![]() |
9. évfolyam 4.
szám |
Rajki Zoltán: A pünkösdi mozgalom az 1940-es évek végén Magyarországon. Az ún. Csorba-féle egység (1949-1950) |
A kommunista hatalomátvétel a
magyarországi pünkösdi mozgalmat a megosztottság állapotában találta. Okai
részben dogmatikai eredetűek, mint például a szabadkai prófétás mozgalom[1]
tanításához való viszonyulás, vagy a tökéletes szentségre való törekvés
kérdése. A kialakult helyzetet leginkább az egyes csoportok vezetői közötti
személyes ellentétek mélyítették el. A helyzet 1949 nyarán kaotikussá vált.
Egyrészt a mozgalom peremén megtalálhatjuk a pünkösdi mozgalommal közvetlen
kapcsolatot nem tartó, szombatot ünneplő Élő Isten Gyülekezetét,[2]
az 1935-ös szakadás idején a Rároha F. Dávidhoz[3]
hű csoport maradékát, az Isten Gyülekezeteinek Szövetségét. Számottevő
befolyással rendelkezett a magyarországi pünkösdizmuson belül a prófétás mozgalomhoz
erősebben kötődő őskeresztyén közösség.[4]
Legjelentősebb hatást a pünkösdizmus életére az Evangéliumi Pünkösdi Egyház[5]
és az Evangéliumi Keresztyén Gyülekezetek[6]
töltötte be. Az egyes csoportok
között, és gyakran még azokon belül is kialakulatlanok voltak az erőviszonyok.
Szervezeti életük, liturgiájuk és dogmatika-rendszerük még nem tisztázódott le.
Egy demokratikus berendezkedésű államban évtizedeket igényelt volna, hogy a
mozgalom önmaga megoldja ezeket a kérdéseket. A
kommunista diktatúra azonban rendezett, áttekinthető egyházakat akart, amelyek
könnyen ellenőrizhetők, manipulálhatók. Így a magyarországi pünkösdi mozgalom egyháziasodása egy mesterségesen felgyorsított folyamatként
zajlott le, amelyben a Magyarországi Szabadegyházak Szövetsége (MSZSZ), illetve
később a Magyarországi Szabadegyházak Tanácsa (SZET) kulcsszerepet játszott. A kommunista
hatalomátvétel után megnőtt az MSZSZ felelőssége a pünkösdi mozgalom irányában,
mivel a kisebb felekezetek legális működése csupán a szövetségen (tagegyházként,
vagy szövetség felügyelete alatt) keresztül volt biztosítható.[7] A
pünkösdi mozgalom megosztottsága, és az egyes közösségekben tapasztalható
eksztatikus jelenségek (hangos tömeges imádkozás, gyógyításból ne csináljanak reklámot, titkos és zárt összejövetelek)
problémát jelentettek a szövetség vezetői számára.[8]
Az MSZSZ kénytelen volt rendszeresen foglalkozni a pünkösdi szakadás
kérdésével, mert az állami szervek is az MSZSZ-t
keresték meg a mozgalommal kapcsolatosan, illetve az egyes csoportok is
képviseltetni szerették volna magukat a szövetségben. Az MSZSZ elnöke – dr.
Kiss Ferenc orvosprofesszor – ezért 1949 elején felszólította a pünkösdieket,
hogy „teremtsenek rendet saját portájukon”, és egységes tanácsot alkotva egy
megbízottat küldjenek az MSZSZ-be.[9]
Ugyanis a mozgalom entitásai közül egyedül az Evangéliumi Pünkösdi Egyház volt
az MSZSZ tagja 1946-tól, míg a többi a szövetségen kívül tevékenykedett. A
pünkösdi közösségek végül 1945 és 1958 között az ún. „ötös albizottság”
keretében kerültek az MSZSZ felügyelete alá, és érdekeiket Tomi József, az
Evangéliumi Pünkösdi Egyház vezetője képviselte az MSZSZ bizottságaiban.[10]
Néhány kis létszámú „szakadár” pünkösdi csoport pedig az MSZSZ-en
kívül élte vallásos életét illegálisan. A kialakult magyar
belpolitikai helyzet nyomán már 1949 tavaszán kapcsolatba léptek egymással a
pünkösdi mozgalom vezetői, de gyakorlatilag a korábban elindult dezintegrációs
folyamatok jellemezték a mozgalmat. Az egység kérdése 1949 szeptemberében
vetődött fel ismét. A tárgyalásokat az őskeresztyének vezetője – Sárkány Mihály
– indította el. Siroky Istvánnak az Evangéliumi
Keresztyén Gyülekezet egyik vezetőjének a megbeszélések elkezdését javasolta a
pünkösdi egység helyreállítása érdekében. Az evangéliumi keresztyény
vezetők közül Siroky István és Deák József támogatta
a javaslatot, míg Ladó József és Fábián József nem
válaszolt a levélre. A tárgyalásokat
előkészítő megbeszélésekre október 31-én 1949. november 22-én
az őskeresztyén és ez evangéliumi keresztyények vezetői[14]
ismét találkoztak Pesterzsébeten. Egy megállapodást készítettek el.
Közös névként felmerült az „Evangéliumi Hívők”, illetve „Evangéliumi
Keresztyén” név. Sorshúzással az utóbbi név mellett döntöttek. Ideiglenes
vezetőséget (Sárkány Győző, Ladó József, Siroky István) választottak az ügyek intézésére. Az országos
választmányi gyűlésen öttagú vezetőséget, és 10-12 körzeti vezetőből álló
bizottság megválasztását tervezték.[15]
A megbeszéléseket december 1-én Miskolcon folytatták.
Tovább finomítottak a korábbi döntéseiken annak érdekében, hogy a két érdekelt
csoport azonos súllyal képviseltesse magát majd az új felekezetben. Elnöknek Ladó Józsefet, ügyvezető elnöknek Sárkány Győzőt
javasolták. A szerkesztőbizottság élére Siroky
Istvánt, a hitoktatói bizottság élére Sárkány Zoltánt ajánlották. Az országos
pénztárosi tisztségbe pedig Kürti Sándort jelölték. Anyagi fedezetként a gyülekezeteknek
bevételük 20%-át a központba kellett küldeniük. A lelkészek fizetését is ebből
az összegből az országos központ folyósította volna.[16]
Hitelvi alapként a Szovjet-oroszországi evangéliumi keresztyének magyarra
fordított „Dogmatikai beszélgetések”-et fogadták el.
Két hitelvi szakaszt kapcsoltak hozzá. Eszerint az első pünkösd tapasztalata ma
is lehetséges. Másrészt Jézust visszavárják, de elvetik az évek számolgatását.
Úgy dolgoznak, mintha örökké élnének. A prófétálást bibliainak ismerték el. A
kijelentések valódiságáért a prófétáló személy és a helyi gyülekezeti vezető felelőségét hangsúlyozták ki.[17] Az Evangéliumi
Pünkösdi Egyház részéről is érdeklődés kísérte az egyesülésről folyó
tárgyalásokat. A közösség egyik vezetője – Bernhardt
Gyula – Sirokyval folytatott magánbeszélgetésen az
egység híveként mutatkozott a felekezetével együtt. Elfogadta az önállóság és a
saját nevük feladását, valamint az evangéliumi keresztyének közös nevet. A
november 22-i megbeszélésre más irányú elfoglaltsága miatt nem jöhetett el. A
másik két fél ezért megegyezett, hogy megállapodás esetén az ideiglenes
vezetőség negyedik tagja ő lesz, míg az ötödik Sárkány Zoltán. A többi rokon
felekezettel külön megbeszélések folytatását tervezték. A megállapodást az
Evangéliumi Pünkösdi Egyház részéről Bernhardt Gyula
és Kovács János írta alá, de végleges szentesítésére csak egy széles körű
vezetőségi megbeszélés után vállalkoztak.[18] Az alakuló közgyűlés
1949. december 20-án történt Kispesten. Az eseményre nem csupán az
őskeresztyének és az evangéliumi keresztyének képviselőit várták. Rajtuk kívül
megjelentek az evangéliumi pünkösdi, az apostoli keresztyén, az apostoli
békeszövetség és a Földi-féle hajdúsámsoni
különállói gyülekezet vezetői, megbízottai. Az összejövetelen a két alapító
szervezet részéről egyenlő arányban vettek részt a küldöttek. Az előadók a
kölcsönös megbocsátásról, őszinte egységkeresésről szóltak. A részt vevők
nyilvános szavazással elfogadták hitelvül a szovjet evangéliumi keresztyének
korábban említett hitvallását. A délutáni összejövetelen szólalt fel az egység
„fő ajánlójaként” Csorba Lajos író, akinek szerepe tisztázatlan az egyesülési
folyamatban. Egyesek „kommunista ügynököt” láttak benne, akinek segítségével az
állam a pünkösdi mozgalom egyesítését szerette volna elérni. Tevékenysége az MSZSZ-t is zavarta, mert „megbízatás nélkül, illetékes
helyen illetéktelenül közbenjárt” szabadegyházi ügyekben. A minisztériumi
tisztviselők munkájára is terhet jelenthetett a hozzá nem értő aktivitása,
ezért az MSZSZ 1951 elején megkérte Csorba Lajost, hogy mellőzze a szabadegyházi
közösségek ügyeibe való beavatkozást.[19] A közgyűlésen
megválasztották az egyesült egyház új tisztviselőit. Elnöknek végül Sárkány Zoltánt,
társelnököknek pedig Ladó Józsefet és Sárkány Győzőt,
alelnököknek Tomi Józsefet, Bernhardt Gyulát és
Fábián Józsefet iktatták be. Siroky István a
főtitkári tisztséget kapta. További funkciók elvégzésére 12 személyt bíztak
meg.[20]
A személyes ellentéteket, ambíciókat tehát vezetői tisztségek „kiosztásával”
próbálták meg feloldani, ezért láthatjuk azt, hogy a mindössze néhány ezer fős felekezet egy elnökkel, két társelnökkel, három
alelnökkel és 12 további tisztségviselővel rendelkezett. Az őskeresztyének az
elnökök körében túlreprezentáltak voltak, míg az evangéliumi pünkösdiek
képviselői csupán az alelnökök között voltak megtalálhatók. Utóbbiak között találhatjuk
az egyszemélyi irányításhoz szokott Tomi Józsefet is. Ez magában hordozta a
szakadás csiráját. Az új közösség vezetését 20 tagú nagytanács végezte. A
megoldandó konfliktusok súlyát jelzi, hogy a testület a megválasztása után
mindjárt 19 főre olvadt, mert az egyik tagja – Városi József – nem fogadta el a
felkínált pozíciót.[21] A sokféle felekezeti
háttérből érkező gyülekezetek, lelkészek egységes működésének kialakítása több
időt igényelt. Így 1950. január 10-én összeült az Evangéliumi Keresztyének
Tanácsa a legfontosabb teendők megállapítása érdekében. Sárkány Zoltán lelki
célt szolgáló hitmélyítő konferenciákat, illetve a prédikátorok részére
tanfolyamokat tartott. Sárkány Győző, valamint Ladó
József országos körutakat tett, amelynek eredményeként számos gyülekezet és
szórvány csatlakozott az egyesült közösséghez. Regionális szintű
megbeszéléseket is szerveztek. A budapesti gyülekezetek képviselői 1950. január
17-én tartották megbeszélésüket Csorba Lajos jelenlétében. Itt javaslatként
hangzott el, hogy hetenkénti egy-két közös istentiszteletet tartsanak, ahol a
budapesti gyülekezetek lelkészei felváltva hirdetik az igét. Közös énekkar
szervezése is megkezdődött.[22]
Áprilisra létrehozták a körzeteket.[23]
1950. augusztus 29-én Kispesten megbeszélést tartottak
a gyülekezetvezetők és a körzeti elöljárók részére.[24]
Néhány hónappal később, 1951. január 15. és 20. között bibliatanfolyamot
rendeztek a számukra.[25] A Magyar Dolgozók
Pártja által gerjesztett egyházellenes légkör 1950 nyarára a szabadegyházi
közösségeket is elérte. Az újonnan létrehozott felekezet vezetőségének ezzel is
szembe kellett néznie. A hívek félelemérzetét csökkentették azáltal, hogy azt
állították, hogy a kommunisták által említett harc nem a hit, a vallásos
érzelem és meggyőződés ellen irányul, hanem a „vallásból politikát csináló” egyházi személyek ellen szól. A fenti személyek
tevékenységét – a többi felekezet vezetőihez hasonlóan – ők is elítélték.
Felszólították a gyülekezeti és körzeti vezetőket a fenti személyek elleni
intézkedésre a helyi közösségeken belül. Fontosnak tartották még – a
korszellemnek megfelelően – felhívni a figyelmet a becsületes munkavégzésre,
illetve az esetleges törvényellenes tettek elkövetőitől pedig elhatárolták
magukat.[26] Az átmenetileg
egységes pünkösdi mozgalom 1950 elején kérte, hogy az ötös albizottsági
képviselet helyett az új felekezet egyenjogú tagja lehessen az MSZSZ-nek. Az MSZSZ 1950. április 11-ei válaszában a tagság
feltételeként a néhány évtizedes hitelvi hűséget, a prozelita
tevékenység megszüntetését jelölte meg. Úgy vélték, hogy az egységes
szervezetnek még ki kell állnia az idők próbáját. Így maradt az ötös albizottság.[27] Az egyesült pünkösdi
közösség felekezetközi kapcsolata gyengének bizonyult. Ezt bizonyítja, hogy az
Evangélium Pünkösdi Gyülekezet az egyesített pünkösdi felekezetből való
kiválása után gyorsan az MSZSZ tagja lett, Tomi József képviseletével. Az
Evangéliumi Keresztyének azonban nem tudták megszerezni a kívánt tagságot. Az
új egyesült pünkösdi vallásközösség ezért felekezetközi kapcsolatának
bővítésére törekedett. Így például a Budapest, VIII. Röck
Szilárd utca 31. szám alatti imaterem avatására (1950. november 20. – december
2.) meghívtak több másfelekezetű lelkészt is prédikálni.[28] Az új vallási közösség
azonban súlyos belső gondokkal is küzdött, amit jól tükröz az 1950 októberében
kiadott, az egység gondolatával foglalkozó, újabb körlevelük. Eszerint a
„részletkérdésekben” lehetnek viták, mert a közös pontok kihangsúlyozására kérték
a híveket, mint a Szentháromság, megváltás-újjászületés, a bűntől és a
törvénytől való szabadság, a Szentlélek mindenkori kiáradásának lehetősége, az
örök üdvben és kárhozatban való hit. A belső teológiai problémát az jelentette, hogy egyes gyülekezeti tagok sajátos
teológiai nézetüket a környezetükre kívánták erőltetni. Az új közösség vezetése
ezért a bomlasztó elemektől való óvakodásra, az egymáshoz való közeledésre és
Krisztus-központúságra hívta fel a hívei figyelmét.[29]
A lelkészek anyagi ellátása is nehézségekbe ütközött. Sok pünkösdi úgy vélte,
hogy a prédikátornak önmagát kell eltartania. A felekezet vezetősége szerint
azonban a munkát jutalmaznia kell. Az újszövetségi hívőnek nem csupán a
tizedét, hanem önmagát és mindenét kell adnia.[30] A gyorsan létrehozott
egységet gyengítette, hogy egyes gyülekezetek gyanakodva fogadták a gyorsan
létrejövő egységet. A tárgyalások és a választások során bár igyekeztek minden
befolyásos pünkösdi vezetőt megfelelő tisztségbe juttatni, mégis megmaradtak a
személyes ellentétek és a személyes ambíciók. Ennek jeleként fogható fel, hogy
1950. május 8-án Ladó József lemondott az
ügyvezető-társelnöki tisztségéről. Június 11-én pedig Tomi József vezetésével
az Evangéliumi Pünkösdi Egyház kivált a felekezetből. Az őskeresztyének egy
darabig az egyesült felekezeten belül maradtak, de július 12-én Sárkány Zoltán
az elnöki, Sárkány Mihály szeptember 4-én a főgondnoki, október 10-én Sárkány
Lajos pedig a jegyzői tisztségétől vált meg. Végül 1951. január 2-án maguk az
őskeresztyének is szervezetileg kiléptek a felekezetből.[31] A Sárkány testvérek
magatartása hátterében részben az egység értelmezésének különbözősége található
meg. Ugyanis egyesek a kölcsönös egyenlőség alapján akarták az egységet, míg
mások „be akarták kebelezni” a másikat. Sárkányék teljes szervezeti egységet
képzeltek el.[32]
A kilépést annak ellenére tették, hogy a felső vezetésben a taglétszámukhoz
képest felül voltak reprezentálva. Egyes gyülekezetek kezdettől fogva
bizalmatlanul fogadták az egységre hívó központi szót. Másrészt a karizmatikus
jelenségek értelmezésében is különbségek voltak az egyes csoportok között.
Állami és MSZSZ elvárásra biztosítania kellett az új vezetésnek, hogy az
istentiszteletek „jó rendben” menjenek végbe. Ez a karizmatikus ajándékok
közösségi korlátozásával járt. Így például a nyelveken szólás
ne botránkoztasson meg másokat. Az imádkozás ne csak „lélekkel”, hanem
értelemmel is történjen. Az „idegen nyelvet” pedig csak imaórákon használják.
Nagy kiáltások, tapsolás és más eksztatikus jelenségek visszaszorítását is
végre kellett hajtaniuk. A prófétálást is korlátozták, mert ellenezték a
„könnyelmű képzelődések”, „semmitmondó látomások”, „személyi elgondolások
prófétaság látszatban” történő megjelenését az istentiszteleti alkalmakon.[33]
Bár a fentiek megvalósítását állami nyomásra a Sárkány fivérek is kérték a
hívektől, de nehezen hihető, hogy a „prófétás mozgalomként” teljes mértékben azonosultak
a fenti gondolatokkal. Az egység tartósságához hozzájárult, hogy mesterségesen
és erőltetetten jött létre. Az Evangéliumi Keresztyén Felekezet vezetőségének
körlevele ezért is állapította meg, hogy „egységet külső akarásokkal létrehozni
nem lehet: ez a tanulság. Igazi, benső egység csak egységes tanítás és
kölcsönös bizalom alapján jöhet létre. Önkéntesen könnyebben kialakul, mint az
elmúlt esztendő gyakorlata alapján. Az emberi akarással összehozott egység
mindegyik csoportnak ártott. Mindenki örült, hogy az egység megszűnt.”[34]
A körlevél részbeni igazságot közölt, mert kívülről és erőszakkal nem
lehet egységet létrehozni. Helyi szinten a kapcsolatok továbbéltek az egyes
közösségek között. Az egyes gyülekezetvezetők megszólalásai is jelezték, hogy a
szétválás legnagyobb okát a különböző csoportok vezetőinek hatalmi ambícióiban
kereshetjük. „Egységet kíván az egyház, az
állam, a Magyarországi Szabadegyházak Szövetsége, a nép. Kik nem kívánják? A
vezetők. A vezetőknek le kellene mondani.” – mondta B. F. egy
gyülekezeti munkásülésen 1951-ben. A vezetők lemondatása azonban irreális
elképzelésnek bizonyult az ismét különvált felekezetekben.[35] [A
tanulmány az OTKA K68299. számú pályázatának támogatásával készült.] Jegyzetek [1] Szabadkai prófétás mozgalom: Rácz Ferenc indította el 1943 első hónapjaiban Szabadkán. A
próféta szolgálatát a második házastársa töltötte be. A prófétaság ajándékát
kiemelték, és ennek egyértelmű bibliai tanításokat is alárendeltek.
Tanításukban kiemelt szerepet kapott a bűnvallás. Eszerint minden gyülekezeti
tagnak meg kellett vallania bűneit egy lelkimunkásnak.
Utóbbiak „isteni kijelentés” alapján kerültek ebbe a funkcióba. Csupán az a
gyülekezeti tag vehetett úrvacsorát, aki szűkebb körben egy próféta előtt
megjelent és imádkozott. A próféta ezek után „isteni kijelentésként” közölte az
illetővel, hogy vehet úrvacsorát, vagy sem. A bemerítést szükségtelennek
tartották, míg a Szentlélek-keresztséget az üdvösség feltételének. A szabadkai
prófétás mozgalom a magyarországi pünkösdi közösséget a szétziláltság
állapotában találta. Egyes csoportok egy bevetett, vagy elismert egyház
védelmét élvezték és formálisan vállalni kellett a hivatalos egyház tanítását.
Mások illegális összejöveteleket tartottak. Egyes közösségek így átvették a
tanítást (pl. az őskeresztyének), mások elzárkóztak tőle (pl. Evangéliumi Pünkösdi
Egyház). [2] Élő Isten Gyülekezete 1920-as évek
végén, 1930-as évek elején jött létre Magyarországon. Hitvallásukban a pünkösdi
(Szentlélek-keresztség) és az adventista (szombat, úrvacsorai lábmosás)
tanítások hatása érződik. [3] Rároha
F. Dávid magyar származású amerikai pünkösdi misszionárius feleségével 1927
augusztusában érkezett Magyarországra, és rövidesen a néhány éve induló
magyarországi pünkösdi mozgalom vezetője lett. Magyarországot a tartózkodási
engedélyük lejárta miatt hagyták el 1931-ben. 1935-ben szembekerült a Rároha házaspár a nemzetközi pünkösdi vezetéssel.
Eredményeként Magyarországon szakadás jött létre, és Rároha
F. Dávid az ún. Isten Gyülekezetek Missziója Magyarországon
nevű vallási közösség vezetője lett. Végül 1936-ban tért haza a
feleségével az Amerikai Egyesült Államokba. [4] Őskeresztyény
Gyülekezet az ún. prófétás mozgalom útjait kereső csoportként alakult meg 1946
augusztusában a Sárkány fivérek vezetésével. [5] Az Evangéliumi Pünkösdi Egyház
Tomi József vezetésével 1945-ben szerveződött, és elvetette a szabadkai
prófétás mozgalom tanítását. [6] Az Evangéliumi Keresztyén
Gyülekezet 1949 tavaszán jött létre Ladó József, Deák
József, Szűcs József, Kalincsák Mihály és Kurgyis János vezetésével, miután kiváltak az Evangéliumi Pünkösdi
Egyházból, amelybe 1947-ben olvadtak bele. [7] Ez alól kivételt 1950 és 1958
között a Hetednapi Adventista Egyház jelentett, illetve 1981-től a
Magyarországi Metodista Egyházból kivált Magyarországi Evangéliumi
Testvérközösség. [8] Tóth
László– Makovei János – Kovács Béla – Pataky Albert: A pünkösdi mozgalom Magyarországon.
Bp., 1998. (továbbiakban: Tóth-Makovei-Kovács-Pataky, 1998.) 144. p. [9] Evangéliumi Pünkösdi Közösség
Irattára (továbbiakban EPK.) Az Evangéliumi Keresztyének Gyülekezete 1949.
április 5-én Kispesten meg-tartott konferenciájának
jegyzőkönyve. [10] Az „ötös albizottság” tagjai: Tomi
József (Evangéliumi Pünkösdi Egyház), Ladó József
(Evangéliumi Keresztyén Gyülekezet), Lődi Lajos (Élő
Isten Gyülekezete), Békefi Mihály (Isten Gyülekezeteinek
Missziója) és Sárkány Győző (Őskeresztyén Felekezet). [11] Alámerítés: az evangéliumi
protestáns közösségek többsége, beleértve a pünkösdi mozgalom vallási
entitásait, az ún. alámerítkezéses keresztséget
gyakorolja. Ezekbe a vallási közösségekbe nem lehet
beleszületni, mert mindenki saját meggyőzőséből önként csatlakozhat hozzájuk. [12] Szentlélek-keresztségben hitük
szerint csak az újjászületett ember részesülhet. A Szentlélek-keresztség által
a hívő ember „mennyei erőt” kap a bizonyságtevő, túláradó, szolgáló életre. A
Szentlélek-keresztséget természetfeletti jelenségek kísérik. Ezek a jelek
(nyelveken szólás, túláradó öröm, Jézus ujjongó dicsőítése, imádata, Isten
mentő szeretetének túláradása) az eseményhez szorosan hozzátartoznak, de nem
azonosak magával az eseménnyel. A prófétás mozgalom alapítói evangélikus
háttérből csatlakoztak a pünkösdi közösséghez, és a Szentlélek-keresztséget
fontosabbnak tartották a bemerítésnél. Szentlélek-keresztség nélkül senki sem
lehetet a közösségük tagja, és nem is úrvacsorázhatott. Az őskeresz-tyények
részéről a fenti megállapodás ezért jelentős kompromisszumnak bizonyult. [13] EPK. Siroky
István Ladó Józsefhez, Deák Józsefhez, Fábián
Józsefhez, Kalincsák Mihályhoz, Szűcs Józsefhez, Kurgyis Jánoshoz, Hidvégi Gergelyhez,
Fleisch Jánoshoz írt levele (Budapest, 1949. november
1.) [14] Őskeresztyén részről Sárkány
Zoltán, Sárkány Győző, Sárkány Lajos, Farkas Mátyás, Sárkány Mihály volt jelen,
míg az evangéliumi keresztyényeket Ladó József, Deák József, Kalincsák
Mihály, Siroky István képviselte. [15] EPK. Őskeresztyének és Evangéliumi
Keresztyén Gyülekezetek megálla-podása (Budapest,
1949. november 22.) [16] Tóth-Makovei-Kovács-Pataky, 1998. 136–137. p. [17] EPK. Siroky
István – Sárkány Zoltán – Sárkány Mihály – Ladó
József körlevele (Miskolc, 1949. december 1.); EPK. Őskeresztyén és Evangéliumi
Keresztyén Gyülekezetek megállapodása (Budapest, 1949. november 22.) [18] EPK. Siroky
István – Sárkány Zoltán – Sárkány Mihály – Ladó
József körlevele (Miskolc, 1949. december 1.); EPK. Őskeresztyén és Evangéliumi
Keresztyén Gyülekezetek megállapodása (Budapest, 1949. november 22.) [19] MSZSZ jegyzőkönyve (Budapest,
1951. január 26.) [20] Tóth-Makovei-Kovács-Pataky, 1998. 137–138. p. [21] Tóth-Makovei-Kovács-Pataky, 1998. 142. p. [22] Tóth-Makovei-Kovács-Pataky, 1998. 146. p. [23] EPK. Evangéliumi Keresztyének
Elnöki Tanácsának körlevele (Budapest, 1950. április 14.). [24] EPK. Evangéliumi Keresztyének
körlevele (Budapest, 1950. augusztus 2.) [25] EPK. Evangéliumi Keresztyén
Felekezet vezetőségének körlevele (Budapest, 1950. december 16.) [26] EPK. Evangéliumi Keresztyének
országos vezetőségének körlevele (Buda-pest, 1950. június 16.) [27] Tóth-Makovei-Kovács-Pataky, 1998. 158-160. p. – MSZSZ
jegyzőkönyve (Budapest, 1950. augusztus 11.) [28] A meghívottak között volt Kiss
Ferenc (Keresztyén Testvérgyülekezet), Szabó László (Baptista Egyház), Szécsey János (Metodista Egyház), Cseri Kálmán (Baptista
Egyház), Ungár Aladár (Keresztyén Testvérgyülekezet).
EPK. Siroky István meghívója az Evangéliumi Keresztyén
gyülekezet imaterem-avatására (Budapest, 1950. november 14.) [29] EPK. Evangéliumi Keresztyén
Felekezet vezetőségének körlevele (Budapest, 1950. október 14.) [30] EPK. Evangéliumi Keresztyén
Felekezet vezetőségének körlevele (Budapest, 1950. december 16.) [31] Tóth-Makovei-Kovács-Pataky, 1998. 147-148. p.; EPK. Evangéliumi
Keresztyén Felekezet körlevele (Budapest, 1951. január 3.) [32] Pozsgai Józsefné: Az Őskeresztyén Apostoli
Egyház történelme. Kiskőrös, 1997. 6. p. [33] EPK. Ladó
József – Sárkány Zoltán – Sárkány Győző körlevele (Budapest, 1950. január 26.) [34] EPK. Evangéliumi Keresztyén
Felekezet vezetőségének körleve (Budapest, 1951. január 24.) [35] EPK. Evangéliumi Keresztyén
Felekezet országos munkás tanácskozásának jegyzőkönyve (Budapest, 1951. szeptember
4.) | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |