![]() |
9. évfolyam 4.
szám |
Mózessy Gergely: Prohászka Ottokár zsidóellenességéről |
E sorok előzményének
egy tízegynéhány évvel ezelőtti levélváltás-sorozat tekinthető, melyben két –
akkor még csak pályakezdő történész(palánta) – egymás
személyét és véleményét maximálisan tiszteletben tartva igyekezett körbejárni Prohászka zsidóellenességének témakörét. E nyilvánosságot
kizáró szakmai vita eredményeként kölcsönösen javítottuk tévedéseinket és
árnyaltuk nézeteinket. Bár bizonyos kérdésekben markánsan eltérő maradt
álláspontunk, a kölcsönös tisztelet végig megmaradt; amit talán illusztrál,
hogy egymásnak azóta is kölcsönösen biztosítottunk
megszólalási és publikációs lehetőséget. Az eredeti leveleknek a közreadását
nem érezzük indokoltnak, de mivel a kérdés az elmúlt hónapokban ismételten a
média fókuszába került, fontosnak érezzük, hogy felmutassuk: így is lehet
vitázni. 1. Saját
felelősségünkről A történésznek joga – és kényszerű
kötelessége is –, hogy munkája során tematizáljon: a
sokarcú valóságnak csak a rendelkezésére álló keretekben befogható szeletét
tegye vizsgálódásának tárgyává. Ugyanakkor nem tévesztheti szem elől a befogadó
oldal felkészültségét sem: tisztában kell lennie azzal, hogy a világ hajlamos a
leegyszerűsítésre, az egyszavas címkézésre. Prohászka Ottokár a magyar egyháztörténet
kimagasló alakja. Ezt sokszor és sokan leírták már, szakmai körök soha nem
vitatták. Életműve rendkívül szerteágazó. Egyszerre volt a papnevelést
megreformáló spirituális, lelkivezető, teológus,
filozófus, lelki író, misztikus, újságíró, sajtószervező, szociális apostol,
politikus, szónok, egyházkormányzó és puritán főpap – mondhatnánk: polihisztor.
A leggyakrabban a neve mellett felbukkanó jelző mégis az a médiában, hogy
antiszemita. (És ez még a jobbik eset, hiszen – e kifejezés torzult szinonimájaként
– megkapta már azt is, hogy „rasszista” egy esztétától, s hogy „rémséges elme”
egy protestáns teológustól – akitől viszont elvárható lenne, hogy rálátással
rendelkezzen az életmű más területeire.[1]) Mivel az életmű különböző aspektusai eltérő
szenzitivitásúak, kiszámítható, hogy a közvéleményben egyszavas epiteton ornans-ként mi fog
rögzülni. Bizonyos véleményformáló körök pedig meglehetősen látványosan – és
vélhetően tudatosan – igyekeznek erősíteni is a gondolattársítást. Csak példaképp
említem a közelmúltból a Páva utcai holokauszt-kiállítás
sokszor vitatott képaláírását; vagy a HVG
2006-os Bábel Balázs interjúja fölé szerkesztők által helyezett kiemelést –
mely ellen a kalocsai érsek tiltakozott is.[2] A címke pedig a
részleteket nem ismerő tömegek számára maga a személy – függetlenül attól, hogy
tartalma valós-e vagy nem; hogy egy életmű egészének mekkora szeletét fedi le. Prohászka esetében pedig különösképpen így
van ez, hiszen a historiográfiai előzmények miatt generációk nőttek fel úgy,
hogy nem hallottak, nem hallhattak róla mást. A püspök 1927-ben bekövetkezett halála
után ugyanis életművének tudományos feldolgozása gyorsan megkezdődött – Schütz Antal, Sík Sándor, Rezek Román munkája nyomán –, de
nagyobb hangsúlyt kapott értékelésében a politika. Annak a „keresztény
kurzusnak” vált a püspök ikonjává, melyet életében maga is ostorozott. Az
emelte piedesztálra, azzal is bukott el – Károlyi kerti szobrának sorsa szinte
szimbolizálja ezt. A diktatúra éveiben a pártállam tette Prohászkát
indexre. Könyvei eltűntek a közkönyvtárakból, műveinek újabb kiadásait idehaza
1990-ig megakadályozták. Egyházi szerzők ritka – a cenzúra miatt tartózkodó
hangvételű – megemlékezésein[3]
és Gergely Jenő írásain túl jószerivel annyi hangzott el róla 40 éven
át: „a klerikális reakció képviselője, antikommunista és antiszemita”.[4] A
diktatúra kulturális terrorja egyszerűen kiirtotta a Prohászka-ismeretet.
Máig szíven üt, ahogy a szakma jelesei a „teljes”, az „igazi” Prohászkáért próbáltak fellépni – de ezt csak a
rendszerváltás után tehették.[5] E historiográfiai
kontextusban érthető, ha az egyházi oldal érzékenyen reagál arra, ha valahol
ismételten csak „Prohászka
antiszemitizmusa” kerül elő – az ugyanis a letűntnek hitt kort idézi vissza.[6]
Olyan kollégával azonban, aki a Prohászka-életmű más
területeinek feltárásához is tevőlegesen hozzájárult már,[7] a
vitát örömmel vállalom. A kérdésről beszélni
is kell. A rendszerváltás óta újraindult egyházi Prohászka-kutatásban
sem számít a téma tabunak,[8]
egyébként korábban se számított annak.[9]
Itt az ideje egy árnyalt, előítélet-mentes Prohászka-kép
kialakításának, az eddig elhanyagolt kérdések vizsgálatának is – magam ezen
fáradozom. 2. A szavakról Az 1890-es évek közepétől kezdődő
bő három évtizedet kell vizsgálnunk. A feladat különleges nehézsége a szavak
egykori és mai – tudatunkban óhatatlanul jelenlévő – jelentésárnyalatának
különbözősége. Az élet más területein is meg kell ezzel küzdeni, hiszen a
politikai korrektség újabb és újabb kifejezéseket tol a közbeszédből a
szalonképtelen tartományba át. A holokauszt borzalmai
pedig gyakorlatilag minden zsidósággal kapcsolatos kifejezést teljes mértékben
átértékeltek. Mai ismereteink, tudásunk, szóhasználatunk visszavetítése nem
segít megérteni a tárgyalt kort. Ma rosszízű „zsidókérdésről” beszélni – Jászi Oszkár lapja 1917-ben még külön ankétot szentelt
ennek az eltagadhatatlan, létező problémának. (Az ott elhangzó véleményekhez
képest egyébként már elhelyezhetőek Prohászka nézetei
egy korabeli palettán – ebben az összevetésben nem ő bizonyul szélsőségesnek
vagy programadónak.[10]) Még maga az
„antiszemitizmus” kifejezés sem egyértelműen negatív a korban. Jellemző Prohászka bizonytalansága is, hogy önmagára nézve
elfogadja-e e ezt a minősítést. Egy 1902-ben keletkezett
cikkében megjegyzi, neki „az egészen mindegy, hogy mások, kik matricákkal és
frázisokkal dolgoznak”, azaz milyen jelzőket aggatnak rá.[11] 1909-ben egy magánlevélben így fogalmaz: „oly nagy a
keresztények közt a halandóság; tehát segítsük a gyöngéket. Ez az én
antiszemitizmusom. Csak zsidó miliő lehet az; ahol ilyesmit antiszemitizmusnak
hívnak.”[12] Parlamenti beszédében 1920-ban
viszont kategorikusan elutasítja – figyelemreméltó módon –: „Nem vagyok
antiszemita, amint nem vagyok antigermán, nem vagyok antigall, nem vagyok antiangol”.[13] E szövegek mind a
magyarság gazdasági-, kulturális- illetve egészségvédelme körül forognak,
melyre Prohászka alkotta meg a „hungarizmus”
kifejezést. De ennek is gyökeresen más a jelentéstartalma, mint amivé Szálasi formálta később. A különösen rosszízű
„faj”-fogalom használata kapcsán tisztában kell
lennünk a korszak nehézségével: a 19. század végére elharapódzó „felekezeten
kívüliség” és az asszimilációs folyamat részeként megkezdődő „kikeresztelkedési
hullám” miatt már csak vallási közösségként leírni, statisztikailag számon
tartani nem lehetett azt a zsidóságot, amelynek történetében a vallási és a
nemzettudat sajátosan és tiszteletreméltón egybeforrott. Ez azonban messze nem
a hitleri fajelmélet világa.[14] Mindezt Prohászka-szövegekkel találkozva nem felejthetjük el, különben
önmagunkat csaljuk meg. Tovább fokozza nehézségeinket, hogy a német anyanyelvű,
a magyart csak gyermekkorában elsajátító Prohászka
nyelvezetének két alapvető sajátossága van: a teljesen le nem vetett germanizmusok
és az egyedülálló plasztikusság.[15]
Világéletében erős képeket használt, ez alól a zsidókérdésben tett
megnyilvánulásai sem kivételek. Néhány számomra is tarthatatlannak látszó,
saját korában is valószínűleg az elfogadhatóság határát túllépő megfogalmazása
kapcsán ez sem felejthető el – de egyúttal az is vizsgálandó: milyen
kontextusban és hol hangzik valami el. A naplójegyzetek ugyanis például csak a
személyiség pillanatnyi állapotáról tanúskodnak, nem a
nyilvánosságnak születtek iránymutatásul; az újságcikkek pedig nem választhatók
el azoktól a provokáló megnyilvánulásoktól (elsősorban visszakereshető
cikkektől), amelyekre válaszul születtek. 3. A teljesség igényéről és az okokról Gyakran elhangzó vád, hogy Prohászka életét végigkíséri a zsidóellenesség, nézetei e
tekintetben változatlanok.[16]
Ez egyszerűen nem igaz. Az életművet záró „Zsidó testvéremhez” címzett írás
hangvételében, megfogalmazásaiban egyaránt saját korán túlmutató szöveg. Csak –
mivel hangvétele egyáltalán nem illik bele a prejudikált
és leegyszerűsítő „antiszemita Prohászka”-képbe –, a püspök kritikusai rendszeresen elfelejtik
megemlíteni vagy idézni. Ahogyan azok a publikált, és e képbe nehezen
beleilleszthető tények is többnyire árnyékban maradnak, hogy Prohászka Fehérvárott tüntetőleg
sétált karon fogva a rabbival a főutcán; hogy konferenciabeszédeinek az
Egyetemi templomban a pesti főrabbi is rendszeres hallgatója volt;[17]
hogy a legnagyobb tisztelettel szólt a hitét élő zsidóságról; hogy saját
bevallása szerint is örömmel barátkozott fehérvári zsidókkal (orvosokkal,
ügyvédekkel); hogy lelki gyermekei közt nem egy kikeresztelkedett zsidó volt. Noha Prohászkától kritikusai gyakran idéznek, zsidóellenes beállítottságának
okait többnyire nem vizsgálják. A dolog nem meglepő: a hazai antiszemitizmus-kutatás
sajátossága, hogy a történtek dokumentálására tett hatalmas és tiszteletreméltó
erőfeszítések mellett az okok vizsgálata elsikkadni látszik – legalább is a
nagyközönség számára felmutatott eredményekben.[18]
Márpedig Bibó István értelmezése szerint „nem mindenki antiszemita, aki […] bírálja a
zsidókat.”[19] A dolog azért is
fontos lenne, mert Prohászka érvelése, a szövegek
tónusa eltérő – az egyházpolitikai
küzdelmek idején – amikor az egész magyar közélet hihetetlen mértékben durvult
el; – a gazdasági
nemzetvédelem terén – aminek legfőbb oka, a zsidóság felülreprezentáltsága
kulcspozíciókban statisztikai tény; – erkölcsvédelmi
ügyekben – amely mögött a hasonló kulturális felülreprezentáltság húzódik meg,
és ahol a gyakorló lelkipásztor tapasztalataival nehéz vitába szállni; – és a
Tanácsköztársaság után – melynek felső- és középvezetői közt nagy számban
voltak zsidók, és aminek bukása után egyébként a bosszútól óvott Fehérvár
püspöke. Mindez önmagában nem menti az
általánosítás hibáját – de magyarázza egy egész társadalom és kor
zsidóellenességét. És mindjárt más kontextusba helyezi a mai jogfelfogásunk
szerint igazságtalan, Prohászka által támogatott
numerus clausust, amely az egyetemek háború utáni
túlzsúfoltsága által felvetett problémák megoldásán túl a zsidósággal szemben
felgyülemlett feszültséget is levezette egy időre. (S nem fegyverrel, mint
ugyanekkor Bécsben.[20]) Az okok vizsgálata
felveti azt a komoly kérdést is, hogy vajon valóban mai értelemben vett
antiszemitizmus-e Prohászka eltagadhatatlan, de
korántsem abszolutizálható zsidóellenessége. (Még fontosabb kérdés, hogy
használói mit is értenek pontosan az antiszemitizmus alatt – hiszen a fogalom
leegyszerűsít, összemossa az egymástól messze eső tónusokat, a közgondolkodás
pedig – érthetően – elsődlegesen a szélsőséges fajelméletekre asszociál a
szóról.) A zsidóság – különösen a vallását és
gyökereit vesztő része – hihetetlen módszerekkel és tempóban volt képes
bontogatni a keresztény értékeket valló társadalom tabuit. Ezeknek
az értékeknek a védelme, az úgynevezett antijudaizmus
pedig – erkölcsteológiai szempontból is – védhető álláspont. De nem csak
kulturális és erkölcsvédelmi kérdések kapcsán érdemes ezen elgondolkodni, hanem
a „gazdasági önvédelem” kérdésében is: Orvos Levente a numerus clausus és a modern monopólium-ellenes törvények
rokonságára hívta fel a figyelmet kifejtve, hogy mindkét esetben a tágabban
értelmezett közjó érdekében történt jogkorlátozás. Jelenkori párhuzamként
bevándorlási, illetve külországi állampolgárok munkavállalására vonatkozó
korlátozó, ember és ember közt különbséget tevő
jogszabályokat is hozhatunk a nemzetközi gyakorlatból. Nem felejthetjük el,
hogy a zsidóság is különbséget tesz ember és ember közt: hagyományosan eltérően
viszonyult a saját köreiből származókhoz és a „goj”-okhoz. Végül nem hagyhatjuk figyelmen kívül a kornak azt a
szempontját sem, amit ma leginkább „nemzetbiztonsági kockázat” néven
összegezhetnénk: a cionizmus eszméjét, melynek következményeként a zsidóság egy
része nem csak egy haza építésében számított elkötelezettnek. A fenti a tényezőket –
mint a zsidóellenesség okait – külön-külön kéne mérlegre tenni. Bizonyára van,
amiben túlzott volt Prohászka aggodalma, vagy hibás
volt ítélete. De nem mérlegre tenni, és csak Prohászkát
ítélni el nézeteiért, ráadásul kiragadva személyét egy – mai fogalmaink
szerint, utólag – alapvetően antiszemitának bélyegezhető társadalomból:
súlyosan egyoldalú magatartás. 4. Prohászka felelősségéről Mai korunk a holokauszt
utáni kor. Természetes, hogy mai ítéletalkotásunk Prohászka
zsidóellenességéről elsősorban annak a függvénye, mennyire tekintjük személyét
a vészkorszak előfutárának. Meggyőződésem: e
tekintetben a végső vélemény mindig is szubjektív marad. Az elhamarkodott
indulatból, esetleg címkék hatására történt személyes ítéletalkotást
megelőzendő – vagy korrigálandó – bizonyos szempontokat viszont érdemes
rögzítenünk. Tény: Prohászka Ottokár 1927. április 2-án hunyt el. Nem érhette
meg mindazt a borzalmat, mely a második világháború alatt történt. Ha további
másfél évtized földi élet megadatott volna neki, maga tehette volna
egyértelművé megítélését. Arról csak akadémikus vita folytatható, hogy mit tett
volna, ha megéri a vészkorszakot. Érvként egyik oldalról felhozható az
elesettek és a társadalom perifériájára szorultak iránti mindenkori, gyakorlati
tettekben megnyilvánuló elkötelezettsége, másik oldalról a jogkorlátozó – de
nem jogfosztó! – numerus clausus korábbi támogatása –
ám ez az egész problémafelvetés történelmietlen. Nem eszköztárunkba illő. Pro és kontra hozhatók
érvek közvetlen környezetének vagy neveltjeinek háború alatti magatartásáról (Shvoy Lajost például, egykori diákját és püspökutódját
elhurcolták a nyilasok[21])
– de ez Prohászka személyére nézve csak közvetett
információkat hordoz. A püspök kárhoztatói
leginkább az általánosítást vetik szemére. Le kell azonban szögeznünk: a korban
a „zsidókérdés” kapcsán gyakorlatilag minden szerző általánosítva fogalmaz Jászi Oszkártól Tábor Bélán át Szabó Dezsőig. És sok
kortársával ellentétben Prohászka képes volt distinkciókat
is tenni. Kulcskérdés, hogy Prohászka életében előrelátható, megjósolható volt-e mindaz
a rettenet, ami később történt. A válasz egyértelmű nem: egyetlen olyan látnoka
sem volt az országnak, aki megsejtette volna a jövőt. Fontos mérlegelni,
hogy a húszas évek – vagy akár a korábbi idők – magyarországi
zsidóellenességének logikus következménye-e hazánkban a népirtás. A válasz
messze nem egyértelmű: az csak német fegyverek nyomása mellett, – de
kétségtelenül a magyar karhatalom asszisztálásával – a társadalom nagy részének
apátiája mellett zajlott. Már a numerus clausus és a későbbi zsidótörvények összefüggése is olyan
téma, melyben feltűnően nincs szakmai konszenzus. (Ezért részben elhibázottnak
tartom, részben a korábban említett címkézési-beskatulyázási törekvésnek a
2006. évi emelt szintű történelem érettségin Prohászka
egy, egyébiránt visszafogott idézetének forráselemzésre való kiadását.) A kérdésben Gergely Jenő nézetét osztom, aki több ízben
síkra szállt a mellett, hogy az 1920-as jogszabályt nem lehet a későbbi
törvények közvetlen előzményének tekinteni, nem faji alapú, hanem társadalmi
kérdésre keresi a megoldást. Ráadásul a magyar numerus clausus
mintájának tekinthető 1882-es – állami szintre 1887-ben emelkedő – orosz jogszabály
29 évig volt érvényben, és nem vezetett náci típusú megoldásokhoz – mint arra
Orvos Levente felhívja a figyelmet. A hagyományos történetírás is csak 1938-tól
kezdődően számozza a zsidótörvényeket.[22] Megkerülhetetlen lenne
annak a vizsgálata, hogy Prohászka mennyiben
generálja a zsidóellenességet, illetve mennyiben foglalja csak össze,
szintetizálja azt a forrongást, mely a társadalomban elvitathatatlanul jelen
volt.[23]
A Jászi-ankétra utalva tévesnek érzem azt a nézetet,
hogy Magyarországon Prohászka tette volna
szalonképessé az antiszemitizmust, még inkább azt a politikai argumentációt,
hogy egy Prohászkáról való megemlékezés azzá tenné.[24] Ténykérdés, hogy a
harmincas-negyvenes évek antiszemita körei előszeretettel idézték azt a Prohászkát, aki maga már nem tiltakozhatott. (Más viszont
fellépett az ellen, hogy Prohászka köpönyege mögé
bújjanak a gyilkosok. Hajós [Grünthal] József
székesfehérvári kanonok 1944. június 23-án a nyilas sajtóval vitázva jelenti ki
például: „több embert szállítottak ki ártatlanul, mint amennyi káros keresztény
itt maradt. Prohászka Ottokár szólalna fel először a
mai rendszer ellen.”[25])
Manapság pedig – mivel a püspök művei szerzői jogvédelem alá már nem esnek –
szintén kontrollálhatatlan, hogyan jelenteti meg valaki írásait.[26]
De ez már nyilvánvalóan nem Prohászka felelőssége.
Itt ahhoz az eldönthetetlen vitához érkezünk, hogy mennyiben felelős valaki szavai
és tettei utólagos értelmezéséért és utóéletéért. Felelősségre vonható-e
Samuel Colt a pisztollyal elkövetett gyilkosságokért?
A kérdés nem történelmi, hanem egyetemes, emberi. Válasz rá történészi
eszközökkel nem adható. (Művészi úton talán igen – számomra Dürrenmatt
Fizikusok című
drámájának negatív képe a mérvadó.) Összegzés Prohászka zsidóellenességéről lehet és kell
beszélni – de nem abszolutizálva azt; nem kiragadva személyét tér és idő
kontextusából; nem megfosztva nézeteit okok és okozatok láncolatának, az életmű
egészében betöltött szerepének és időbeli alakulásának vizsgálatától; valamint
nem mellőzve egyes megnyilatkozásainak pontos korabeli jelentéstartalmára
vonatkozó szigorú forráskritikai elemzést. Különben semmivel sem jutunk
közelebb az igazsághoz. A stílustalan megnyilatkozások és viták viszont csak a
sztereotípiává váló toposzt, a címkét erősítik. Közben szemlátomást káros
indulatokat kavarnak. Cui prodest? Jegyzetek [1] Bogmér Farkas: A gyűjtő és a város.
In: Árgus,
2005. 9. sz.; Majsai Tamás: Levélféle Fabiny
Tamás evangélikus püspökhöz. In: Élet és Irodalom, 2006. 16. sz. [2] Szőnyi Szilárd: A vádlottak padján. In: Heti Válasz, 2006. 9. sz.; „Az lenne a
jó, ha nem kellene foglalkoznunk a pártokkal”. In: HVG, 2006. 15. sz. Az érsek tiltakozása
a következő szám elején, olvasói levélként olvasható. [3] Ld. pl. a Vigília 1974. 12. számát; Fényi
Ottó: Prohászka Ottokár, 1905-1927. In: A székesfehérvári egyházmegye jubileumi névtára
1977-ben. Székesfehérvár, 1977. [4] Ld. pl. E. Fehér Pál: Néhány szó egy különös kísérletről. In: Élet és Irodalom,
1975. 1. sz. [5] Koncz Lajos: A Prohászka-kutatások sorsa
és áramlatai. In: Prohászka
Önmagáról. Szerk.: Szabó Ferenc. Szeged, 1999. 97-112. p.;
Szabó Ferenc: A Prohászka-kutatás története. In: Prohászka – Püspök az emberért. Szerk.: Mózessy Gergely. Székesfehérvár–Bp., 2006.
13-21. p. [6] Csak néhány reakció: Szabó Ferenc: A teljes Prohászkáért. In: Távlatok, 1994. 3-4. sz.; Uő:
Antiszemita volt-e Prohászka? In:
Új Ember, 2004. 4. sz.; Mózessy Gergely: Gondolatok egy cikk kapcsán. In: Szent István
Városa, 2006. 2. sz. [7] Fazekas
Csaba: Prohászka Ottokár és Mayer Károly nagyprépost tiltakozása az egyházi birtokok
„likvidálása” ellen – 1919. június 10. In: Prohászka Ottokár. Magyarország apostola és tanítója.
Tanulmányok Prohászka eszmevilágáról. Szerk.: Szabó Ferenc – Mózessy
Gergely. Szeged, 2002. 97-117. p. [8] Lásd a – részben – Székesfehérvári
Egyházmegye szervezésében tartott konferenciákon Gergely Jenő előadásai; ill. Barlay Ö. Szabolcs: Hitvédelem és hazaszeretet Prohászkánál.
Székesfehérvár, 2003. (Barlay, 2003.); Orvos Levente: Prohászka Ottokár és
a zsidókérdés. In: Prohászka –
Püspök az emberért. Szerk.: Mózessy
Gergely. Székesfehérvár–Bp., 2006. 135-220. p. [9] Schütz Antal: Prohászka pályája. Bp.,
1929.; Belon Gellért: Prohászka tragédiái. In: Vigília, 1974. 12. sz.; újra közli: Prohászka Ottokár: Modern katolicizmus. Szerk.: Koncz Lajos. Bp., 1990. [10] Ismerteti: Barlay, 2003. 98-103. p. [11] Prohászka Ottokár: Szocialisták és antiszemiták. In:
Az Igazság napszámában. Sajtó alá
rend.: Schütz Antal. Bp.,
1929. (Prohászka Ottokár Összegyűjtött Munkái, XXI.)
250-253. p. [12] Székesfehérvári Püspöki Levéltár
(továbbiakban: SzfPL.), Prohászka-gyűjtemény.
Prohászka Ottokár Schwarzbach
Flórához, 1909. január 23. [13] Legfrissebb kiadása: Prohászka Ottokár parlamenti beszédei. Szerk.: Barlay Ö. Szabolcs – Kiss Antal.
Székesfehérvár, 2006. (Írások Prohászkáról, 4.) (továbbiakban:
Barlay-Kiss, 2006.) 41-59. p. [14] A probléma tulajdonképpen ma is
élő. Néhány éve létezett törekvés, amely etnikai kisebbségként kívánta
regisztrálni a zsidóságot Magyarországon. [15] Sík
Sándor: Gárdonyi, Ady, Prohászka. Bp., é.n. [1928] [16] Pl.: Monori Áron: A numerus clausus és a
magyar katolikus sajtó 1919-1920. In: Médiakutató, 2003. 2. sz.; Ungváry Krisztián: A progresszív és a vállalhatatlan.
In: Heti
Válasz, 2006. 12. sz. [17] Horváth
Kálmán: Ottokár püspök a szívekben. (Kézirat.) SzfPL.
Prohászka-gyűjtemény. Szemelvényeket közöl belőle: Horváth Kálmán: Prohászka a szívekben. Szerk.: Barlay. Ö. Szabolcs. Székesfehérvár, 2005. [18] Ld.: Szőnyi Szilárd idézett írását. Ezért Barlay
és Orvos csak egy alapos korrajz felvázolása után teszi mérlegre Prohászka zsidókérdésben képviselt álláspontját. [19] Újabban idézi: Szabó Ferenc: Prohászka
Ottokár élete és műve (1858-1927). Bp., 2007. 245-246. p. [20] Utóbbira lásd Prohászka
nemzetgyűlési beszédét. Barlay-Kiss, 2006. [21] Forrásairól ld.: Inter Arma, 1944-1945. Fegyverek
közt. Válogatás a második világháború egyházmegyei forrásaiból. Szerk.: Mózessy Gergely. Székesfehérvár, 2004. (Források a Székesfehérvári
egyházmegye történetéből II.); Mózessy Gergely:
Noteszlapok Shvoy Lajos fogságából. In: Soproni Szemle, 2006.
1. sz. 24-34. p. [22] Gergely
Jenő legteljesebben nézeteit 2004. április 2-i, budapesti előadásán
fejtette ki, mely e formában máig publikálatlan. Az orosz jogszabályokról
ismertetést ad – Szolzsenyicin, Alexander: Együtt, I-II. H.n., 2004-2005. nyomán – Orvos Levente idézett írása. Az
ellenvéleményhez ld. Monori Áron idézett cikkét, ill.: Kovács M. Mária: A numerus clausus és a zsidótörvények összefüggéseiről. In: A holokauszt Magyarországon
európai perspektívában. Szerk.: Molnár
Judit. Bp., 2005. [23] Ezt különösképpen a magyar
közállapotok magyarázására csak külföldön, angolul és németül megjelenő
összefoglaló – szükségképpen leegyszerűsítő és máig tisztázatlan keletkezési
körülményű – írásának [Jewish Question
in Hungary. The Hague,
1920.] gyakori idézése veti fel. Szövegét magyar fordításban közli: Barlay, 2003. Függelék. [24] Vö.: Magyar Demokratikus Charta
állásfoglalása. In: Hírszerző Online, 2008.
[
http://www.hirszerzo.hu – 2008. október.] [25] Keszthelyi
László: Prohászka Ottokárt zsidóvédőnek
szeretnék kisajátítani. In: Fejérmegyei Napló, 1944. június 23. [26] Vö. pl.: Prohászka Ottokár: Az én
antiszemitizmusom. Bp., 2003. A kiadó Gede Testvérek
Bt. a fajvédő, háborús bűnösként kivégzett Bosnyák
Zoltán írását illesztette előszó gyanánt. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |