![]() |
9. évfolyam 4.
szám |
Felekezetek, egyházpolitika, identitás / Konfesie, cirkevna politika, identita. Szerk.: Balogh
Margit. Budapest, Kossuth, 2008. 451 old. |
Szerencsés helyzetben van az
olvasó, ha kezébe kerül a „Felekezetek,
egyházpolitika, identitás” c.
konferenciakötet, hiszen egy pillanatra megpihenhet, és hátradőlhet a székben:
a (nagy)politika minden „ármánykodása” ellenére még
van példa – legalábbis a tudományos életben – a magyar-szlovák együttműködésre,
sőt, együttgondolkodásra. A Magyar-Szlovák
Történész Vegyes Bizottság egy 2005-ös sikeres Európai Unió-s pályázat
eredményeképpen kezdhette meg a három szakaszra, három feladatra szóló közös
munkát. Ennek a kooperációnak a második része volt a 2007 júniusában Budapesten
megrendezett „Felekezetek, egyházpolitika, identitás Magyarországon és Szlovákiában
1945 után” c. nemzetközi tudományos konferencia. A kötet a háromnapos szakmai
rendezvényen elhangzott előadások szerkesztett szövegeit tartalmazza magyar és
szlovák nyelven. A két ország neves
történészei az egyháztörténeti konferencián a 20. századi egyházpolitika
alapvető kérdéseit vizsgálták. Elemezték a két ország egyházjogi modelljeinek
alakulását, a szekularizációs folyamatok sajátosságait és következményeit, az
1948 után létrejött szocialista tábor államainak egyházpolitikai konfliktusait,
valamint az egyházak szerepét a nemzeti identitás megtartásában és
erősítésében. A kötet több tanulmánya arra a kérdésre is választ keres, hogy
miként sikerült az egyházaknak a pártállami évtizedeket túlélniük, s mennyiben
tudtak aktív ellenállást kifejteni a vallás- és egyházellenes törekvésekkel szemben. A kötet Előszavát
követő első nagyobb fejezet bemutatja az identitás, a tradíció és a
szekularizáció szerepét. Gergely Jenő tanulmányában kitér a vallási és nemzeti
identitás eltéréseire, összekapcsolódására. Véleménye szerint az egyházak és a
felekezetek a polgári korban, a történelmi Magyarországon a nemzeti tudat
alakítói, hordozói voltak, élén a nyelvvel és a kultúrával. A dualizmus korának
végére kialakuló nemzeti ellentétek elsősorban ugyan a társadalmi és gazdasági
eltérésekből származtak, azonban a nemzetiségi kérdésnek emellett voltak
misztikus és vallási jegyei is. Ivan Petranský és Balogh Margit az 1945 és 1948 közötti,
reményteli időszak egyházpolitikáját mutatják be országaikban. Lépésről lépésre
haladva elemzik a visszalépés tendenciáit a vallási jogok és a szabadságjogok be-nem-tartása terén. Ivan Petranský szerint a második világháború befejezését követő
első években nem beszélhetünk Szlovákiában egységes állami egyházpolitikai
koncepcióról. Balogh Margit kifejti, hogy az államegyház bizonyos tekintetben
túlélte önmagát, másrészt azonban államegyházból szemben álló egyházzá is vált.
Ennek „köszönhető”, hogy később a proletárdiktatúra legfőbb céljává az egyháztalanítás és a vallásosság felszámolása vált. Tóth Ágnes
tanulmányában kifejti, hogy milyen negatív hatással voltak a kitelepítések az
evangélikus egyházra, annak ellenére, hogy intenzív kampányt folytattak a német
és szlovák hívek védelmében. A telepítések az egyházközségek életében,
hitéletében, s az egyházszervezetben is jelentős károkat okoztak, megbontva a
helyi társadalom korábban kialakult kohézióját. Josef
Haľko tanulmányában 1949 nyarának egy unikális kísérletét mutatja be, amelyben a csehszlovák
kommunisták megpróbáltak mesterségesen egy Rómától elszakadó nemzeti egyházat
létrehozni, amely a kormánykörökkel állt volna összeköttetésben. A második fejezet a
kommunista pártállamok katolikus és protestáns felekezeteit mutatja be. Róbert Letz írásából átfogó képet kapunk az állami egyházpolitika
mechanizmusáról. Gárdonyi Máté érdekes aspektusból mutatja be, hogy milyen
túlélési technikákat alkalmazott a katolikus egyház a megmaradás reményében, s
hogy milyen arányban jelent meg a hétköznapok során az együttműködés és az
ellenállás ambivalenciája. Jan Pesek
és Kiss Réka tanulságos előadásai jól szemléltetik a párhuzamokat és az
eltéréseket a protestáns egyházak 1945-1989 közötti működési gyakorlata
tekintetében Szlovákiában és Magyarországon. Fejérdy
András írásában áttekinti a szocialista országok II. Vatikáni Zsinattal
kapcsolatos magatartását, s ezen túl arra is választ keres, hogy mennyiben
beszélhetünk centralizált, összehangolt kommunista egyházpolitikáról.
Vizsgálatai azt mutatják, hogy az egyes országok egyházpolitikai álláspontja aszerint alakult, hogy milyen befolyással bírt a katolikus
egyház az adott államban. Spannenberger Norbert a
kelet-közép-európai katolikus egyházak kortárs nyugati sajtóbeli recepcióját
ismerteti számos érdekes példát idézve. A harmadik fejezet a
gyakran elfeledett és mindezidáig talán kevésbé bemutatott görög katolikusok és ortodoxok sajátos helyzetképét nyújtja a
pártállami időszakban. Michal Barnovský
vállalkozik a görög katolikus egyház szlovákiai-, míg Véghseő
Tamás a magyarországi és ukrajnai útkeresésének bemutatására. Ugyanez a
„munkamegosztás” érvényesül az ortodoxia kapcsán is: Stanislav
Konečný a szlovákiai ortodox egyház-, míg Dujmov Milan a magyar ortodoxia
1945 utáni történetét ábrázolja tanulmányában. A befejező szakasz
szövegei a rendszerváltozást követő évek viszonyait elemzik. Máté-Tóth András
és Sarnyai Csaba Máté közös munkája az 1996 és 2000
közötti „Aufbruch” nemzetközi kutatás eredményeit
boncolgatja, különös tekintettel Magyarországra, Szlovákiára és Ukrajnára. A
tárgyalt országok kultúrájuk vallási dimenziója szerinti három csoport közül
Szlovákia az ún. egyháziasan vallásos kultúrák és a kultúrvallási csoport határán helyezkedett el. Ez utóbbi
halmazba tartozott Magyarország és Ukrajna is. Michaela
Moravčiková tanulmánya, valamint Mária Homišinová és Štefan Šutaj közös kutatásának ismertetése egyaránt a szlovákiai
egyházpolitikát, a vallás és az egyház viszonyát elemzi 1989 után. Fedor Tibor írása bemutatja az egyház-finanszírozás és az
egyházi ingatlanrendezés rendszerváltozást követő történetét, míg Fazekas Csaba
azt taglalja, hogy milyen esélyei, lehetőségei, megnyilatkozási terepei vannak
az egyháztörténet-írásnak és kutatóműhelyeinek a A kötet alapján
jogosan jelenthetjük ki, hogy a csehszlovákiai és a magyarországi egyház- és
vallástörténeti folyamatok sok tekintetben párhuzamosan alakultak, de számos
olyan terület is volt, amelyekben a két ország fejlődése eltérő irányban
haladt. A pártállami egyházpolitika kérdéseiben különösen hasznos a
magyar-szlovák együttműködés – ezt a kötet olvasói is megtapasztalhatják.
Ugyanakkor a vizsgált kérdések többsége még egyáltalán nem tekinthető
lezártnak, s ezért mindenképpen fontos lenne a magyar-szlovák közös kutatások
folytatása. A Magyar-Szlovák Történész Vegyes
Bizottság léte már önmagában jelentős tény, s a kötet a bizonyíték rá: a
tudomány képes felülírni az aktuálpolitika által
elkövetett hibákat. A közös múlt együttes vizsgálata talán elvezethet az
összetartozás és az egymásra utaltság imperatívuszainak belátásához. (ism.: Feketéné Pál Enikő) | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |