![]() |
9. évfolyam 4.
szám |
Fazekas Csaba: Prohászka Ottokár zsidóellenességéről |
Egyetértek Mózessy
Gergellyel: így is lehet vitázni, s a magam részéről szeretnék is. Ezért nagy
örömmel fogadtam egykori disputánk felújításának lehetőségét, magam is
sajnálkozva amiatt, hogy a honi közélet nem tette okafogyottá, sőt. Alábbi
cikkem már Mózessy Gergely írásának ismeretében született, felmerülő téziseimet
próbáltam az általa felvetett kérdések mentén formába önteni, mégis csak ott
reflektálok az általa írottakra, ahol ezt elkerülhetetlennek gondoltam.
Írásomat a Prohászka-kérdéshez történő önálló hozzászólásnak tekintem, már csak
azért is, mert a nagy hatású püspök zsidósághoz való viszonya tekintetében
valóban eltérő a diagnózisunk. De a hivatkozások használatával, az
érvek/ellenérvek felvonultatásával talán másokat is meg tudunk szólítani:
vitatkozzunk! Így. 1. Saját felelősségünkről A történész mesterségéhez
hozzátartozik a tematizálás, pontosabban a témakeresés: meg akarja írni, amihez
úgy érzi, hogy dokumentumok állnak rendelkezésére és az azokból levont
következtetései helytállóak, továbbá az egész valami miatt fontos, vagy
legalább érdekes. Nem vitás, hogy Prohászka Ottokár sokoldalú történelmi
személyiség volt, munkásságának bemutatását nem lehet egyetlen szempontra
szűkíteni. Azt, hogy zsidóellenességének kérdése lépten-nyomon viták
középpontjába kerül – véleményem szerint – két okra vezethető vissza. Egyrészt
közéleti tevékenységének egyáltalán nem elhanyagolható jelentőségű problémájáról
van szó, aki a „teljesebb Prohászkával”, vagy életművének csak egy kicsit is
nagyobb szeletével (sőt, általában, Prohászka korával) foglalkozik, előbb-utóbb
állást kell foglalnia valamely szöveg kapcsán, hogy mit is gondolt a
politikus-püspök a zsidókról. Másrészt a kérdés egyértelműen a magyar
belpolitika szereplőinek „köszönhetően” készteti tematizálásra a történészeket.
Bár a témának ezúttal kerülni akarom a közéleti vonatkozásait,[1]
nem hagyható figyelmen kívül, hogy Prohászka Ottokár a rendszerváltás után
nemcsak a katolikus egyház kiemelt példaképei közé került be, hanem a
jobboldali-konzervatív irányzatú szervezetek iránymutató, identifikáló
történelmi személyiségei közé is. Nevét közterek, oktatási, kulturális és egyéb
intézmények sorozatban vették fel – a történész szakma számára minimum logikus
a kérdés, hogy akit minden szempontból követendő példaképnek állítanak, milyen
közéleti tevékenységet folytatott. A „zsidókérdés” megítélése pedig nem
véletlenül kerül az „asztalra”, hiszen Prohászka vonatkozó szövegei nemcsak
terjedelmesek (jelezve, hogy a püspök számára is kiemelten fontos volt mindez),
hanem vitathatóak is. (Ellentétben másokkal: aligha van olyan kutató, aki
vitatná például szociális érzékenységét, filozófiai műveltségét vagy épp
püspökként kifejtett munkabírását.) Nem véletlen, hogy a katolikus
egyháztörténetírás ennyi energiát szán Prohászka antiszemitizmusának
tagadására, mert a példakép-jelleg automatikusan sérül, esetleg szerte is
foszlik a nagy formátumú és az utókor szemében is vállalható főpapokban talán
szűkölködő 20. századi magyar katolicizmus számára. Aligha a történészek
tehetnek arról, hogy Prohászka emlékezetéhez hozzátapadtak a zsidósággal
kapcsolatos állásfoglalásai, ebben sokkal nagyobb szerepe van az ő saját
tevékenységének, mint az utókor elfogult interpretációinak. Ne feledjük, a
katolikus egyházon kívül Prohászka elsősorban mint politikai személyiség
jelenik meg, aki programjában fajsúlyos helyen foglalkozott a kérdéssel. Nem
csupán pap (főpap), hanem közéleti személyiség (politikus) is volt, vezető
politikai személyiségként illetve politikai ideológusként történt fellépése
tudatosan vállalt szerep – ennek megfelelően kell kezelnie a történettudománynak
is. A közvélemény-formálás dicsősége amúgy csak ritkán adatik meg a történésznek,
a leegyszerűsítésre való hajlandóság pedig nemcsak Prohászka
antiszemitizmusának elfogadóit, hanem ellenzőit is jellemezheti. (Gondoljunk
csak arra, hogy a püspököt politikai előfutárnak tekintő jobboldal nagyszámú
híve körében a prohászkai tanítással való azonosulás igénye sem feltétlenül a
forráskritika fegyvertárával felvértezett kutatómunka gyümölcse.)
Leegyszerűsítő és lekicsinylő az a cáfolat, amely azt mondja, hogy aki
Prohászkát antiszemitának állítja, 1. nem ismeri munkásságát, 2. valamiféle
agymosás öntudatlan áldozata. Zsidóellenesnek épp úgy és épp azért tarthatjuk,
mert felelősen átolvassuk vonatkozó szövegeit, megismerjük a befogadó közeget
és az abban kifejtett hatását. Ami a historiográfiát
illeti, az 1945 utáni, sokszor bornírt („vulgármarxista”) bemutatások száma
önmagában nem jelentős,[2] ráadásul
ezek hatása megjelenésük idején is finoman szólva viszonylagos volt, mára pedig
egész biztosan nem beszélhetünk ilyesmiről. Vagyis akik Prohászkát antiszemita
politikusként írják le, ma már biztosan nem valami régi pártállami berögződés
öntudatlan reflexeiből teszik ezt, hanem saját kutatásaik alapján fogalmazzák
meg álláspontjukat. Az effajta „címkézésről” a hatvanas évek második felétől
alig beszélhetünk, legalábbis ami a „szakmát” illeti és nem az akkori rendszert
legitimálni akaró tollforgatókat. Ha nem is olyan számban, ahogy a mai
katolikus történetírás elfogadhatónak tartaná, de megjelentek az egyházi folyóiratok
tanulmányain[3]
kívül a személyéről tárgyilagos történeti feldolgozások is.[4]
Utóbbiak, ha elemzésük tárgyává is tették az antiszemitizmus-kérdést, azt
szakmai alapossággal, igényességgel tették. A Kádár-rendszer mindezzel együtt
már nem sokat foglalkozott Prohászkával, mint ahogy sok más történelmi
személyiséggel sem. A rendszerváltáskor a katolikus egyházhoz kötődő kutatók
szinte azonnal megfogalmazták Prohászka „rehabilitációjának” szándékát, s ebben
már ekkor gyakran állították középpontba az antiszemita vád elhárításának
igényét.[5] E
rehabilitáció ugyanakkor nem feltétlenül párosult a történelmi hitelesség
iránti vágyakozással, inkább a példakép-keresés iránti elkötelezettség
motivációjával, s párhuzamosan – egymással interakcióban – zajlott
felemelkedése a politikai, illetve az egyházi közvéleményben. A rendszerváltás
óta a katolikus egyháztörténetírás nagy számú publikációt szentelt annak
bemutatására, hogy Prohászka nem volt antiszemita, az ezt állító történészek
vagy igaztalanul vádolnak, vagy felületesek az ismereteik.[6]
Ugyanakkor a – nemcsak a történész értelmiség által összeírt – szakirodalomban
számos szerző tekinti modern, azzal együtt antiszemita személyiségnek, és
állítását igazolva bemutatja szerepét a Horthy-korszak zsidóellenes politikai
közvéleményének kialakításában.[7]
(Az utóbbi két évtizedben a püspököt különösebb indoklás nélkül antiszemitaként
„címkéző” említésre alig van példa.[8])
Külön érdemes felhívni a figyelmet azokra a jelentős forrásbázis alapján
készült, nagyobb lélegzetvételű feldolgozásokra, melyek történész szerzői
kevéssé vádolhatók a vélt magyarországi „szekértáborokhoz” tartozás miatti
elfogultsággal.[9] A
Prohászka zsidóellenességét antiszemitizmusként leíró történészekre nem igaz,
hogy szemellenzősen leszűkítenék kutatásaikat erre az egy szempontra, általában
hangsúlyozzák a püspök életművének összetettségét, sokszínűségét,[10]
ha viszont szóba kerül, árnyaltan mutatják be álláspontjukat. Vannak azután
középútra törekvő szerzők is, akik az általuk feldolgozott források alapján sem
mondják, hogy zsidóellenes volt-e vagy nem, inkább az állásfoglalást kerülő bemutatásra
törekszenek – „Prohászka azt írta, hogy…” stb. típusú szemlélettel.[11] Általánosságban véve
úgy tűnik, a Prohászka antiszemitizmusát mentegető történészek jóval nagyobb
erőfeszítéseket tesznek álláspontjuk propagálására, mint azok, akik meggyőződtek
az ellenkezőjéről. (Utóbbiak számára ez egy téma a történettudomány számos
területe közül, előbbieknek viszont egyházi szempontból fontos az egész
prohászkai életmű makulátlanságának kimutatása, vagyis – szempontunkból – a
püspök antiszemitizmusának tagadása illetve marginálissá szelídítése.) Ha pedig
a Prohászkát antiszemitaként bemutató illetve azt tagadó „két oldal”
historiográfiáját nézzük, azért vannak különbségek. Előbbi tábor jóval
heterogénabb, az ezredforduló történészeit például aligha lehet egy lapon
említeni az 1950-es évek pártpropagandistáival, míg utóbbiak közül a
kortársaink forrásbázisa ugyan jóval szélesebb lett, de érvrendszerük kevesebb
különbséget mutat a közvetlenül Prohászka halála után megjelent,
antiszemitizmusát tagadó írásokhoz[12]
képest. Még egy előzetes
megjegyzés: ez az egész antiszemitizmus-vita vélhetően azért is ég oly magas
hőfokon, mert a katolikus egyháztörténetírás (illetve a politikai jobboldal)
kevés kivételtől eltekintve (majdnem) mindent mentegetni akar, amit Prohászka
mondott vagy cselekedett. Alig találkozunk olyan megnyilatkozással, amely az
életmű teljességének ismeretében ki tudna és akarna jelölni olyan határokat,
hogy eddig vállalható mindaz, amit mondott és írt, innentől magyarázható,
innentől pedig elfogadhatatlan – pedig mindezzel aligha sérülnének Prohászka
tevékenységének tényleges érdemei. 2. A szavakról Néhány szót a szavakról. A
„zsidókérdés” kifejezés használata a történész számára önmagában elfogadható
eljárás, bár a kérdés „megválaszolására” tett kísérletek ismeretében, a
vészkorszak után inkább negatív töltetű, mint semleges. A lényeg mégis az, hogy
milyen értelemben használjuk. Nyilvánvaló, hogy a Huszadik Század 1917. évi körkérdésének célja egy létező
társadalmi-politikai probléma diagnosztizálása és nem pedig antiszemita húrok
megpendítése volt, ahogy ez a rendszerváltás utáni számos kiadványról is
elmondható történelmi illetve aktuálpolitikai célzattól függetlenül.[13]
A történésznek számos társadalmi, foglalkozási, etnikai csoport „kérdésére”
kell választ találnia (vagyis azt diszciplínája forráskritikai eszköztárának
latba vetésével feldolgoznia), és természetes szakmai terminus-használat
ilyenkor jobbágykérdésről, munkáskérdésről, nemzetiségi kérdésről stb.
beszélni. A „zsidókérdés” szót tehát nemcsak antiszemiták, hanem semlegességre
törekvő történészek egyaránt használhatják, a lényeg nem a címke, hanem a
szerző célja illetve a zsidósághoz fűződő valós viszonya. A „zsidózás” kifejezésről
is hasonló a véleményem, bár ez már nem tartozik a történész által
szalonképesnek tartható megfogalmazások közé. „Zsidózni” nem, a zsidóságról
beszélni abban az értelemben lehet, hogy a zsidóság foglalkozási viszonyai,
vallási vagy akár társadalmi intézményei, eszmei irányzatai képezhetik a
történész vizsgálatának tárgyát. Abban az értelemben „zsidózni” viszont már
antiszemitizmus, amikor a zsidóságot bármilyen módon megbélyegzik, jogainak
korlátozását vagy megvonását szorgalmazzák. Meggyőződésem, hogy a
zsidóellenesség és az antiszemitizmus szinonim fogalmak. Nem mondhatjuk, hogy
egyik így vagy úgy vállalható, a másik nem. A zsidóság (illetve bármely
felekezeti vagy etnikai csoport) kirekesztésére irányuló múltbeli törekvés
leírható a történettudomány eszközeivel – és nem mentegethető semmilyen
jelenbeli apológiával. Szakmánk fogásaival (forráskritikával) kell mindezt rögzíteni,
miként azt is, hogy bárki nevezheti magát antiszemitának, illetve bárki lehet
úgy az, hogy a minősítést magát tagadja, de a lényeg, hogy a kirekesztésnek
semmilyen formája nem elfogadható, a kifejezés egyértelműen negatív az új- és
jelenkor valamennyi fázisában.[14]
Fontos persze, hogy ez ne egyszerű „jelszóaggatás”, hanem az adott kort
megidéző, tartalmi vizsgálatot követő elemzés konklúziója legyen. A „faj” fogalmának
persze 1920-ban más volt a jelentése, mint évtizedekkel később, különösen a
náci fajelmélet elterjedésével, s azt is elfogadom, hogy Prohászka az általa meghonosított
„hungarizmus” terminus alatt mást értett, mint később Szálasi Ferenc. Az
„antiszemitizmus” és a „zsidó” szavaknak is adhatott sajátos értelmezést, olyat
azonban nem, amely gyökeresen ellentétes volna a zsidóság valamiféle
kirekesztésére irányuló törekvésekkel, amint ezt szövegeinek elemzése is
igazolja. (Ld. alább.) Arról nem is beszélve, hogy nem törekedett arra, hogy
hallgatósága és követői megismerjék „sajátos fogalomhasználatát”, amint a
Horthy-korszakban nem is tették. Zsidóellenes nézeteit lehet sokféleképpen
minősíteni, árnyalni, kifejteni, de hogy összességében antiszemitizmusként
jellemezhető, nem vitatható. Gyakran felmerülő
ellenérv, hogy antiszemitizmusának taglalói kiemelik Prohászkát saját korának
társadalmi, politikai viszonyaiból. Én épp ellentétes eljárás eredményeként
jutottam e következtetésre, azáltal, hogy megpróbáltam minél inkább beilleszteni
abba, elolvasva nemcsak az ő beszédeit, hanem az azt befogadó, rá hivatkozó
közegét is. Márpedig a politikai közvélemény egy (az I. világháború után meghatározó)
részének antiszemitizmusa tagadhatatlan, mint ahogy a kor szellemi hátteréhez
is hozzátartozik az állammal ekkor összefonódó katolikus egyházat átható
zsidóellenesség.[15]
Kétségtelen, hogy Prohászka nemcsak nagy hatású főpap és politikus, hanem
kiváló és sajátosan erőteljes stílusban fogalmazó szónok és publicista is volt.
(Nyilvánosságnak szánt illetve naplójába zárt megfogalmazásai e szempontból
alig mutatnak eltérést, arról nem is beszélve, hogy ha csak magánjellegű
feljegyzéseiben lett volna zsidóellenes, azt még történészként antiszemitizmusnak
kell leírni.) Antiszemita jellegű megnyilatkozásai kiemelkednek kortársai közül
megformáltságukat, stilisztikai eszközeiket tekintve, de hát ez minőségi és nem
tartalmi különbséget jelent.[16] Az antiszemitizmusát
árnyaló tényezők közül valóban érdemes volna feltárni, hogy miért sétált
karonfogva a székesfehérvári rabbi Prohászkával, a személyes – bár sajátosan
interpretált[17]
– kapcsolatai azonban nem befolyásolják közéleti tevékenységének általános
jellemzőit. A hivatkozást inkább csak az „elhárító” kommunikáció részeként
lehet értelmeznünk, hiszen szorosan össze nem tartozó dolgokkal – személyes
kapcsolatok illetve politikai meggyőződés – kívánja elterelni a figyelmet
markáns közéleti állásfoglalásának céljáról. Ezek az esetek legfeljebb azt
igazolják, hogy nem osztotta a náci fajelméletet, de zsidóellenességét nem
cáfolják, továbbá ezekből (bár az antiszemitizmus tagadói gyakran hivatkoznak
rá) ugyanúgy nem érdemes messzemenő következtetést levonni, mint abból, hogy
egy alkalommal szorgalmazta az esztergomi érseknél az új budapesti adófelügyelő
kinevezésének megakadályozását, pusztán azért, mert az illető zsidó volt – bár
utóbbi is megérne egy elemzést, tekintettel arra, hogy az eset 1918 szeptemberében
történt.[18] 3. A teljesség igényéről és az okokról Egy közéleti álláspont (szöveg),
különösen ideológiaformáló kezdeményezés esetén történészként nem elégedhetünk
meg az öncímkézés puszta idézésével. (Aligha volt és van olyan politikus, aki
például ne „népboldogítónak” minősítené önmagát.) Vagyis Prohászka kapcsán
önmagában abból sem vonnék le messzemenő következtetést, hogy egyik kiragadott
kijelentése szerint „az antiszemitizmus a legjogosultabb mozgalom”,[19]
egy másik hasonló szerint viszont „nem vagyok antiszemita”.[20]
Antiszemitizmusát szövegeinek összefüggéseiből, tartalmából, logikai
konstrukciójából lehet megítélni – és esetében bőven meg is lehet ítélni,
alapul véve keletkezésük korának mélyreható ismeretét. S bizony nem mentség a
történész számára, hogy az 1920-as évek elején mai felfogásunk szerint
elképesztő méretű zsidóellenesség jellemezte a közéletet. Akárhogy is vesszük,
Prohászka tudatosan összekapcsolta a modernizáció nemkívánatos (illetve annak
vélt) társadalmi és politikai következményeit általában a „zsidó” fogalmával,
pontosabban hívószavával – ez egyértelműen antiszemita beszédmód, mint ahogy az
is, hogy visszatérő megfogalmazása szerint a „zsidó” sokszor nem más, mint egy
konkrétan leírható amorális magatartásmód szinonimája felekezeti vagy etnikai
tekintet, az egyén cselekedeteinek mérlegelése nélkül. Egyértelműen az
antiszemita ideológia megnyilvánulása továbbá, hogy gyakran a zsidóságot egy
sajátos céljai érdekében világméretekben együttműködő társaságnak láttatja,
valamint annak ármánykodását teoretikusan mutatja ki a kapitalizmus,[21]
a szociáldemokrácia[22]
illetve a kommunizmus[23]
mögött egyaránt, vagyis minden olyan tényezőben, amely egyházára és/vagy
nemzetére véleménye szerint bármilyen – akár egymással oly ellentétes előjelű –
veszélyt rejt. Esetleges finom distinkciói („jó zsidó” – „rossz zsidó”
megkülönböztetése, a zsidó-fogalom szűkítése valamely foglalkozási vagy vagyoni
kategóriára stb.) eltörpülnek illetve viszonylagossá árnyalttá váltak amellett,
hogy általánosságban használta a „zsidó”, vagy az azzal azonosított „szemita”
jelzőt illetve köznevet. Helyszűke miatt csak utalnék két, általam felhasznált
tanulmányra, amelyek részletesen leírják a 19. század végi antiszemita érvelés
rendszerét.[24]
Az általuk ismertetett gondolatmenet hajszálpontosan illeszkedik Prohászka
ekkori megnyilatkozásaira. Az 1920-as évekkel kapcsolatosan ugyanez állapítható
meg, melynek illusztrálására az előzőekhez hasonló támpontokat találunk.[25]
Nagyon fontos a prohászkai szövegek hatásmechanizmusa is: 1920 decemberében
egyik vidéki beszédében – legalábbis sajtóhírek szerint – nem beszélt konkrétan
a zsidóságról, csak az általa vélelmezett „nemzetvédelemről”, arról, hogy a
„liberalizmus ott gubbaszt a sarokban, várja az idejét, mikor előugorjon”,
„legyünk reakciósak”, „több nemzeti érzést, több igazi sovinizmust akarunk”
stb. A közönsége, valamint az érte nem véletlenül rajongó Ébredő Magyarok
Egyesülete azonban tudott a zsidóságra vonatkozóan is „dekódolni”.[26] Terjedelmi korlátaink
miatt nincs arra lehetőség, hogy a Prohászka-szövegekben egyértelműen mutatkozó
antiszemita érvelést a teljesség igényével bemutassuk, de néhány jellemző
példát szeretnénk felhozni a püspök két olyan korszakából, amikor a
zsidóellenességre különösen nagy hangsúlyt fektetett. (Én Prohászka
zsidóellenességének vizsgálatakor ezt a két markáns, ugyanakkor egymással
összefüggő periódust tudom leginkább megkülönböztetni, nem vitatva, hogy érvrendszere
és stilisztikai eszköztára változatos volt – összefüggésben az eltérő
hallgatósággal illetve a műfaji sajátosságokkal, nem mindegy ugyanis, hogy
egyházi lap publicistájaként, vagy törvényalkotást szorgalmazó parlamenti
képviselőként nyilatkozott meg.) A 19-20. század
fordulóján megjelent cikkeinek gyakran témája az asszimiláció hiábavalóságának
és veszélyességének részletezése.[27]
1893-ban megjelent terjedelmes írását többen méltatták már,[28]
ez gyakorlatilag az első szótól az utolsóig élesen zsidóellenes cikk, ráadásul
meglehetősen indulatos, illetve indulatokra sarkalló stílusban. Ez azonban
távolról sem egyedülálló, hanem jellemző álláspont ekkori publicisztikájában. A
zsidóellenesség tipikus gondolatmenetét követi, amikor a negatív társadalmi
jelenségek okainak megjelölésekor nem törekszik árnyalt megfogalmazásra, hanem
mindezt szinte egyedül csak a „zsidó” címkével látja el. Az antiszemitizmus
pedig éppen ebben ragadható meg leginkább: Prohászka olvasói, hallgatói „zsidó”
alatt akkor is a zsidókat (izraelitákat) értették, ha esetleg ő maga nem így
gondolta volna, bár megnyilatkozásainak jelentős száma egyértelműen bizonyítja,
hogy ez nem így volt. Kiindulópontnak is egyértelmű megállapításokat választ,
mint például politikai mozgalmának célját abban jelöli meg, hogy a rejtélyes
„zsidó pénzuralom” nyomán nemzeti vagyonunk a magyarság elnyomatásán
szorgoskodó „zsidók” kezébe került (s minden bajunknak ez az oka),[29]
hogy a gazdaság mellett a sajtó is „zsidó kézben van”[30]
stb. Jellemző címet választó 1901-es cikkének[31]
példázatában például a társadalmat feketékre és fehérekre, vagyis potenciális
jókra (keresztény magyarokra) illetve potenciális gonoszakra (zsidókra) osztja.
Egy másik írásában az alábbi hasonlatot választotta: „A magyar nép a gyönge, de
ízletes pontyocska, a zsidóság a csuka. A magyar nép értelmi ereje,
értelmessége, faji ellentállása kisebb, bármit zengjenek is róla, kisebb, mint
a szemita népeké.”[32]
Írásában a zsidó a negatív társadalmi jelenségek szinonimája, még olyan
egymással nehezen összeegyeztethető jelenségek esetében is, mint az
alkoholizmus gerjesztése és a liberalizmus. A liberalizmust illetve a kormányzó
Szabadelvű Pártot egyértelműen a zsidóság obskúrus befolyása alatt álló
tényezőknek minősítette.[33]
Ezekben a cikkeiben egyébként a zsidó diákokkal szemben fellépő egyetemi
„kereszt-mozgalmat” is pártolta, ami nemcsak az antiszemita ideológiával való
egyetértés, hanem annak gyakorlati megvalósulásával is azonosuló álláspont. Ha
a 19. század végén elterjedt bármelyik, vitathatatlanul antiszemita érvelést
vesszük figyelembe, joggal tehető fel a kérdés, hogy a Prohászka cikkeiben
kifejtett nézetek mennyiben térnek el azok gondolatmenetétől. Az esetek
túlnyomó többségében nem vagy alig, ugyanazokat az érveket, szerkezeti elemeket,
társadalmi diagnózisokat használja, ráadásul ugyanolyan fogalomkészlettel.[34] Az első világháború
végére Prohászkában jelentősen felerősödött korábbi meggyőződése, miszerint a
liberális, de ekkor már sokkal inkább a szociáldemokrata (majd egyértelműen a
kommunista) politikai szervezeteket lényegében a zsidóság valamiféle
kimondatlan keresztényellenes összefogása mozgatja. Mindez meghatározóvá vált a
szemében a Tanácsköztársaság idején, amikor a zsidóság féktelen hatalmi törekvéseinek
beigazolódásáról „győződhetett meg”.[35]
Ekkori antiszemita gondolatmenete legrészletesebben 1920-ban megjelent
könyvében mutatható ki (sajnos teljes elemzésétől ezúttal el kell tekintenem),
de maradéktalanul egyetértek Gárdonyi Máté megállapításával, amikor a Prohászka
antiszemitizmusát cáfolni akaró szövegkiadásról megállapítja, hogy sajtó alá
rendezője „éppen azt erősíti meg az olvasóban, hogy Prohászka gondolatmenete
oly mértékben antiszemita, hogy az teljességgel védhetetlen”.[36] Senki nem vitatja, hogy
a Horthy-korszak antiszemitizmusát mentegető legfőbb érv egy történelmi tényből
indul ki, vagyis arra hivatkozik, hogy az 1919-es tanácsköztársaság vezetőinek
túlnyomó többsége zsidó származású volt. A kérdés csak az, hogy ennek
szükségképpen kell-e antiszemitizmushoz, azt zászlajukra tűző politikai
szervezetek létrehozásához, az ilyen tartalmú közéleti megnyilatkozások közvéleménnyé
dagasztásához, vagy épp a „faji” szempontú diszkrimináció jogszabályokba
ágyazásához vezetnie. Magától értetődőnek gondolom, hogy egy politikai mozgalom
vezérkarának felekezeti összetétele – leszámítva azokat, akik ezt tudatosan
megjelenítik – még nem jellemzi automatikusan az adott felekezetet.
(Párhuzamként említhetjük, hogy a német náciknál illetve a magyar nyilasoknál a
keresztények voltak „felülreprezentálva”, mégis elfogadhatatlan pusztán ez
alapján pálcát törni például a katolikus egyház felett, akkor is, ha utóbbiak
és a szélsőjobb között még mutatkozik valamiféle közösség látszata – ha másban
nem, a hivatkozásokban –, ellentétben az ateista kommunisták és az izraelita
felekezet kapcsolatával.) A 19. századi liberális hagyomány a századfordulón
háttérbe szorult a nacionalizmus térhódításával, ezzel (illetve az
asszimilációval) párhuzamosan az antiszemitizmus erősödésével, amely már az I.
világháború éveiben zsidóellenes megnyilvánulásokban jelentkezett. A
tanácsköztársaság azonban – s ezt Prohászkának illetve a
közvélemény-formálásért fontos felelősséget hordozó egyháziaknak kellett volna
leginkább tudnia – nem a „zsidóság” műve volt, s ezt nem pusztán azért
mondhatjuk, mert az izraelita felekezet ugyanúgy megszenvedte a kommunisták
uralmát, mint a keresztény egyházak, nem is beszélve az üldözendő
kapitalistáknak tartott zsidó kereskedőkről, értelmiségiekről stb. A társadalom
19. századi laicizálódása pedig koránt sem volt csak zsidó entellektüellek
nyakába varrható, azért bizony keresztény egyházakban kereszteltek is sokat
tettek, sőt. Kétségtelen, hogy a zsidóság egy részében is mutatkozott hajlam a
megkülönböztetésre, azonban ez egyrészt távolról sem volt általánosan jellemző
(épp az asszimiláció előrehaladása miatt), másrészt egész más e magatartás
megítélése, amikor kisebbségi helyzetben fogalmazódik meg, s nem a többségi
társadalom politikaformáláshoz is hozzáférő tényezői részéről. Az 1920-as évek
elejének általános zsidóellenes légköre pedig nem mentség antiszemita
megnyilatkozásokra – épp ellenkezőleg, felveti azok felelősségét, akik e
légkört kialakítani és nem tompítani akarták, például a Horthy-rendszer
formálódásában meghatározó szerepet játszó Prohászka Ottokárét. Nem tartom
elfogadhatónak a numerus clausus kizárólag magyar „önvédelmi” célzatú
indoklását. Túl azon, hogy az ilyen típusú „önvédelem” mások (kimondottan a
zsidók) jogainak korlátozására irányuló „támadás” volt inkább (a „legjobb
védekezés…” logikája alapján[37]),
s nem állítható párhuzamba például a bevándorlók munkavállalásának – vagy
egyáltalán bevándorlásának – korlátozására irányuló jogalkotói törekvésekkel. A
zsidóság ugyanis 1920-ban nem első generációs bevándorló volt Magyarországon,
hanem a magyar nemzet integráns része, vagy legalábbis a 19. század második
felének (persze nem egyszerű folyamatként leírható) asszimilációja során
egyértelműen bizonyította, hogy nagy tömegei azzá akarnak válni. Bizonyos
foglalkozási ágakban felülreprezentáltságuk társadalomstatisztikai tény, a
kérdés inkább az, hogy ebből milyen következtetést lehet és érdemes levonni,
illetve az milyen hatósági intézkedésnek válik hivatkozási alapjává. Történészként
nem fogadhatjuk el azt a megfogalmazást, hogy a zsidóság mintegy tudatosan
„kiszorította” volna a keresztény népességet, s ez utóbbi részéről jogkorlátozó
intézkedéseket tesz szükségessé. A zsidóság a 18. század második felétől jól
leírható társadalomtörténeti folyamatok eredményeként foglalta el helyét
Magyarország társadalmi (foglalkozási) szerkezetében, amely – összességében és
általánosságban – nem igényelt volna állami beavatkozást, ilyen mértékűt
bizonyosan nem. Az utóbbira irányuló politikai és ideológiai törekvéseket
(melyekben Prohászka nem épp marginális szerepet játszott) tényszerűen írhatjuk
le antiszemitizmusként. Egyébként is, ha ezt a logikát követni próbáljuk, el
kellene, hogy ismerjük, miszerint a zsidóság képtelen az asszimilációra, minden
beilleszkedési törekvése ellenére a magyarságtól idegen zárt etnikai csoportot
fog alkotni. Fontos, hogy amennyiben a magyarországi numerus clausust
vizsgáljuk, feltárjuk annak szellemi előzményeit, környezetét stb. De attól,
hogy itt egyértelműen zsidóellenes intézkedésről és annak Prohászka részéről
történt elméleti megalapozásáról volt szó, akkor sem tekinthetünk el, ha
pontosan tudjuk és részletesen ismertetjük, hogy a cári Oroszországban, vagy
más államokban hasonló illetve jobb vagy rosszabb szellemben foglalkoztak
ilyetén jogalkotással. A jelentőségét sem szabad leszűkíteni csupán a
felsőoktatási beiskolázás ügyére, támogatóik is „nemzetstratégiai” jelentőséget
tulajdonítottak annak, s nem lehet vitás, hogy a törvény elfogadása alaposan
hozzájárult a Horthy-korszak politikai légkörének kialakításához és
megszilárdításához. Kitérőként hadd jegyezzük meg: ha Prohászkának a numerus
clausus kapcsán képviselt álláspontját egy méltányolható és érthető
magatartásként írjuk le, kortársainkat és utódainkat óhatatlanul felruházzuk a
lehetőséggel, hogy ugyanilyen törvényt hozzanak bármikor, bárkivel
kapcsolatosan. Ami pedig a kort, mint
hátteret illeti: ez nem menti, inkább súlyosbítja Prohászka felelősségét, és
felveti az apologetika problémáját. Például a numerus clausus eredeti
törvényjavaslatának 3. §-a nem tartalmazott az egyetemi felvételikre vonatkozó
korlátozásokat, ez későbbi, leghatásosabban Prohászka által felkarolt módosító
indítványként került a T. Ház elé.[38]
A parlamentben elmondott beszéde[39]
részletes és tipikus antiszemita ideológia jegyében fogant, mely felvonultatja
a nemzetvédelem igényének, az antiszemita-vád elhárításának összes ismert,
zsidóellenes szövegekben felvonultatott panelét, egységes ívű, mozgósító
retorikai alkotásba szerkesztve. Ha érveit, hivatkozásait sorra vesszük,
feltehetjük a kérdést: különbözött Prohászka mindebben korának nyilvánvalóan
antiszemita beszédeitől, sajtócikkeitől, röpirataitól, melyek a numerus
clausust illetve a zsidóság „visszaszorítását” szorgalmazták? Elég beleolvasni
a parlament jegyzőkönyvébe illetve a korabeli sajtóba, és a válasz
nyilvánvalóan: nem. Ha Prohászka érveit „védhetőnek” tartjuk a numerus
claususszal kapcsolatosan, ugyanezt kell elmondanunk világi „keresztény”
politikustársairól (Bernolák Nándorról, Haller Istvánról, Milotay Istvánról,
Gömbös Gyuláról[40]),
a kérdés kapcsán megszólaló egyháziakról (Kmoskó Mihályról[41])
stb. Nem véletlen, hogy a „fajvédő” sajtó vezércikkei például lelkesen ünnepelték
Gömbös és Prohászka teljes nézetazonosságát,[42]
és a kortárs antiszemita megnyilatkozások közül nem találunk olyat, amelyektől
a püspök legalább egy kicsit is eltérőbb álláspontot fogalmazott volna meg. Ha
Prohászkának ez a beszéde védhető, antiszemitizmusa nem létező vagy ártatlanná
szelídíthető, akkor nemcsak ő, hanem az említettek is beilleszthetők egy
egyházi illetve politikatörténeti hagyományba, s ez az álláspont nemcsak
vállalhatatlan, hanem nyilvánvalóan hamis is.[43] Az is az antiszemita
beszéd része, hogy 1918 után Prohászka a zsidóság ellen irányuló
megfogalmazásokat nem egyszer az antiszemitizmust elhárító deklaratív
kijelentésekkel vegyítette, amely technikát szinte minden zsidóellenes közéleti
személyiség alkalmazott a modern magyar történelemben, ha érdekei épp úgy
kívánták. (A 19. század végi, vagyis hőskorát élő politikai antiszemitizmus –
így akkor Prohászka is – még kendőzetlenebbül fogalmazott és büszkén
hangoztatta zsidóellenességét, az első világháború alatt és után az
antiszemiták stratégiája megváltozott. Ez Magyarországon véleményem szerint
összefügg azzal, hogy az Istóczy-féle antiszemiták még csak ellenzéki
pozícióban gondolkozhattak, más alternatívájuk aligha volt, amikor viszont a
zsidóellenes politikai erők számára felmerült a kormányzás és egy átfogó ideológiai-társadalmi
fordulat irányításának lehetősége – sőt, az 1919-1920-ban realizálódott is – a
cél változatlansága mellett a stratégia módosult: kormányzati intézkedések
meghozatalának szándékát már hangsúlyosabban kellett a „védekezés”
magyarázatával ellátni.) Tény továbbá, hogy az antiszemita jelző visszautasítása
az 1920-as évek elején továbbra is párosult Prohászkánál őszintébbnek tűnő
„elszólásokkal”. Néhány nappal a numerus clausus törvénybe iktatása után, a
XIII. országos katolikus nagygyűlésen például részletezte a „zsidóuralom
mérgező hatásairól” vallott nézeteit, s az antiszemitizmusról kijelentette:
„nem a kereszténységnek, hanem a mélyen és galádul megsértett nacionalizmusnak
teljesen megérthető és méltányolható [sic!] mellékhajtása”.[44]
De gyakori kommunikációs technika részéről a rosszul csengő „antiszemita” jelző
elhárítása, és – a körülírásos módszer alkalmazása mellett – valamely vonzóbb
tartalmú kifejezésre cserélése a politikai program változatlanul hagyásával,
ráadásul ennek mozgósító hatása is vitathatatlan.[45]
Jellemzőnek véljük például alábbi érvelését: egy alkalommal kifejtette, hogy a
„zsidók” számára a keresztényellenes gyűlölködés az ideológiai kiindulópont,
ráadásul „amikor ő [= a zsidó] boldogul, az én testvéreimnek rovására
boldogul”. (Mindkét elem nyíltan antiszemita argumentáció.) Mégis kijelentései
súlyát – pozitív önazonosságot sugalló és mozgósító – öndefinícióval igyekszik
ellensúlyozni: „mi nem antiszemiták, hanem hungaristák vagyunk.”[46] Úgy véljük továbbá,
hogy Prohászka antiszemita voltának igazolására a fentebbi szövegelemzés
mellett egyszerű politikatörténeti folyamatok is idézhetők. A püspök nem
pusztán ideológus volt, tevékeny aktuálpolitikai szerepet is játszott számos
„keresztény” szervezetben, melyeket átitatott a kor zsidóellenes ideológiája.[47]
El lehet-e vitatni az antiszemita jelzőt attól a politikustól, aki – a numerus
clausust a parlamenttel elfogadtató – pártjának vezető személyisége is lett?
Ennél is súlyosabb, hogy Prohászka tagja illetve emblematikus személyisége lett
az Ébredő Magyarok Egyesületének (ÉME), amelyet toleráns, a békés felekezeti
együttélést illetve a kirekesztés elutasítását propagáló mozgalomként a
legnagyobb jóindulattal sem lehet leírni, éppen ellenkezőleg. Az ÉME
nemzetgyűlési képviselői 1921 nyarán Prohászka előtt tették le
„keresztény-nemzeti” esküjüket,[48]
a püspök e szervezet nagygyűlésén elmondott beszéde jól ismert,[49]
és önmagáért beszél. Gondolatmenete és agitációja semmiben nem különbözik azon
katolikus egyháziakétól, akik szintén az ÉME nagygyűlésein szapulták a
„világuralomra törő” zsidóságot és értekeztek a „nemzetvédelmi” indíttatású
visszaszorításukról.[50]
Az ÉME nem maradt meg a békés demonstráció szintjén, az egyenruha-viseletet
favorizálva tevőlegesen vett részt a zsidó diákok egyetemekről történő
kitiltásában, a szervezett zsidóverésekben[51]
– egyértelműen utalva arra, hogy az ideológia vetése beérett, vagyis az
antiszemita „nemzetvédő” érvelést a szélsőségesek tettekre váltották. Nem
tudunk arról, hogy Prohászka kilengésekként elítélte volna az ÉME ilyen irányú
tevékenységét, sőt egyértelmű, hogy maga adott táptalajt azoknak. Gyakran olvassuk, hogy
Prohászka „szembefordult a keresztény kurzussal”, s ez az érv beleágyazódik
antiszemitizmusának tagadásába. Kétségtelen, hogy 1922 után Prohászka közéleti
aktivitása jelentősen alábbhagyott, de ettől még a kérdés logikus: a kurzusból
való „kiábrándulása” a rendszer antidemokratikus vonásai miatt következett-e
be, vagy épp azért, mert nem érezte – saját fogalmai szerint – elég „kereszténynek”
az 1919-1920-ban létrejött politikai berendezkedést, majd a bethleni
konszolidációt? A válasz egyértelműen az utóbbiban keresendő, elégtelennek
tartotta a rendszer „keresztény” (ebben az értelemben nyilvánvalóan
„zsidó”-ellenes) intézkedéseinek hatékonyságát. Érdemes végigolvasni a gyakran
idézett naplóbejegyzését, amelyben kifakad, hogy a „keresztény kurzus”
„keresztények nélkül” jön létre. Először is e bejegyzés 1920. június 30-án
született (vagyis még Prohászka közéleti aktivitásának számos vitatható
eseménye, pl. a numerus clausus előtt), másrészt azzal folytatódik, hogy a
kurzus meghatározó személyiségei szerinte névleges keresztények, sőt:
„Zsidóknak adnak ki mindent. Így van ez mindenfelé; a zsidók megcsinálják az
üzleteket, s a keresztény kurzus lobogója csattog a levegőben.”[52]
Véleménye pedig később sem változott, 1923-ban például nemes egyszerűséggel „agyrémnek”
minősítette az alábbiakat: „a szabadság, a testvériség, egyenlőség; a kultúra,
a sport, a liberalizmus, a demokrácia, a szocializmus”, majd így folytatta:
„Ezek lelki epidémiák. Ilyen a sajtószabadság, a parlamentarizmus, a népfölség;
nemzeti életünkben a zsidóság, a külföld-imádás, az angol bódulat. Ilyenek a
fóbiák: a kereszténységtől, a katolicizmustól, a szentségtől való vonakodás. Ez
epidémiák ellen küzdenünk kell; a kóranyagot ki kell vetnünk [sic!], a
szérumokat használnunk.”[53]
De a nyilvánosság előtt sem szakított a szélsőséges eszméket propagáló
szervezetekkel, az ÉME például továbbra is iránymutató személyiségként
számíthatott rá – és Prohászka eleget is tett felkéréseiknek.[54]
Ezek az 1922 utáni szövegei is meggyőzhetnek minket arról, hogy nem távolodott
el az 1919-1922 között képviselt közéleti magatartásától, sőt a
Bethlen-kormányzatnak kifejezetten a szélsőjobboldali ellenzékével
szimpatizált. A Prohászka életművét
záró „Zsidó testvéreimhez” címzett kézirata figyelemre méltó dokumentum.[55]
Nem sorolható a püspök közéleti megnyilatkozásai közé, hiszen lényegében az
Ószövetség népéről való teológiai eszmefuttatás, gördülékeny stílusú írás,
áthatja a püspököt korábban is jellemző missziós elkötelezettség. Témánk
szempontjából mégis három fontos kérdést kell felvetnünk a szöveggel
kapcsolatosan. Egyrészt ebben nem „keresztény” vagy semleges közönséget szólít
meg, hanem – a korábbiaktól eltérően – a zsidósághoz közvetlenül beszél,
pontosabban számukra készített agitatív eszmefuttatást. Másodszor egy szót sem
szól korábbi, az 1890-es évek óta született zsidóellenes megnyilatkozásairól.
Valamiféle pozitív összkép kialakításához, békejobb nyújtásához pedig
elengedhetetlen lenne egy óvatos elhatárolódás, vagy legalább egy utalás arra,
hogy tényleg meggondolta magát a recepciós törvény vagy a numerus clausus
idejéhez képest, de hát ennek nyoma sincs. A harmadik, legfontosabb tényező,
hogy ez a szöveg lényegében a kikeresztelkedésre, mint a zsidók számára egyedül
járható útra való buzdítás. Ebből a szempontból pedig – bár műfajilag eltérő –
pontosan illeszkedik Prohászka korábbi közéleti megnyilatkozásai sorába, hiszen
azokban is a társadalmi asszimiláció lehetetlenségéből indult ki, és
megerősíti, hogy a zsidók kereszténnyé válásában látja az egyetlen megoldási
lehetőséget. Szövegében ritkák a közéleti utalások,[56]
azok is a korábbiakhoz képest finomabb, a zsidóságot nem ellenségként, hanem
potenciális keresztényekként megszólító megfogalmazásban, akik a keresztvíz
által negatív társadalmi tulajdonságaikat is levetkőzhetik. Prohászka ebben a
szövegében sem tud elképzelni olyan progressziót, mely a társadalom
nem-keresztény felfogású vagy származású elemeit is integrálni képes. Azáltal,
hogy tagadja a zsidó vallás ószövetségi formáinak továbbélési lehetőségét,
lényegében a „magyar zsidó” szókapcsolatot is önellentmondásnak tartja, a
további Messiás-várást pedig – keresztény teológusként – egyszerűen
értelmetlennek. Szövegéből kiderül, hogy szerinte az első apostolokhoz
hasonlóan a zsidóság számára csak a kereszténnyé válás jelenthet pozitív
alternatívát,[57]
az Ószövetség vallásához (illetve ezzel szoros összefüggésben: zsidó nemzethez)
való bármilyen ragaszkodás idejétmúlt, és ebből fakadóan potenciális veszélyforrás.
Illetve Prohászka gondolatmenetében nemcsak az érdekes, amit leír, hanem az is,
amit nem, vagyis hogy a zsidóság vallási tradícióihoz, elkülönüléséhez való
ragaszkodásáért a középkori Európa államait, illetve a katolikus egyházat is
felelősség terheli. 4. Prohászka felelősségéről Elgondolkodtató, hogy Prohászka
Ottokár szellemiségének mennyire központi szerepe volt az 1930-as évek
politikai elitjének tudatformálásában.[58]
A rendszer jellegadó jobboldali személyiségei ugyanúgy lépten-nyomon rá hivatkoztak,
mint a formálódó kereszténydemokrácia zászlóvivői, pl. Barankovics István[59]
stb. Ha lehet, még nagyobb népszerűségre a szélsőjobboldalon tett szert,
példaképnek tekintette annak meghatározó figurája, Imrédy Béla (a „koreszme
importált téziseibe az Imrédy által óhajtott magyar jelleg az ő [Prohászka]
műveiből sugárzott át”[60]),
a marginális nemzetiszocialista Meskó Zoltán,[61]
korábban a püspök ideológiai útmutatása alapján alakultak zsidóellenes
társadalmi szervezetek[62]
stb. Ami pedig a radikális
jobboldalt és a nyilasokat illeti: nem az a kérdés, hogy kinek az idézeteiből
alkották ideológiájukat (a válasz egyértelmű: Prohászka Ottokáréból), hanem az,
hogy nézetei – nyilván azonosak nem lehettek Szálasi hungarizmusával, de –
alkalmasnak bizonyulhattak-e a püspök halála után a „továbbfejlesztésre”? A kérdésre
igennel kell felelnünk,[63]
már csak azért is, mert ez még életében is igaz volt. Arról nem is beszélve,
hogy a szélsőjobb nemcsak Bosnyák Zoltán személyében hivatkozott Prohászkára,
ez a hivatkozás széles körben elterjedt a harmincas évek végén a
Horthy-rendszerben illetve különösen annak jobboldali radikálisai körében.[64]
Utóbbiak esetén nem tudunk arról, hogy e nagyszámú megnyilatkozások ellen a
római katolikus egyház vagy annak valamely intézménye számottevően tiltakozott
volna. A katolikus közéletben
is voltak, akik a népszerű Prohászkával szemben állást foglaltak, azonban sem a
kortársak, sem az utókor nem figyelt fel rájuk, talán ők maguk sem akarták
volna ezt olyan nagyon. De tény például, hogy a numerus clausus idején Csernoch
János hercegprímás Prohászka véleményével homlokegyenest ellenkező álláspontjának
nem volt visszhangja. Ilyen szózatot intézett a zsidósághoz: „Higgyék el, hogy
ellensége vagyok a mai gyűlölködő irányzatnak. Nekem csak egy kérésem van
Önökhöz […] legyenek jó zsidók! Éljenek Mózes törvényei szerint! Nem akarjuk
mi, hogy a zsidók keresztényekké legyenek.”[65]
A székesfehérvári püspök viszont az esztergomi érsekkel szemben úgy vélte, hogy
siettetni kell a zsidóságnak a keresztényekkel „nemcsak nyelvben, hanem
érzületben s vallásban [sic!] való egyesülését”[66]
is, s általában a kikeresztelkedést, a keresztény magyarságban való feloldódást
tekintette egyedüli megoldási lehetőségnek. De „ismeretlenek” maradtak a
közéletnek mégoly tekintélyes személyiségek Prohászkával szembeni
állásfoglalásai is, mint Rákosi Jenőé, aki kritizálta Prohászkát, hangsúlyozva,
hogy „a nagyérdemű magyar zsidók száma sem kicsiny”, majd a püspök
ténykedésének hatását felmérve fontos kérdést tett fel: „mi mégis a pogrommal
fűszerezhető antiszemitizmus kénköves esőjét bocsátanók az összességre? Ez
keresztény dolog és okos dolog se volna.”[67] Nem érzem teljesen
történelmietlennek a kérdést, hogy „mi lett volna” a véleménye Prohászkának, ha
megéri a zsidótörvényeket és a vészkorszakot. Erre persze csak spekulatív
választ adhatunk, de azért vannak tények, amelyek e spekulációnak irányt
szabnak: Az 1930-1940-es évek fordulóján a magyar katolikus püspöki kar tagjai
helyeselték az első két zsidótörvényt, és finoman szólva nem fejtettek ki
ellenállást a zsidóság jogfosztását – „számozatlan” – törvényekbe[68]
rendező további jogszabályok (1942/8. tc., 1942/15. tc.) ellen sem, egyedül a
harmadik zsidótörvényt ellenezték határozottabban, de azt is inkább azért, mert
saját érdekeiket sértette. Joggal feltételezhetjük, hogy Prohászka sem tett
volna másként, legalábbis a numerus clausus vitájában tartott beszédének
gondolatmenete erre utal. Az első zsidótörvény például a korlátozásnak nagyon
is hasonló logikáját követte, mint a numerus clausus,[69]
a harmincas évek végének katolikus egyházi illetve „keresztény-nemzeti”
politikai közvéleménye előbbit ugyanúgy „önvédelemként” írták le, mint
Prohászka 1920-ban az utóbbit, nem véletlen, hogy katolikus szerzők is rá
hivatkoztak a zsidótörvények vehemens támogatásakor.[70]
Ismerve Prohászkának a 19. század végétől zsidókérdésben képviselt
álláspontját, feltehetjük a kérdést, hogy miért gondolta volna meg magát.
Legalábbis nem logikus a feltételezés, hogy a magyar társadalom holokausztot
kísérő általános apátiája közben épp ő lett volna, aki valamiféle radikális
ellenállás élére áll, s ebből a szempontból lényegtelen érv, hogy a nyilasok
joggal hivatkoztak-e rá vagy kiragadták-e mondatait korábbi írásainak
szövegkörnyezetéből. (Más szempontból persze egyáltalán nem lényegtelen, hogy
miért épp őt akarta és tudta az 1940-es évek – illetve az 1990-es évek… – szélsőjobboldala
szellemi irányítói között feltüntetni, miért az ő idézeteiből akart és tudott
önigazoló brosúrákat szerkeszteni.) Reflektálva kollégám észrevételére, hogy
Samuel Colt visel-e – nyilván közvetett – felelősséget azért, hogy mire
használták később találmányát, megjegyzem, hogy e párhuzam alapján akkor azért
Prohászka mégiscsak az antiszemitizmus „feltalálói” közé tartozott, másrészt
nem igazán ez a kérdés, hanem az, hogy milyen célok vezették a
„szabadalmaztatáskor”. Prohászka esetében a politikai motiváció egyértelműen a
zsidóság visszaszorítása, kirekesztése bizonyos társadalmi folyamatokból, ami
antiszemitizmusnak nevezhető és nevezendő, bármennyire viszolyogjunk is e
negatív töltetű minősítéstől. Egyébként sem
tekinthetünk el Prohászka életművének csak önmagában való vizsgálatától. Vagyis
1890-es évekbeli illetve 1920-as évekbeli nézeteit akkor is antiszemitizmusként
kell leírnunk, ha a harmincas évek végén nem alkotott volna a magyar parlament
zsidótörvényeket, és 1944-ben nem következett volna be a teljes jogfosztás után
a holokauszt. Félő továbbá, hogy Prohászka nézeteinek teljes rehabilitációja,
zsidósággal kapcsolatos álláspontjának kritikátlan elfogadása egy folyamatot
indíthat el: ha ugyanis ő egyáltalán nem volt antiszemita, akkor a
Horthy-korszak közéletében alig találnánk ilyet. Összegzés Mózessy Gergely is idézi Ungváry
Krisztián cikkét, amelyben találóan „szellemi környezetszennyezésnek” nevezte
Prohászka zsidósággal kapcsolatos megnyilatkozásainak felidézését.[71]
Fentiekből látható, hogy e minősítéssel teljesen egyetértek. Amellett, hogy
egyházának meghatározó személyisége, a századforduló katolicizmusa megújításának
lázas kezdeményezője volt, a társadalmi igazságtalanság ellen is felemelte
szavát stb., tevékenységének meghatározó elemére tekintettel azonban a magyar
történelem antiszemita politikusai közé is kell sorolnunk. Személyének
kritikátlan megidézése, több irányú magasztalása nézeteinek (s rajta keresztül
korának) teljes rehabilitációját eredményezheti, a szellemi környezetünket
szennyező „zsidózással” együtt. Cui prodest? Jegyzetek [1] Egy-egy ritka kivételtől
eltekintve, forrásaim közé szándékosan nem vettem fel a politikai napi-, heti-
stb. lapok tudósításait illetve kommentárjait, inkább a tudományos orgánumok
által felmutatott publikációkra koncentráltam. [2] Ld. pl. Balázs Béla: A klerikális reakció a Horthy-fasizmus támasza
I. (1919-1930) Bp., 1953. 268-271. p.; Matus
János: Vallási nézetek a háborúról. Prohászka Ottokár tanításaiban. In: Természet és Társadalom, 1954. 5. sz.
285-287. p.; Balogh Elemér: Prohászka
Ottokár és a tudomány. In: Természet és
Társadalom, 1955. 11. sz. 676-679. p.; Kéri
Elemér: Régi eszmék „modern” köpenyben. Prohászka Ottokár
társadalomszemléletéről. In: Világosság, 1963.
3. sz. 179-183. p. Megjegyzem, még a kommunista ideológusok között is akadt,
aki ezeknél (igaz, korábban és viszonylagosan) körültekintőbben fogalmazott.
Ld. pl. Révai József: Még egyszer
a magyar katolicizmusról. (1938) In: Uő:
Válogatott történelmi írások. II. köt. Bp., 1966. 248-255. p., 250. p. [3] Ld. pl. Pottyondy Imre: Prohászka Ottokár. In: Teológia, 1967. 1. sz. 14-18. p.; Vass
Péter: Prohászka Ottokár és Kosztolányi Dezső levélváltásának margójára.
In: Vigília, 1981. 391-395. p.; Pálvölgyi Gyula: Prohászka az index
után. In: Vigília, 1983. 5. sz.
343-347., 6. sz. 441-444. p.; Garga
József: Mozaikok egy Prohászka-képhez. In: Katolikus Szó, 1983. 17. sz. 6. p.; György Attila: „Az örök élet énekese”.
1-2. In: Katolikus Szó, 1983. 21. sz.
4. p.; 22. sz. 10. p. stb. [4] Ld. pl. Szabó Miklós: Prohászka Ottokár és a katolikus egyházi reformtörekvések,
1896-1914. In: Történelmi Szemle,
1973. 1-2. sz. 257-264. p.; Uő: Politikai
gondolkodás és kultúra Magyarországon a dualizmus utolsó negyedszázadában. In:
Magyarország története, 1890-1918. Főszerk.: Hanák
Péter. Bp., 1978. (Magyarország története tíz kötetben. VII.) II. köt.
873-1002. p.; Gergely Jenő: A
politikai katolicizmus Magyarországon, 1890-1950. Bp., 1977. 11-43. p.; Uő: Prohászka Ottokár és a „keresztény
kurzus”. In: Műhely, 1982. 2. sz.
58-75. p.; kevésbé igényesen: Márkus
László: Az államelv konzervatív klerikális irányzata. In: Magyarország
története, 1918-1919. 1919-1945. Bp., 1988. (Magyarország története tíz
kötetben, X.) I. köt. 578-581. p. stb. [5] Kajetán
Endre: Kultúra és terror. Szociális retorika és etika Prohászka Ottokár világi
művében. In: Délsziget, 1989. 15. sz.
26-28. p.; J. Horváth Tamás:
Apostolus et praeceptor Hungariae – ma. In: Egyházfórum,
1990. 1. sz. 88-107. p.; Koncz Lajos:
Prohászka szellemi száműzetése és visszatérése. In: Jel, 1990. 2. sz. 5-8. p. stb. [6] Csak utalok Barlay Ö. Szabolcs, Mózessy Gergely, Orvos
Levente, Szabó Ferenc munkáira, ld. Mózessy Gergely tanulmányának
jegyzeteiben. [7] Ld. pl. Kopátsy Sándor: Beszélgetések Adyval Nagyváradon. Bp., 2002.
[Online: Magyar Elektronikus Könyvtár:
http://mek.oszk.hu/03000/03080
– 2008. október];
Randolph
L. Braham: The Christian Churches of Hungary and the Holocaust. In: Yad
Vashem Studies, Vol. 29. Jerusalem, 2001. 241-280. p.; Uő: Assault on Historical Memory. In: Hungary and the
Holocaust. Confrontation with the Past. Washington, 2004. (United States
Holocaust Memorial Museum. Center for Advanced Holocaust Studies.) 45-78. p.; Monori Áron: A numerus clausus és a
magyar katolikus sajtó, 1919-1920. In: Médiakutató,
2003. nyár. [Online:
http://www.mediakutato.hu
– 2008. október.]; Hegedűs Sándor: Az „ékes szavú, tudós
püspök”. Prohászka Ottokárról. In: Ezredvég,
2004. 12. sz. [Online:
http://irodalom.elte.hu/ezredveg
– 2008. október.]; Gárdonyi Máté: Az antiszemitizmus
funkciója Prohászka Ottokár és Bangha Béla társadalom- és egyházképében. In: A
holokauszt Magyarországon európai perspektívában. Szerk.: Molnár Judit. Bp., 2005. 193-204. p.
(továbbiakban: Gárdonyi, 2005.); Ormos, Maria – Furmonavicius, Darius: Hungary
in the Age of the Two World Wars, 1914-1945. New York, 2008. 339. p. A sokak
által – joggal – Prohászkának tulajdonított „keresztény-nemzeti” ideológia
tartalmában a forradalom- és zsidóellenességet állapítja meg: Püski Levente: A Horthy-rendszer.
(1919-1945) Bp., é.n. [2006] 41-42., 45. p. stb. [8] Kivételként ld.: Patai, Rafael: The Jews of Hungary.
History, Culture, Psychology. Detroit, 1996. 454. p. [9] Elismeri Prohászka századfordulón
kibontakozott reformprogramjának értékeit, majd úgy fogalmaz, hogy „egyházi
reformpolitikusból kifejezetten nacionalistává és antiszemitává való
átalakulása már az első világháború előtt megkezdődött, de mindez csak utolsó
éveiben vált nyilvánvalóvá” Fischer,
Rolf: Anti-Semitism in Hungary, 1882-1932. In: Hostages of
Modernization. Studies on Modern Antisemitism, 1870-1933/39. Austria – Hungary
– Poland – Russia. Ed.: Strauss, Herbert
A. New York, 1993. (Current Research on Antisemitism, 3/2.) 863-892. p.,
884. p. Az egyik legalaposabb feldolgozás, Prohászka antiszemitizmusának
kiemelkedő elemzésével az utóbbi időszakból: Hanebrink,
Paul A.: In Defense of Christian Hungary. Religion, Nationalism, and
Antisemitism, 1890-1944. Ithaca-London, 2006. 27., 35-36., 56-57., 82-85. p.
stb. A katolikus egyháztörténész (Leslie
László) e könyvről írt recenziója jellemző módon foglalkozik az
antiszemitizmus-vád elhárításával: The
Catholic Historical Review, 2007. Nr. 3. 696-698. p. (Az érvek és
ellenérvek igényessége és e vita stílusa talán hasonlítható mostani
cikkpárunkhoz.) Az említett szerző legújabb, Prohászka antiszemitizmusát
tartalmasan bemutató/elemző írása: Hanebrink,
Paul A.: Transnational Culture War: Christianity, Nation, and the
Judeo-Bolshevik Myth in Hungary, 1890–1920. In: Journal of Modern History, 2008. Nr. 1. 55-80. p. A külföldi
szakirodalomban többnyire még azok sem vitatják Prohászka antiszemitaként
történő minősítését, akik egyébként „megértőbbek”, az előbb említetteknél
kisebb jelentőséget tulajdonítanak zsidóellenes nézeteinek. Ld. erre pl. Muray, Leslie A.: Modernism and
Christian Socialism in the Thought of Ottokar Prohaszka. In: Occasional
Papers on Religion in Eastern Europe, 1992. Nr. 3. 29-42. p. Ill. a
külföldi irodalomban is felbukkannak apologetikus megközelítések: Kerekes, Janet Elizabeth: Masked Ball
at the White Cross Cafe. The Failure of Jewish Assimilation. University Press
of America, 2005. 138-139. p. stb. [10] E sorok írójának példájára
hivatkozva említjük a
Mózessy
Gergely 7. sz. jegyzetében
idézettet, ill.: Fazekas, Csaba: Collaborating with
Horthy. Political Catholicism and Christian Political Organisations in Hungary,
1918-1944. In: Christian Democracy in 20th century Europe. Hrsg.: Gehler, Michael – Kaiser, Wolfram – Wohnout,
Helmut. Wien-Köln-Weimar, 2001. (Arbeitskreis Europäische Integration.
Historische Forschungen. Veröffentlichungen, 4.) 224-249. p. Meggyőződésem,
hogy a történészeknek általában Prohászkáról nemcsak a zsidóellenesség jut
eszébe (biztos vannak ilyenek is), viszont a katolikus egyháztörténetírásra is
igaz, hogy gyakran ott és akkor is határozott védekező-állás felvételével
reagál, ahol erre talán nem volna szükség. Utalok például Barlay Ö. Szabolcs egy tanulmányára,
mely az életmű egészen más aspektusát vizsgálta, a szerző mégis szükségét
érezte, hogy egy, az antiszemitizmus-vádat cáfolni akaró bekezdést iktasson szövegébe:
A Prohászka-szobor ledöntése dokumentumok tükrében. In: Prohászka Ottokár.
Magyarország apostola és tanítója. Tanulmányok Prohászka eszmevilágáról.
Szerk.: Szabó Ferenc – Mózessy Gergely. Szeged,
2002. 153-175. p., 162. p. [11] Leginkább ebbe a típusba sorolható
monografikus feldolgozás: Gyurgyák
János: A zsidókérdés Magyarországon. Politikai eszmetörténet. Bp., 2001.
(továbbiakban: Gyurgyák, 2001.)
295-296. p. stb. Álláspontjának – Prohászkával kapcsolatos – kritikájára
fontosnak és helytállónak véljük: Lackó
Miklós: Zsidókérdés és/vagy
antiszemitizmus. In: Élet és Irodalom, 2001.
június 1. (22. sz.) 25. p. Ld. még ugyanezt
a gondolatmenetet: Gyurgyák János: Ezzé
lett hazátok. A magyar nemzeteszme és nacionalizmus története. Bp., 2007.
150-151. p. [13] Kende
Péter: Röpirat a zsidókérdésről. Bp., 1989.; Ungvári Tamás: Ahasvérus és Shylock. A „zsidókérdés”
Magyarországon. Bp., 1999.; Gyurgyák,
2001. stb. [14] Kossuth Lajos 1883-ban írta: „Az
antiszemitikus agitációt, mint a 19. század embere szégyellem, mint magyar
restellem, mint hazafi kárhoztatom.” (Ld. pl.. Szabad György: Kossuth politikai pályája. Ismert és
ismeretlen politikai megnyilatkozásai tükrében. Bp., 2003. – Online: Magyar
Elektronikus Könyvtár,
http://mek.oszk.hu/04800/04881
– 2008. október.)
Márpedig a 21. század embereiként sokkal több okunk van az antiszemitizmus
szégyellésére, restellésére és kárhoztatására. [15] Az alábbi diagnózist találónak
érezzük: „a magyar egyházban néha lappangóan, máskor nyíltabban, de mindig
érezhető volt valamiféle antiszemitizmus. És minden időben akadtak ennek az
irányzatnak szimpla egyházi tollforgatói, de voltak művelt, nagyhatású egyházi
véleményezői is. Elég, ha az utóbbiak közül utalok Prohászka Ottokár székesfehérvári
püspökre.” Kis György: „A múltat
ne hagyjuk befejezetlenül tovább élni.” [Interjú.] In: Befejezetlen múlt.
Keresztények és zsidók, sorsok. Beszélgetések. Szerk.: Szenes Sándor. Bp., 1994. (2. kiadás) 261-310. p., 275-276.
p. (Gondolatmenetének további részei is nagyon figyelemre méltók témánk
szempontjából.) [16] Találóan „körmönfont
antiszemitizmusáról” beszél és annak a lelki irányító szereppel együtt
tulajdonítja, hogy „több évtizeden át tartó, mély befolyás-sal volt a
közvéleményre”: Braham, Randolph L.: A
népirtás politikája. A Holocaust Magyarországon. Bp., 1997. (2. bőv. kiad.) II.
köt. 1123. p. [17] Alább (20. sz. jegyz.-ben)
idézendő beszédében például annak igazolására, hogy nem antiszemita, kijelenti,
hogy „egyike legjobb lelkifiaimnak és barátaimnak egy kikeresztelkedett zsidó”.
Megjegyzem, ez az érvelés hozzá-vetőlegesen olyan, mint ha a kommunista párt
valamely vezetője az 1950-es években az antiklerikalizmust azzal akarta volna
elhárítani, hogy barátai között ateistává lett keresztények is vannak. [18] Bihari
Péter: Lövészárkok a hátországban. Középosztály, zsidókérdés,
antiszemitizmus az első világháború Magyarországán. Bp., 2008. [19] A zsidó recepció a morális
szempontjából. (1893) In: Iránytű. Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp., 1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött
munkái, XXII.) 1-14. p., 3. p. [20] Az általános választójogról.
(1918). In: Élet igéi. Sajtó alá rend.: Schütz
Antal. Bp., 1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött munkái, XIII.) 316.
p. Vö.
Mózessy Gergely írása, 13. sz. jegyz. Megjegyzem, külön elemzés
tárgyát
képezi Prohászkának az a teoretikus megközelítése, amikor három okot fejt ki,
miért is nevezhetik őt antiszemitának. Ld. Elég volt-e? (1918) In: Iránytű.
Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp.,
1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött munkái, XXII.) 190. p. [21] Ld. pl.: Keresztény szocialista
akció (1894) In: Korunk lelke. Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp., 1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött
munkái, X.) 69. p. stb. [22] Ld. pl.: Kultúra és terror (1918)
In: Korunk lelke. Sajtó alá rend.: Schütz
Antal. Bp., 1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött munkái, X.) 271. p.
stb. [23] Ld. pl.: Válasz Raffay Sándor
püspöknek. (1920) In: Iránytű. Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp., 1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött
munkái, XXII.) 260. p.; Prohászka
Ottokár: A marxizmus csődje a tények világánál. In: A proletárdiktatúra
Magyarországon. Szerk.: Huszár Károly. Bp.,
1920. 212-219. p. [24] Szabad
György: A polgári jogegyenlőség elleni támadás és kudarca. In: Társadalmi Szemle, 1982. 8-9. sz. 68-78.
p.; Gerő András: Zsidó utak –
magyar keretek a XIX. században. Liberálisok, antiszemiták és zsidók a modern
Magyarország születésekor. In: Zsidóság a dualizmus kori Magyarországon. Siker
és válság. Szerk.: Varga László. Bp.,
2005. 58-72. p. (Különösen a „disszimiláció” logikai menetét ismertető 66-69.
p.) [25] Ungváry
Krisztián: Értelmiség és antiszemita közbeszéd. In: Beszélő, 2001. 6. sz. 74-93. p.; Ormos
Mária: Az antiszemitizmus alakváltozatai a XX. században. In: Az
antiszemitizmus alakváltozatai. Szerk.: Paksy
Zoltán. Zalaegerszeg, 2005. 7-17. p. Általában az antiszemita érvelésmód
– máig talán legjobb – összefoglalása: Bibó
István: A zsidókérdés Magyarországon 1944 után. In: Zsidókérdés,
asszimiláció, antiszemitizmus. Tanulmányok a zsidókérdésről a huszadik századi
Magyarországon. Szerk.: Hanák Péter. Bp.,
1984. 135-294. p., küln. 206-223. p. [26] Ld. minderről: Politikai küzdelmek
Zala megyében a két világháború között, I. 1918-1931. Szerk.: Paksy Zoltán. Zalaegerszeg, 2006.
(Zalai Gyűjtemény, 62.) 237-242. p. Az „ébredő magyarok” közleménye teljesen
magáévá tette Prohászka „méreteiben hatalmas és gondolatvilágában kincsesen
gazdag beszédét”, s büszkén említi: „Ő is ébredő magyar, amint ezt büszkén be
is vallotta […] az egyazon személyben főpap és a politikai élet vezére.” stb. [27] Megjegyzem, a szakirodalom ritkán
említi, hogy már korábban, az 1880-as években megjelennek antiszemita panelek
az írásaiban. Vö. pl. Esztergomtól Münsterig. (1885) In: Utak és állomások.
Útirajzok és naplók. Sajtó alá rend.: Schütz
Antal. Bp., 1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött munkái, XVI.) 90. p. [28] A zsidó recepció a morális
szempontból. (1893) In: Iránytű. Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp., 1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött
munkái, XXII.) 1-14. p. [29] Keresztény
szocialista akció (1894) In: Korunk lelke. Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp., 1929. (Prohászka
Ottokár összegyűjtött munkái, X.) 69. p. [30] Gépek és szabad verseny (1896) In:
Uo. 101. p. [31] Miért gazdag a zsidó s koldus a
magyar? (1901) In: Az igazság napszámában. Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp., 1929. (Prohászka
Ottokár összegyűjtött munkái, XXI.) 166. p. [32] Mázsálás. (1901) In: Uo. 183. p. [33] Néppárti képviselők Esztergom
megyében. (1901) In: Uo. 210. p. [34] Csak a példa kedvéért: „1. Mit jelent
ezen szó: antiszemitizmus? Annyit jelent, mint: zsidóellenesség, s azért
mindazokat, akik a zsidóknak ellenesei, antiszemitáknak nevezik. 2. Miben áll
az antiszemitizmus? A kereszténységnek önvédelmi küzdelmében a zsidó hatalom
ellen. 3. Van-e jogosultsága ezen küzdelemnek? Teljes jogosultsága van
napjainkban, midőn a zsidóság az egész világon szövetkezve tör a kereszténység
ellen, s ezt leigázással fenyegeti. 4. Csupán a keresztényeknek kell küzdeniök
a zsidóság ellen? Közös feladata ez minden nemzsidó fajú és vallású nemzetnek;
minthogy a zsidóság ellenséges törekvése mindnyájok leigázására és
tönkretevésére irányul. De főképpen az általa leginkább gyűlölt kereszténység
ellen tör, s azért elsősorban a keresztényeknek kell ezen harcban részt
venniök.” Stb. Ld. Antiszemita-káté a magyar nép számára. Szerk.: Ráth Ferenc – Zimándy Ignác. Bp., 1884.
4. p. Prohászka és a századforduló antiszemitáinak azonos fogalomkészletére
konkrétan ld. még: Lukacs, John: Budapest,
[35] Ld. pl. 23. sz. jegyz.-ben idézett
cikkét, valamint nyilatkozatát, melyben egyértelműen igennel felelt arra a
kérdésre, hogy az 1919 márciusa után történtek „egy faj uralmi törekvései”
voltak-e, s nyíltan kijelentette: „A kommunizmust a zsidók csinálták.”
Prohászka Ottokár a felebaráti szeretetről, nemzetvédelemről és a sajtóról. In:
Új Nemzedék, 1919. október 12.
Mindennek egyébként nemcsak politikusként, hanem egyházmegyéje püspökeként,
híveihez intézett pásztorlevelében is hangot adott: A kommunizmus bukása után.
(1919) In: Világosság a sötétségben. Pásztor-levelek. Sajtó alá rend.: Schütz
Antal. Bp., é.n. [1928.] (Prohászka Ottokár összegyűjtött munkái, IX.)
260-264. p. [36] Gárdonyi,
2005. 197. p. [37] Érdemes felfigyelni Prohászka – „fajvédő”
sajtó által visszaadott – szóhasználatára, amikor a parlament tomboló sikerét
learatva arról beszélt, hogy amennyiben a „zsidóság az ő magyar faja ellen akar
támadni, akkor őt találja magával szemben”. Ld. Fehérvár püspöke. In: Szózat, 1920. szeptember 17. (220. sz.)
1-2. p. [38] Mindennek részletes feldolgozására
ld.: N. Szegvári Katalin: Numerus
clausus rendelkezések az ellenforradalmi Magyarországon. A zsidó és nő-hallgatók
főiskolai felvételéről. Bp., 1988. (továbbiakban: N. Szegvári, 1988.) passim, küln. 113-116. p. [39] A numerus clausus-ról. (1920)
Iránytű. Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp.,
1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött munkái, XXII.) 245-259. p. [40] Vö. N. Szegvári, 1988. 122-123. p. [41] Ld. pl.: Kmoskó Mihály: A zsidóság világuralmi törekvései. Bp., 1921.
stb. (A szerző egyébként később is kapcsolatban volt Prohászkával.) [42] Fajvédelem. In: Szózat, 1920. szeptember 18. (221. sz.)
1. p. [43] A dilemmát nyilvánvalóan Prohászka
védelmezői is érzékelik. Érdekességképpen megemlítjük László T. László könyvét, amelyben elítélően szól Gömbös
Gyula antiszemitizmusáról, majd Prohászkát igyekszik felmenteni a vád alól és
magyarázza álláspontját: Egyház és állam Magyarországon, 1919-1945. Bp., 2005.
127. ill. 149-157. p., vö. még: 157-161. p. A témára ld.: Vonyó József: Gömbös Gyula és a
zsidókérdés. In: Az antiszemitizmus alakváltozatai. Szerk.: Paksy Zoltán. Zalaegerszeg, 2005.
18-43. p. Hogy mennyire sajnálatos, egyben érdekes dolgokat produkál a
történelem, engedtessék meg kitérőként a téma kapcsán egy példa: Szerb Antal
nagyon elismerően nyilatkozott Prohászka irodalmi stílusáról,
érveléstechnikájának megformáltságáról, viszont pályafutásában épp az 1920-as
évek zsidóellenes légköre és törvényalkotása okozott feldolgozhatatlan törést –
melynek egyik szorgalmazója épp a fehérvári püspök volt. Ld. Szerb Antalné.
[1980] In: Hegyi Béla: Alkotó
időszakok. Esszék és beszélgetések. Bp., 1982. 269-303. p., 294-295. p. [44] Szózat, 1920. október 26. (253. sz.) 3. p. Érdemes megjegyezni,
hogy az 1890-es években az antiszemitizmust még a kereszténység, és nem a
nacionalizmus jogos válaszreakciójaként írta le. Vö. 19. sz. jegyz. Nemcsak azt
érdemes kiemelni, hogy a kettő szerves egységet alkotott már ekkor nála, hanem
azt is, hogy bár ellentmondott korábbi önmagának, de az antiszemitizmus
jogosságát nem vitatta (ellenkezőleg), hivatkozásának eszköztárát
kiszélesítette. [45] 1920 elején például kijelentette:
„Ha egyesek ezt [ti. a keresztény kurzus új rendszerét] antiszemitizmusnak és
reakciónak mondják, én keresztény-ségnek és hungarizmusnak nevezem.” Idézi: Sipos Lajos: Babits Mihály és a
forradalmak kora. Bp., 1976. (Irodalomtörténeti füzetek, 91.) 102. p. [46] Fekete csillagzat a magyarság
egén. In: A Nép, 1922. november 14.
Idézi: Pintér Jenő magyar irodalomtörténete.
Tudományos rendszerezés. Bp., 1941. (továbbiakban: Pintér, 1941.) VIII/II. köt. 1244. p. [47] Vö. pl. Páter Zadravecz titkos
naplója. Szerk.: Borsányi György.
Bp., 1967. 133. p. [48] Zinner
Tibor: Az ébredők fénykora, 1919-1923. Bp., 1989. (Értekezések a
történeti tudományok köréből, 110.) 121. p. [49] Ébredő magyarok. (1921) In:
Iránytű. Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp.,
1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött munkái, XXII.) 286-291. p. E beszéde
megint csak minden ízében antiszemita paneleket, illetve kirohanásokat
tartalmazó szöveg, feltűnően erős képei (például a zsidóságnak, mint görénynek
a keresztények közé, mint tyúkketrecbe való költözéséről…, uo. 288. p.)
egyszerűen védhetetlenek. [50] Ld. pl. Kmoskó Mihály és Zákány
Gyula beszédeit az ÉME II. országos konferenciájáról: Szózat, 1920. szeptember 8. (213. sz.) 1. p.; 1920. szeptember 10.
(214. sz.) 4. p. [51] Pölöskei
Ferenc: Horthy és hatalmi rendszere, 1919-1922. Bp., 1977. 121. p.; Gonda László: A zsidóság Magyarországon,
1526-1945. Bp., 1992. 201.p. [52] Soliloquia. II. Élet kenyere.
Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp.,
1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött munkái, XXIV.) 57. p. [53] Uo. 177-178. p. [54] Ld. pl. 1922 utáni beszédeire: A
nacionalizmus. (1924) In: Iránytű. Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp., 1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött
munkái, XXII.) 331-337. p. Figyelemreméltók ebben a demokratikus intézmény-rendszer
ellen intézett támadásai, témánk szempontjából pedig az antiszemita panelek
erőteljes használata, például ilyen megfogalmazások keretében: „nagyon is ránk
tolakodik a gondolat, hogy a magyar fajvédelem ellen intézett pergőtűz és
varangyméreg-fecskendezés egy más faj érdekében történik, s a zsidó sajtó
arcátlan támadásait, magyar földön, a magyar fajvédelem ellen […] hatalmi érdek
sugalmazza”. Uo. 331. p. [55] Zsidó testvéreimhez. (1927) In:
Iránytű. Sajtó alá rend.: Schütz Antal. Bp.,
1929. (Prohászka Ottokár összegyűjtött munkái, XXII.) 339-349. p. [56] Ld. pl. „A mi műveltebb zsidaink
nem akarnak zsidó nemzetiségűek lenni, hanem bele akarnak olvadni a nyugati
nemzetekbe. Magyarországon magyaroknak, Franciaországban franciáknak,
Németországban németek-nek készülnek. Ez a beállítás többé nem zsidóság, s ez
bizonyára a zsidó vallásnak, amilyen az volt, tagadása.” Uo. 344. p. [57] Megjegyzem, Prohászka az általa
gyakran „nemzetként” aposztrofált zsidóság számára más alkalmakkor a
kivándorlást jelölte meg követendő útnak, s ezért pártolta a cionizmust. (Vö.
pl. 39. sz. jegyzetben idézett beszédét stb.) A lényeg, hogy nála ez az érv is
az asszimiláció lehetetlenségének feltételezéséből indult ki. [58] Prohászka harmincas évek végi
hatásának vizsgálatára csak egyetlen példa: A kor nagy irodalomtörténeti
szintézise a püspök írásai alapján a „tényszerűség” jegyében úgy fogalmaz, hogy
„a zsidó értelmiség magyarországi térfoglalása volt az oka a magyar irodalom
elzsidósodásának”. Pintér, 1941. VIII/I.
köt. 625-626. p. (Szemelvényeket is közöl Prohászka antiszemita írásaiból:
180-181. p.) [59] Barankovics
István: Prohászka Ottokár. [1940] In: Híven önmagunkhoz. Barankovics
István összegyűjtött írásai a kereszténydemokráciáról. Szerk.: Kovács K. Zoltán – Gyorgyevics Miklós. Bp.,
2001. (Barankovics nem szól Prohászka zsidósággal kapcsolatos nézeteiről,
érezhetően inkább kerülni igyekezett a témát.) [60] Sipos
Péter: Imrédy Béla a magyar politikai életben. In: Imrédy Béla a
vádlottak padján. Szerk.: Sipos Péter. Bp.,
1999. 11-62. p., 14. p. [61] Udvarvölgyi
Zsolt: Fejezetek a magyar szélsőjobboldal korai történetéből: fasiszták,
kékingesek és a Meskó-párt. Bp., 2004. [Online: Magyar Elektronikus Könyvtár,
http://mek.oszk.hu/02100/02105
– 2008. október.] [62] Ld. pl. Kovács M. Mária: Liberalizmus, radikalizmus, antiszemitizmus.
A magyar orvosi, ügyvédi és mérnöki kar politikája 1867 és 1945 között. Bp.,
2001. 107. p. [63] Vö. pl. jó leírásként: Ungváry Krisztián: A pártmúzeum. In:
Magyarország politikai évkönyve 2002-ről. I. köt. Szerk.: Kurtán Sándor – Sándor Péter – Vass László. Bp.,
2003. 340-357. p., 345. p. [64] Vö. pl. Paksy Zoltán: A nyilaskeresztes mozgalom tevékenysége és
társadalmi bázisa a Dunántúlon 1932 és 1935 között. In: Az antiszemitizmus
alakváltozatai. Szerk.: Uő. Zalaegerszeg,
2005. 106-167. p., 124-125. p. [65] Vö. Szabolcsi Lajos: Két emberöltő. Az Egyenlőség évtizedei.
(1881–1931.) Sajtó alá rend.: Szabolcsi
Miklós. Bp., 1993. 311. p. [66] Ld. 20. sz. jegyz.-ben idézett
„Elég volt-e?” cikkét, 193. p. [67] Idézi: Sipos Balázs: Az (ellen)propaganda. Rákosi Jenő és a
„keresztény kurzus”, 1919–1942. In: Múltunk,
2005. 3. sz. 3-37. p., 27. p. [68] Vö. Karsai László: A magyarországi zsidótörvények és
rendelkezések, 1920-1944. In: A holokauszt Magyarországon európai
perspektívában. Szerk.: Molnár Judit. Bp.,
2005. 140-163. p. [69] Ld.
Kovács M. Mária tanulmányát,
Mózessy Gergely írásának 22. sz.
jegyz.-ben. [70] Ld. pl. „Azt mondhatná valaki,
milyen antiszemita beszéd ez? Erre csak azt felelem, amit Prohászka Ottokár
püspök mondott: Mindabban, amit a zsidókérdésben mondunk és teszünk, nem
embertársainkkal való gyűlölet vezet, hanem a szeretet; és pedig a magyar
fajunkkal szemben kötelező szeretet. Ez nem antiszemitizmus. Ez kereszténység
és magyarság.” Gacs János: Nemzeti
megújhodás Széchenyi szellemében. Sopron, 1938. 5. p. Távolról sem ő volt az
egyetlen, a kereszténységet a szélsőjobboldali radikalizmussal (éles
antiszemitizmussal) vegyítő katolikus egyházi személyiség, akinek Prohászka
volt a példaképe a „zsidókérdésben”, ld. pl.: „ezért kell a zsidóknak a
közeljövőben szörnyen megbűnhődni, bárhova is menekülnek Isten igazságot tevő
keze elől, vagy eleve megtérniök. Hogy mily hasonlóan gondolkozott e téren – a
nemcsak teológiai és filozófiai tudással, hanem a Szentlélek világosságával is
rendelkező – Prohászka püspökünk, igazolja eme pár idézete […]” Röck Gyula: Az Antikrisztus és
Hamispróféta. Dombóvár, 1940. stb. [71] Ungváry
Krisztián: A progresszív és a vállalhatatlan. In: Heti Válasz, 2006. 12. sz. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |