![]() |
5. évfolyam 2.
szám |
Fazekas
Csaba: Dokumentumok Miklós Imre lemondásának történetéhez (1989-1990) |
A Rákosi-, majd a Kádár-rendszer
egyik legjellegzetesebb és legjellemzőbb intézménye volt az Állami Egyházügyi
Hivatal, melynek mindenkori tevékenysége hűen tükrözte a magyarországi
államszocialista rendszer aktuális viszonyát az egyházakhoz, vallásfelekezetekhez.
Igaz ez a megállapítás a hivatal működésének legutolsó szakaszára is, mellyel
kapcsolatosan közlünk néhány dokumentumot. Az 1980-as években a történelmi egyházak már leplezetlenül és
vitathatatlanul részét képezték a Kádár-rendszer szövetségi politikájának.[1]
A „puha diktatúrával” való egyházi együttélés és együttműködés kereteit
jellemezték a „kis lépések egyházpolitikájával” is. Utóbbi az 1960-as évek
közepétől – összefüggésben a kelet-európai kommunista rezsimek iránt nyitni
szándékozó Vatikán hivatalos álláspontjával – az állam és az egyházak közötti
bizalmatlanság fokozatos oldását, az együttműködés formáinak és kereteinek
kölcsönös keresését jelentette, s anélkül, hogy a rendszer az egyházaknak
politikai engedményeket tett volna, elismerte létezésüket, sőt méltányolta
társadalmi szerepvállalásukat. A „kis lépések” az 1980-as évekre oda vezettek,
hogy a történelmi egyházak vezetői elfogadták a Kádár-rendszer által kínált
szövetséget, sőt magának a rendszernek a legitimitását is, betagolódtak abba. A
folyamat összeforrott Miklós Imre (1927-2003) nevével és tevékenységével. A
Kádár-rendszer első számú egyházpolitikusa 1959 júniusától elnökhelyettese,
1971. május 13-tól pedig – 1989. évi kényszerű nyugdíjba vonulásáig – elnöke
volt az Állami Egyházügyi Hivatalnak. Az 1970-es évektől az egyházakkal kötött
szövetségre, a velük való együttműködésre alapozott politikai irányról egyre
többször beszámolhatott a nyilvánosság előtt is (például gyakran publikált
cikkekben, interjúkban[2]),
amely összecsengett az egyházak vezetőinek a rendszer kül- és belpolitikáját
egyaránt legitimáló tevékenységével. E folyamat az 1980-as évek második felére
elérte azt a szintet, hogy az állam és az egyházak kölcsönösen már-már
idillikusnak tekintették a társadalom érdekében végzett közös, egymást segítő,
elismerő munkájukat, ami kidomborodott például az egyetlen olyan alkalommal,
amikor 1987 decemberében az ÁEH elnöke átfogó ismertetést adott a parlamentben
az egyházpolitikáról, beszámolója megvitatásra és elfogadásra is került.[3]
(Bár maga az országgyűlés előtti beszámoló intézménye az alkotmányosság
irányába való elmozdulást demonstrálta, a vitanap létrejöttében még a párt
csúcsszervének volt döntő szerepe.[4]) Nem véletlen, hogy amikor 1988 második felében a Kádár-rendszer már minden
eresztékében recsegett-ropogott, megalakultak és egyre erőteljesebben
megjelentek a közéletben a demokratikus társadalmi és politikai mozgalmak, az
Állami Egyházügyi Hivatal elnöke a rendszer szövetségeseinek sorában egyes
egyházi személyiségekért is aggódott a párt első emberéhez, Grósz Károlyhoz írt
feljegyzésében. (Ld. 1.1. sz. dokumentum.) Számos meghatározó állami vezető
előtt nyilvánvalónak kellett lennie, hogy alapvető reformok életbe lépése
várható. Miklós Imre levelének kelte előtt, január 28-án hangzott el például
Pozsgay Imre elhíresült nyilatkozata arról, hogy 1956-ban nem ellenforradalom,
hanem népfelkelés zajlott Magyarországon. Miklós Imre számára ennél is
fontosabb lehetett, hogy ugyanezen a napon az egyházak képviselői és marxista
értelmiségiek – a televízió által is közvetített – vitafórumot tartottak az
MSZMP Politikai Főiskoláján, amelyen az ekkor évek óta megszokott
„marxista-keresztény” dialógusokon túllépve demokratikus egyházpolitikát, mindenekelőtt
törvényalkotást is sürgettek. Ezekben a napokban a demokratikus ellenzéki
mozgalmak mellett a kormány egyes miniszterei (Pozsgay Imre majd Kulcsár
Kálmán) sem csináltak titkot abból, hogy az – állam egyházak feletti
gyámkodását létével kifejező – Állami Egyházügyi Hivatalra a jövőben semmi
szükség, azt meg kell szüntetni. Amikor Miklós Imre ezt februárban szóvá tette
Németh Miklós miniszterelnöknek (1.2. illetve 1.2.1. dokumentum), soraiból még
mindig az értetlenség és a bizonytalanság érződik. (Miklós leveléhez mellékelte
a Szabad Európa Rádió adásáról készült MTI-jelentést.) Pedig ekkor, vagyis 1989
elején a Németh-kormány már világossá tette, hogy az új, vallásszabadságról és
az egyházakról szóló törvény megalkotását már az Állami Egyházügyi Hivatal
nélkül képzeli el. Miklós Imre nehezményezte, hogy minderről őt senki nem
kérdezte meg, Kulcsár Kálmán igazságügy-miniszternek pedig igazoló jelentést
kellett készítenie a történtekről a miniszterelnök számára.[5] Az egyházpolitikai átmenet irányítása (vagyis a vonatkozó törvény
tartalmi kidolgozása) már ekkor, és ezt követően egyre inkább a kormány kezébe
került, nyilvánvaló lett, hogy a rossz emlékű Állami Egyházügyi Hivatalnak –
annak ellenére, hogy Miklós igyekezett fontosságát továbbra is bizonygatni –
abban nem sok szerepe lesz, és a kabinet szakminiszterei mellett még az
ellenzéki pártok illetve az MSZMP testületei is kisebb szerepet kapnak abban.
(Érdemes megjegyezni, hogy a párt Politikai Bizottsága a valláshoz és
egyházakhoz való viszony kialakítását célzó, március elején előkészített javaslat
megtárgyalását március 21-i és április 5-i ülésén is elhalasztotta, csak Miklós
Imre távozása után, május 16-án tűzte napirendjére.[6]) Az
ÁEH szimbólummá is vált, nem véletlen, hogy az ellenzéki szervezetek közös
március 15-i felhívásához készült jelszavakban nyíltan és konkrétan követelték
feloszlatását.[7]
Az a paradox helyzet állt elő, hogy a politikai szféra meghatározó tényezői (a
kormány illetve az ellenzéki szervezetek egyaránt) eltökéltek voltak az ÁEH
megszüntetésében, a történelmi egyházak még a hivatal hosszabb távú
fenntartását, illetve az átmenetben való aktív részvételét sürgették.[8] A nyomásnak végül
Miklós Imre nem tudott, vagy már nem is akart ellenállni, április 17-én írta
meg lemondó (pontosabban nyugdíjazását kérő) levelét Németh Miklósnak, illetve
egyidejűleg Grósz Károlynak. (1.3.-1.4. sz. dokumentumok.) Az MSZMP Politikai
Bizottsága már április 19-én, illetve május 26-án tárgyalt a személyével
összefüggő kérdésekről,[9] a
kormány pedig eleget tett Miklós kérésének, és április 30-i határidővel
felmentette tisztségei alól. Miklós Imre hónapok óta várható távozása nyilvánvalóvá tette az Állami Egyházügyi Hivatal sorsával kapcsolatos elképzeléseket, az egyházpolitikai fordulat kezdeményezését pedig végképp a kormányzat kezébe adta, amit további személyi és intézményi változások is fémjeleztek. (Május 2-án például Glatz Ferenc került a művelődési miniszteri székbe.) Miklós utóda az ÁEH élén Sarkadi Nagy Barna lett, továbbra is elnökhelyettesi minőségben. Miklós Imre távozásának nyilvánosságra hozatalakor a Népszabadság igyekezett pozitív méltatást közölni személyéről, mint aki óriási nehézségek árán képes volt megteremteni a bizalom légkörét a szocialista állam és az egyházak között, továbbá életét az állam-egyház viszony javításának, a vatikáni kapcsolatok normalizálásának stb. szentelte.[10] A volt ÁEH-elnöknek tartalmas nyugdíjas éveket kívánó kommentár szorgalmazta, hogy Miklós Imréről is reális képet kell alkotni, nem csupán negatívumokat hangoztatni, mondván, képtelenek az objektív ítéletalkotásra azok, akik az elmúlt évek bizonyított sikereit nem veszik figyelembe. Sarkadi Nagy Barna ugyanakkor adott nyilatkozatából kiderül, hogy hivatalának immár végképp a változásokat előmozdító szerepet kívánt szánni, bár az ÁEH megszüntetéséről nem, csupán alapos „átszervezéséről” beszélt, például új vallásfelekezetek törvényes elismerése kapcsán stb.[11] Németh Miklós kormányfő néhány nappal később már bejelentette, hogy a kormány napirendre tűzte az Állami Egyházügyi Hivatal megszüntetésének tervét,[12] sőt kinyilvánította kormánya eltökéltségét, hogy az egyházak életébe való beavatkozást megtestesítő szerv felszámolásán túl teljesen új egyházpolitika kereteinek kialakítását tűzte ki célul, amelynek előkészítésére a kormányzat és az egyházak képviselőiből álló Országos Vallásügyi Tanácsot akarnak felállítani stb.[13] Április végétől egészen 1990 elejéig Miklós Imre folyamatosan kapott
leveleket hazai és külföldi egyházi méltóságoktól (az alább közölteknél nyilván
többet, mi csak a rendelkezésünkre állókat tehettük közzé). Az új, demokratikus
egyházpolitika születésének, tágabb értelemben a magyarországi
rendszerváltozásnak egy fontos és jellegzetes adaléka, hogy e levelek szerzői
kivétel nélkül pozitívan nyilatkoztak Miklós Imre személyéről és törekvéseiről,
tevékenységét a kötelező udvariasságot jóval meghaladó stílusban méltatták.
(Ld. 2.2.-2.4. sz., 3.1.-3.8. sz. dokumentumok.) Legtöbben sajnálkoztak azon,
hogy a rendkívül fontos időszakban az ÁEH-elnök már nem aktív résztvevője, csak
passzív szemlélője lesz a demokratikus átmenetnek, és többen kifejezésre
juttatták, hogy a Miklós Imrével való hivatali kapcsolatuk személyes jó
viszonnyá alakult. Miklós Imre tevékenységének ilyetén megítélése hasonló a Népszabadság
publicistájának idézett véleményéhez, illetve az Elnöki Tanács által Miklós
Imrének nyugdíjba vonulása alkalmából adott magas állami kitüntetését indokló
szöveghez, mely szerint az „állam és az egyház közötti jó viszony kialakítása”
tulajdonítható személyének. (Vö. 3.5. sz. dokumentumban foglaltakkal.) Mindez
már olyan periódusban történt, amikor a letűnő pártállam intézményeivel és
meghatározó személyeivel kapcsolatos kritikákat nemcsak a hivatali vagy
bizalmas érintkezés során, hanem a nyilvánosság előtt sem kellett véka alá
rejteni.[14]
(Az alább idézett levelek szerzőihez hasonló véleményeknek egyébként egyházi
személyek nyilvánosan is hangot adtak.[15])
Külön érdekesség, hogy a történelmi egyházak vezetői még Miklós Imre
lemondásának elfogadása előtt fejtették ki nézeteiket az ÁEH-elnöknek. (Ld.
2.2.-2.3. sz. dokumentumok.) Egy levél írója, Cserháti József pécsi püspök pedig még talán nem is
tudott Miklós Imre lemondásának szándékáról, soraiból ez nem derül ki. (Ld.
2.1. sz. dokumentum.) Pedig amikor az ÁEH elnöke Paskai László esztergomi érsek
társaságában 75. születésnapján nagy ünnepség keretében felköszöntötte
Cserhátit,[16]
már április 17., vagyis lemondási szándékának bejelentése után történt.
Cserháti József (1914-1994) Miklós Imrét méltató szavai különösen érdekesek. A
pécsi egyházmegyét 1969-től kormányzó, egyébként 1989. november 3-án posztjáról
lemondott püspök egyik legaktívabb képviselője volt a kádári pártállam
szövetségi politikájának. Az 1980-as években számos megnyilatkozással hívta fel
a figyelmet a rendszer kül- és belpolitikáját elvi alapon támogató felfogására,[17]
amelyet következetesen képviselt a rendszer bomlásának időszakában is.[18]
Gyakran foglalt állást tanulságos módon az 1989-es változások idején is, melyek
közül csak egy cikkét idézzük, melyet az ÁEH megszűnése után publikált.[19]
A cikkben utalt Miklós Imre április 30-i nyugdíjba vonulására, és pozitívan
nyilatkozott a megújuló MSZMP-ről. A korszakban jellemző módon foglalt állást a
demokratikus kibontakozásról: „A többpártrendszer eltökélt hívei vagyunk, mégis
úgy érezzük, bántó furcsaság lett hazánkban a túl sok alternatív mozgalom,
ahogy az is elgondolkodtató, hogy rengeteg az újonnan indult sajtótermék. Ez
eleve nem megnyugtató, hanem az ismert magyar széthúzás vagy szétforgácsolódás
egyik jele.” Kifejtette, hogy bár tartani lehet az alternatívoknak nevezett
demokratikus pártok „mohóságától”, de az MSZMP esetleges merevségétől is, mégis
a kibontakozás érdekében a tisztességes, jó szándékú erőkkel lehetséges az
összefogás. Úgy vélte, az egyháziakat nyomasztó korábbi „kényszeres helyzetek”
következtében tekintélyvesztést is szenvedtek, mégis írásának hangvételét az
efféle megállapítások jellemzik: „Ma jobban tesszük, ha a múlt felett nem törünk
pálcát, hanem sajnálkozunk a történteken, és megbocsátunk egymásnak.” Utóbbi
megállapítása azért is érdekes, mert a rendszerváltás után, nem sokkal halála
előtt Cserháti József egész másként nyilatkozott a történtekről, egy tévéinterjúban
kemény szavakkal ostorozta a Miklós Imre által képviselt egyházpolitika
kegyetlen és durva beavatkozását az egyház életébe.[20]
Paskai László esztergomi érsek levele hasonló hangulatot tükröz, mintegy
folytatását annak az álláspontnak, melyet az érsek 1988 nyarán is képviselt.[21] A történet utóéletéhez tartozik, hogy a két hónap alatt, amíg Sarkadi
Nagy Barna állt a hivatal élén, az ÁEH mindent elkövetett korábbi, az egyházak
életébe beavatkozó tevékenységének megszüntetésére, az ilyen jellegű
jogszabályok felszámolására, a törvényes, de politikai okokból korábban el nem
ismert vallásfelekezetek törvényesítésére. Bár a kormány terve az ÁEH jogutód
nélküli felszámolására május elején ismertté vált, a kabinet június 26-i ülésén
hozta meg ezt a döntését. Az ÁEH megszüntetését elsősorban az Elnöki Tanács
1989/14. sz. törvényerejű rendelete mondta ki. Ez, valamint a kapcsolódó
jogszabályok az ÁEH számos feladatát megszüntették, az állammal való
kapcsolattartásban rendelkeztek a – jogszabályokat véleményező, a vallás- és
lelkiismereti szabadság érvényesítését garantáló stb. – Országos Vallásügyi
Tanács felállításáról, kibővítették a művelődési miniszter jogkörét stb. Az ÁEH
munkatársainak július 7-én mindezt szintén Glatz Ferenc művelődési miniszter
jelentette be. Az év második felének eseményeit az új államigazgatási struktúra
létrejötte (a fentieken túl például a Művelődési Minisztérium egyházi
kapcsolatokért felelős főosztályának létrehozása augusztus 1-jén stb.),
valamint az egyházakra nézve sérelmes korábbi diszkriminatív jogszabályok
megszüntetése, a Vatikánnal való diplomáciai kapcsolatok helyreállítása, az
elítéltek jogi rehabilitálása mellett az új egyházpolitikai törvény
előkészítése jellemezték. Megszaporodtak a magas rangú egyházi személyek és a
különböző szintű állami tisztségviselők, sőt előbbiek és pártvezetők közötti
tanácskozások.[22]
(Feltűnő volt például Nyers Rezső, az MSZMP elnöke és az egyházak vezető személyiségeinek
szeptember 7-i tanácskozása.[23])
Nemzetközi vonatkozásai miatt különös jelentőséget kaptak a Vatikánnal való
diplomáciai kapcsolat helyreállításának előkészítő értekezletei. Visszatérve 1989 júniusára, az ÁEH megszűnésekor Sarkadi Nagy Barna azt
fejtegette, hogy egyik kezdeményezője volt a hivatal megszüntetésének.[24]
Hangsúlyozta, hogy az ÁEH felszámolása a kormány határozott döntése volt, s
legfontosabbnak nem is a szervezeti keretek kialakítását, hanem az állami
beavatkozással szembeni garanciák kialakítását nevezte. Ezért szükségesnek
vélte új törvény kialakítását, amelyben két prioritást, az egyén
vallásszabadságának biztosítását, valamint az állam és az egyház elválasztását
jelölte meg feladatul. Sarkadi világossá tette azt is, hogy a volt ÁEH számos
jog- és hatásköre egyszerűen megszűnik, ami pedig a törvény- és
jogszabályalkotási folyamatot, valamint az egyházakkal való kapcsolattartást
illeti, azok átkerülnek az említett vallásügyi tanácshoz, valamint a Minisztertanács
Egyházpolitikai Titkárságához. Utóbbi szerv élére került Sarkadi, titkári
feladataiból 1990. május 17-én történt felmentéséig. Hatékony előkészítésével
tartotta az Országos Vallásügyi Tanács október 20-án alakuló ülését, és a
miniszterelnök joggal állapította meg: „A kormány késedelem nélkül és
hatékonyan felszámolta az állami beavatkozások eszközrendszerét.” Sarkadi
fellépésének komoly szerepe volt az MSZMP új egyházpolitikai elveinek
véglegesítésében,[25] majd
a törvényalkotás folyamatában is.[26] Az állam
egyházpolitikáját új, demokratikus alapokra helyező 1990/4. tc.-et 1990. január
24-én fogadta el az országgyűlés, s az Országos Vallásügyi Tanács március 20-i
ülésén a résztvevők joggal állapíthatták meg, hogy az elmúlt hónapok
jogszabályalkotásával nemcsak az ÁEH utáni helyzetet sikerült felszámolni,
hanem a szabad választások utáni helyzetet is megalapozni. DOKUMENTUMOK[27] 1. Levelek Miklós Imre
lemondásával kapcsolatban 1.1. Miklós Imre levele Grósz
Károlynak, 1989. január 30.[28] Szigorúan
titkos! 001/2/1989. Grósz Károly elvtársnak, a Magyar Szocialista Munkáspárt
főtitkára Budapest Kedves Grósz Elvtárs! Az
Országgyűlés 1987. december 17-i ülésén még arról adhattam számot, hogy
megnyugtatóan rendezett az állam és az egyházak, vallásfelekezetek közötti
kapcsolat. Jogos megelégedéssel vehettük tudomásul, hogy az egyházpolitika – a
párt szövetségi politikájának szerves részeként – hozzájárul az ország
belpolitikai életéhez, közérzetjavító tényezővé vált. Az elmúlt egy év során
bekövetkezett mélyreható és sodró erejű társadalompolitikai változások nemcsak
a politikai intézményrendszert, hanem egyházi szövetségeseinket is komoly
teherpróba elé állították. Azok a hazai és külföldi ellenzéki erők, amelyek
korábban is bírálták az egyházak vezetőit, „kommunista állam” iránti túlzott
engedékenységük miatt, felismerve jelenlegi bonyolult helyzetünket,
elérkezettnek érzik az időt, hogy még erőteljesebb, még durvább támadásaikkal
lejárassák egyházi szövetségeseinket, pozíciójukat gyengítsék. Sajnálatos tény,
hogy támadásaik nem hatástalanok. Nagy Gyula evangélikus
püspök-elnök ellen azért indult széleskörű támadás, mert a Bős-Nagymarosi
vízlépcső ügyében a kormány javaslata mellett voksolt az országgyűlésen.[29]
Kormánypártisága miatt kap egyre gyakrabban fenyegető telefonokat, leveleket
Bíró Imre kanonok, az Országos Béketanács Katolikus Bizottsága főtitkára.[30]
Elgondolkoztató, hogy Tóth Károly református püspök, aki közismerten
következetes és bátor szövetségesünk, a közelmúltban lezajlott zsinaton nem
tudta megőrizni a zsinat lelkészi elnöki funkcióját.[31] A kialakuló helyzeten úrrá lenni
azért is nagyon nehéz, mert megítélésem szerint a rádióban, a televízióban és a
nyomtatott sajtóban, a nyilvánosság és a demokrácia jelszava mögé bújva, olyan
megnyilatkozások is kaptak és kapnak fórumot, amelyek zavart és megosztottságot
okoznak a hívő emberek körében nem kis mértékben hozzájárulnak egyházi szövetségeseink
egy részének elbizonytalanodásához. Minden erőfeszítésünk ellenére –
amelynek hatását az Állami Egyházügyi Hivatal státusza körüli híresztelések,
gyakran jelentős vezetőkre is hivatkozva, jelentősen gyengítik – úgy látom,
hogy az állam és az egyházak, vallásfelekezetek közötti politikai szövetség
fokozatosan bizonytalanná válik. Szükséges lenne egyértelművé
tenni, késedelem nélkül határozottan megvédeni eddigi szövetségeseinket, mert
elveszítjük őket. Ha erőtlennek, tétovázónak
mutatkozunk ügyükben, akkor azoknak az erőknek a pozícióját erősítjük, akik
eddig is azt vallották, hogy „nem érdemes a kommunistákkal szövetséget kötni,
mert az csak a szükség által diktált taktika”. Ezeknek a vélekedéseknek a
felerősödése és térhódítása szövetségi politikánkat perspektivikusan is
veszélyeztetik. Kedves Grósz Elvtárs! E levelemet nem előterjesztésnek
szánom többek között, azért mert vezető munkatársaim közül egyesek nem tartják
célravezetőnek jelentkezésemet. Mégis kötelességemnek érzem, hogy jelezzem [az]
általam érzékelt folyamatot és személyes meghallgatáson tanácsot kérjek. Jelezni szeretném, hogy a
Politikai Bizottság 1983. február 15-i határozatának végrehajtásáról és az
egyházpolitikai munka megújításának feladatairól, valamint a lelkiismereti
szabadságról, a vallás szabad gyakorlásának jogáról és az egyházügyekről szóló
törvény irányelveiről jelentés készül az MSZMP KB Társadalompolitikai
Bizottságának, amely előreláthatóan március 1-jén kerül megtárgyalásra.[32] Budapest, 1989. január 30. Elvtársi üdvözlettel Miklós Imre 1.2.
Miklós Imre levele Németh Miklósnak, 1989. február 14. Németh Miklós elvtársnak, a
Minisztertanács elnöke Budapest Kedves
Németh Elvtárs! Kérésemre
a Magyar Távirati Iroda vezérigazgatója megküldötte a Szabad Európa Rádió 1989.
február 8-i híradását, mely szerint Kulcsár Kálmán igazságügyminiszter
Londonban, ahol a kelet-európai egyházak helyzetét kutató intézetben tartott
előadást, bejelentette az Állami Egyházügyi Hivatal megszüntetését, és úgy
minősítette a hivatalunkat, mint korábban azt a szocialista Magyarországgal
ellenséges erők tették. Nem tételezem fel, hogy kormányunk úgy hozott – akár
előzetes – döntést, hogy meg sem kérdezte az érintett hivatalt, de legalább
hivatalosan ne tájékoztatott volna bennünket. Így igen nehéz helyzetben
vagyunk, hiszen egyházi vezetőkkel, nemzetközi egyházi központok képviselőivel
tárgyalunk, s míg működünk, a magyar kormányt kell képviselnünk a hitelességtől
megfosztva. Munkatársaimnak nem tudok felelősséggel választ és tanácsot adni,
hiszen néhányan már új munkahelyet keresnek. Egyre inkább dezorganizálódik és
demoralizálódik a hivatal. Nem kell hangsúlyoznom, hogy ez a tényleges
megújulást elősegítő munkánkat megnehezíti. Ezek
után felelősséggel és tisztelettel megkérdezem, hogy Kulcsár Kálmán
megnyilatkozását a hivatal minősítését és jövőjét illetően, a kormány
álláspontjának kell-e tekintenem. Amennyiben igen, akkor kérek hivatalos
eligazítást a hivatal magatartását és tevékenységét illetően. Amennyiben
Kulcsár igazságügyminiszter előadásában foglaltak és más felelős vezetők
hasonló megnyilatkozásai csupán saját véleményüket jelentik, kérem
Miniszterelnök Elvtársat, szíveskedjék a jónak tartott intézkedéseket megtenni
arra vonatkozóan, hogy a méltatlan helyzet tisztázódjon és a ránk bízott munkát
az Országgyűlés 1987. decemberi ülésén jóváhagyott módon becsülettel
végezhessük mindaddig, amíg más intézkedés nem történik.[33] Mellékelem
a Magyar Távirati Iroda idevonatkozó jelentését. Budapest,
1989. február 14. Elvtársi üdvözlettel Miklós Imre 1.2.1.
Bizalmas MTI-jelentés a Szabad Európa Rádió adásáról 1989. 02. 08. Rádiófigyelő Szolgálati használatra Megszűnik az ÁEH SZER, München, 1989. február 8. Késő esti mai nap A magyar
Állami Egyházügyi Hivatal megszüntetésének, az állam és az egyház
szétválasztásának lehetőségéről nyilatkozott Kulcsár Kálmán
igazságügy-miniszter Londonban, ahol a kelet-európai egyházak helyzetét kutató
intézetben tartott előadást. Az elhangzottakról az osztrák katolikus hírügynökség
és a nyugatnémet evangélikus tájékoztató szolgálat számolt be. Kulcsár Kálmán bejelentette, hogy
az Állami Egyházügyi Hivatal megszüntetését tervezik, mert a jogi és politikai
rendszer reformja szükségtelenné teszi az egyházak ellenőrzésére, tevékenységük
korlátozására létrehozott intézményt. Előadásán
síkraszállt az állam és az egyházak viszonyában az alkotmány és az összes
törvény előírásainak szigorú betartásáért. A jelentés szerint Kulcsár közölte,
hogy az ezektől eltérő eddigi gyakorlatot a budapesti kormány meg akarja
szüntetni, és teljesíti mindennemű kötelezettségét. Kulcsár
arról is beszélt, hogy most már nyitva áll az út az egyház és az állam teljes
szétválása előtt, de hozzáfűzte, hogy ennek következményeit, különösen az
anyagi támogatás megszűnését az egyházaknak kell viselniük. Az igazságügy-miniszter azt is
megjegyezte, hogy az Állami Egyházügyi Hivatal helyett a Művelődésügyi
Minisztériumhoz tartoznának a vallási kérdések. A Kulcsár Kálmán által Londonban
mondottak megerősítik mindazt, amit decemberben a nyugatnémet evangélikus
akadémián Pozsgay Imre elsőként követelt az egyház és az állam viszonyának
helyreállításában. Az államminiszter többek között kijelentette, hogy az
egyházakat szuverén, önmagukat kormányzó szervezeteknek kell tekinteni, és meg
kell szüntetni az állam felügyeleti, irányító funkcióját. Pozsgay Imre arról is
beszélt, hogy a jelenlegi felügyeleti szervet ügykezelési osztállyal
helyettesítik. 1.3. Miklós Imre lemondó levele
Németh Miklósnak, 1989. április 17. Németh Miklós elvtársnak, a Minisztertanács elnöke Budapest Tisztelt Németh Elvtárs! Ez év márciusában betöltöttem 62. életévemet. Közel
negyvenéves egyházpolitikai szolgálatom, 18 éves hivatalvezetői tevékenységem
után előterjesztem, hogy a Népköztársaság Elnöki Tanács államtitkári, a
Minisztertanács pedig az Állami Egyházügyi Hivatal elnöki tisztségéből,
nyugdíjba vonulásom miatt, saját kérésemre felmenteni szíveskedjék. Köszönöm a bizalmat, amelynek képességeim szerint tisztességgel
igyekeztem eleget tenni, hazánk és népünk iránti elkötelezettséggel hazai és a
nemzetközi élet minden területén. Budapest, 1989. április 17. Elvtársi üdvözlettel Miklós Imre 1.4. Miklós Imre lemondó levele
Grósz Károlynak, 1989. április 17. Grósz
Károly elvtársnak, a
Magyar Szocialista Munkáspárt főtitkára Budapest Tisztelt Grósz Elvtárs! Tisztelettel bejelentem, hogy a mellékelt előterjesztésben kértem a
Minisztertanács Elnökét, hogy jelen beosztásomból felmenteni szíveskedjék. Ezúton szeretném megköszönni, hogy a párt az Állami Egyházügyi
Hivatali elnöki tevékenységemet segítette. Kérem Grósz Elvtárs és a Politikai Bizottság egyetértő támogatását. Budapest, 1989. április 17. Elvtársi üdvözlettel Miklós Imre 1.5. Németh Miklós levele Miklós
Imréhez, 1989. május 3. 0102-XXIII/1989. Magyar Népköztársaság
Minisztertanácsa Elnök Miklós Imre elvtársnak, az Állami
Egyházügyi Hivatal nyugalmazott elnöke Budapest Kedves Miklós Elvtárs! Értesítem, hogy Önt – saját kérésére, érdemei elismerése mellett,
nyugállományba vonulása miatt – az Elnöki Tanács az 57/1989. (V.2.) számú
határozatával az államtitkári, a Minisztertanács az 1056/1989. (V.2.) számú
határozatával az Állami Egyházügyi Hivatal elnöki tisztsége alól 1989. április
30-ai hatállyal felmentette. A hatályos jogszabályi rendelkezés alapján Önt 1989. május 1-jétől
október 31-éig hat hónap felmentési idő illeti meg, amelynek tartama alatt
mentesül a munkavégzési kötelezettség alól. Ezúton is megköszönöm több évtizeden át végzett eredményes munkáját. Őszintén kívánom, hogy nyugdíját jó erőben és egészségben sokáig
élvezze. Budapest, 1989. május 3. Elvtársi üdvözlettel Németh Miklós 2. Magyar egyházi személyek levelei Miklós Imréhez 2.1. Cserháti József pécsi püspök Miklós Imréhez, 1989.
április 22. A pécsi püspöktől 187/1989. 7601 Pécs, Pf. 113., Szent István tér 23. Miklós Imre államtitkár, az ÁEH elnöke Budapest VI. Lendvai u. 28. Tisztelt Elnök Úr! Még mindig körülvesz és bennem zsong a 75. születésnapom alkalmával
átélt találkozó és családi ünneplés melege. Engedje meg, hogy írásban is
kifejezhessem köszönetemet és hálámat azért, hogy a két Elnökhelyettes és a
Főosztályvezető Urakkal[34]
olyan családias feloldottsággal, kincset érő ajándékokkal tették emlékezetessé
e napot. Az új paksi templom befejezéséhez kilátásba helyezett új másfélmillió
forintért nemcsak a magam, hanem elsősorban az ország minden részéről ott
összesereglett hívők és az egyházmegye egész papsága nevében meghatottan mondok
ismét köszönetet, amit egyházam és hazám szolgálatának eredményes vállalásához
kaptam. Elnök Úr olyan őszintén és mélységesen érintette az elmúlt harminc
évben történteket: emberi és baráti mellémállását ma különösképpen is nagyra
becsülöm. Vallom, hogy Államtitkár Úr magas posztján felelősségteljesen tudta
kezében tartani a közös ügyeket és e tekintetben egyik döntő meghatározója lett
az utolsó két évtized történelmi szakaszának, a magyar egyházpolitikának. Köszönöm, hogy jelenlétével és felszólalásával emlékezetessé tette
számomra és sokak számára e jeles napot. Kívánok jó egészséget és sok erőt, különösképpen a legközelebbi jövő
bölcs alakításának nagy feladataihoz. Pécs, 1989. április 22. Fogadja őszinte
nagyrabecsülésem kifejezését: Cserháti József pécsi
püspök 2.2. Paskai László esztergomi érsek levele Miklós
Imréhez, 1989. április 30. 1989. ápr. 30. 1045/1989. Dr.Paskai László bíboros prímás, esztergomi érsek 2501 Esztergom, Pf. 25. – Telefon: 1. Miklós Imre úrnak államtitkár, elnök 1394 – Budapest, Pf. 374. Igen tisztelt Államtitkár, Elnök Úr! Váratlanul ért a hír, hogy saját kérésére megválik eddigi
munkakörétől. A magam részéről abban bíztam, hogy együttműködésünk még éveken
keresztül tartós marad. A mostani, sok új problémával megterhelt, de a megújulás és a
kibontakozás felé haladó időszakban megfontolt, sok tapasztalattal rendelkező,
nyugodt és a következményekkel reálisan számoló vezető egyéniségekre van
szükség. Államtitkár Úrban ilyen személyt ismertem meg. Ezért őszintén
sajnálom, hogy az eddigi harmonikus, eredményes munkakapcsolatunk megszakad. Kötelességemnek tartom, hogy kifejezzem
köszönetemet mindazért, amit működése idején a katolikus egyházért tett.
Sokszor megtapasztaltam jóindulatát, segítőkészségét, amellyel előmozdította
egyházunk életének a kibontakozását. De azt is tudom, hogy sokszor kiállt a katolikus
egyház érdekében, nem egyszer kockázatokat is vállalva. A vezető munkát végző
sokszor tapasztal indokolatlan kritikát, félreértést. Én mindig a reális
szemléletre törekedtem. Ehhez a reális szemlélethez tartozik annak az
észrevétele is, amely nem a nagy nyilvánosság előtt, hanem a csendes, sokszor
nagyon is fáradságos és másoktól nem érzékelt munka keretében történt. Amikor most a hivatalos munkakapcsolat megszűnik, nem mulaszthatom el
ennek a csendes munkának a kiemelését, értékelését és megköszönését. Egyben
kifejezem köszönetemet személyem iránt tanúsított jóindulatáért, munkám
eredményességének a segítéséért. A magam részéről megbecsüléssel gondolok végzett munkájára,
személyére. Kérem, őrizzen meg jó emlékei közt. Ugyanakkor biztosítom, hogy én is
jó emlékezettel gondolok Államtitkár Úrra. Örülnék, ha személyes kapcsolatunk
továbbra is megmaradna. Ígérem, hogy a magam módján és meggyőződésem szerint, továbbra is
megemlékezem Államtitkár Úrról: Isten áldását kérem életére, kívánok jó
egészséget és sok örömet kedves Családja körében. Kedves Feleségével együtt sok szeretettel köszöntöm. Fogadja Államtitkár, Elnök Úr őszinte nagyrabecsülésem és
megkülönböztetett tiszteletem kifejezését. Paskai László bíboros, prímás, esztergomi érsek 2.3. A magyarországi evangélikus egyház vezetői Miklós
Imréhez, 1989. május 2. Magyarországi Evangélikus Egyház 1085 Budapest VIII., Üllői út 24. telefon: 130-886 104/0/1989 Miklós Imre államtitkár úrnak, az Állami Egyházügyi Hivatal ny. elnökének Budapest Igen tisztelt Elnök Úr! Engedje meg, hogy evangélikus gyülekezeteink, lelkészeink és világi
tisztségviselőink nevében is kifejezhessük őszinte köszönetünket mindazért a
sok jóakaratért és felsorolhatatlanul sok, konkrét segítségért, amelyben évtizedeken
keresztül végzett szolgálata során egyházunkat, gyülekezeteinket részesítette. Elnök Úr egész élete során azért munkálkodott, hogy a magyar egyházak
és a vallásos emberek megtalálhassák megbecsült helyüket társadalmunkban, hogy
az állam és egyházak közötti igaz, jó viszony megerősödjék és példa lehessen
más országoknak is. Mindig hálásan emlékezünk arra, amit igaz emberséggel, mély
lelkiismereti meggyőződéssel az állam és az egyházak közötti béke, megértés
érdekében végzett. Szívből kívánjuk Elnök Úrnak és Kedves Családjának, hogy nyugalma
éveit jó egészségben, boldogságban tölthesse Szeretteivel együtt, és kérjük,
tartson meg minket jó emlékezetében! Elnök Urat és Családját igaz tisztelettel köszöntjük: Budapest, 1989. május 2-án
2.4. Virányi Ottó levele Miklós
Imréhez, 1989. október 30. Római Katolikus Egyházi
Szeretetszolgálat 1088 Budapest, Mikszáth Kálmán tér 1. Dr. Miklós Imre úrnak, az ÁEH elnöke, ny. államtitkár Budapest Igen tisztelt Elnök, Államtitkár Úr! A R[ómai] k[atolikus] Egyházi Szeretetszolgálat soha nem felejtheti,
hogy megalakulásának első idejétől kezdve, majd évtizedeket megérő fejlődésének
alkalmával mindig sorstársa, kortársa – de elsősorban segítője és megértő
támogatója volt intézményeink alakulásának, fenntartásának, üzemeltetésének és
fejlesztésének. E sorokat nem elismerésnek vagy igazságtételnek szánom. Hanem a
mindenkor embersegítő előtti tisztelgésnek, a nyugállományba joggal kitüntetettnek
járó főhajtásnak és a névnapját ünnepelni készülő számára írt időtlen
jókívánságnak. Mindenkor elismeréssel és köszönettel adózunk működése ideje alatt
kifejtett fáradozásának, jóakaratának. Nehéz időkben kellett sokféle igényt és
szempontot egyeztetnie: ezt mi értékeljük és életművét – nem kevesek – hálával
szemléljük. Amikor Isten áldását kívánom a Római Katolikus Egyházi
Szeretetszolgálat igazgatójaként további életére s megköszönöm értünk is
vállalt sok fáradozását, kérem: tartson meg bennünket továbbra is jó
emlékezetében. Maradtam Államtitkár, Elnök úrnak tisztelő köszöntéssel Budapest, 1989. október 30. Virányi Ottó kanonok,
igazgató 3. Külföldi egyházi személyek
levelei Miklós Imréhez 3.1. Gunnar Staalsett[35] Miklós Imréhez, 1989. május 24. Genf,
1989. május 24. Lut[h]eránus Világszövetség A főtitkár irodája Miklós Imre úrnak Állami Egyházügyi Hivatal elnök Budapest Kedves Miklós Úr! Köszönöm április 30-i levelét, amelyben tájékoztat bennünket
nyugalomba vonulásáról. Rendkívüli örömünkre szolgált, hogy alkalmunk volt január
végén nálunk tett látogatása során kifejezni a Lutheránus Világszövetség
háláját a hivatala és a szövetség közötti sokéves együttműködésért. Meggyőződésem, hogy Ön személy szerint jelentősen hozzájárult a
pozitív fejlődéshez, amelynek tanúi voltunk ebben az időszakban. Magyarországi
tagegyházunkkal együtt várakozással tekintünk a jövő fejlődés felé, amely
kölcsönösen jótékony lesz az állam és az egyház számára és amely erősíti majd
az egyház szerepét a magyar nép és globális küldetése iránti szolgálatában. Kérem fogadja legjobb kívánságaimat a jövőre és reményteljesen „Au
revoir” (viszontlátásra). Kiváló tisztelettel Gunnar
Staalsett s.k. főtitkár 3.2. Paul Poppard[36] levele Miklós Imréhez, 1989.
május 30. Vatikán,
1989. május 30. Nemhívők Titkársága Miklós Imre úrnak Állami Egyházügyi Hivatal elnök Budapest – Magyarország Elnök Úr! Köszönöm Önnek 1989. április 30-i levelét, a Magyar Népköztársaság
Állami Egyházügyi Hivatalából való távozása alkalmából. Mindig megőrzöm találkozásaink emlékét az elmúlt évek során és főleg
azokat, amelyekben részem lehetett Önnel a „Társadalom és az erkölcsi értékek”
szimpózium során Budapesten 1986 októberében. Ha ez a találkozás párbeszédre
marxisták és keresztények között létrejöhetett, ez ugyancsak Önnek volt
köszönhető és ezért hálás vagyok Önnek. Legjobb kívánságaimmal az Ön és az Önhöz közelállók boldogságára,
biztosíthatom Elnök Úr, kiváló tiszteletemről Paul
Poupard biboros s.k. 3.3. Hans Kolvenbach[37] levele Miklós Imréhez, 1989.
június 2. Róma,
1989. június 2. A Jézus Társaság Generális Főnöke Róma, Borgo S.Spirito 5. Őexcellenciája Miklós Imre úrnak Magyar Népköztársaság Excellenciád! Örömmel vettem április 30-ról Budapestről kelt kedves levelét,
amelyben szíves volt tájékoztatni engem abban az időpontban, amikor, elérve a
korhatárt, elhagyja magas hivatalát a Magyar Népköztársaság Kormánya
szolgálatában. Mélységes köszönetemet fejezem ki, értékelése
kedves kifejezéséért. Fogadja a magam részéről a legnagyobb nagyrabecsülés és
elismerés érzéseit mindazért, amelyet a Jézus Társaság érdekében Magyarországon
tett. Megértő szolgálatát nem felejtjük el. Hálával gondolok valamennyi
találkozásunkra, Önnel és mindenek felett olyan jól előkészített magyarországi
utazásomra. Abban a reményben, hogy az annyira gyümölcsöző együttműködés
folytatódhat az új körülmények között is, maradok kiváló tiszteletem nyilvánításával kész
híve Hans
Kolvenbach S.J. atya s.k. 3.4. Francesco Colasuonno[38] levele Miklós Imréhez, 1989.
június 2. A
Vatikánból. 1989. június 6. Államtitkárság Az államokkal való kapcsolatok
szekciója Igen tisztelt Dr. Miklós! Reméltem, hogy múlt héten találkozom Önnel Budapesten, azonban azt
közölték velem, hogy egészségileg nincs jól és én tiszteletben akartam tartani
az Ön kívánságát, hogy néhány napi pihenést kívánt. Megkaptam szíves levelét, amellyel Ön közölte velem visszavonulását
az Állami Egyházügyi Hivatal elnöki tisztéből. Sajnálattal töltött el ez a
közlés. Három év óta barátságos munkakörülményeket hoztunk létre, amely
megengedte nekünk, hogy közös érdeklődésre számot tartó kérdéseket vitassunk
meg és konkrét eredményekre jussunk. Nem kételkedtem abban, hogy ezen a vonalon
tovább haladva, mind gyümölcsözőbb megértésekre vonatkozólag munkálkodtunk
volna, a megújulás légkörében, amely a jelen pillanatban jellemzi
Magyarországot. Örömmel gondolok Önre és kívánom Önnek, hogy kedves Nejével és egész
családjával, derűs boldogságban élvezheti a – remélem sok évét – harmadik
korának. Engedje meg, kedves Dr. Miklós, hogy kifejezzem kiváló tiszteletemet,
és fogadja szívélyes köszöntésemet kész
híve Francesco
Colasuonno s.k. apostoli
nuncius 3.4. Roger Etchegaray[39] levele Miklós Imréhez, 1989.
június 10. Róma,
1989. június 10. Roger Etchegaray bíboros Miklós Imre úrnak Állami Egyházügyi Hivatal, elnök Budapest Tisztelt Uram! Igazán nagyon megindított levele, amely tanúsítja finomságát és
hűségét. Igaz, mi régóta ismerjük egymást, és nem esett nehezünkre kölcsönösen
tisztelni egymást. Tudom azt, hogy mit képviselt az Ön számára ez a nehéz és
kitartó bevetés egy különösen kényes területen, és gondolom milyen szakadást
jelent az Ön számára, hogy küldetésének véget vetett. Találkozásaink eleven emlékét őrizve, biztosíthatom Önt
legszívélyesebb érzéseimről. Isten őrizze meg Önt az ő békéjében! Roger
Etchegaray biboros s.k. 3.5. Glen Garfield Williams[40] levele Miklós Imréhez, 1989.
szeptember 4. Genf,
1989. szeptember 4. Dr.Glen Garfield Williams lelkész Miklós Imre elnök úr Budapest Kedves Miklós Elnök, kedves Barátom! Most kis ideje már, hogy megkezdte nyugdíjas életét. Akartam írni
Önnek életének annyira fontos pillanatában, azonban eddig akadályozva voltam,
először azért, mert nem tudtam a címét és aztán a Genftől való távollétem egy
időszak által különböző utazásokon.[41]
Azonban gondoltam Önre, és beszéltem Önről az elmúlt hónapokban, és akartam
írni Önnek három dologról. Először, egy meleg szava a köszönetnek és nagyrabecsülésnek az Önnel
való gyümölcsöző együttműködés sok évének tapasztalatáért. Különböző
felelősségeink és különböző meggyőződéseink voltak, azonban megtanultuk, hogyan
működjünk együtt a magyarországi egyházak javára az akkor hazájában uralkodó
társadalmi-politikai feltételek mellett. Nem volt ez könnyű feladat egyikünk
számára sem, azonban én, személy szerint ösztönzőnek és nyereséget hozónak
találtam. A folyamatban sokat tanultam, és nagy mértékben nyertem növekvő
kölcsönös megértésünk és bizalmunk révén. Mindenkor úgy fogok tekinteni az
Önnel való kapcsolatomra, mint ökumenikus tevékenységem harminc évének
legjelentősebb tapasztalataira. Mindezért rendkívül hálás vagyok Önnek. Másodszor, egy szívélyes szó a szerencsekívánatra a nagyon magas
elismerésért, amelyet a magyar állam adott Önnek visszavonulása pillanatában.
Bőségesen igazolt elismerése volt egy gyakran kényes feladatnak, amelyet jól
végzett el. Vannak talán egyesek, akik nem lévén sem felelősségük, sem
tapasztalatuk a magas tisztség gondjait illetően az elmúlt évtizedek
körülményei között, megengedhetik maguknak, hogy kritizálják tevékenységét.
Nekem hasonló tapasztalatom volt. De azok közülünk, akiknek kiváltsága volt,
hogy dolgozhattak Önnel, jól tudják, hogy a legmagasabb célok motiválták és Ön
teljesen feladatának szentelte magát. Szívélyesen gratulálok Önnek, hogy ezt
elismerték az érdemrenddel, amelyet Önnek átadtak. Sok barátja Önnel örül. Harmadszor a jókívánságok őszinte szava a
jövőre. A visszavonulás, úgy találtam, nem a vége, hanem inkább a kezdete a
tevékenység új formájának, amelyben felszabadulva a hivatalos felelősség
kényszerétől, az ember tetszése szerint alkalmazhatja tapasztalatát s tudását,
van, aki azt mondaná: a bölcsességet, amelyet az ilyen felelősség gyakorlásának
évei során szerzett. Lehet ez egy kihívó és nagyon kielégítő időszaka az ember
életének, amikor a múlt tapasztalatának elvetett magvai kalászba szökkennek.
Nagyon őszinte reményem és imádságom, hogy Isten adjon Önnek és kedves
feleségének sok-sok évet egészségben és boldogságban, hogy együtt élvezzék
csendben és nyugalomban a nyugállomány gazdag időszakát. Végül biztosíthatom, hogy feleségem teljes szívvel csatlakozik hozzám
az előbbi érzések kifejezésében, és mindketten reméljük és bízunk abban, hogy a
jövő alkalmakat tartogathat számunkra, hogy ismét találkozzunk, kedves jó
feleségével együtt akár Genfben, akár Budapesten. Mindenkor öröm lesz ez
számunkra. Megismételt köszönetekkel, szerencsekívánatokkal és jó kívánságokkal
vagyok őszinte tisztelője Glen
Garfield Williams s.k. 3.6. Agostino Casaroli[42] levele Miklós Imréhez, 1989.
szeptember 11. A
Vatikánból, 1989. szeptember 11. A Bíboros Államtitkár Igen tisztelt Miklós Imre úrnak Budapest Igen tisztelt és emlékezetes Miklós Úr! Közeledik annak a szeptember 15-nek 25. évfordulója, amely lényeges
változást jelentett a Szentszék és a Kormány, az állam és az egyház között
Magyarországon. Egy dátum, amelyet bizonyosan történelminek tekinthetünk, és
amely kezdetét jelentette sok más lépésnek, lerakva új fejlődések alapjait,
amelyek jelentkeznek. Gondolatom nem teheti, ebből az alkalomból, hogy ne forduljon Ön
felé, aki akkor, mint elnökhelyettese a felekezetekkel való kapcsolatok állami
szervezetének, majd elnöki minőségében aktívan kísérte ezt az egész folyamatot,
az előkészítés szakaszában, a megegyezések megkötésében és aztán az ezeket
követő lépésekben, egészen a legutóbbi időkig. Én is, mint részese a beható munkának, amelyet a
két fél végzett, közvetlenül tanúsíthatom az odaadást, [amelyet] Ön a
meggyőződések és az akarat őszinteségével tanúsított, hogy a közös
erőfeszítésnek pozitív eredményeket biztosítson, leküzdve a nehézségeket és a
jövőbe tekintve egy olyan optimizmussal, amelyet a tények a helyzet
realitásában gyökerezőnek mutattak meg. Úgy hiszem, Ön most a múltba tekinthet – kezdve 1963. május elején,
amikor XXIII. János pápa rendelkezése arra indított engem, hogy első ízben
lépjem át a magyar határt, Önt találtam, amint várt reám – annak elégtételével,
aki nem munkálkodott hiába. Egy elégtétel, amelyet én is, a magam részéről
érzek. Visszagondolok ebben a pillanatban, túl számos
hivatalos találkozásunk hivatalos részén, az előzékenységre, amely szinte
azonnal szívélyesség és, ha így fejezhetem ki magam, szinte barátsággá vált,
amelyet Ön állandóan irántam tanúsított személyi szinten, és amelyet Ön jól
tudja, én is osztottam. Most a jövőbe tekintve, amely mind jobbnak ígérkezik, örömmel fejezem
ki annak, aki hozzájárult annak előkészítéséhez. Kifejezem őszinte jókívánságaimat Önnek és kedves feleségének és
minden családtagjának, kérve számukra a magasságból jövő áldást A.Casaroli
bíboros s.k. 3.7. Agostino Casaroli levele
Miklós Imréhez, 1990. február 11. Esztergom,
1990. február 11. Tisztelt Miklós Úr! E napokban Budapesten lévén a Magyarország és a Szentszék közötti
diplomáciai kapcsolatok rendezése céljának alkalmából, nem tehetem, hogy ne
gondoljak Önre és a munka éveire, amelyek megelőzték ezt az igazán történelmi
pillanatot. Az idők megérése hosszú és nem könnyű volt, de minden ehhez való
hozzájárulás megőrzi értékét. Meg kell még köszönnöm a jó kívánságokat és szíves szavakat 75.
születésnapomra. Én is visszatekintek az elvégzett munkára és előkészülök arra,
hogy másokra hagyjam a folytatást. Mindig emlékszem Önre és Önnel kedves Nejére, akinek, kérem
szíveskedjék átadni üdvözletem és jókívánságaimat, amit örülök küldeni Neki e
körülmények között. Nem jön-e más alkalommal Rómába? Kiváló tiszteletemmel Agostino
Casaroli bíboros 3.8. Giovanni Cheli[43] levele Miklós Imréhez, év nélkül Monsignore Giovanni Cheli, Santa
Giusta c. érseke A Vándorlók és Úton lévők Pápai
Tanácsának elnöke Palazzo S. Calisto Kedves Excellenciás Uram! Legszívélyesebb jókívánságaimat küldöm az újévre, amely remélem
gazdag lesz jóban Ön és családja számára. 1989 mélyreható változásokat hozott egész Európában, az egyház
számára is. Májusban Pécsre látogatok egy kongresszusra a cigányok pasztorális
gondozásáról és ebből az alkalomból számítok arra, hogy viszontláthatom.
Emlékezem még a munkára, amelyet együtt végeztünk, és amely arra szolgált, hogy
a maga idején megoldjuk az igen súlyos problémákat: az egyházmegyék betöltését,
a Mindszenty-kérdést, a papok parlamenti tagságát stb. Ön mindig megmutatta,
hogy megérti az egyház igényeit, akkor is, amikor nem volt könnyű ezt megtenni. Ha van alkalma Olaszországba jönni és Rómába, nagyon fogok örülni, ha
vendégül láthatom házamban. Ismételt jókívánságokkal fogadja üdvözletemet, kész híve Giovanni
Cheli s.k. Jegyzetek [1] A témáról ld. általánosságban: Szántó Konrád OFM.: Az egyházügyi
hivatal titkai. Bp., 1990.; Balogh
Margit: Egyház és egyházpolitika a Kádár-korszakban. In: Eszmélet, 1997. 34. sz. 69-79. p.; Majsai Tamás: Kinek a titka? (Egyházak
versus Hivatal). In: Nyerges András (szerk.):
Közérdekű iratok, adatok és az állampolgár. Bp., 1997. 89-128. p.; Bertalan Péter: Egyház és politika: a
Kádár-rendszer egyházpolitikája a dél-dunántúli régióban. Kaposvár, 2000.
Közleményünkhöz felhasználtuk (további hivatkozások nélkül): Balogh Margit – Gergely Jenő: Egyházak
az újkori Magyarországon, 1790-1992. Kronológia. Bp., 1993. (História könyvtár.
Kronológiák, adattárak, 1.) 376-388. p. [2] A számos dokumentum közül csak
egyet említünk, a korszak végének állapotát tükröző egyik alapos összefoglalását:
Miklós Imre: Az MSzMP
egyházpolitikája. Az állam és az egyházak viszonya. Bp., 1987. (MSZMP Politikai
Főiskola) [3] Erről a
parlamenti ülésről ld.: Fazekas Csaba: Kultúrbéke,
1987. „Vita” a Kádár-kormány egyházpolitikájáról a parlamentben. In: ArchivNet,
2003. 1. sz. [Online: http://www.archivnet.hu]
Az 1987 decemberi parlamenti
ülés lényegéről, és az egyházaknak „szövetségi politika” címén a pártállam
szolgálatába állásáról már 1989-ben pontos leírását adta: Wildmann János: Búcsú az államegyháztól.
In: Hitel, 1989. 16. sz. 44-45. p. A folyamatról ld. még rövid
összefoglalásként az említettek mellett: Gergely
Jenő: Egyházak. In: A Dunánál. Magyarok a 20. században (1918-2000) Bp.,
2001. (Encyclopaedia Humana Hungarica 9.) [Magyar Elektronikus Könyvtár:
http://mek.oszk.hu/01900/01906/html/index5.html
] Stb. [4] Ld. pl. a Politikai Bizottság
1987. december 1-jei ülését. Németh
Jánosné (szerk.): Az MSZMP központi vezető szervei üléseinek napirendi
jegyzékei. IV. köt. 1981–1989. Bp., 2001. (A Magyar Országos Levéltár
segédletei. I/4.) (továbbiakban:
MSZMP-jegyzékek, 2001.) 180. p. [5] Kulcsár
Kálmán: Két világ között. Rendszerváltás Magyarországon, 1988-1990. Bp.,
1994. (továbbiakban: Kulcsár,
1994.) 265-266. p. Kulcsár Kálmán egy külföldi szociológusnak adott interjúban
fejtette ki először álláspontját, amelyet rádióállomások (BBC, SZER stb.) is
átvettek. Eibner, John: The Rule
of Law in Hungary. An Interview with Dr. Kálmán Kulcsár. In: Religion in
Communist Land, 1989. Nr. 2. [6] Vö. 31. sz. jegyz. ill. MSZMP-jegyzékek,
2001. 212., 215., 218. p.; valamint: Lakos
János (sajtó alá rend.): A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi
Bizottságának 1989. évi jegyzőkönyvei. II. köt. Bp., 1993. (A Magyar
Országos Levéltár forráskiadványai. 24.) (továbbiakban: MSZMP
KB-jegyzőkönyv, 1993.) 1388-1389. p. [7] Mit kíván a magyar nemzet? (1989.
március 15.) Kiadására ld. pl.: Bozóki
András (szerk.): Tiszta lappal. A FIDESZ a magyar politikában,
1988-1991. Bp., 1992. 135. p. [8] Kőbel Szilvia levéltári kutatásai
alapján. Ezúton is köszönöm, hogy kéziratban lévő adatait használhattam. [9] MSZMP-jegyzékek, 2001. 216., 219. p. [10] Népszabadság, 1989. május
3. 4. p. [11] Népszabadság, 1989. május
3. 1., 4. p. Megjegyezzük, nyilatkozatában ugyanakkor elég szerencsétlenül
fogalmazott, amikor az 1989-es változások nagyságrendjét 1958-hoz hasonlította,
„amikor az állam felhagyott a nyílt szembenállással, és szövetséget keresett az
egyházakban”. [12] Népszabadság, 1989. május
11. 5. p. [13] Népszabadság, 1989. május
15. 5. p. [14] Konkrétan Miklós Imre személyéről:
Tóth Gusztáv: Búcsú Miklós
Imrétől, az Állami Egyházügyi Hivatal volt elnökétől. In: Hitel, 1989.
20. sz. 35-36. p.; általában az ÁEH-ról: Bálint
B. András: Hittanóra. In: Magyar Nemzet, 1989. május 20. 5. p.; Sarlós Mihály: Az ÁEH-ról és a Békepapi
Mozgalomról. In: Tér-Kép, 1989. 36. sz. 30-31. p. (Ld. még a 3. sz.
jegyz.-ben idézett Wildmann-tanulmányt.) Az ÁEH tevékenységét nyilvánosan
illették kritikával még kormányzati politikusok, egyházi szervezetek, személyek
is: Magyar Hírlap, 1989. június 9. 5. p. (Raft Miklós, a Miniszterelnöki
Hivatal államtitkárának nyilatkozata.); Magyar Nemzet, 1989. július 8.
7. p. (interjú Várszegi Asztrik bencés főapáttal az ÁEH-ról és a vallásügyi
törvényről); Magyar Nemzet, 1989. július 13. 4. p. (A Magyar Protestáns
Közművelődési Egyesület nyilatkozata az ÁEH után kialakult helyzetről) Stb. [15] Tóth Károly református püspök
például úgy nyilatkozott, hogy nincs szükség az elmúlt évtizedek egyházi
sérelmeinek felhánytorgatására, és el kell ismerni az ÁEH szerepét a
szocialista állam és az egyházak közötti párbeszéd, valamint együttműködésük
kialakításában. Bíró Imre római katolikus kanonok hangsúlyozta, hogy a pápa is
elismerte az ÁEH pozitív, közvetítő szerepét, Viczián János, a Szabadegyházak
Tanácsának elnöke pedig „történelmi küldetést” tulajdonított a Miklós Imre
vezette hivatalnak. Magyar Nemzet, 1989. július 5. 3. p. [16] Ld. erről a közölt dokumentumon
kívül: Népszabadság, 1989. április 20. 4. p. [17] Tovább a
nyitott utakon. In: Vigilia,
1980. 10. sz. 651-659. p.; Közös keresztyén felelősségvállalás a
hazaszeretet ápolásáért és a társadalmi fejlődés előmozdításáért. In: Lelkipásztor,
1984. 5. sz. 267-271. p.; A párbeszéd tanulása közben. In: Világosság, 1986.
4. sz. 213-222. p.; A dialógust folytatni kell. In: Népszabadság, 1986.
302. sz. 15. p. stb. [18] Ld. pl.: Előítéletektől mentes
párbeszédet. In: Magyar Hírlap, 1988. augusztus 20. melléklet 7. p. Itt
például „Európa lelki újjászületése” kapcsán arról írt, hogy elfogadja a „szocializmus
humanista alaptételeit”, továbbá vallásellenessége miatt még a marxizmust és a
szocializmust sem szabad elítélni, s az állam illetve az egyház részéről
egyaránt vállalni kell a marxista-keresztény dialógus követelményeit,
következményeit. Ld. még: Megtisztulás és felemelkedés. In: Magyar Nemzet, 1988.
december 9. 4. p. stb. [19] Cserháti
József: Lelki újrakezdés és nemzeti egység. In: Magyar Nemzet, 1989.
július 11. 6. p. [20] Megjelent a Koinonia c.
folyóirat 1994. évfolyamában. Újraközölte: „Gyalázatos volt, ami velünk
történt”. In: Népszabadság, 2001. szeptember 3. [Online:
http://www.nol.hu] [21] Ld. pl. Magyar Nemzet, 1988.
július 18. 5. p.; későbbiekben: Új Fórum, 1989. 17. sz. 3-4. p.; Magyarország,
1990. január 12. 21. p. stb. [22] Minderről ld. még: Kulcsár, 1994. 266-269., 302-303. p. [23] A tanácskozást még augusztus
14-én készítették elő. MSZMP-jegyzékek, 2001. 326. p. [24] Magyar Hírlap, 1989.
június 29. 7. p.; Világ, 1989. június 29. 34. p. Sarkadi álláspontját
részletesen, tanulmány formájában is összefoglalta 1989-ben: Sarkadi Nagy Barna: Demokratikus
jogállam és egyházpolitika. In: Társadalmi Szemle, 1989. 6. sz. 22-31.
p. [25] Az irányelvek június 14-i
elfogadása után az MSZMP Központi Bizottsága július 28-án, alapos tárgyalás
után alakította ki álláspontját. Az ebből fakadó feladatokat következetesen
igyekeztek a párt politikájában is érvényesíteni. MSZMP KB-jegyzőkönyv, 1993.
1334-1345., 1404-1407. p.; Népszabadság, 1989. augusztus 5.; az Elnökség
szeptember 28-i állásfoglalásáról: MSZMP-jegyzékek, 2001. 329. p. [26] Kulcsár Kálmán megfogalmazása
szerint Sarkadi „a későbbi törvény megalkotásában nagyon kellemes és okos
partnernek bizonyult”. Kulcsár,
1994. 266. p. [27] A közölt
dokumentumok Miklós Imrétől kerültek Szigeti Jenőhöz, aki azokat közlésre
szerkesztőségünknek eljuttatta. (Felajánlását ezúton is köszönjük!) Miklós Imre
levelei (vagyis az 1.1-1.4. sz. dokumentumok) egykorú másolatok, a magyar
személyek által Miklóshoz írt levelek (1.5. illetve 2.1-2.4 sz. dokumentumok)
s.k. aláírással ellátott eredetiek. A külföldi személyek által Miklósnak írt
levelek (3.1.-3.8. sz.) az idegen nyelvű eredeti egykorú nyersfordításai. A
kézírással jelzett aláírásokat kurziváltuk, a többi szöveg gépirat. [28] Megjegyzés: A levél keltének
napján Miklós Imre egyébként Genfbe utazott az Egyházak Világtanácsa, a
Református illetve a Lutheránus Világszövetség meghívására Tóth Károly
református püspök, Nagy Gyula evangélikus püspök és Viczián János, a
Szabadegyházak Tanácsa elnökének társaságában. Népszabadság, 1989.
január 31. 5. p. Vö. 40. sz. jegyz., 2.3. sz. dokumentum. [29] Az országgyűlés 1988. október 7-i
ülésén 360 képviselőből 317 a vízlépcső építése mellett, 19 pedig ellene
szavazott. Az egyházak által az akkori országgyűlésbe intézményesen delegált 8
követ közül csak egy ellenezte a projektet. [30] Bíró Imrét 1989. november 20-án
mentette fel Paskai László esztergomi érsek a főtitkári tisztségből. [31] 1989. január 18-án nyílt meg a
református egyház IX. zsinata Budapesten. (Eredetileg 12 évre kapott
mandátumot, de 1991 februárjában feloszlatta önmagát, új választójogi statútumokat
is alkotott.) Lelkészi elnökké Kocsis Elemér tiszántúli püspököt választották,
Tóth Károly dunamelléki püspök az alelnöki posztot kapta. [32] Az MSZMP Politikai Bizottsága
1983. február 15-én tárgyalta az „Egyházpolitika néhány fontosabb kérdése” c.
dokumentumot, mely az Agitációs és Propaganda Bizottság január 10-i
előterjesztése alapján a Politikai Bizottság 1973. decemberi határozatának
megújítását, aktualizálását tartalmazta. MSZMP-jegyzékek, 2001. 76., 342. p. A Miklós által
említett Társadalompolitikai Bizottság (1988 decembere óta így nevezték az
Agitációs és Propaganda Bizottságot) az ÁEH-elnök előterjesztése alapján 1989.
március 1-jén valóban megtárgyalta az egyházpolitikai megújítását, valamint az
új egyházpolitikai törvény irányelveit. MSZMP-jegyzékek, 2001. 369. p. [33] Vö. a bevezetésben, 3. sz.
jegyz.-hez írottakat. [34] Az ÁEH elnökhelyettesei Sarkadi
Nagy Barna és Bugár Péter, főosztályvezetői Bai László, Bakó István, Pozsonyi
László és Völgyesi Mátyás voltak, utóbbiak közül nem tudjuk, kik vettek részt
az ünnepségen. [35] Staalsett, Gunnar norvég
evangélikus lelkész, oslói püspök, sokáig a Nobel-békedíj Bizottság tagja.
1986-1991 között a genfi székhelyű Lutheránus Világszövetség főtitkára, később
a Nemzetközi Vallásszabadság Társaság vezetője. [36] Poppard, Paul (1930-) francia
pap, már fiatal korában a pápai diplomácia szolgálatába állt. 1979-ben párizsi
segéd-püspök, majd érsek, 1985-től bíboros. Számos pápai intézet, titkárság, társaság
meghatározó személyisége, több – magyarul is megjelent – teológiai mű szerzője.
2001-ben a Pázmány Péter Katolikus Egyetem díszdoktora lett. Legfontosabb
posztja talán a Kúria Pápai Tanácsának elnöke, a Szentszék „kulturális
minisztere”, később a pápaság múltjának tisztázásában is szerepet vállalt. [37] Kolvenbach, Peter-Hans (1928-).
Holland jezsuita, a Közel-Keleti Provincia elöljárója, majd a Pápai Keleti
Intézet rektora. 1983-tól a jezsuita rend főnöke. 1995-ben újabb általános
rendgyűlést tartott. Először 1985 júniusában, majd ezt követően rendszeresen
meglátogatta a magyarországi jezsuitákat. [38] Colasuonno, Francesco (1925-2003)
dél-olasz származású főpap, 1947-es felszentelése után a Szentszék egyik
legismertebb diplomatája. 1998-tól bíboros. A „keleti politika” meghatározó
személyisége, 1986-tól apostoli nunciusként rendszeresen tárgyalt a magyar
állam képviselőivel, 1989-1990-ben a diplomáciai kapcsolatok helyreállításában
vállalt szerepet. 1989. június 5-én ért véget egyik, egy hetes magyarországi
látogatása. [39] Etchegaray, Roger (1922-) francia
főpap, 1947-ben szentelték fel, 1966-ban a francia püspöki konferencia
főtitkára. Több magas rangú francia egyházi tisztség betöltése után a Szentszék
irányításának meghatározó alakja, II. János Pál pápa idején az államokkal való
kapcsolatok felelőse 1979-től. 1984-től az Igazság és a Béke Pápai Tanácsának
elnöke, 1994-től a 2000. jubileumi év ünnepségeit koordináló vatikáni testület
elnöke. [40] Williams, Glen Garfield (1923–1994) walesi baptista
lelkész, evangélikus teológus. 1959-1968 között az Egyházak Világtanácsának
titkára, 1961-től az Európai Egyházak Konferenciájának titkára, majd főtitkára.
1975-ben a magyarországi evangélikus teológiai akadémia díszdoktora. [41] Sic! [42] Casaroli, Agostino (1914-1998)
olasz főpap, diplomata, az ő nevéhez fűződik a VI. Pál pápa idején kialakult
és II. János Pál pápa idejében folytatott vatikáni „keleti politika”
elmélyítése, ennek egyik leglátványosabb jele a Magyar Népköztársasággal
1964-ben kötött megállapodás volt. Érsekként, a rendkívüli egyházi ügyek
titkárságának vezetőjeként (a Vatikán „külügyminisztereként”) 1963-tól többször
tárgyalt Budapesten. Bíboros államtitkár, 1979-1991 között a Vatikán államtitkárságának
vezetőjeként a pápaság „kormányfője” volt. 1990. február 9-én Budapesten Németh
Miklós miniszterelnökkel ő írta alá a teljes körű diplomáciai kapcsolatok
helyreállításáról szóló megállapodást. Ld. minderről tanulságos
visszaemlékezéseit: Casaroli, Agostino: A
türelem vértanúsága. A Szentszék és a kommunista államok
(1963-1989). Bp., 2001. 160-171. p. Jellemzéséhez tanulságos: Kulcsár, 1994. 269. p. 13. sz. jegyz. [43] Cheli, Giovanni (1918-) bíboros,
1978-1986 között a Szentszék állandó megfigyelője az ENSZ-ben, majd 1998-ig a
„Vándorlók és Úton Lévők” Pápai Tanácsának elnöke. A Szentszék egyik
legismertebb diplomatája, „utazó nagykövete”, különleges ügyekkel megbízott
apostoli nunciusa volt. Ilyen minőségben tárgyalt 1971-ben a budapesti amerikai
nagykövetségen tartózkodó Mindszentyvel, a Magyar Népköztársaság és a Vatikán
számára egyaránt jó megoldás kialakításában komoly szerepet vállalt, Mindszenty
egyik kísérője volt a követség elhagyásakor. Ld. minderről: Szatucsek Zoltán: Makacs öregúr vagy
nemzetmentő vátesz? Harminc éve, 1971. szeptember 28-án engedték ki az
országból Mindszentyt. In: ArchivNet, 2001. 1. sz. [Online:
http://www.archivnet.hu] | ||||||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |