![]() |
10. évfolyam 1.
szám |
Zehrer, Karl: Mit ruhigem Herzen vertraute er Gott. John Wesleys Leben und Wirken
(1703-1791) [*] Leipzig, Evangelische Verlaganstalt, 2003. 224 old. |
Minden
bizonnyal léteznek emberek, akikről nehéz rossz életrajzot írni. Közéjük
tartozhat John Wesley is, a 18. századi anglikán lelkipásztor és teológus, a
metodista megújulási mozgalom atyja, akinek hatalmas életművét immár több mint
kétszáz esztendeje próbálja értékelni, elemezni az utókor. Nem kis kihívással
kell szembenéznie a feladatra vállalkozóknak: Wesley lényegében „végigélte” a
18. századot, s ezzel szemtanúja volt egy történelmi korszak-váltásnak. Élete
egybeesik az újkor lezárásával: szemlélője a tengerentúli angol gyarmatosítás
kibontakozásának, kudarcainak és visszásságainak, hazájában szemtanúja az ipari
forradalom kihívásainak, s nem mellesleg kortársa a kontinens forradalmi
változásainak is. Már önmagában is sokatmondó tény az, hogy ebben a közegben
születhetett meg az a mozgalommá szélesedő csoportosulás, amely a spirituális
megújulást tűzte ki célul maga elé. Bár az óriási energiákkal megáldott alapító
ezt az anglikán egyházon belül képzelte el – 1791 márciusában az egyház
lelkészeként hunyt el –, az önállósodásnak már életében voltak jelei. Mára 75
milliós nagyságúra duzzadt az önállóvá lett világméretű mozgalom. E
címszavakból is érzékelhető annak a feladatnak a nagysága, amelyre Wesley
tartalmas életének összefoglalásakor vállalkozik a szerző – jelen esetben Karl
Zehrer. Bevezető megállapításunk mellé ezek után egy másikat is
feljegyezhetünk: kétségkívül nincs olyan ember, akinek az életrajzát ne lehetne
elrontani. Különösen is igaz lehet ez azokra a történelmi személyiségekre,
akiknek szerteágazó életüket a tollat ragadó történész kénytelen néhány
oldalba, néhány fejezetbe sűríteni, „kényszeríteni”. A jó életrajz valószínűleg
a tömörítés művészetét is jelenti. Örömmel jelezhetjük, hogy a fent említett
„anyag” ezúttal ügyes alkotó kezébe került. Karl Zehrer 170 oldalas összefoglalásával
azt bizonyítja be, hogy képes akár 30 különböző Wesley életrajz ismeretét is
úgy összegezni és strukturálni, hogy a végeredmény egy, a laikus olvasó által
is élvezhető, olvasmányos szöveg lett. Az 1932-ben Németországban született Zehrer személye
garanciát jelent a munka minőségére nézve. A szerző szakembernek tekinthető a
témában, hiszen metodista egyháztörténészként indul el a metodizmus hazájába.
Zehrer Bad Klosterlausnitz-ban végezte
metodista teológiai tanulmányait, majd a hallei Luther Márton Egyetemen
szerzett doktori fokozatot Der
Methodismus in Deutschland, seine Ausbreitung und Probleme der Kirchwendung,
1830-1968 („A metodizmus Németországban.
Terjedése és egyházzá válásának problematikája – 1830-1968”) című
munkájával. Lipcsében Evangelische
Freikirchen und das Dritte Reich („Az evangéliumi szabadegyházak és a
Harmadik Birodalom”) címmel habilitált. A metodista egyház lelkészeként
Zwickauban, Geraban, Halleban és Oelsnitzben szolgált, 1997 óta nyugdíjas. Az
alább ismertetett írása után egy évvel két tanulmánya is megjelent a Methodismus in Osteuropa. Polen –
Tschechoslovakei – Ungarn („A metodizmus Kelet-Európában. Lengyelország –
Csehszlovákia – Magyarország”) című tanulmánykötetben: Der deutsche Methodismus im heutigen Polen von den Anfängen bis 1945 („A
német metodizmus a A fenti címekből is érzékelhető, hogy egyháztörténészként
Zehrer főként a közép-európai területek metodizmusával foglalkozik, s így a
Wesley biográfia tulajdonképpen „kilóg” történeti munkáinak sorából. A műfaj
ugyanakkor nem ismeretlen előtte. Zehrer egyetlen magyar nyelven is elérhető
tanulmánya éppen egy rövid, 23 oldalas életrajzi áttekintés, a magyarországi
metodizmus történetének egyik legjelentősebb vezetőjéről, Funk Mártonról.
(„Osmar Martin Funk – A kezdetek lelkiségének meghatározó személyisége”). A
magyar nyelven 2005-ben fordított és publikált anyag eredetije ráadásul egy
kettős életrajz, amely Funk mellett a kezdetek másik meghatározó alakjának,
Otto Mellének az életét is összefoglalja: Dr.
F. H. Otto Melle und Martin Funk – zwei prägende Gestalten der frühen
Metodistenkirche in Ungarn.[1]
Amíg azonban ezek a biográfiák csak vázlatos „ábrázolásnak” tekinthetők, a
Wesley életrajzot körültekintő és alapos munkának nevezhetjük. Zehrer Előszavában
elárulja, hogy munkája megírásakor igyekezett minden elérhető életrajzi munkát
figyelembe venni (6. p.), ami kétségtelenül óriási – ámde szükséges – kihívás
egy igazán jól használható biográfia elkészítéséhez. Külön öröm, hogy a mintegy
30 felhasznált irodalomra a szerző végjegyzeteivel gondosan utal, melynek eredményeként
170 oldal után összesen 497 jegyzetet számolhatunk. Aprólékos gondosságával a
szerző nagyban megkönnyíti az érdeklődő olvasó számára a témában való
elmélyülést, az önálló kutatást. Kifejezetten hasznos a névmutató és a
bibliográfia összeállítása is, a 13 oldalas (fekete-fehér) képes mellékletről
nem is beszélve. A képekkel mellékelt tömör forma, illetve a hatalmas lábjegyzetelt
anyag arra utal, hogy a könyv egyszerre vállalt fel népszerűsítő és
szakirodalmi feladatokat. Mi a végeredmény? Az eredmény egy meglehetősen jól tagolt,
kitűnő összegzés, amely a magyar olvasó számára számos új adatot, összefüggést
hoz felszínre. Ez persze önmagában nem is olyan nagy dicsőség: magyar nyelven
mindezidáig egyetlen Wesley életrajz jelent meg, 1981-ben Garth Lean anglikán
publicista és író művének fordításaként, A
tűzből kikapott üszök. Wesley János élete címmel (Győr, 1981). Ezt megelőzőn
az 1910-es, 1920-as évekből csupán cikksorozatok, illetve 1944-ből Wesley
kivonatos naplója volt elérhető magyar nyelven a mozgalom alapítójának
életéről, Czakó Jenő református lelkész fordításában.[2]
1991-ben, Wesley halálának 200 éves évfordulójára, csaknem ötven év elteltével
ez a kivonatos napló élte meg második kiadását Parókiám az egész világ. Wesley János naplója cím alatt (Pécs,
1991). Különösen sokat jelentene tehát Zehrer munkájának magyar kiadása. A
szerző segítségével közvetlen rálátást nyerhetünk a német és angol nyelvű
Wesley kutatás aktuális eredményeire. Ráadásul mindezt olvasmányos stílusban, s
Zehrertől megszokott módon, számos elsődleges forrás idézetével tehetjük.
Fontos erőssége ez egy életrajznak, amelyet Zehrer ki is használ. Az első
kilenc fejezet tárgyalásakor az életrajz kronologikus feldolgozásában bőven
teret ad Wesley-nek és kortársainak, amit könnyen megtehet: a század a
naplóírók fénykora, maga Wesley pedig e csoport egyik „hőse”. Még életében 21
kötetben adta ki naplóját, amely a Wesley-kutatásnak így az egyik legfontosabb
kiindulópontja mind a mai napig. (75. p.) Fontos kiemelnünk, hogy Zehrer egyháztörténészként és
teológusként egyfelől képes az életrajzi események nagyobb folyamatokba való
beillesztésére, másfelől különös érzékenységet mutat a teológiai kérdések
iránt. Munkájának érdeme, hogy a kezdetektől külön figyelmet fordít a Wesley
lelkiségét, gondolkodását befolyásoló tényezők ismertetésére: az első 25 oldalt
kizárólag a családi háttér, illetve a gyermek- és ifjúkor bemutatására
fordítja. Ezek után több mint 100 oldalon keresztül a „lelkészgyerek”
spirituális fejlődését, teológiai gondolkodásának fejlődését kísérhetjük nyomon
egészen 35 éves koráig. A Wesley-kutatás egyik nagy kihívása annak értelmezése,
hogy a 22 évesen diakónussá, majd három év múlva pappá felszentelt fiatalember
– aki 1735-1738 között az amerikai gyarmati területen igyekezett indián missziót
folytatni –, 1738 májusában milyen változáson ment keresztül. Egy azonban
biztos: a metodista mozgalom az „Aldersgate-élmény” néven elhíresült, és
rendszerint sorsfordító eseményként aposztrofált május 24-i napot követő
évtizedekben született meg, s vált John Wesley a „modern lelkipásztor”
archetípusává. Zehrer inkább az 1738-ig tartó fejlődéstörténetre koncentrál, s
az addig tartó események folyamat jellegét hangsúlyozza. (110. p.) A
kibontakozó mozgalom életében mindössze az 1740-es évtized nyert részletesebb
kifejtést. Ezen a ponton tehát egy sajnálatos törést figyelhetünk meg: amíg
életének első felét kilenc, jól rendszerezett fejezetben, több mint 120 oldalon
keresztül vizsgálja, addig a mozgalom kiépülésére, életének második felére
csupán három fejezetet és alig 50 oldalt fordít. Kissé elnagyoltnak tűnik az
életrajz utolsó fejezete is, amelyben mindössze egy négy oldalra szűkített
értékelést olvashatunk. Összegzésünkben azonban mégiscsak
méltatnunk kell a szerzőt. Mindenekelőtt azért, mert metodista kötődése
ellenére sem elfogult, megállapításai és adatai az objektív közelítésről
tanúskodnak. Így például világossá teszi, hogy a metodista megújulási mozgalom
társadalmi bázisa még Wesley élete vége felé is meglehetősen szerény méreteket
öltött, mindössze 1,5%-át alkotta a szigetország lakosságának. (156. p.) Zehrer írása másutt is a realitások talajára helyezi Wesley alakját.
Így például kifejezetten hangsúlyozza, hogy a mozgalom 1739-ben kialakuló
bázisainak indulása – London és Bristol – lényegében nem Wesley-hez, hanem
lelkésztársához George Whitefield személyéhez kötődik. (124., 133. p.) Az általa ismertetett adatokból kiderül az is,
hogy az 1739-től kezdődő szabad ég alatti igehirdetések bár teljességgel
formabontóak voltak, s több ezres hallgatóságot vonzottak, hatásukra csak alig
egy-két száz ember döntött a metodista közösséghez való csatlakozás mellett.
(140. p.) Zehrer további érdeme, hogy részletgazdaságában sem veszik el az apróságokban,
s képes jó érzékkel kiemelni a lényeget. Így, még ha szűkre szabott is írásának
második fele, a legfontosabb témakörök mégsem hiányoznak, s összességében
teljes képet nyerünk a mozgalom atyjának életéről és munkásságáról. John
Wesley az „újkor utolsó nagy egyházalapítója” (24. p., Martin Schmidt
kifejezése) nem egyszerűen egy kor lezárásának utolsó „ikonja”. Wesley
egyszerre sorolható az újkor meghatározó reformátorai közé, és egyszerre
nevezhető a modernitás első korszerű lelkipásztorának, vagy amint Zehrer
fogalmaz, a „modern vándorprédikátornak”. (181. p.) Miért tekinthetjük
személyét a „modern lelkipásztor” archetípusának? Wesley több volt, mint egy
tömegeket megmozgató ébredési evangélizátor, és több volt, mint tehetséges
szervező. Wesley modernitásának lényege társadalmi érzékenysége:
széleslátókörűsége szinte alig ismert határokat. Felelősséget érzett a
külmisszió iránt, hazájában szegényházakat alapított az özvegyek, a vakok és
gyermekek számára, iskolát indított, segélykasszát létesített, felvette a
küzdelmet a rabszolgaság intézménye ellen, börtönreformot sürgetett, és sokat
tett a népegészségügyért. Folytathatnánk a sort. Wesley az a reformátor, aki a
spirituális kérdések hangsúlyozásakor nem feledkezett meg az ember társadalmi
meghatározottságáról sem. Teológiai gondolkodását lehetetlen pusztán elméleti
síkon értelmezni. Wesley annyiban archetípusa a „modern lelkipásztor”
fogalmának, amennyiben spiritualitásának meghatározó gyakorlati következménye,
szociális kisugárzása volt. Anglikán lelkipásztorként ezzel határokat lépett
át, valami újat kezdett el, amire hitbeli meggyőződése vezette. „Határtalan”
jelmondata – „Parókiám az egész világ!” (129. p.) – a mai napig útmutatás az
utókor számára. A könyv érdeme, hogy képes eleven üzenetként közvetíteni a
mögötte álló élet valóságát. (ism.: Khaled A.
László) JEGYZETEK [1] A magyar fordítás az alábbi
tanulmánykötet részeként jelent meg: Keskeny utak. Tanulmányok a Magyarországi
Metodista Egyház történetéről. Szerk.: Lakatos
Judit. Bp., 2005. [2] Cikksorozatok: A metodizmus
történetéből. Wesley János élete. In: Békeharang, 1912-1913.; Apróságok
Wesley életéből. In: Békeharang, 1914-1915.;
A metodisták – Kik ők és mit akarnak? In: Békeharang,
1922. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |