![]() |
12. évfolyam 2.
szám |
Rajki Zoltán: A szabadegyházak helyzete Magyarországon 1945 és 1950 között |
Az 1944 végén, 1945 elején tapasztalható politikai
változások lehetővé tették, hogy a kedvezőtlen közjogi helyzetben lévő
szabadegyházak[1]
harcot indítsanak jogállásuk javításáért. Kezdetben úgy látszott, hogy az
ország demokratikus irányban fejlődik tovább.[2] A
második világháborúban is győztes nyugati hatalmak már az első világháborút
lezáró békeszerződésbe beépítették a vallásszabadságot biztosító cikkelyeket.
Tanulmányomban a Magyarországi Szabadegyházak Szövetsége (MSZSZ)
tevékenységének ábrázolásán keresztül szeretném bemutatni e közösségek közjogi
és vallásszabadsági helyzetének alakulását a második világháborút követő néhány
évben. Magyarország geopolitikai helyzetéből fakadóan a szovjet
viszonyok voltak irányadóak. Az érvényben levő szovjet törvények garantálták a
vallásszabadságot. Politikai rendszerük az állam és az egyház szétválasztásán
nyugodott, azonban ez a folyamat a gyakorlatban ellenségesen ment végbe. A
szovjet rendszer kezdettől fogva az egyházi élet visszaszorítására törekedett,[3]
és a helyi hatóságok korlátlan jogkörrel rendelkeztek az egyházakkal
kapcsolatos ügyekben. A vallásoktatás megszűnt a közoktatási intézményekben. Az
egyházak teljes vagyonát államosították. Kizárólag istentiszteleti célokra, az
állam külön rendelettel biztosította ingyenesen az egyházak számára az
épületeket és a szükséges berendezési tárgyakat. A polgári házasságkötés bevezetése
mellett megtiltották az egyházi házasság celebrálását. Az államhatalom végső
célja az ateista ideológia kizárólagos uralmának megteremtése volt.[4]
A második világháború
idején azonban a szovjet egyházpolitika megváltozott. A németek elleni háború
sikere érdekében az üldözést felváltotta az együttműködés. Sztálin értékelte a
papság és a pravoszláv hívők hazafias tevékenységét, és 1943-ban engedélyezte a
minden oroszok pátriárkájának megválasztását illetve a Szent Szinódus létrehozását.
Nem csupán az állam és az egyház megbékéléséről szólt, hanem az egyházat ténylegesen
a rezsim részének ismerte el. Az ortodox egyház működése szabaddá vált. Sőt az
állam támogatást nyújtott a pátriárkának a „szakadár ortodox mozgalmak” elleni
küzdelemben.[5] A
nyugati hatalmakkal való szövetségkötés miatt a nyugati eredetű kisegyházak
szabad működését is biztosítania kellett.[6]
Így az országot „felszabadító”/”megszálló” nagyhatalmat nem csupán „példaként”[7]
lehetett a törvényhozók elé állítani, hanem tényleges reménységet jelentett
számukra a vallásszabadság kivívásának gondolata. A hazánkat megszálló orosz csapatokkal való jó kapcsolat
kialakítását a szabadegyházi vezetők fontosnak tartották. Már 1945 közepén
Budapest orosz városparancsnokának köszönő levelet írtak a Vörös Hadsereg által
biztosított vallásszabadságért,[8]
illetve a szabadegyházi retorikában fontos szerepet játszott a szabadegyházi
közösségek szabad működését biztosító szovjet példára való hivatkozás.[9] A Magyarországi
Szabadegyházak Szövetségének megszervezése A Horthy-rendszer „szekta-ellenes” politikája több szabadegyházi
vezetőt felekezetének vallásszabadsági helyzete javításáért vívott küzdelemre
késztetett. Különösen dr. Kiss Ferenc (Keresztyén Testvérgyülekezet), dr. Somogyi
Imre (baptista) és Michnay László (adventista) tevékenységét említhetjük meg. 1937-ben
a Magyar Evangéliumi Szövetségen keresztül nyújtottak be sikertelenül kérvényt
a belügyminiszterhez. Beadványukban kiemelték, hogy az alsóbb fokú
közigazgatási hatóságok az egyes vallásos mozgalmakkal szemben eltérően lépnek
fel. 1939. május 4-én Dr.
Kiss Ferenc orvosprofesszor, a Keresztyén Testvérgyülekezet vezetője, a Magyar
Evangéliumi Szövetség alelnökeként Dr. Vitéz Csia Sándor elnökkel közösen megírt
levelükben kérték a belügyminisztert, hogy a Szövetségben lévő el nem ismert
felekezetek (metodisták, keresztyén testvérgyülekezetek, üdvhadsereg)
tevékenységét különböztessék meg az egyéb szektáktól. Továbbá azokat „úgy
tekintsék és kezeljék, mint amelyek a vallás szabad gyakorlatáról alkotott
törvények szellemében, keresztyén és hazafias szempontból kifogástalanul
működnek, s így azoknak működése elé akadályokat ne gördítsenek.”[10] A Keresztes-Fischer Ferenc 1939.
december 2-i betiltó rendelete utáni jogbizonytalanság a szabadegyházi
vezetőket további összefogásra ösztönözte. Már 1942-ben felmerült bennük az igény,
hogy a vallásszabadság biztosítása érdekében, továbbá az egyház és az állam
szétválasztását kimondó új vallásügyi törvény kiharcolása céljából, közjogi
státusuk fenntartása, illetve önállóságuk megtartása mellett együttműködjenek.[11]
1944. október 5-én a Keresztyén Testvérgyülekezetek, a Magyarországi Baptisták
Szövetsége, a Magyarországi Bibliakövetők Felekezete,[12]
illetve az Üdvhadsereg vezetői Michnay László adventista elnök javaslatára
elhatározták, hogy az 1943. október óta közöttük fennálló baráti kötelék
megerősítésére „szoros és szerves
evangéliumi alapon álló kapcsolatot” teremtenek, „melynek célja hazánkban a lelkiismereti
szabadság és a vallás szabad gyakorlatának védelmezése és előmozdítása”.[13]
A szervezetnek később – valószínűleg 1945 márciusában – adták a Magyarországi
Szabadegyházak Szövetsége nevet. A Szövetséghez még ebben a hónapban
csatlakoztak az ókatolikusok és a metodisták,[14]
majd később 1950.
június 1-jétől a szabadkeresztyének.[15] A Szövetséghez tartozás
feltételének számított, hogy a tagegyház semmilyen formában sem fogadhatott el
anyagi támogatást az államtól, valamint az ún. „rajongó” és a „világnézeti
harcba” bocsátkozó vallási közösségek felvételétől is elzárkóztak.[16] Ezzel magyarázható, hogy a pünkösdi mozgalom
csoportjai közül egyedül a konszolidáltabb viszonyok között működő Tomi József
vezette Evangéliumi Pünkösdi Egyházat vették csak fel tagegyházaik közé. A
többi pünkösdi karakterű csoport[17]
eleinte Tomi Józsefen keresztül képviseltethette érdekeit.[18]
A pünkösdi mozgalom belső konfliktusai miatt az Evangéliumi Pünkösdi Egyház
tagságát is felfüggesztették. Ezért a pünkösdi mozgalom csoportosulásait 1949.
január 28-ától az MSZSZ a pünkösdi albizottságán keresztül koordinálta Michnay
László vezetésével, illetve képviselte vallásszabadsági ügyeiket az államhatalom
felé. Az albizottság munkájába az egyes pünkösdi csoportok delegálták
képviselőiket.[19] A Szabadelvű Katholikus Gyülekezet is csatlakozni kívánt az
MSZSZ-hez, de kérelmét elutasították,[20] mert a benyújtott hitelveikben a
Szentírással kapcsolatos nézetük „ellentétes” volt az MSZSZ tagegyházai által
vallottakkal.[21] A szövetség legfontosabb szervei a
következők voltak a negyvenes évek második felében: – A Szövetségi Intézőbizottság
a tagegyházak küldötteiből állt. Minden tagegyház ezer tagig két képviselőt,
majd további 1000 fő után egy személyt delegálhatott. Az Elnöki Tanács és
a Szerkesztő Bizottság tagjai hivatalból tagjai voltak. Feladata a tagegyházak
felvétele és törlése, valamint az Elnöki Tanács előterjesztései felől való
döntés volt. – Az Elnöki Tanács létszáma
maximum 11 fő lehetett. Összetételét a Szövetségi Intézőbizottság hagyta jóvá.
Feladataként a szövetség vezetését, ügyeinek intézését, és az állami hatóságok
irányába való képviseletet jelölték meg. – A Szerkesztőbizottságot a tagegyházak képviselőiből az Elnöki
Tanács választotta. Feladatául a kiadványok és a szövetség hivatalos lapjának
szerkesztését adták.[22] Az MSZSZ elnökének Dr. Kiss Ferenc orvosprofesszort
választották meg, míg az alelnökök Dr. Somogyi Imre, Michnay László,
titkár-pénztáros Gyarmati Béla lett.[23]
1948 januárjában Dr.
Kiss Ferenc orvosprofesszor lemondott az elnökségről, akit dr. Somogyi Imre
követett a tisztségben. Kiss orvosprofesszornak pedig felajánlották a
díszelnöki pozíciót.[24]
Az orvosprofesszor azonban 1948 végére visszavette az MSZSZ elnökségét.[25] A Magyarországi Szabadegyházak
Szövetsége közjogi harca Az MSZSZ már 1945 márciusában elhatározta, hogy az állam
és az egyház szétválasztása tárgyában az Ideiglenes Magyar Nemzetgyűléshez
illetve a Nemzeti Tanácshoz emlékiratot intéz. Az emlékiratot először 500
példányban tervezték sokszorosítani, hogy pártokhoz, fontosabb közhivatalokhoz,
illetve intézményekhez eljuttassák.[26]
Címe Szabad államban – szabad egyházak már sejteti, hogy elképzelésük szerint
az új vallási törvénynek az állam és az egyház szétválasztásán kell nyugodnia.[27]
Elképzelésük klasszikus szabadegyházi nézeten alapult, amelyet Roger Williams
baptista lelkész, Rhode Island kormányzója fektetett le, és később az Amerikai
Egyesült Államok alkotmányának egyik alappillére lett. Eszerint a polgári
ügyekben mindenki engedelmeskedik az államhatalomnak, de az minden lakos
számára biztosítja a vallás szabad gyakorlását, és a hitének terjesztéséhez
való jogot. A hatóságok pedig nem rendelkeznek azzal a joggal, hogy
lelkiismereti kérdésekbe beleszóljanak.[28]
Nézetük alátámasztására az Egyesült Államok és a Szovjetunió törvényeire is
hivatkoztak, amely szerint az állampolgárok szabadon alakíthatnak saját
felekezetet, gyakorolhatják vallásukat, amennyiben nem ellenkezik a jó
erkölcsökkel, és nem bontja meg a társadalmi rendet.[29]
A személyi adatok felvételekor nem tartozik senki sem számot adni vallási
hovatartozásáról. A felekezetek belső ügyeiket maguk intézhetik, és minden
külső beavatkozás nélkül választhatják vezetőiket.[30] A szabadegyházak retorikájukban – a
baloldali pártokhoz alkalmazkodva – az egykori elnyomott egyházak
képviselőiként új vallásügyi törvény megalkotását sürgették, mivel a „magyar
vallásügyi törvények hiányosak, elavultak”.[31]
A régi rendszert azzal vádolták, hogy az érvényben lévő törvényeket sem
tartotta be:[32] – Nem biztosította az egyházak esetében
az „egyenlő elbánás elvét”,
amit az 1848/20. törvénycikk mondott ki. – Nem alkalmazta az 1895/43.
törvénycikk rendelkezéseit az újabb, illetve a kisebb felekezetek elismerése
területén, illetve az el nem ismert felekezetek istentiszteleti szabadságára
vonatkozóan nem a törvényben lefektetett elvek szerint járt el. – Nem tartotta be a trianoni
békeszerződés vallásszabadsági rendelkezéseit. – Gátolta a kisebb felekezeteket a
Biblia nyilvános olvasásában és a közös imádkozásban. A
memorandum ezt követően a hatályos törvények hiányosságait sorolja fel:[33] – Az 1848/20. törvénycikk csak a
törvényesen bevett egyházak közti egyenlőséget és viszonyosságot állapította
meg. A bevett egyházak számára az állam anyagi támogatását biztosította. Így
azok nem váltak az államtól anyagilag független szervezetté. – Az 1895/43. törvénycikk hibájának
tartották, hogy három kategóriába sorolta (bevett, elismert, tűrt) a
felekezeteket. Másrészt korlátozta az egyházak egyházközségi elöljáró- és
lelkészválasztását azáltal, hogy a megválasztott személyt kötelesek voltak az
illető törvényhatóság első tisztviselőjének tudomására hozni, aki ellenvetését
írásban közölhette. Az összetettebb egyházszervezettel rendelkező egyházak
pedig a vallás- és közoktatásügyi miniszternek voltak kötelesek megerősítés
végett a felső egyházi vezetés személyváltozásait bejelenteni. Nem érvényesülhetett
az egyházak önrendelkezési joga. A szabadegyházi vezetők a fent említett visszásságok
megszüntetése érdekében a következő javaslatokat fogalmazták meg: – Az állam és az egyház szétválasztása,
amely alapját képezi az egyéni jog és a lelkiismereti szabadság
érvényesülésének. – Ne szólhassanak bele egyes egyházak
az állam ügyvitelébe. – A közigazgatósági hatóságok ne
értelmezhessék és alkalmazhassák különböző módon a nem egyértelműen
megfogalmazott törvényeket. – Az állami hatóságok ne szolgálják ki
egyes felekezetek lelkészeinek érdekeit. – Szűnjön meg annak a lehetősége, hogy
tisztán vallási okok miatt hatósági közbelépéssel zaklatnak, bántalmaznak
embereket. Az Egyesült Államok példájával cáfolják, hogy a vallási
sokszínűség vallástalansághoz vezetne. Sőt, a vallás- és gondolatszabadságnak
tulajdonítják az Egyesült Államok gyors ütemű fejlődését. Az esetleges
komolytalan vallási csoportosulások a történelem tanúságtétele szerint
önmaguktól eltűnnek, vagy jelentéktelen csoportokká zsugorodnak. A
szabadegyházi memorandum teljes egészében elveti, hogy az egyházak az államtól
anyagi segítséget kapjanak. Az államsegély megvonása – szerintük – nem rendítené meg a
korábbi bevett egyházakat, mert az egyház lényege és ereje nem az organizációban,
hanem az egyháztagok élő hitében található. Az élő hitű hívek készségesen
hozzájárulnak az egyház személyi és dologi kiadásaihoz. Az egyházak anyagi
vesztesége prognózisuk szerint átmeneti lesz, mert a hívek önkéntes adományai
felülmúlják az állami támogatás nagyságát az észak-amerikai tapasztalatok
szerint. A magyarországi példa is ezt támasztja alá. A 100–150 tagú
szabadegyházi közösségek képesek lelkipásztort alkalmazni, míg a több száz vagy
több ezer tagú egyházközségek a bevett egyházaknál nem tudják, vagy nem akarják
lelkipásztorukat megfelelő ellátásban részesíteni. Az állam számára is hasznos
volna, ha az egyházaknak adott pénzt inkább ország-építő, szociális és
kulturális célokra fordíthatná.[34] Az egyházak anyagi önfenntartó képességének felvetését
korszerű programnak tarthatjuk. Egyrészt korlátozza az állam beleszólását az
egyház életébe. Másrészt a lelkészséget/papságot a hatékonyabb hitéleti és
lelkigondozói tevékenységre készteti, ha híveinek anyagi támogatásától függ a
megélhetése. Történelmi és társadalmi okok miatt azonban Magyarországon még
demokratikus viszonyok mellett is hosszabb folyamat eredményeként lehetett
volna megvalósítani az elképzelést, mint ahogy a memorandum szerzői
elgondolták. Az MSZSZ vezetői tisztában voltak azzal, hogy az állam és az
egyház közötti kapcsolat nem szüntethető meg teljesen, mert az államnak jogában
áll az egyházi életet felügyelni a vallásszabadság biztosításával. Az egyházak
pedig tanításukkal támogatják az államot a rend, a béke és a termelőmunka
előmozdításában.[35] Az MSZSZ vezetői a mindennapokban is
ragaszkodtak ahhoz, hogy a hatóságok a bevett egyházakkal egyenlő bánásmódban
részesítsék a szabadegyházi felekezeteket. Az 1945. június 1-jei elnökségi
ülésükön elhatározták, hogy tisztelgő látogatást tesznek Vass Zoltán budapesti
polgármesternél, és megkérik, hogy valahányszor az állam az egyházakkal
tárgyal, hívja meg a szabadegyházakat is.[36]
Az MSZSZ országos szinten is kérte, hogy a vallásfelekezeteket érintő
jogszabály és egyéb rendelkezés kiadásainál az MSZSZ-hez tartozó felekezetek
érdekeit is vegye figyelembe az államhatalom.[37] Felléptek továbbá annak érdekében is,
hogy tagegyházaik lelkészei a történelmi egyházak lelkészeihez/papjaihoz
hasonlóan papi kedvezményben részesüljenek. Az MSZSZ ellenezte a kötelező
hitoktatást, mert szerintük az evangélium értelmében senkit sem lehet
kényszeríteni a vallástanulásra.[38] Támogatták ezért a fakultatív
hitoktatás bevezetését, illetve szorgalmazták, hogy a szabadegyházi szülők
maguk dönthessenek gyermekeik hitoktatása felől. Gyermekeik pedig ne csupán a
bevett vagy az elismert egyházak hittanát tanulhassák, hanem a szabadegyházi
közösségekét is. Az MSZSZ tagegyházainak hitoktatásán a hozzájuk tartozó
hallgatókon kívül, más felekezetűek is részt vehessenek.[39] Az MSZSZ vezetői 1945 júniusában felkeresték a
Belügyminisztériumban Kiss Roland államtitkárt, és kérelmezték, hogy a
szervezet egész országra érvényes arcképes igazolványokat adhasson ki.
Szorgalmazták egy leirat elkészítését is, amely engedélyezi tagegyházai
számára, hogy az egész országban istentiszteleteket tarthassanak, illetve
híveiktől pénzt gyűjthessenek.[40] Az MSZSZ egyes tagegyházai, illetve más
szabadegyházak vallásszabadsági problémáit is képviselte az állami szerveknél.
A Szövetség vezetői
például írtak az adventista gyerekek szombati iskolalátogatási mentessége
érdekében.[41]
Az adventista (szombatos) vallású közalkalmazottak részére pedig kérvényezték a
szombatnapi munkavégzéstől való mentességet, akik a szombati munkaórák
vasárnap, illetve hétköznapi túlmunkával való pótlását ajánlották fel.[42]
A nazarénusok esetében több alkalommal közbenjártak – sikertelenül – a vallás-
és közoktatásügyi miniszternél fegyver nélküli katonai szolgálatuk ügyében.[43] A Hetednapi
Reform-Adventisták Felekezete részére 1949 nyarán adtak ki igazolást a
Közigazgatási és Rendőrhatóságoknak, hogy a közösség az MSZSZ felügyelete alatt
működik, ezért kérték, hogy velük kapcsolatban is az 1895:43. tc. és a
250.105/1945. számú belügyminiszteri rendelet szerint járjanak
el.[44] Az MSZSZ vezetőinek érdekérvényesítő
képességét elősegítették a kiváló baloldali kapcsolataik. Michnay László és dr.
Somogyi Imre megyei direktóriumi tagok voltak a Tanácsköztársaság idején.
Baloldali kapcsolatai voltak Kiss Ferenc orvosprofesszornak is. A Hetednapi
Adventista Egyház esetében megemlítendő, hogy a felekezet által kiadott Boldog
Élet Kiskönyvtár füzeteinek egy részét baloldali meggyőződésű orvosok,
egészségügyi szakemberek írták. Kiss orvosprofesszor hazai és nemzetközi befolyását
jelzi, hogy jelen volt 1948-ban Tildy Zoltán köztársasági elnök estélyén, ahol Rákosi
Mátyás miniszterelnök-helyettes felhatalmazta arra, hogy 2-3 magyar
szabadegyházi vezetővel közösen konkrét előterjesztést tegyenek egy
oroszországi látogatásra vonatkozóan. Beutazásukra okként az merült fel, hogy a
szabadegyházi vezetők személyes tapasztalatukra hivatkozva jobban tudnák bizonyítani az
angolszász egyházi összeköttetéseiknek a szovjetunióbeli evangéliumi keresztyének
létezését és istentiszteleti szabadságát. A legnagyobb nyugati
ellenérv
– az
orosz Biblia-bevitel megtiltása – ellensúlyozása érdekében Kiss
orvosprofesszor Rákosinak azt javasolta, hogy a magyarok a zónán
belül Rákosiék közvetlen ellenőrzése mellett nyomtassák ki és vigyék
be az orosz Bibliát. Az MSZSZ vezetőinek erős baloldali
kötődését jelzi, hogy az orvosprofesszor személyesen Rákosinak
tette fel a kérdést, hogy a magyarországi szabadegyházaknak célszerű-e 1948
tavaszán a meglévő feszült egyházpolitikai helyzetben egy
nagyobb demonstratív jellegű nyilvános összejövetelt szervezniük a kormányzat
támogatása érdekében az 1945-ben kinyilvánított álláspontjuk („szabad államban
szabad egyházak”) változatlan fenntartásának demonstrálása céljából.[45]
Felvetődött az MSZSZ
vezetői körében az a gondolat, hogy valamelyik pártot megkeressék ügyük
képviselete érdekében,[46]
de testületileg nem szándékoztak egyik politikai pártba sem belépni.[47] Vallásszabadsági nézetük terjesztése
érdekében Szabadegyház címmel lapot akartak indítani 1945 augusztusában.[48]
A lap főszerkesztőjévé Dr. Somogyi Imrét, felelős szerkesztőjévé Michnay Lászlót választották, míg
szerkesztője Gyarmati Béla lett. A 16 oldalasra tervezett lap tartalmának
háromnegyed részét vallásos tárgyú írások képezték volna terveik szerint.[49]
A lap negyedévenkénti megjelentetésére kaptak engedélyt 1945 végén, 1946
elején.[50]
A periodika publikálása vontatottan haladt, ezért folyóirat helyett egy album
megjelentetéséről hoztak határozatot, amely tartalmazza a tagegyházak
jellegzetességeit, illetve szolgálja a magyar ébredés gondolatát.[51] Az
album végül Szabad Egyház címen 1947 tavaszán jelent meg kb. 6 ezer
példányban, amelyből mintegy 450 példányt hivatalok, egyházak, pártok és
képviselők számára küldtek el.[52]
Nézeteik terjesztése érdekében 1947. május 17-én este a Zeneművészeti Főiskola nagytermében pedig
vallásszabadsági ünnepélyt rendeztek.[53] A hatalomra jutott politikai erők
egyházpolitikai céljai megegyeztek a szabadegyházak legfontosabb
követeléseivel. A baloldal átmenetileg szövetségest látott bennük a politikai
katolicizmus (valamint a többi történelmi egyház) elleni küzdelemben. Ehhez szívesen
elfogadták a kisegyházak támogatását, ami hozzájárulhatott ahhoz, hogy az MSZSZ
vezetőinek nyilatkozatai országos lapokban is megjelentek. Ezt támasztja alá Michnay László 1946. augusztusi nyilatkozata: „[A] szabad egyházak együtt működnek a demokráciákkal,
mert nem követelnek politikai előjogokat és nem akarnak az adózó nép terhére az
állam eltartottjai lenni. […] A
magyarországi szabadegyházak szövetsége, amely annak idején az ideiglenes
nemzetgyűléshez memorandumot intézett, határozataiban leszögezi, hogy
evangéliumellenesnek minősít minden faji, nemzetiségi, vagy felekezeti
megkülönböztetést, mely az ártatlanok üldözését táplálja és a lelkekben elhinti
a gyűlölet magvait. A gyakorlati kereszténység megvalósulásáért küzdve – az
igazi demokrácia szellemében – akarja biztosítani mind a lelkiismereti
szabadságot, mind a szociális igazságok érvényesülését. Éppen azért
változatlanul kitart amellett, hogy az egyházak ne politizáljanak, hanem
hirdessék tisztán és apostolian Isten igéjét.”[54] Az 1947/33. törvény
vitájában − amely az elismert felekezetek bevett egyházakkal szemben
meglévő joghátrányának megszűntetéséről szólt – az MSZSZ vezetői 1947
novemberében kijelentették, hogy „mi
nem csupán türelmet, hanem teljes vallásszabadságot kívánunk. A vallási türelem
engedmény, a vallásszabadság jog. Mi a teljes vallásszabadság törvénybe
iktatását a szabad polgárok társadalmában elvitathatatlan és elodázhatatlan
szükségnek tekintjük.”[55]
1947 tavaszán pedig az MSZSZ vezetőinek fakultatív hitoktatás melletti nyilatkozatait
közölték a lapok.[56] A szabadegyházak vezetői
megnyilatkozásainak hátterében az érdekazonosság mellett megjelenhetett a rájuk
jellemző politikai pragmatizmus is. Látva a kialakult geopolitikai helyzetet, a
szabad működés reményében politikai megnyilatkozásaikban igazodtak a kialakult
status quo-hoz. Az
MSZSZ vezetői ezért elhatárolták magukat a kormányzattal szembekerülő hazai és
nemzetközi egyházi tényezőktől. Kérték a belügyi szerveket, hogy tagegyházaikat
és a felügyeletük alatt működő felekezeteket ne „vegyék egy kalap alá” a többi nagy
felekezettel,[57]
illetve különböztessék őket meg a Jehova tanúitól és „egyéb ártalmas
szektáktól”.[58] Az
1939-es betiltás után 1945. július 31-től szabadon működhettek a korábban
betiltott újprotestáns entitások. A Belügyminisztérium (BM) engedélyt adott az
MSZSZ-nek, hogy a tagegyházaiban működő evangéliumi munkásait személyi
igazolással lássa el. Vallásos összejöveteleik nem estek gyülekezési tilalom
alá. Nem kellett hatósági engedélyt kérniük istentiszteleteik tartására.
Templomaik, imatermeik és az egyházi célokat szolgáló helyiségeik mentesültek a
hatósági igénybevétel alól.[59] Az iskolai tantermek nem csupán a bevett és az
elismert egyházak számára lettek kiadva a tanítási idő
után, hanem az MSZSZ tagegyházainak is a VKM 132081/1946.
rendelete értelmében.[60] Az
1946. évi köztársasági államformáról szóló I. törvénycikk bevezető része pedig
biztosította az állampolgárok természetes és elidegeníthetetlen jogaként a
szabad vallásgyakorlatot. A kormány az 1946. július 4-ei rendeletében
hatálytalanította az 1938. évi XVII. törvénycikk 3.§-át, amely alapján
betiltották az általuk szektáknak nevezett vallásos gyülekezeteket, és
vagyontárgyaik felől rendelkeztek.[61] A belügyminiszter érvénytelenítette az 1939-es
BM rendeletet, amely működésüket államellenesnek minősítette és betiltotta.[62] Sőt a honvédelmi miniszter a katonaság területén
is hasonló kedvezményeket biztosított lelkészeik számára, mint a bevett és
elismert vallásfelekezetek egyházi személyei részére.[63] A szabadegyházak pozitív várakozásait erősítette, hogy
1946-ban a BM és a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium (VKM) is komolyan foglalkozott
a jogi helyzetük rendezésével. A VKM 1946 januárjában az újonnan alakulandó
felekezetekkel kapcsolatos véleményezést az MSZSZ-re kívánta bízni. Az MSZSZ
elnöksége az új törvény megalkotásáig vállalta a feladatot, mivel attól
tartottak, hogy az esetleges negatív véleményük és az általános vallásszabadság
elvi állásfoglalása között összeütközés jöhet létre. Az MSZSZ 1946 elején
különösen azt tartotta fontosnak, hogy az állam a felekezetváltoztatást,
illetve a hitoktatás engedélyeztetését egyszerűsítse.[64] A VKM a hatékonyabb ügyintézés érdekében a magyarországi
szabadegyházak pontosabb megismerésére törekedett, amelynek érdekében az MSZSZ
vezetőitől részletes tájékoztatást kért a Szövetséghez tartozó egyházak/gyülekezetek
működésével kapcsolatban.[65]
A VKM 1946 júniusában javaslatot készített a magyarországi szabadegyházak jogi
szabályozására. Elképzelésük szerint az el nem ismert felekezetek közjogi
helyzetének végleges rendezéséig olyan jogszabályi rendelkezés megvalósítására
lenne szükség, amely törvényes elismerés nélkül átmenetileg biztosítaná a szabadegyházak
számára a törvényesen elismert vallásfelekezetek jogi helyzetét, és részükre is
megadná az elismert felekezetek által is élvezett állami kedvezményeket. Ügyük
intézése a BM-től a VKM-hez kerülne, tehát az állam nem közrendészeti, hanem
vallási kérdésként kezelné ügyüket. A jogi szabályozás gátja a VKM szerint az
1895/43. tc. korszerűtlensége. Elvi akadályként jelentkezett, hogy a
szabadegyházak az állam legfőbb felügyeleti jogának tiszteletben tartása
mellett az állam és az egyház teljes szétválasztásának hívei. Az akkor
érvényben lévő jogszabályok azonban egyes szabadegyházi felekezetek szerint az
állami elismerés függőségi viszonyt jelentene számukra, ezért nem igazán
keresték az állami elismertetést. Másrészt az 1895. évi törvény olyan
feltételeket is szabott, amelyet nem is nagyon teljesíthettek, mint például a
lelkészek hazai képzése.[66]
A VKM a fentieken túl a honvédelmi
miniszterhez intézett átiratában javasolta, hogy a vallási meggyőződésből
fegyveres katonai szolgálatot megtagadók számára biztosítsák a fegyver nélküli
katonai szolgálatot.[67] A BM javaslata szerint az elismert és
az el nem ismert vallási gyülekezetek, illetve szabadegyházak az 1895/43. tc.
valamint az 1946/1. tc. alapján szabadon működhetnének. Vallásos elveiket
szabadon terjeszthetik szóban és írásban. Egyesületként vallásos
összejöveteleik nem tartoznak a jogszabályok alá, jogi személlyé pedig úgy
válhatnának, ha gyülekezetben való nyilvántartásukat a területük illetékes I.
fokú törvényhatósági tisztviselője útján a belügyminiszterhez bejelentik. Országos szinten szervezeti
szabályzatukat a belügyminiszternek kellett volna bemutatniuk, aki felügyeleti
joggal rendelkezett volna felettük. Ha a közrendet, a közerkölcsiséget sértő, vagy a vallási
jellegtől eltérő tevékenységet folytatnak, a belügyminiszter jogaival élhet. Minden vallási ügyet érintő
intézkedés vagy kedvezmény a szabadegyházakra is érvényes. A javaslat
elkészítésekor még kötelező hitoktatás területén pedig a szülő jogává akarták
tenni, hogy gyermekeik számára kiválasszák az oktatást végző lelkészt, aki
lehetett szabadegyházhoz tartozó személy is.[68] Az 1947 és 1949 közötti években
tovább javult a magyarországi szabadegyházak közjogi helyzete. Az 1947/33.
törvény megszüntette a bevett és az elismert felekezetek közötti különbséget.[69]
Az 1949. évi magyar alkotmány pedig kimondta az állam és az egyház
szétválasztásának elvét.[70] A fakultatív hitoktatás bevezetésével pedig
gyermekeiknek nem kellett más, elismert vagy bevett felekezet hittanát tanulni.[71] Helyzetüket azonban nehezítette, hogy
törvényesen elismert vallásfelekezetté alakulásukra vonatkozóan az 1895/43.
törvénycikk 7-8. és 18. §-ai érvényben maradtak. Eszerint az elismerés
megtagadható, ha ellentétes a vallási közösség működése a közerkölcsiséggel és
az ország törvényeivel, azonos hitelvi és szervezeti téren valamelyik elismert
vallásfelekezettel, illetve sérti valamelyik törvényesen elismert egyház
érdekeit. Az állam által elfogadott szervezeti szabályzaton megtett későbbi
változtatást kötelesek voltak jóváhagyás végett a vallás- és közoktatásügyi
miniszternek előterjeszteni. Az MSZSZ az államhatalommal szembeni
legáttekinthetőbb ügyrendezés érdekében minden tagegyháza számára kérni
szándékozott a kormányzati elismerést.[72] Állami elismerést csupán a jelentős amerikai
befolyással rendelkező Magyarországi Metodista Egyháznak sikerült elérnie
1947-ben. A Hetednapi Adventisták Felekezete ez irányú törekvései sikertelenek
maradtak 1948-ban. A VKM az adventisták kérelmének jóváhagyása mellett foglalt
állást, de az Igazságügyi Minisztérium az elutasítást javasolta két okra
hivatkozva: 1. A felekezet hitelveit tartalmazó felsorolás 23. pontja az állami
törvényeknek való engedelmességet alárendelte az isteni parancsolatoknak, ami
ellentétben állt az 1895/43. törvénycikk 3.§-ával. 2. A felekezet által beadott
szabályzat 24. §-a szerint az országos választókonferencia kétharmados
szavazattöbbséggel szabályokat alkothatott, amelyek akár el is térhettek az
állam által esetlegesen jóváhagyott szervezeti szabályzattól. Ennek tiltása
ugyanis nem szerepelt benne. Az Igazságügyi Minisztérium jóindulatát jelzi
ezekben az években, hogy a fentieken több ponton javítást javasolt a későbbi
viták elkerülése végett, amelyek az egyház belső életére, a pénzügyi,
adminisztratív, szervezeti területére terjedtek ki.[73] Az államilag el nem ismert szabadegyházak
számára működésükhöz a legális alapot az MSZSZ jelentette. A Szövetség a
tagegyházain kívül más újprotestáns közösségek felügyeletét is vállalta. Így
legális működés lehetőségét biztosították ezekben az években a pünkösdi
mozgalom csoportjai, a Hetednapi Reform Adventisták Felekezete, illetve a
nazarénusok számára is. A történelmi egyházakkal
ellentétben – amelyeket 1946 nyarától egyre több támadás ért – a szabadegyházak
ezt a periódust valóban a „felszabadulás éveiként” élték meg.[74] Az 1945 és 1948 közötti években a szabadegyházi
közösségek életében nem csupán a közjogi területen, hanem a mindennapokban is
komoly javulás következett be. Hitéletüket mindenféle zaklatás nélkül
gyakorolhatták, missziós lehetőségeik kitárultak a középületekben tartható
nyilvános előadások tartásával, valamint a könyvek, traktátok, újságok
kiadásával, terjesztésével. Az iskolákban a tanítás után lehetőség nyílt
istentiszteletek tartására.[75] Az MSZSZ vezetői ezért az érdekképviseleti
tevékenységük mellett az evangéliumi hívők lelki egységének előmozdítása
érdekében hitbuzgalmi konferenciákat, csendes napokat, imaközösségeket
szerveztek. 1947.
november 1-jén szombat este a Zeneakadémián vallásos reformációs ünnepélyt
tartottak.[76] Az MSZSZ a centenáris ünnepségekbe is
bekapcsolódott 1948-ban. A tagegyházak bár külön-külön is megemlékezhettek az
1848-as forradalomról, de mivel a vallásszabadsági eszmék szempontjából óriási
jelentőséget tulajdonítottak ennek, ezért a „méltóképpeni” megünneplésről külön
határozatot hoztak.[77] Az MSZSZ tagegyházai a nyomor
enyhítése érdekében már 1945. március 9-én népkonyhák felállítását tervezték.[78] A sajtó- és a rádiószolgálatot is
fontosnak tartották. Az MSZSZ vezetői 1947 áprilisában kéréssel fordultak a
rádióhoz, hogy heti egy alkalommal kapjanak műsoridőt az MSZSZ tagegyházai is,
hogy felváltva bibliamagyarázatot adhassanak.[79]
A rádió végül minden második hét csütörtökön 7.30 és 8.00 óra között adott
nekik programlehetőséget, Szabadegyházak
félórája címen. Lehetőség szerint két-három tagegyház képviselője vett
részt egy műsorban, amelyet igyekeztek énekkarral, szólóénekkel változatosabbá
tenni. Az első szabadegyházi vallásos félórára 1947. június 19-én került sor.[80]
Későbbiek során átlagban havi három félórás műsort kaptak egészen 1950
szeptemberéig, a műsor megszüntetéséig.[81] Szűkülő lehetőség, avagy a kiépülő diktatúra
árnyékában Közjogi helyzetük jelentős mértékű javulása ellenére a
magyarországi szabadegyházi entitások néhány fontos célkitűzése nem valósult
meg az 1945 és 1949 közötti években. Nem készült el a magyarországi vallási
élet átfogó jogi rendezését szolgáló törvénytervezet, illetve továbbra is
érvényben maradtak az 1895/43. törvény újabb vallásfelekezetek elismerésére
vonatkozó rendelkezései. 1948 nyarán egyre nyilvánvalóbbá lett, hogy
Magyarország társadalmi berendezkedése a szovjet mintát fogja követni, ami
kihatott az állam egyházpolitikájára is. Ez egyre több területen érintette a
szabadegyházi közösségeket, de átfogó, tervszerű fellépésre velük szemben 1950
nyaráig nem került sor, mert a hatalmat magukhoz ragadó kommunisták ezekben az
években (1948-1950) a történelmi egyházak megtörésével voltak elfoglalva. Az elinduló politikai folyamatok
az MSZSZ vezetőit is óvatosabb magatartásra ösztönözték. A VKM-hoz 1948
júliusában írt levelükben még ragaszkodtak az általuk vallott „szabad egyház,
szabad államban”, illetve az állam és az egyház teljes szétválasztásának
elvéhez. Utóbbiból következett szerintük, hogy az állami anyakönyvekből, és minden hivatalos okiratból
hagyják ki a vallási hovatartozás megjelölését, az egyházi adókat ne közigazgatási
úton szedjék be, illetve az állami egyetemek hittudományi fakultásai szűnjenek
meg, vagy váljanak felekezet-felettivé. Meghatározták a
teljes vallásszabadság attribútumait is, mint: 1. Teljes szervezkedési szabadság bármely –
keresztyén vagy nem keresztyén – felekezet számára. 2. Valamely felekezethez
való tartozás vagy nem tartozás szabadsága. 3. Vallásos összejövetelek,
felvonulások, istentiszteletek és szertartások szabadsága. 4. Egyházi –
vallásos – könyv- és lapkiadás szabadsága. Tapasztalniuk
kellett azonban, hogy nem az általuk elképzeltek szerint alakulnak a
magyarországi viszonyok. Az állam és az egyház szétválasztása ellenségesen
történt, sőt az állam az egyházak „államosítására” törekedett. A
vallásszabadsági viszonyok is korlátozottabban érvényesültek. Az államosítások
pedig egyes szabadegyházi közösségek által (nem elismert entitások esetén egyes
vezetőik nevén) működtetett intézményeket is érintették. Az MSZSZ elnöksége
ezért 1948. december
23-i ülésén figyelmeztette tagegyházait, hogy az indexen levő költők verseit ne
szavalják, és ne citálják. Tartózkodjanak továbbá evangelizációs tevékenységük
során minden „feltűnő stílustól”, a zenekari felvonulás, a szabad ég alatti
istentiszteletek korlátozását javasolták.[84]
Az alkalmazkodási készségüket tükrözi, hogy 1949 tavaszán az MSZSZ elnöksége
üdvözölte Rákosi Mátyást a Népfront elnöki tisztének betöltése alkalmából.[85]
1950. január 17-i ülésükön pedig megállapították, hogy „a Magyar Népköztársaság alkotmánya örvendetesen megvalósította az
együttműködés főbb célkitűzéseit, amennyiben egyfelől biztosítja a vallás
szabad gyakorlását, másfelől elválasztja az államot az egyháztól”. A
Magyarországi Szabadegyházak Elnöki Tanácsa ezért az addigi együttműködésük
célkitűzéseit revízió alá vette, és a jövőben a benne tömörült vallásközösségek
érdekképviseleti szerve kívánt lenni a tagegyházak önállóságának érintetlenül
hagyása mellett. A tagegyházak irányában korábbi kritérium mellett további
elvárásként jelentkezett, hogy csak Magyarországról irányított entitásokat
vettek fel tagjaik közé. Továbbra is ragaszkodtak azokhoz a kritériumokhoz,
hogy tiszta evangéliumi hitelveket kellett vallaniuk, és komoly bibliai
liturgia szerint kellett működniük.[86]
A szervezet ellenőrizte továbbá a külföldről érkezett pénzadományok felhasználását,
illetve a külföldi adományok nem eredményezhettek semmiféle függőviszony
kialakulását egyik egyház számára sem.[87]
Az MSZSZ Elnöki Tanácsa 1950. április 27-i ülésén elhatározta, hogy a békéért
vívott küzdelem érdekében békebizottságot létesít. A tagegyházak
gyülekezeteihez körlevelet intéztek, és felszólították a gyülekezeti tagokat,
hogy csatlakozzanak a béketáborhoz, támogassák azt, és írják alá a békeíveket.
1950. május 20-án pedig békegyűlést tartottak.[88] A Magyar Evangéliumi Szövetség
vezetőségi munkájában részt vevő MSZSZ vezetők (dr.
Kiss Ferenc, dr. Somogyi Imre, Szécsey János és Ungár Aladár) is aláírták a
Magyar Evangéliumi Szövetségnek az Evangéliumi Világszövetség londoni
központjához, illetve az egyes nemzeti tagozatokhoz 1949 elején írt levelét,
amelyben ellenérzéssel fogadták azon törekvéseket, amelyek közös „világnézeti
frontba” akarták csábítani a nyugati keresztényeket. Cáfolták a Mindszenty-ügy
kapcsán elterjedt nyugati nézeteket, miszerint Magyarországon veszélyben van a
kereszténység. Ezzel szemben – írják levelükben – az a helyi tapasztalat, hogy „országunkban százados álmában felébredőben
van az evangéliumi kereszténység, és senkitől sem gátolva hirdeti úton,
útfélen, templomokban, evangélizációs telepeken, ifjúsági táborokban,
újságokban és rádión Jézus Krisztus üdvözítő evangéliumát. […] Valóban nem ezek érdekelnék a nyugati
protestantizmust, hanem egyedül az, hogy a római egyház nem folytathatja
zavartalanul a maga politikai harcát a régi jogaiért és kiváltságaiért.”[89] A Magyar Evangéliumi Szövetség
fent említett levelének megírásakor már jelentkeztek az államhatalom
vallásszabadságot korlátozó intézkedései. Az 1948 és 1950 közötti időszakban
érdekes helyzet alakult ki Magyarországon a szabadegyházak esetében. A felsőbb
hatóságok biztosították a megszerzett jogok gyakorlását, helyi szinten azonban
korlátozólag léptek fel. Jó példák erre az adventista könyvevangélisták esetei.
Belügyminiszteri engedélyük ellenére a helyi hatóság számos helyen megtiltotta
működésüket, és komoly atrocitások érték őket.[90]
Több településen be akarták tiltani az adventista gyülekezet működését. Néhány
személyt letartóztattak, és eljárást indítottak ellenük. E sérelmek esetében a
Hetednapi Adventista Egyház panaszát a többi tagegyházhoz hasonlóan az MSZSZ tolmácsolta
a belügyminiszternek. A megmaradt dokumentumok alapján a történtek tényleges
kivizsgálást nyertek, és az esetek többségében a sérelmet orvosolták.[91]
Problémát jelentett egyes településeken, ha a végidőkről szóló prédikációkhoz
iskolai helyszíneket vettek igénybe.[92] Az
államosítások során a hetednapi adventisták elvesztették 1949 végén a
nyomdájukat, illetve 1950 februárjában a kiadóhivatalukat.[93]
A pünkösdi egyház árvaháza és aggok otthona 1949 júliusában oszlott fel. Az
evangéliumi keresztyének gyermekotthona 1950 nyarán a Népjóléti Minisztérium
rendelete alapján került a Gyermekvédő Országos Bizottság kezelésébe.[94]
A hatóságok 1949 nyarán a közegészségügyi,
szociális és köztisztasági szabályok be nem tartása címén megszüntette az
Üdvhadsereg Szabadegyház VIII. kerület Dobozi utca 29. szám alatti férfi és a
VIII. kerület Szerdahelyi utca 17. szám alatt található női otthonait. Az
Üdvhadsereg magyarországi betiltását 1950-ben már a Honvédelmi Minisztérium is
szorgalmazta annak pacifista nézetei miatt, amelyre még ebben az évben sor
került.[95] Szabadegyházak és a közvélemény,
illetve a történelmi egyházak A szabadegyházak magyarországi helyzetét befolyásolta a
közvélemény, a média róluk alkotott képe. A társadalom ugyanis a közjogi
helyzetük javulása ellenére továbbra is szektaként kezelte őket. Így például a Világ című napilap az adventistákról
1946-ban megjelent cikkét Megkezdték újra a működésüket az újra
engedélyezett szekták címmel közölte. Az Esti Szabad Szó című újság 1947. október 16-i számában pedig
csodálkozását fejezte ki, hogy még mindig vannak szekták. A Debreczen
című újság 1949-ben felvilágosító munkát sürgetett a szekták ellen. A
belügyminisztériumi jelentésekben a különböző felekezeteket szektaként
tüntették fel, és a történelmi egyházak is – látva a szabadegyházak erősödését
– „szektaveszélyről” cikkeztek.[96] Például a katolikus Új Ember című
folyóirat az 1948-ban megjelent Van-e szektaveszély? című cikkében a
szabadegyházak társadalmi hatását próbálta ecsetelni, és az ellenük való
védekezés lehetőségeit vázolta. Vető Lajos evangélikus püspök egyik
nyilatkozatában hasonló aggodalommal figyelte az egyházában mind jobban erősödő
adventista és metodista szellemiséget. Ezt követően megjelentek olyan
újságcikkek, könyvek, amelyek külön foglalkoztak egyes vallásfelekezetekkel.
Így a református és az evangélikus vezetők a politikai adventizmus ellen
cikkeztek 1949-ben, amelynek jelentése Bereczky Albert értelmezésében nem más,
mint politikai nyelven a reakció, illetve a Biblia nyelvén a hitetlenség.[97] Az MSZSZ vezetői mindent megtettek
azért, hogy a sajtóban megjelent velük kapcsolatos téves híreszteléseket
helyreigazíttassák. A Debreczen című
lap szerkesztőségének írt levelükben kifogásolták, hogy a „szóban forgó cikknek ugyanaz a hangja, mint az Új Ember cikkeinek,
melyeket a Mindszenthy-ügy kipattanása előtt közölt az Actio Catholica az
állítólagos szekta-veszélyről s az indoklás, a fenyegetés is ugyanaz, amit a
Horthy rezsim évtizedeiben, közelebbről éppen az 1940-1946 között – /amely
évekről a cikk azt állítja, hogy hallani se lehetett a szektákról/ a jobboldali
és szélsőjobboldali lapok alkalmaztak a kisebb felekezetekkel és vallási
mozgalmakkal szemben, melyekből számosat, mint a fasisztaellenes és kommunista
gyanús mozgalmat belügyminiszteri rendelettel betiltottak. E betiltott
felekezeteket a felszabadulás után éppen a demokratikus népi kormány
rehabilitálta és helyezte vissza rendeletileg minden jogaiba.” A levelükben közlik, hogy az MSZSZ két tagegyháza – a
metodista és a baptista – a korábban bevett egyházakkal azonos jogállást élvez,
illetve a Szövetséghez tartozó többi felekezet szabad működését a
250.105/1945.V. sz. BM. rendelet biztosítja. A levélírók emellett elhatárolták
magukat és az MSZSZ-t a cikkben említett Jehova tanúitól, illetve közölték,
hogy egy miniszteri leirat alapján kísérletet tettek a pünkösdi csoportok
egyesítésére, azoknak elfogadható bibliai és gyakorlati alapra való
helyezésére, hogy az MSZSZ-be fel lehessen őket venni.[98] A különböző szabadegyházi
felekezetek híveinek lakossági megítélése negatívnak mondható. Tagjaikat nem
egy esetben „fanatikus, bigott” embereknek gondolták.[99] A lakosság megvetette azt az ismerősét, aki
„hívő” lett. Egy adventistákra vonatkozó felmérés szerint a korszakban a nem
adventista háttérből az egyházhoz csatlakozók legalább kétharmada szenvedett
környezetének ellenállása miatt. Különösen a szülő-gyermek és a férj-feleség
viszonylatában fordultak elő viharos jelenetek.[100] Az előítéletek miatt természetesen a lakosság
egy része idegenkedve fogadta a szabadegyházi missziós erőfeszítéseket, és
néhol előfordultak inzultusok is, elsősorban falvakban.[101] A történelmi protestáns
egyházakkal az ún. „lélekhalászat”, illetve néhány egyházpolitikai
nézetkülönbség mellett (például fakultatív hitoktatás, iskolák államosítása,
állam-egyház kapcsolata) a Bibliakiadás területén is konfliktusuk volt. Ravasz
László református püspök egy 10 tagú bizottságot javasolt, amelybe négy
református, 3 evangélikus, egy unitárius, egy szabadegyházi és egy, a magyar
Bibliatársulatot képviselő személy került volna bele. Kiss orvosprofesszor a
bizottságban a fele tagságot követelte a szabadegyházak részére. A Nemzetközi
Bibliatársulat képviselőjének kifejtette, hogy a szabadegyházak az
„ökumeniával” nem társulnak, mert az nem csinál semmit. A Nemzetközi
Bibliatársulat képviselője szerint nem többségi alapon, hanem „talentum
célzattal” kellene végeznie az ügyet, hogy ne „üzleti vállalkozás”, hanem
„misszióügy” legyen. A szabadegyházak a konfliktus áthidalása érdekében egy
olyan tíztagú bizottság létesítését javasolták, amelyben az MSZSZ, az
Evangéliumi Alliance és a Református Szabadtanács vesz részt. Továbbá az ügy
érdekében bibliakonferenciák szervezését javasolták.[102] A szabadegyházak megváltozott
közjogi helyzete együtt járt a történelmi egyházak egyes köreinek
véleményváltozásával a korábban szektaként lenézett kisegyházakról. Az Országos
Református Szabad Tanács 1946. június 14–15-i ülésén elhangzó nyilatkozata
szerint: „Bűnbánatot tartott a Szabad
Tanács a kisebb protestáns egyházak és közösségek irányában tanúsított
szeretetlen és elzárkózó magatartásért, részvétlenségért és az elkövetett
bántásokért. Mindezekért bocsánatot kért.”[103] Összegzés Az 1945 és 1950 közötti évek
paradigma-váltást eredményeztek a magyarországi szabadegyházak életében.
Összefogásuk eredményeként létrejött egy jól működő szervezet, amelynek
segítségével hatékonyan tudták képviselni érdekeiket a külvilág felé. Jelentős
mértékben javult a közjogi és a vallásszabadsági helyzetük. Különösen fontosnak
tekinthetjük, hogy a különböző szabadegyházi közösségek körében egy „mi-tudat”
kialakulását figyelhetjük meg, amely egészen az 1989/1990. évi
rendszerváltozásig, sőt egyes köreikben a mai napig tart. (A tanulmány az OTKA K68299. számú pályázata és a
Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támogatásával készült.) Jegyzetek [1] Manapság az egykori szabadegyházakat többek között
újprotestáns vagy evangéliumi protestáns egyházaknak hívják. A tanulmányban
ragaszkodom az akkor használatos szabadegyház kifejezéshez, amely pontosabban
kifejezi az érintett közösségek jellemzőit, mint a manapság használt
elnevezések. A második világháború végén a magyarországi szabadegyházak közül
egyedül a Magyarországi Baptista Egyház szerezte meg az elismert státuszt a
fővárosi gyülekezete számára. A vidéki gyülekezetek legális működését a
budapesti gyülekezeten keresztül biztosították, de számíthattak a helyi
hatóságok zaklatására. A Keresztes-Fischer Ferenc belügyminiszter által 1939.
december 2-án kiadott rendelet az ország honvédelmi érdekeire hivatkozva
betiltotta a nazarénus, az adventista, a Jehova Tanúi, valamint a pünkösdi
mozgalom különböző csoportjainak működését. A fentiek közül egyedül a Hetednapi
Adventisták Felekezete tudta legalizálni a működését 1941-ben Bibliakövetők
Felekezete néven. Az Üdvhadsereg – bár nem szerepelt a felsorolásban – a református konvent támogatásával már korábban
valamilyen formában elérte, hogy ne szektaként, hanem tisztán társadalmi
egyesülésként kezeljék őket. Így másfél évig működhettek. Az Üdvhadsereget
1941. július 1-jén tiltották be, de erőteljes angolszász kapcsolataik miatt
sikerült 1943 tavaszáig a betiltásukat elhárítaniuk. A Keresztyén Testvérgyülekezetet
1940-ben tiltották be, de 1941-ben újra engedélyezik a működésüket, majd 1944
elején újabb betiltás várt rájuk. A „tűrt” kategóriában lévő szabadegyházi
felekezetek közül egyedül a Magyarországi Metodista Egyház működhetett többé-kevésbé
szabadon a második világháború éveiben. Bővebben ld.: Fazekas Csaba: Kisegyházak és szektakérdés a
Horthy-korszakban. Bp., 1996.; Szigeti
Jenő: A kisebb magyarországi egyházak. In: A magyar protestantizmus
1918-1948. Tanulmányok. Szerk.: Lendvai
L. Ferenc. Bp., 1987. (továbbiakban: Szigeti,
1987.) 236-250. p. [2] Magyarországi 1945 és 1950 közötti politikai
helyzetéről ld.: Romsics Ignác:
Magyarország története a XX. században. Bp., 2003. 271-333. p.; Bihari Mihály: Magyar politika,
1944-2004. Politikai és hatalmi viszonyok. Bp., 2005. 17-88. p. [3] Lenin idejében elsősorban az ortodox egyház ellen
léptek fel. A nyugati típusú kisegyházak többsége viszonylag szabadon
működhetett. Sztálin hatalomra juttatása után helyzetük az ortodox egyházhoz
hasonlított. Boncs-Brujevics, Vlagyimir:
Istennek törvénye. Vallástörténeti tanulmányok. Bp., 1982. [4] Kőbel
Szilvia: „Oszd meg és uralkodj!” Az állam és az egyházak politikai, jogi
és igazgatási kapcsolatai Magyarországon 1945-1989 között. Bp., 2005. 150-151.
p. [5] Heller,
Mihail – Nyekrics, Alexandr: Orosz történelem, II. A Szovjetunió
története. Bp., 1996. 378-379. p. [6] Kivételt a pacifista vallási közösségek
jelentették, amelyek megtagadták a katonai, illetve a fegyveres katonai szolgálatot,
mint a Jehova Tanúi vagy a reformadventisták. [7] Hegedűs
Géza: A Szovjetunió és a vallás. Bp., 1945. 60. p. [8] MSZSZ jegyzőkönyv. (1945. június 1.) RZ. III-B-7.
Az általam különböző magángyűjteményekből, rendezetlen irattárakból,
levéltárakból összegyűjtött iratok másolatát rendeztem, és a munka megkönnyítése
érdekében jelzetekkel láttam el. Továbbiakban saját archívumomban összegyűjtött
iratok másolatait RZ. rövidítéssel tüntetem fel. [9] Kiss Ferenc
– Michnay László – Somogyi Imre – Deák Vidor – Szécsey János – Papp Kálmán –
Gyarmati Béla: Szabad államban szabad egyházak. A Magyarországi
Szabadegyházak Szövetségének emlékirata az ideiglenes magyar nemzetgyűléshez és
az Ideiglenes Kormányhoz. Bp., 1945. (továbbiakban: Kiss et. al., 1945.) 15-16. p. – Az Evangéliumi Szövetség 1949. évi imahetének megnyitó ünnepségén a
Zeneművészeti Főiskola nagytermében dr. Kiss Ferenc az Evangéliumi egység és
ébredés címmel tartott előadásában példaként állította be Szovjetuniót,
ahol a nagy forradalommal párhuzamosan elindult egy hatalmas lelki ébredés,
amelynek eredményeként több millióra becsülte az evangéliumi hívők számát. „A
protestáns magyaroknak kötelességük az egész magyarság Isten szerint való
ébredéséért tusakodni” – mondotta Kiss Ferenc. Az Út, 1949. június 9-15. 3. p. [10] Dr. Kiss Ferenc és dr. vitéz Csia Sándor belügyminiszterhez
írt levele (1939. május 4.) RZ. I-A-1. (A Baptista Levéltárban a Magyarországi
Szabadegyházak Szövetsége, illetve a Magyarországi Szabadegyházak Tanácsa
iratai rendezetlenek. Az ott elkészített másolatokat a saját gyűjteményemben
rendeztem. Az ott elkészített másolatokat továbbiakban BL. rövidítéssel
jelzem.) [11] MSZSZ jegyzőkönyv (1950. január 17.) RZ. III-B-14. [12] A Hetednapi Adventisták Felekezete 1939. december
2-ai betiltását követően Magyarországi Bibliakövetők Felekezete néven legalizálta
működését 1941-ben. [13] MSZSZ jegyzőkönyv. (1944. október 5.) RZ. III-B-1. [14] MSZSZ jegyzőkönyv. (1945. március 7.) RZ. III-B-2. [15] MSZSZ jegyzőkönyv (1950. június 1.) RZ. I-A-41.
(BL.) [16] Michnay
László: A szabadegyházak nem vállalnak közösséget a mariavitákkal. In:
Kis Újság, 1946. október 1. 1. p. [17] Apostoli Keresztyén Gyülekezet, Isten
Gyülekezeteinek Szövetsége, Őskeresztyén Gyülekezetek Szövetsége, Élő Isten
Gyülekezete. [18] MSZSZ jegyzőkönyv. (1947. március 10.) RZ. I-A-13.
(BL.) [19] MSZSZ jegyzőkönyv. (1949. február 23.) RZ. I-A-27.
(BL.) [20] MSZSZ jegyzőkönyv. (1947. március 10.) RZ. I-A-13.
(BL.) [21] MSZSZ jegyzőkönyv. (1947. április 10.) RZ. I-A-13.
(BL.) [22] Bajor L. és Kiss Ferenc évszám
nélkül írt levele. (RZ.) [23] MSZSZ levele a Budapesti Nemzeti Bizottsághoz.
(1945. július 15.) RZ. I-A-4. (BL.); MSZSZ jegyzőkönyv. (1945. szeptember 11.)
RZ. III-B-11. [24] Kiss orvosprofesszor arra hivatkozva mondott le az
elnöki tisztségéről, hogy az egész embert kíván, míg őt az orvosprofesszori és
a tudományos munkája túlságosan leköti. Lemondásának igazi okát abban
találhatjuk, hogy általunk egyelőre ismeretlen okból a Keresztyén
Testvérgyülekezet nem óhajtotta, hogy ő képviselje a Gyülekezetet az MSZSZ-ben.
Átmenetileg a Keresztyén Testvérgyülekezet MSZSZ tagságát is felfüggesztették.
MSZSZ jegyzőkönyv. (1948. január 8.) RZ. I-A-19. (BL.) [25] MSZSZ jegyzőkönyv. (1948. december 23.) RZ.
I-A-26. (BL.) [26] MSZSZ jegyzőkönyv. (1945. március 23.) RZ.
III-B-4. Később 3 ezer példányt rendeltek belőle. MSZSZ jegyzőkönyv. (1945.
július 20) RZ. III-B-9. [27] Kiss et.
al., 1945. [28] Kiss et.
al., 1945. 16-17. p. [29] A szabadegyházi közösségek azonban e kritériumokat
jóval szabadabban értelmezték, mint a magyarországi államhatalom és a
történelmi egyházak. A felekezetváltás, hitviták, illetve a másik felekezet
tanításának nyílt bírálata nézetük szerint nem számít a társadalmi rend
megbontásának kategóriájába. Az államhatalom ezért ezekbe a kérdésekbe nem
avatkozhat bele. [30] Kiss
et. al., 1945. 15. p. [31] Kiss
et. al., 1945. 15. p. [32] Kiss
et. al., 1945. 4-6. p. [33] A memorandum nem felejtkezik el az adott törvények
történelmi érdemeiről sem. Kiss
et. al., 1945. 6-8. p. [34] Kiss
et. al., 1945. 10-13. p. [35] Kiss
et. al., 1945. 14. p. [36] MSZSZ jegyzőkönyv. (1945. június 1.) RZ. III-B-7. [37] MSZSZ jegyzőkönyv. (1948. július 14.) RZ. I-A-21.
(BL.) [38] A Szabad Egyházak Elnöki Tanácsának nyilatkozata a
vallásoktatás kérdésében. (1947. március 31.) RZ. III-C-11. [39] MSZSZ levele a VKM-hez. (1947. március 13.) RZ.
III-C-8. [40] MSZSZ jegyzőkönyv. (1945. június 1.) RZ. III-B-7. [41] MSZSZ levele a VKM-hez. (1946. október 18.) RZ.
III-c-9. [42] MSZSZ levele a kormány egyik miniszteréhez. (1949.
augusztus 31.) RZ. III-c-35. [43] Az MSZSZ vezetői a vallás- és közoktatásügyi
miniszterhez 1946 nyarán írt levelükben kifejezték, hogy a nazarénus
katonakötelesek sorsa megoldandó kérdés mind a honvédség, mind a szabadegyházak
számára. Kiemelték, hogy a nazarénus katonák nem a katonai szolgálat alól való
kibújás, hanem a hitbeli meggyőződésük miatt kérték mindenkor a fegyveres
szolgálat alóli mentesítésüket. Erős hitbeli meggyőződésüket igazolja, hogy
többségük inkább elszenvedte a halálbüntetést, semmint megszegje hitbeli
meggyőződését. Másfelől az első és a második világháborúban a fegyver nélküli
katonai szolgálatot bátran teljesítették. Megoldásra külföldi példákat –
elsősorban angolszász – javasoltak, amely során a fegyver nélküli szolgálat
kérdését egymás fölé rendelt bizottságok végeznék. MSZSZ igazolása a Közigazgatás és
a Rendőrhatóság részére. (1949. július 16.); MSZSZ levele a VKM-nek. (1946.
július 5.) RZ. III-C-4. [44] MSZSZ elnökségének levele a Közigazgatási és
Rendőrhatóságoknak. (1949. június 21.) RZ. III-C-30. [45] Dr. Kiss Ferenc levele Rákosi Mátyásnak. (1948.
május 19-én) RZ. III-C-20.; Dr. Kiss Ferenc, Dr. Somogyi Imre és Michnay László
levele a szovjet követhez. (1948) RZ III-C-18. [46] MSZSZ jegyzőkönyv. (1945. augusztus 24.) RZ
III-B-10. [47] MSZSZ jegyzőkönyv. (1945. szeptember 11.) RZ
III-B-11. [48] MSZSZ jegyzőkönyv. (1945. augusztus 24.) RZ
III-B-10. [49] MSZSZ jegyzőkönyv. (1945. szeptember 11.) RZ
III-B-11. [50] MSZSZ jegyzőkönyv. (1946. január 25.) RZ.
III-B-13. [51] MSZSZ jegyzőkönyv. (1946. november 19.) RZ I-A-9.
(BL) [52] MSZSZ jegyzőkönyv. (1947. április 22.) RZ I-A-16.
(BL) [53] MSZSZ jegyzőkönyv. (1947.április 10.) RZ I-A-14.
(BL) [54] A szabadegyházak az államtól különválasztva
harcolnak a demokráciáért. In: Népszava,
1946. augusztus 14. [55] Minden szabadság bölcsője: a vallásszabadság. In: Világ, 1947. november 18. [56] A szabad egyházak evangéliumi álláspontja a
kényszerű vallásoktatás ellen. In: Világ,
1947. április 3.; A Szabad Egyházak Elnöki Tanácsának nyilatkozata. In: Szabadság, 1947. április 3.; A
szabadegyházak a fakultatív vallásoktatás mellett. In: Szabad Nép, 1947. április 2. [57] MSZSZ jegyzőkönyv. (1948. április 22.) RZ I-A-22.
(BL) [58] MSZSZ jegyzőkönyv. (1949. június 7.) RZ I-A-30.
(BL) [59] BM 250105/1945. VI. 3. sz.
leirata. (Másolat.) – Adventista Irattár (továbbiakban: AI) [60] RZ III-c-15. [61] 6720/1946 M.E. rendelet.
(Másolat.) – Szigeti Jenő gyűjteménye. (továbbiakban: SzJ.) [62] 363500/1939. és a 70095/1948.
B.M. rendelet. (Másolat.) (SzJ.) [63] 20100 /1946. N.M. rendelet.
(Másolat.) (SzJ.) [64] MSZSZ jegyzőkönyve. (1946. január 25.) RZ.
III-B-13. [65] A
VKM érdeklődött az egyház pontos megnevezése, rövid hazai és külföldi története,
hitelveik, missziójuk, esetleges világszervezetük, országos központjuk címe,
vezetőik neve és címe, az egyházra vonatkozó statisztikai adatok, mint tagjaik
száma, gyülekezeteik száma és földrajzi elhelyezkedése, a gyülekezetek vezetőinek
és prédikátorainak neve, az intézmények helye, részletes leírása, vezetők neve
és résztvevők/gondozottak, fontosabb kiadványok és folyóiratok felsorolása stb.
iránt. A VKM levele az MSZSZ-hez.
(1946. július 9.) RZ III-D-1. [66] A VKM levele a belügyminiszterhez (Dr. Nagy Vilmos
államtitkár írta alá) (Budapest, 1946. június 7.) 10.553-1945. sz. RZ. I-A-6.
(BL) [67] A VKM jelentése a köztársasági
elnökhöz. 1947. február 21. (SzJ) [68] BM javaslatok. (Másolat.) (SzJ.) (A másolat nem
tartalmazza a pontos dátumot.) [69] A VKM törvényjavaslata, amelyet végül elfogadott
az Országgyűlés, csak részben elégítette ki az MSZSZ követeléseit. Átmenetileg
azonban el tudták volna azt a megoldást képzelni, hogy „tételes törvény mondaná
ki a formálisan megalakult vallásfelekezetek egyenjogúságát, köztük csupán az a
különbség állna fenn, hogy az egyik elfogadná az állam pénzbeli támogatását, a
másik pedig nem. Így nem érhetné jogsérelem egyik egyházat sem, viszont a
magyar demokrácia minden egyháznak megadná azt, ami a demokráciának lényege: a
szabadságot”. Erdős Jenő:
Szüntessék meg a vallásfelekezetek bántó és antidemokratikus megkülönböztetését.
In: Kis Újság, 1947. november 16. [70] Az 1949/20. tc. 54. §-ának
(1)–(2) bek. [71] Az 1949. évi 5. törvényerejű rendelet. [72] MSZSZ jegyzőkönyv. (1948. július 14.) RZ I-A-21.
(BL) [73] Magyar Országos Levéltár
(továbbiakban: MOL) K 579. (= Igazságügyminisztérium általános iratai.) 84. cs.
86736/1948. sz. [74] A BM 250105/1945. VI. 3. leirata.
(AI) [75] VKM 132081/1946. számú átirat. (SzJ) [76] MSZSZ jegyzőkönyv. (1947. szeptember 3.) RZ
I-A-17. (BL) [77] MSZSZ jegyzőkönyv. (1948. január 8.) RZ I-A-19.
(BL) [78] MSZSZ jegyzőkönyv. (1945. március 9.) RZ III-B-3. [79] MSZSZ jegyzőkönyv. (1947. április 10.) RZ I-A-14.
(BL) [80] MSZSZ jegyzőkönyv. (1947. május 19.) RZ I-A-15.
(BL) [81] 1948. január 28. és szeptember 1.
H.N. Adventista Egyház VJO körlevele. Idők
Jelei, 1948. 2. sz. 10. p.; 1949. 2. sz. 18. p.; 1949. 3. sz. 30. p.; 1949.
5. sz. 22. p.; 1949. 6. sz. 20. p.; 1949. 7. sz. 20. p.; 1949. 8. sz. 22. p.;
1949. 9. sz. 21. p.; 1949. 10. sz. 30. p.; 1949. 11. sz. 24. p.; 1949. 12. sz.
22. p. [82] MSZSZ Elnöki Tanácsának levele vallás- és közoktatásügyi
miniszterhez. (1948. július 29.) RZ III-C-22. [83] MSZSZ levele Vallás- és Közoktatásügyi miniszterhez.
(1948. június 14.) RZ. III-C-23. [84] MSZSZ jegyzőkönyv. (1948. december 23.) RZ I-A-26.
(BL) [85] MSZSZ jegyzőkönyv. (1949. március 16.) RZ I-A-29.
(BL) [86] MSZSZ jegyzőkönyv (1950. január 17.) RZ I-A-35.
(BL) [87] MSZSZ jegyzőkönyv. (1949. június 7.) RZ I-A-30.(BL) [88] MSZSZ jegyzőkönyv (1950. április 27.) RZ I-A-39.
(BL) [89] Magyar protestáns vezetők nyilatkozata. In: Szabad Nép, 1949. március 24. 3. p. [90] Rajki Zoltán: H. N. Adventista Egyház története Magyarországon
1945 és 1989 között. Bp., 2003. (továbbiakban: Rajki, 2003.) 48. p. [91] Rajki, 2003. 48. p. [92] Békés vármegye tanfelügyelőjének levele
Fegyverneki József részére. (1948. április 1.) RZ III-c-13. [93] Rajki, 2003. 48. p. [94] Népjóléti Minisztérium 3365/51-17/950. VIII.2. sz.
rendelete – 1950. december 9. jegyzőkönyv. (Evangéliumi Pünkösdi Közösség
Irattára.) [95] MOL. XIX-B-1-h. (= Belügyminisztérium. Egyesületi
Főosztály.) 5650/4. 361. dob. [96] Harc a klerikális reakció ellen. Révai József elvtárs beszámolója az MDP
Központi Vezetőségének ülésén. In: Szabad Nép, 1950. június 6. 3. p.; Révai József a
klerikális reakció elleni harc feladatairól. In: Magyar Nemzet, 1950.
június 7. 3. p.; MOL. XIX-B-1-h. 5650-86. 293. dob.; dr. p.j.: Foglalkozása
próféta, havi 250-ért. In: Debreczen, 1949. április 17. 5. p.; gy. i.:
Van-e szektaveszély? In: Új Ember, 1948. szeptember 19. 2. p. [97] Uo.; Idők Jelei, 1949. 7. sz. 29. p.; 1949. 8. sz. 27. p. [98] MSZSZ levele a Debreczen
szerkesztőségéhez. (1949. április 25.) RZ. III-C-27. Hasonló nyilatkozatot
adott az MSZSZ az Esti Szabad Szó
1948. október 16-i Csoda és valóság
című cikkével kapcsolatosan. [99] A MOL XIX-B-1-h. 5650/5. 361. dob. (A Magyar Államrendőrség
Szikszói Kapitányságának
államvédelmi osztálya, 301111/1947. IX. Szikszó, 1947. március 21-i jelentése.) [100] Rajki
Zoltán: A Békés megyei adventista megtérési történetek elemző vizsgálata az 1945 és 1956 közötti években. In: Theológiai
Szemle, 2000. 2. sz. 108-111. p. [101] Ld. 99. sz. jegyz. [102] MSZSZ jegyzőkönyv. (1947. április 10.) RZ. I-A-14.
(BL.) [103] Szigeti, 1987.
252. p. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |