozás azonban így is a korabeli európai katolicizmus
ideáljává vált: „szabadság, mint Belgiumban” – emlegették sokan és sokfelé
sóvárogva. Bár az egyházi körök nagy többsége elégedetten fogadta a
rendezést, sokak magatartását továbbra is bizonytalanság jellemezte. Attól
féltek, hogy közéletbe történő bekapcsolódásukkal keresztény identitásuk
sérülést szenvedhet. A görcsök oldására Sterckx
bíboros több levelében is foglalkozott az alkotmány kérdésével. Fellépésével
békéltető befolyást kívánt kifejteni annak érdekében, hogy hívei is alkalmazkodjanak
a modern követelményekhez. Rómában viszont Lamennais
tanainak érvényesülését olvasták ki az alkotmányból, ezért annak szövegét a
meghatározó szentszéki körökben már ekkor komoly befolyással rendelkező mecheleni érsek megfelelő jogi értelmezés kíséretében
továbbította Francesco Capaccini államtitkárnak. A
belga alkotmány létrejöttében valóban meghatározó szerepet játszott a liberális
katolicizmus szellemi hatása. Lamennais iskolája
azonban csupán az egyik irányzatot jelentette 1830 táján. Mérsékeltebb
liberalizmust képviselt a magas klérusban de Méan és
környezete. Halálát követően Engelbert Sterckx
irányította tovább a konzervatív és a liberális katolicizmus között stratégiai
fontosságú szellemi hidat képező „École de Malines”-t. Mindeközben de Haerne abbé
már 1830. november 22-én kifejtette: „Katolikusok vagyunk és csakis
katolikusok, akarjuk a szabadságot mindenben és mindenkinek,” Verteke abbé
pedig decemberben fogalmazta meg, hogy: „a szabadság a népek legelementárisabb
és legenergikusabb szükségletévé vált. Ezt a szabadságot nem csupán polgárként,
hanem katolikus papként is akarom.” Az 1830-31-ben kibontakozó változások mérföldkőnek
bizonyultak a belga nemzetképződés folyamatában. A francia forradalommal megszülető
modern nacionalizmus dél-németalföldi kiteljesedése eredményeként létrejött a
belga nemzetállam, melynek konszolidációja valódi „katolikus olvasztótégelyben”
játszódott le. Az alkotmányos rendszer stabilizálása szempontjából a külpolitikai
konszolidáció megteremtése jelentette a legnehezebb kihívást. A kiéleződő
külpolitikai vitákkal párhuzamosan azonban új típusú törésvonalak jelentek meg
a belpolitikai közéletben is, melynek alakulására rendkívüli hatást gyakorolt
XVI. Gergely 1832. augusztus 15-én közzétett, a lelkiismereti szabadság gondolatát,
a vélemény- és a sajtószabadságot, valamint állam és egyház szétválasztásának
sürgetését kárhoztató enciklikája. A Mirari Vos kihirdetését követően Belgiumban felerősödtek a
félelmek. Többségi magatartásként érvényesült az enciklika elfogadásának
demonstrálása a külvilág felé, ezzel egy időben pedig az eredeti meggyőződéshez
történő belső ragaszkodás. Sokan elbizonytalanodtak, miközben a pápai útmutatás
az ultrák önbizalmát alaposan megnövelte, az unionizmus
belső kohézióját pedig gyengítette. Különösen szembetűnőnek bizonyult a
fordulat a Lamennais hívei között számon tartott Robiano de Bornsbeek, Félix de Merode illetve Van Bommel
esetében. A liège-i püspök magatartása a
mérsékelt liberalizmusból konzervativizmusba forduló, ám az unionizmus
felszámolását követelő ultramontánokkal továbbra sem azonosuló alternatívát
jelenítette meg. Jelentős számban fogalmazódtak meg ugyanakkor határozott
állásfoglalások a belga unionizmus védelmében. A status
quo megőrzésére törekedve a rend legfőbb garanciájának tekintett szisztéma
megőrzése mellett kiálló Sterckx remek taktikai
érzékkel minimalizálta a lamennais-i hatás jelenlétét.
A belga alkotmányos monarchia vatikáni elfogadtatása a bíboros történelmi jelentőségű
hozzájárulása volt a belga állam konszolidációjához. Az 1834-39 közötti évek a belga alkotmányos rendszert az unionizmus bázisán kiteljesítő „nagy organikus törvények”
megalkotásának időszaka volt. Ezzel párhuzamosan felgyorsult ugyanakkor a szembenálló
csoportosulások ideológiai elkülönülése. A liberálisok tiltakoztak a papok
közvetlen politikai aktivitása miatt, miközben a katolikusok a klérus jogának
tekintették, hogy mobilizálja híveit az általa kívánatosnak tartott politikai
magatartás irányában. A közjó érdekeit szolgáló aktív választási részvételre
buzdította híveit Sterckx bíboros is, miközben
nyomatékosan felhívta a plébánosok figyelmét, hogy a szószéken ne
foglalkozzanak politikai ügyekkel. A radikális-liberális és az ultramontán
törekvéseket egyaránt elutasítva útját állta annak, hogy a katolikus egyház
bármelyik rivalizáló politikai erő támogatójaként kötelezze el magát, s az unionista katolikus miniszterek politikáját támogatta. A politikai élet alakulását s a katolikus egyházon belüli
erőviszonyokat alaposan befolyásolta a leuveni
katolikus egyetem újra megnyitása körül kibontakozó erőpróba. Döntését a
katolikus püspöki kar 1834. június 10-én jelentette be, ám a kezdeti örömöket
hamarosan az intézmény működésével kapcsolatos eltérő szándékok mélyülő konfrontációja
árnyékolta be. A püspökök többsége azt remélte, hogy az egyetem a katolikus
politizálás formálásának központjaként eredményesen fogja a polgári
társadalomban élő katolikus elit képzésének funkcióját betölteni. Tudatosan
hárította el ugyanakkor az arra irányuló próbálkozásokat, hogy azt pápai
intézménnyé alakítsák át, mivel nem akarta az egyébként is folyamatosan
gyanakvó liberálisokat provokálni. Egy Raffaele Fornari internuncius által
támogatott befolyásos áramlat tagjai viszont attól tartottak, hogy az egyetem a
liberális katolicizmus fellegvára lesz. Az intézmény újraalapítását az egyházi
oktatási monopóliumok újrateremtésétől aggódó liberálisok ugyanakkor a katolikus
offenzíva újabb állomásának tekintették, és ellenlépésként laikus szabadegyetem
létrehozását kezdeményezték. A vita a stabil pénzügyi alapok megteremtését
szolgáló jogi megszemélyesítés kérdése körül éleződött ki. Áthidaló megoldást keresve de Ram rektor kiegészítő törvény megalkotását
kezdeményezte. Közvagyon alapítását, adományok és hagyatékok gyűjtésének
elindítását, valamint az épületek örökösökre történő átruházását szorgalmazta a
fenntartás kötelezettségeivel egyetemben. Bár a tervezetet Sterckx
is támogatta, Barthélemy de Theux
miniszterelnök taktikai megfontolásokból a reformot visszatartotta. Az 1830-as évek derekán megszületett organikus törvények
vitája a rivalizáló erők küzdelmének jegyében zajlott. Felerősödtek a konzervatív
tendenciák az egyházon belül, miközben a változásokat sokan éppen a liberális
intézmények katolizálásaként élték meg. A mindenekelőtt a szociális szférában
mutatkozó működési zavarok ellenére a fejlődés domináns tendenciáját azonban
egyértelműen a stabilizálódás és a prosperálás határozta meg. Ez az időszak
jelentette az unionizmus virágkorát. A nemzeti
függetlenség elismertetésére irányuló szoros együttműködés ekkor a liberális és
a katolikus politikai erők patrióta kötelességének számított. A külső
fenyegetés megszűnésével azonban lényeges változások indultak meg a
belpolitikai fejlődésben: felerősödtek a befelé fordulás tendenciái, s a belső
ellentétek. Az unionizmus történetére jelentős hatást
gyakorló nemzetközi szellemi folyamatok fontos állomásaként mindeközben Lamennais a szigorúan keresztény értékeken nyugvó
„szabadelvű szocializmus” útjára lépett. A differenciálódás során a belga unionizmushoz közel álló, a politikai radikalizálódást
elutasító konzervatív-liberális katolicizmus útját folytató Montalembert
Lacordaire-rel, Sterckx-szel
és Eötvös Józseffel kialakított szoros együttműködése az 1860-as években
teljesedik majd ki a Mechelenben megrendezésre kerülő
katolikus kongresszusokkal. Az 1840-es években fokozatosan kiépültek a liberális és a
katolikus rivális szervezetek, mint a politikai hatalom egymással szembe helyezkedő
alternatívái. Útkereső öndefiníciójuk az eredeti szövetségessel szembeni
konfrontációban bontakozott ki. 1840. április 18-án homogén liberális kormány
jött létre, majd 1841 nyarán újra unionista kabinet
alakult Jean-Baptiste Nothomb
vezetésével. A miniszterelnök irányításával kibontakozó, „új unionizmus”-nak nevezett
konszenzuskereső kísérlet középpontjába az oktatás kérdése került. Az unionista kompromisszum megnyilvánulásaként, 1842-ben
elfogadott törvény valamennyi állami elemi iskolában előírta a vallásoktatást
és lehetővé tette, hogy az egyháztanácsok ellenőrzést gyakoroljanak azok
szellemisége, továbbá az iskolakönyvek tartalma felett. A katolikus megújulás
jegyében újra alakultak a püspöki szemináriumok, a különböző kongregációk pedig
számos további iskolát hoztak létre, melynek eredményeként az alsó fokú oktatás
csaknem fele, a középfokú oktatásnak pedig több mint kétharmada az egyház
felügyelete alá került. A fejleményeket provokációként megélő liberálisok
felháborodással reagáltak. A parlamenti jelenlétüknél a sajtóban lényegesen
nagyobb aktivitást kifejtő progresszívek egyház és állam következetes, a laikus
állam érdekeit szem előtt tartó szétválasztását, az egyház túlzottnak tekintett
társadalmi befolyásának visszaszorítását követelték. Elégedetlenségüket
fokozta, hogy Barthélemy de Theux
1846. március 31-én homogén katolikus minisztériumot alakított. Az új formáció
klerikális jellegét katolikus körökben is sokan bírálták. A kormányváltás ugyanakkor
döntő impulzust adott a liberális pártalapítási törekvések felgyorsításához.
Június 14-én Brüsszelben összeülő kongresszusuk cselekvési programja a világi
hatalom függetlenségének helyreállítását állította középpontjába, mottóként
fogalmazva meg „az egyház az államban, és nem az állam az egyházban” elvét, és
alapkövetelményként fektette le, hogy az állami oktatás valamennyi szinten az
állam kizárólagos irányítása alatt működjön. A liberális párt kiépülésével
párhuzamosan felerősödtek a konzervatív párt létrehozására irányuló törekvések
is. Az egyre markánsabban vallásos jelleget magára öltő szervezkedés
zászlóvivőjeként Jules-Baptiste Malou
különös elszántsággal szorgalmazta valamennyi katolikus erő koncentrációját. Az
1847 júniusában lebonyolított parlamenti választásokon azonban a liberálisok
abszolút többséget szereztek, és Charles Rogier
vezetésével homogén kormányt alakítottak. Az újjáalakuló parlament éppen a választójogi rendszer
demokratikus megreformálásának részleteiről vitatkozott, amikor Lajos Fülöp
megdöntésének híre megérkezett. Az 1848. február végén kirobbant párizsi
események, majd az Európán végigrohanó forradalmi hullám rendkívüli vizsga elé
állította a belga alkotmányos rendszert, annak politikai-társadalmi elitjét, s
mindenekelőtt magát a nemzetet. A történelmi próbatételre az érintettek éretten
reagáltak, s a külföldi forradalmi fenyegetéssel szemben – ellentéteiket
félretéve – soraikat szorosan összezárták, eltökélten őrizve 1830/31
tradícióit. A mélyreható gazdasági-társadalmi válság, és a kontinentális
méretekben kiteljesedő politikai felfordulás közepette, a sajátos „belga
érdekegyesítő politika” eredményeként megőrzött stabilitás növelte a
dél-németalföldi állam nemzetközi tekintélyét, s a liberális-katolikus
monarchikus rendszer életképességét bizonyítva erősítette annak univerzális
érvényességét. A siker kivívásában meghatározó szerepet magára vállaló
kormány tetterős patriotizmusával egyszerre szilárdította meg a nemzeti függetlenséget
és a polgári szabadságokat. Bátor politikájával elérte, hogy a politikai
rendszer demokratizálására és a szociális problémák kezelésének radikális
átalakítására irányuló reformtörekvései elejét vették forradalomi helyzet
kialakulásának. Az események kulcsfigurájának Charles Rogier
miniszterelnök bizonyult, aki egy személyben testesítette meg és teljes
komplexitásában integrálta az 1830-1849 közötti belga fejlődést. Az 1847.
júniusi választások eredményeként friss legitimációval rendelkező kormánya a
pragmatikus unionista és a progresszív
demokratikus-liberális irányzat koalíciójaként működött, és valódi nemzeti
egységet teremtve meg tudta nyerni az unionista, a
liberális és a demokratikus katolikusok külső támogatását is, miközben elszánt
ellenzékét az ultramontán, a republikánus és a szocialista csoportosulások
képezték. A pozitív kibontakozás nélkülözhetetlen tényezőjeként az unionizmus megújítása mellett magát elkötelező katolikus
erők felsorakoztak a nemzeti összefogás ügye mögött. Meghatározó szerepet játszott
a konszenzus megteremtésében megfontolt és higgadt magatartásával az uralkodó,
I. Lipót is. Valamennyijük közös erőfeszítésének, felelős politikai
magatartásának köszönhető, hogy Belgium az európai forradalmi hullám
kiteljesedésével egy időben a nyugalom szigete, a politikai stabilitás oázisa
maradt. Az 1831-ben megszületett liberális-katolikus alkotmányos
monarchikus rendszer kiállta a történelem próbáját. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |