![]() |
9. évfolyam 3.
szám |
Fazekas Csaba: Két el nem küldött petíció 1848-ból |
Rimely Mihály pannonhalmi főapát 1848. augusztus 11-én,
majd néhány nap híján egy hónappal később egy-egy jól szerkesztett és patetikus
hangvételű nyilatkozatot készített: az elsőt az országgyűlési képviselőkhöz, a
másodikat pedig a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumhoz címezte. A „nagy
év” fordulatai azonban úgy hozták, hogy végül egyiket sem kellett postáznia, a
megírásukra okot adó félelmei – legalábbis egyelőre – alaptalannak bizonyultak.
Az asztalfiókba süllyesztett nyilatkozatok azonban megmaradtak a főapát
hagyatékában, s felidézésüket nagyon is indokolttá teszi, hogy bár
történetírásunk sokoldalúan igyekezett feltárni 1848-1849 egyháztörténeti
vonatkozásait, az új utakra lépő polgári állam által képviselt egyházpolitika
számos részlete vár még tisztázásra. Ide sorolhatjuk a végrehajtó hatalom
intézkedéseinek a katolikus főpapság szempontjából történő egykorú
interpretációját, utóbbiak reakcióinak elemzését, valamint a kormányzatnak a
szerzetesrendekkel kapcsolatos terveit. Az alábbiakban közölt Rimely-nyilatkozattervezetek
mindkét szempontból érdemesek a figyelemre. A végül kéziratban maradt szövegek
a pannonhalmi főapát 1848-as közéleti tevékenységének érdekes dokumentumai.[1] Az
első néhány nappal azután keletkezett, hogy az országgyűlésben lezajlott a
népiskolai törvény szokatlan hevességű vitája, melynek részét képezte, hogy
egyes radikális képviselők éles támadásokat intéztek a szerzetesség intézménye
ellen, bár a túlnyomó többséget képviselő liberálisok általában nem
szimpatizáltak a szerzetességgel, különösen a jezsuitákkal.[2] A
dokumentum keletkezésének közvetlen előzménye volt, hogy Eötvös József
kultuszminiszter Rimelyvel bizalmasan közölte, hogy a magyarországi szerzetesrendek
sorsát kétségesnek látja, könnyen napirendre kerülhet a modernizációval
összeegyeztethetetlen, középkori eredetű szerzetesrendek feloszlatása.[3] A
miniszter 1848 augusztus elején pontosan azt közölte a főapáttal, hogy a
ciszterciek és a premontreiek megszüntetését szinte biztosra lehet venni, a
bencések – tekintettel történelmi érdemeikre – tudományos kutató és iratőrző
funkciójuk miatt esetleg megmaradhatnak, de nem biztatott sok jóval. Bizonyára
e bizalmas találkozás élménye, tágabban a magyar polgári kormányzat
egyházellenesnek minősülő tevékenysége arra késztette a főpapot, hogy
megpróbálja megszólítani a szerzetesrendek feloszlatása ügyében döntő
országgyűlési képviselőket. Rimely kész tényként kezelte a megszűnés
alternatíváját, ebben bizonyára döntő szerepet játszhatott, hogy túl közel volt
még a II. József-féle feloszlatás és az 1802. évi újraindulás élménye. Hosszan
ecsetelte a rend történelmi érdemeit, emellett a honatyák érzelmeire is próbált
apellálni a bencések által végzett hasznos, a katolikus hívek és a nemzet
szempontjából fontos tevékenységének bemutatásával, valamint a bezárt monostort
elhagyni kénytelen szerzetesek személyes megpróbáltatásainak számbavételével. A népiskolai törvény radikális
változatának megbuktatása az országgyűlés alsóházában egyben azt is jelentette,
hogy 1848. augusztus második felében már nem kellett olyan súlyú
egyházpolitikai fordulattal számolni, mint például egyes szerzetesrendek
felszámolása. A félelem ugyan megmaradt (ezt Rimely második tervezett beadványa
is bizonyítja), viszont legalább olyan fontosnak bizonyult az egyház számára az
Eötvös József által augusztus 24-én közreadott rendeletben foglalt középiskolai
reform.[4]
Ennek lényegét az ún. szaktanrendszer jelentette, vagyis az, hogy – az
„osztályrendszerrel” szemben – egy-egy oktató nem valamennyi tárgyat tanítja
egy-egy osztály egésze részére, hanem egy-egy nyilvános pályázat útján
kiválasztott tanár valamely szaktárgyat több osztályban is oktathatja. Az
elképzelés, a népiskolai törvénytervezetben is szereplő „közös” – vagyis
felekezetek közötti, nem egyház által fenntartott – iskola programjával együtt
mély aggodalommal töltötte el a bencés rendet is, elsősorban a tanárképzés
sorsa miatt, illetve azért, mert félő volt, hogy a tanári állások betöltésénél
nem az egyházias, hanem a szaktárgy oktatására való alkalmasság lesz a
meghatározó.[5]
Rimely – az egyház több képviselőjéhez hasonlóan – éles szemmel vette észre,
hogy az Eötvös által jegyzett jogszabály a politikai bizonytalanság fokozódása
miatt elhalasztott népiskolai törvény főbb pontjainak (például a „közös iskola”
rendszerének) rendeleti úton való megteremtésére irányul. Elsősorban ez ellen
tiltakozott, a vallásosság visszaszorulásától, az egyház társadalmi
befolyásának csökkenésétől tartva. A főapát, nem is annyira burkoltan,
törvényszegéssel és alkotmányellenességgel vádolta a minisztériumot, amiért nem
az országgyűlés által alkotandó törvény, hanem rendelet útján akart ilyen súlyú
reformot életbe léptetni. A törvénytelenség vádját régebbi paragrafusok hosszas
idézésével is igyekezett alátámasztani. „Az egyének azért hagyák oda a világot
és léptek a szerzetbe, hogy elkészült tanítók legyenek” – írta bencés
rendtársairól, attól tartva, hogy a felekezetileg semleges, „közös” iskolákban
nem fognak tudni a bencés paptanárok oktatói álláshoz jutni. Érdekes, hogy
Rimely még a szakrendszer behozatalát is el tudta volna fogadni, csak annak
biztosítását kérte, hogy a bencés rend láthassa el tanárokkal az oktatási
intézményeket. (Jellemző módon az egyház oktatási monopóliumának fenntartásakor
a vallásszabadság és a felekezeti viszonosság liberális elvére is hivatkozott.) Rimelynek az elkészült
szövegterveit – mint említettük – a szabadságharc eseményei következtében nem
kellett letisztáznia és elküldenie. Utólagos, szeptemberi és decemberi
széljegyzetei azonban azt bizonyítják, hogy (legalábbis az iskolaüggyel
foglalkozó „felírási tervet”) később is elővette és foglalkozott a gondolattal,
hogy ilyen módon szólítsa meg a magyar oktatási kormányzatot.[6] DOKUMENTUMOK 1. Rimely Mihály
tervezett levele, melyben a bencés rend fenntartását kívánta, 1848. augusztus
11. Folyamodás, mely a
honatyáknak azon esetben lett volna benyújtandó, ha általuk a szent szerzet
eltörültetik. Mélyen tisztelt Honatyák! Miután kimondatott a magyar nemzet
által a nagy szó s végítélet, hogy magyar földön és egyházban ne legyenek
szerzetesrendek, megjött és ütött Szent Mártonnak is régtől sejtelmezett
végórája, és a setéten tornyuló s vészt fenyegető felhők súlyokkal elnyomták a
hármas szent hegyet, s nincs többé Szent Benedek rende! Eldűlt egy csapással a
nyolc százados tölgy, mely a magyar nemzet alkotásakor első szent királya által
oly gondosan plántáltatott,[7] s
a nemzettől felkaroltatva szívesen ápoltatott, mely is lombjaival századokon át
a nemzetet jótékonyan árnyékolta! Igaz, nincs semmi állandó a nap alatt. Nem zokog a szerzet este felett,
mert csak addig akar és tud élni, míg Istenén kívül szeretett nemzetének,
hazájának hasznos lehet és híven szolgálhat! Értvén tehát szeretett nemzetének
győződését, hogy nemléte a hon boldogságát inkább eszközlendi s előmozdítandja,
teljesen megnyugszik a nagy nemzet bölcs végzésén, az isteni gondviselésen! Nem
is forral lelkében setét s erőtlen bosszút, mely együgyű lelkéhez soha sem
fért, hanem mint imádkozott éltében szeretett fejedelméért, nemzetéért,
hazájáért, úgy imádkozandik holtában is a seregek urához, kinek kezében vagyon
a nemzetek s királyok sorsa, hogy áldja meg a magyar hazát, oltalmazza meg a
magyar nemzetet, egyházat erős karjaival, minden kül- s belellenségeitől.
Elszánt s nyugodt lélekkel hajol meg a szerzet a kor kívánatának, és a
váratlan, nehéz csapás alatt vigasztalja őt öntudata, hogy nem Istene, nem édes
nemzete elleni vétke érdemlé meg esetét, s nem készíté végpusztulását, a miért
is csendes kebellel lép le működése teréről, a világ színpadáról. Nincs tehát többé Magyarhonban s
egyházban Szent Benedek rende, nincs ama szerzet, mely eredetétől 15 századon
át annyi jót és üdvöset eszközlött a keresztény anyaszentegyházban, annyi áldást
hintett a kerek föld minden keresztény népeire, melynek lelkesedését, jellemét
egyházi és polgári érdemeit dicsérettel jelelte fel az egyházi és világi
történet, mely tulajdonok reábírák a szerzetesrendnek hadat üzenő 18. századot,
hogy a Szent Benedek rendével kéméletesben bánnék! Sőt a 19. század a tettet
mintegy megbánván, felkereste a benedekieket és enyészetükből feltámasztotta, a
szabadelvű francia, a republikánus helveta [= svájci], a vallásos tirol és a
katolikus bajor óhajtotta ismét bírni a szerzetet, melyet Magyarország lelkes
rendei is felhangon visszaköveteltek, miután azt II. József császár
önhatalmasan elpusztította! És mi volt különösen a
szentmártoni apátság, a pannonhegyi Szent Benedek rende eredetétől, Geiza vezér
idejétől a magyaroknak? És miként törekedett a benne helyezett nemzeti
bizodalomnak megfelelni? A felelet ezekre meg vagyon írva a magyar történet
könyvében, tántoríthatatlan hív s ragaszkodó minden időben egyházához,
szeretett nemzetéhez, fejedelméhez; férfiasan működvén kimutatott körében. Övé
Magyarhonban a keresztény hit, a hon, felebaráti szeretet megalapítása,
terjesztése, övé az első népnevelési érdem, a tudományok megízlelése, a
földmívelés megismertetése, s megkedveltetése a magyarok között. A nagyhírű
Fessler történetíró[8]
vallomása szerint a benedekiek jámborsággal párult tanultságuk, szerénységük,
hívségük által már Szent László király idejében annyira megnyerték a fejedelem,
a nemzet drága hajlandóságát és bizodalmát, hogy a fejedelem és a nemzet őket
tanácsaikra méltatták, megtiszteltettek követségekkel a külnemzetekhez, ők
állottak tanácsaikkal a király oldalán, midőn ádász ellenség a hazára rontani
készült,[9]
ők részt vettek a nemzet elrendezésében, mely a magyart európai nemzetté képzé,
ismeretesek Asztrik, Sebestyén apátok és érsekek, tudatnak Mór, Gellért,
Bonifác püspökök és apátok.[10]
És valamint a benedekiek tudományosságukkal, jó s hív tanácsaikkal szolgálatot
tenni, úgy vagyonukkal s éltükkel készen állottak a hon védelmére, a haza
becsületének, szabadságának megmentésére. Ousz apát[11]
Második Endre oldalán viaskodott a Szentföldön, Krisztus születése helyén a
magyar dicsőségért, a keresztények szabadságáért, a vad arab és ocsmány török
ellen. A siralmas emlékű tatárjárás és pusztulás idejében három ízben verte vissza
diadalmasan Szent Márton várfalai alól a dühösen megrohanó mongolokat, szűzen
fenntartván a várat, mikor is a megszűkült szerzetesek a szorongatott királyt
el nem tudván hagyni, a Dalmáciába menekvő Negyedik Bélának 800 márka aranyot
nyújtának. A török berohanásakor megosztotta Szent Márton a mohácsi vészt, és
2. Pál apát[12]
keresztül törvén vitézül Sinán nagyvezér fiának hadseregén, mellyel a
szentmártoni várt ostrom alá vette, bandériumával Zemplin megyében, a
keresztesi ütközetben rová le dicsteljesen nemzetének tartozó adóját, hol
vitézen harcolván övéivel, a töröktől lekoncoltatott.[13]
Szóval minden időben rajta voltak a szentmártoni benedekiek, hogy megadják az
Istennek, ami az Istené, a királynak, a nemzetnek, mi a királyé, nemzeté! Mely
jellemük kiérdemlé a nemzet drága megelégedését, melyet a haza az 1723:44.
törvénycikkben e szavakkal kijelentett: consideratis conventus sancti Martini
sacri montis Pannoniae tum ipsa peculiari vetustate, tum etiam eiusdem ordinis
meritis.[14] Boldog volt tehát a szent szerzet
a derék magyar nemzet megbecsülhetetlen megelégedését kinyerni és bírni, mely
is mindenkori főfeladata vala. Mindazáltal ez sem mentheté meg Szent Mártont,
hogy az II. József császár által a szerzetesrendekre mért halálos csapást
elkerülhette volna! Fájlalta a magyar nemzet veszteségét, és rokonszenvét az
eltűnt benedekiek iránt nyilvánította az 1790. [évi] hongyűlésen, lelkesen
visszakövetelvén a halhatatlan és dicső emlékezetű Gróf Battyányi József
kardinális és prímással[15]
az elárvult rendet. Mely nemzeti óhajtást töltendő a dicsőült Ferenc apostoli
király Szent István király hamvai és első alapítványa iránti tiszteletből, a
szerzet iránti fejedelmi vonzalomból, a siránkozó szerzetet 1802. évben 15 évi
szenderüléséből feltámasztotta, és a magyar nemzetnek, egyháznak visszaadta.[16]
Áldás a boldogult dicső második alkotónak hamvaira! Nem álmodta volna feléledésekor a
szent szerzet a mai változását, nem hogy azon nemzet, mely újjászületését annyi
lelkesedéssel szorgalta, azon nemzet fél század elfolyta után nélkülözhetőnek,
fölöslegesnek tartandja ama szerzetet, mely a nemzettel egy korú és minden jó s
bal sorsában testvérileg osztozott! Mit ha sejdíthetett volna, kérendi a
nagylelkű nemzetet, hogy azt csendes álmában nyugodni hagyja. Feltámadt tehát újólag
a Szent Benedek rende Magyarországban, és új életének, a kor kívánata szerint
új és korszerű kör mutattatott ki, feladatul tétetvén neki az istenes
foglalkozáson túl a lelkipásztorkodás és az oktatás, az ifjúság nevelése. A
lelkészet 23 plébániában minden kegyúri tartozásokkal, az oktatás és nevelés 6
gimnáziumokban, de égvén a szerzet honszeretettől, oktatási vágytól, mi
terjedelmesben óhajtván a hazának szolgálni, 6 gimnázium helyett 10[-et] kért
és nyert, melyeket nemcsak alkalmas tanítókkal ellátni, hanem az oskolaházakat,
templomokat, a tanítók lakházait minden szükségesekkel ellátni s fenntartani
ígérkezett s kötelezte magát. Tágas és valóban terhes működési tér mutattatott
ki az újólag életbe lépett szerzetnek, mely távol az enyészet félelmétől, biztosíttatván
a fejedelem szent szava, a nemzet kegyes hajlama által és a törvény pajzsa
alatt, honszeretetből s háládatosságból éltét, minden tehetségét édes hazájának
felvirágzására, a szent vallás megtestesülésére szentelve. Azonban, miként járt el a szent
szerzet, élte rövid napjain át, hivatásában? Miként oldotta meg magasztos
feladatát? Erről az ítélet nem az övé. Szóljanak a hívek, kiket a szerzet
tagjai, mint lelkipásztorok tápláltak az örök élet tápjával; szóljanak a nevendékek,
kik a szerzet oktatóitól vették tanításukat, nevelésüket; szóljanak a szülők,
szóljanak az oskolai főkormányzók, a főkormányszékek, melyek alatt a szerzet
szolgálatát tevé. Az egyet bátran merjük kimondani, hogy a haza, az egyház
várakozásának megfelelni egyetlen törekedésünk vala, hogy hivatásunkat,
szerzetes életünket szemünk elől téveszteni soha nem akartuk, és hogy ezt Isten
segedelmével nem is tévesztettük. Hivatkozunk e tekintetben az örök időre
emlékezetes és drága levélre, mellyel az idén a magyar egyháznak egész
szentséges püspöki kara a szerzetet boldogította, és melyben magas
megelégedését kinyilatkoztatta; hivatkozunk a mélyen tisztelt vallás és
közoktatás miniszter úrnak nyilvános kijelentésére, hogy a szerzet eljárásával
megelégszik, mely két nemzeti drága nyilatkozat és vallástétel után a szerzet
(melynek meg kell halni) a tudattal, hogy az egyház, a haza sáfárkodásával
megelégedett, mint a hős, ki kötelessége pontos töltésének érzetében szívesen
meghal – vigasztaltan működésének, hivataloskodásának teréről az óhajtással lép
le, bár a szeretett haza mielőbb felejthesse a Szent Benedek rendét! Mely fürge
méhekként megtakarított gíráit a haza és egyház oltárára szokta lerakni, mit
tanúsítnak a Szentmártonban emelt templom és nagyszerű könyvtár, minden nagy és
drága kincseivel, a roppant és minden kényelemre emelt épületek Balatonfüreden
a szenvedő emberiség enyhülésére. Miután tehát a szerencsétlen
szerzetes társulat fölött félszázados létele után, nem önvétke által másodszor
is eltöretett a pálca, bizton reménylik a tagok s erősen hiszik, hogy az
igazságos és nagylelkű magyar nemzet, mely semmi hív szolgája érdemeit figyelem
és méltó jutalom nélkül hagyni nem szokta, nem tudja; minket, a honnak
szülöttjeit, hív polgárait, kiknek szolgálatával többé élni nem akar, sem
hagyand vigasztalatlanul. Hanem rólunk is kegyesen és atyailag gondoskodandik,
kik a világról lemondtunk, a szerzetbe léptünk, hogy egész éltünket a haza
szolgálatának szenteljük, kik elmetehetségeink szerint a világban szerencsénket
feltaláltuk volna, kik hazaszeretetből reánk néző szülői, ősi, rokoni,
örökösödési jogunkról lemondottunk – gondoskodandik; nehogy a haza, a vallás,
az oktatás s nevelés körül gyűjtött érdemeink után életünk alkonyodásán
szegényebb s nyomorultabb sorsra jussunk, mi, kik a megválasztott és a
nemzettől garantírozott életünk fonalának kettészakasztásával szerencsétlenekké
levénk. Kiknek is üdvösebb lett volna szunnyadó apáink hamvaiból fel nem
támadni! Esdünk azért a nagylelkű,
igazságos és könyörülni tudó honatyák kegyes színe előtt: méltóztassanak
csüggött, de halálig hív honfiaikon könyörülni, és minket tulajdon
vagyonainkból életünk fogytáig kegyesen úgy ellátni, valamint erre magát a
szerzet kötelezte, és mely életmódra felesküdtünk, mit a viszonyos igazság
megkíván. Mely alázatos és fiúi bizodalommal teljes könyörgésünk után örök
hívséggel és mély tisztelettel elhalunk Mélyen tisztelt honatyák alázatos káplánjai és szolgái Pesten, Aug. 11. 1848. 2. Rimely Mihálynak
a minisztériumhoz intézendő felirat-tervezete a szerzetesrendek iskoláival
kapcsolatban, 1848. szeptember 8. Lásd Relig. Nevel. 73. szám, 1848[17] Felírási terv, hogy a tanodák a
szent szerzetek kezén maradjanak Tisztelt Közoktatási Minisztérium! Kétségtelen feladata a nemzetnek gondoskodni a
népnevelésről, az ifjúság vallásos és tudományos kiképezéséről; és az
álladalom, a kormány szoros kötelessége felügyelni, hogy a nevendék polgárok a
nevelésben részesüljenek. Rendezheti tehát, reformálhatja a végrehajtó hatalom
az oskolákat, rendezze is a tanulmányokat, a tanítókat, hogy mi tökéletesb s
avatottabb polgárok lépjenek a polgári élet pályájára. Megismervén és tisztelvén tehát a
kormány jogát és kötelességét és bevallván rendeletei iránt teljes készségemet
és engedelmességemet, mégis illő tisztelettel könyörögni kényteleníttetem, hogy
a tisztelt kormány magas rendeletét, mely szerint az […] középtanoda közös
tanodára átváltozandó volna, míg a törvény nem rendelkezendik, felfüggeszteni
méltóztatnék. Mert elhallgatván a kétes kérdést,
vajon a közös oskolák üdvösebbek, hasznosabbak-e, mint a felekezetiek,
elhallgatván azt, hogy a közös oskolák, melyekben vallás-tekintet nélkül a
tanárok alkalmaztatnak, semmi hitfelekezetnek ínyére nincsenek, és ellenek
erélyes szót emelnek (15 Mart. 155 szám, 12 Septemb. 1848.),[18]
amiért is méltán lehet tartani, hogy a közös oskolák üresen fognak állani vagy
átváltoztatásuk nagy ellenszenvre fognak találtatni, győződésünk az, hogy a
kormány, mely a törvény őrének és végrehajtójának felállíttatott és azért a
törvényen túl vagy felett nem intézkedhetik, a közös oskolákat a törvényen
kívül állítná fel, mely intézkedés, hogy hatásának körén túl fekszik, azt a
kormány tettlegesen bebizonyította, midőn megkészült törvényjavaslatát az elemi
tanodákról a hongyűlésen a két ház elébe terjesztette, mely éppen a közös
oskolák elve miatt törvényre nem emeltetett. Ha tehát nemcsak a hitfelekezetek
tusakodnak a közös oskolák ellen, hanem a nemzet sem fogadta el az elvet, nem
lehet a nemzet akaratának ellenére nézetünk szerint a felsőbb tanodákra azt
alkalmazni s gyakorlatba hozni, míg a törvény nem rendelkezik, és azért én sem
merem mindaddig a közös oskoláknak felekezeti tanodáimat átengedni. Még azért
sem, mert mélyen tisztelvén a felsőbb hatalmat, a fejedelem törvényben kimondott
jogait, míg ezek állnak, ezek iránt teljes engedelmességgel tartozom. Az
oskolák elrendezése, a tanulmányok meghatározása egyenesen és egyedül
őfelségének jogaihoz tartoznak, mondja a király 1723:70.: ubi status modum formam, media regi submiserint – rex annuet petito
statuum, et eaterus sufficiater influeret Consilium suum.[19] Őfelségéé tehát utasítást adni,
rendelkezni, mi és hogyan taníttassék, és hogy ez a törvény értelme, nyíltan
kiviláglik az 1791:26. törv. 5. §-ából, hol mondatik, hogy az országos rendek
kérelmére és előterjesztésére őfelsége által meghatározandó oskolai rendszer az
evangélikusok tanodáikra is kiterjesztessék: Coordinatione litteraria institutionis, erga demissam statuum
propositionem per suam majestatem determinanda, ad has perinde scholas
(evangelicus) extendenda,[20] mely törvényes jogával élt őfelsége
maiglan, mint azt az 1843/4. 2. törv. 8-9. §-a tanúsítja, hol mondatik, hogy
őfelsége már kegyelmesen elrendelte, hogy a magyar nyelv a kapcsolt részekbeli
fő- és középoskolákban, mint rendszerinti tudomány taníttassék. És nemkülönben
őfelsége rendeléseket tett immár, hogy az ország határain belüli oskolákban a
közoktatási nyelv a magyar legyen. Miután tehát őfelsége az oskolákat
elrendezte, hitem szerint a kormány őfelségének nyilvános beleegyezése nélkül
azokban lényeges változásokat nem tehet, nézetem szerint penig lényeges
változás volna a felekezeti oskolákat közösökre átváltoztatni, a tiszta
evangélikus vagy katolikus oskolákba, melyek kiváltképpen a vallásfelekezetek
számára alapíttattak, külön vallású tanárokat alkalmazni, amibe még a
törvényszerzés sem tudott beleegyezni. Azért nincs hatalmamban a fennálló
felekezeti oskolai rendszertől elállani és a tervezett közös oskolai rendszert
elfogadni, míg őfelsége és a törvényhozás nem intézkedendik. Még azért sem alkalmazhatom
magamat az új rendszeri közös oskolák befogadására, mivel kötelességemben áll a
tanodákat a minéműségükben megtartani, melyben kezemre adattak.
Visszaállíttatván 1802. évben a benedeki rend, fejedelmi akarattal az oklevélben
megnevezett 10 középtanoda átadattak a szerzetnek oly meghagyással és
kötelességgel, hogy azokat tulajdon alkalmas egyéneivel ellássa. Valamint tehát
eme oskolákat csak az adományozó fejedelem foghatja elvenni, úgy a szent
szerzet kötelessége, a tanodákat eredeti minőségükben megtartani és tulajdon
szerzetes tanárokkal ellátni. Mindkét kötelességének meg nem
felelhetne, ha a közös oskolákat elfogadná, mert ezek által a tanodák lényegben
megváltoztatnának, és a szerzet eredeti kötelességét egészen nem tölthetné,
midőn más, mint szerzetes tanárok alkalmaztatnának, a szerzet penig
kötelességét híven akarván tölteni, meg nem engedheti, hogy iskoláiba idegen s
nem szerzetes [tehát még kevesebbet: hogy más vallású oktató a katolikus
oskolába][21]
alkalmaztassanak, mindaddig, míg az adományozó fejedelem által kötelezése alól
fel nem oldatik, melynek tanáregyénei egyébkint készek a kormány által
előterjesztett tudományi rendszerhez magokat mindenben alkalmaztatni, és
képességüket, alkalmatosságukat, ha szükséges? próbatétel által is kimutatni,
miáltal a tisztelt minisztérium a célját érendi, hogy általa kitűzött
tanulmányok, a nyilvános oskolákban alkalmas és megvizsgált tanárok
előterjesztessenek, taníttassanak! És hogy semmit el ne hallgassak,
az szerzet önfenntartásának érzete s természetes kötelessége kénytet, hogy a
kormány intézvényét tisztelettel tudomásul vegyem, mert ezáltal nemcsak a
szerzet egyénei rendíttetnek meg a biztosított rendeltetésükben, és úgy
mondván, elmozdíttatnak attól, hanem az egész szerzet alapja aláásatott, melyre
újjászületése és élete építtetett. Az egyének azért hagyák oda a világot és
léptek a szerzetbe, hogy elkészült tanítók legyenek. A közös oskolák fogalmában
penig alkalmasin[t] az rejlik, hogy nemcsak mindannyian tanítók nem lehetnek,
hanem még a valóságos és jelenleges, érdemekkel teljes és alkalmas tanárok
közül is többen kiszorítandók! Mely intézkedés által tehát hivatásukban,
rendeltetésükben (melyet már mint szerzetesek nem változtathatnak), ha nem
csalattatnak is meg, de bizonyára rövidséget szenvednek. Mely szomorú sorsra
iparuk által méltókká nem tevén magukat, teljes bizodalommal számolnak a
nagylelkű és igazságos kormány kéméletére! Hogy penig a közös oskolák
behozatala által a szerzet léte, mely félszázados éltén át egyedül a hazájának
és a helyes nevelésnek élt, veszélyeztetik; kérdésen kívül vagyon, mert azért
állíttatott vissza, hogy a neki szánt és átadott tíz középtanodában az
ifjúságot tanítsa és nevelje; mely feladata teljesítésétől a közös oskolák
által kiszoríttatván, alig lehet nagy reménye manapon állandóságához ama magyar
szerzetnek, mellyel a magyar civilizált történet mindenesetre kezdőpontját
veszti! Mely felhordott okaim fonalán
alázatosan könyörgöm a tisztelt közoktatási minisztériumnak, méltóztassék engemet
addig is, míg őfelsége, ki a szerzetnek adá a gimnáziumot, legnagyobb akaratját
ki nem jelenti, és a honatyák törvény által nem intézkednek, hogy
vallásfelekezeti oskolák közösökre átváltozandók, kegyesen felmenteni, hogy
tanodáimat eredetiségükben, tisztán megtartván szerzetes egyéneimmel, mint
tanítókkal azokat elláthassam, mit a vallási egyenlőség és viszonosság elvénél
[fogva] is kérek, mert tudom, hogy a más vallású felekezetek aligha
befogadandják a közös oskolákat, és úgy csak a katolikus oskolák volnának
szorultabb állapotban. Ígérvén és fogadván a szerzetem nevében, hogy tanáraim
bármely behozandó új tanulmányi rendszerhez magokat pontosan alkalmazni és
eszerint tanítani fognak. Mely alázatos könyörgésemre a
kegyes rendeletet bevárván, mély s hóduló tisztelettel és kész engedelmességgel
maradok A tisztelt közoktatási
minisztérium aláz.[atos] szolgája N. N. Pesten Sept. 8. napj. 1848. Ekkor készült, de be nem adatott![22] (közli: Fazekas Csaba) Jegyzetek [1] Pannonhalmi Főapátsági Könyvtár Kézirattára, BK.
146/VI-X. Rimely Mihály jegyzetei az 1843-44. és 1847-48. évi [illetve 1848-49.
évi] országgyűlések iratain. [é. n.] Az elsőt említette, illetve idézte
korábban Sörös Pongrác: A
pannonhalmi főapátság története. Hatodik korszak. A rend új kora, új munkaköre.
1802-től napjainkig. Bp., 1916. (A pannonhalmi Szent-Benedek-rend története.
VI.A.) (továbbiakban: Sörös, 1916.) 97.
A Rimely tevékenységével kapcsolatos szakirodalomból ld. e sorok írójától: Rimely
Mihály pannonhalmi főapát az 1847-48. évi országgyűlésen. In: Győri
Tanulmányok, 22. Győr, 2000. 65-154.; Rimely Mihály pannonhalmi főapát a
Batthyány-kormány iskolapolitikájáról. In: Egyháztörténeti
Szemle, 2000. 2. sz. 98-109.; Rimely Mihály pannonhalmi főapát 1849-ben.
In: Tanulmányok Granasztói György tiszteletére. Szerk.: Czoch Gábor – Klement Judit – Sonkoly Gábor. Bp., 2008.
489-298. [2] Ld. erről többek között Fazekas Csaba: A
szerzetesrendek közéleti szerepének
megítélése a reformkorban, különös tekintettel a jezsuitákra. In:
Fiatal
egyháztörténészek írásai. Szerk.: Fazekas
Csaba. Miskolc, 1999. 76-113. Az 1848-as oktatáspolitikai kérdésekről,
az állam-egyház viszonyáról többek között Hajdú
János: Eötvös József báró első minisztersége (1848). Bp., 1933.; Felkai László: Eötvös József
közoktatásügyi tevékenysége. Bp., 1979.; Csizmadia
Andor: Eötvös József kultuszkormányzati és jogalkotó tevékenysége. In: Uő: Jogi emlékek és hagyományok. Esszék
és tanulmányok. Bp., 1981. 447-494.; Csorba
László: Az első népképviseleti országgyűlés állásfoglalása a művelődés-
és egyházpolitikai kérdésekben. In: A magyar országgyűlés 1848/49-ben. Szerk.: Szabad György. Bp., 1998. 257-281.; Fazekas Csaba: Az első népképviseleti
országgyűlés történetéből. Palóczy László beszédei és képviselői indítványai.
(1848. július – december) In: Tanulmányok és források az 1848–49-es forradalom
és szabadságharc történetéhez. Szerk.: Dobrossy
István. Miskolc, 1998. 81-192.; Fenyő
István: A centralisták az 1848-as forradalomban. Bp., 2003. 38-73. stb. [3] A témáról részletesen: Fazekas Csaba: A karthausi szerzője a szerzetességről
1848-ban. In: Connecting people: A pedagógia és az emberi kapcsolatok. Szerk.: Knausz Imre. Bp., 2008. 25-32. [4] Közlöny, 1848.
77. sz. (augusztus 25.) 386. Újra közölte Mezei
Márta (szerk.): Eötvös József: Kultúra és nevelés. Bp., 1976. (Eötvös
József művei.), 326-328.; F. Kiss
Erzsébet (szerk.): Az
alsó- és középszintű oktatás 1848/49-ben. A Vallás- és Közoktatásügyi
Minisztérium válogatott iratainak tükrében. Bp., 1997. (A Magyar Országos
Levéltár kiadványai. II. Forráskiadványok, 30.) (továbbiakban: F. Kiss, 1997.) 143-145. [5] A középiskolai reformról az idézettek mellett ld.
pl. Németh Antal: A középiskolák
fejlődésének vázlatos áttekintése. Győr, 1889. 57-61.; Fináczy Ernő: A magyarországi középiskolák múltja és jelene.
Bp., 1896., 69. stb. Maguk a bencések is készültek a tanárképzés rendszerének
átalakítására. Ld. Mészáros István: Iskola
Szent Márton hegyén. Pannonhalma, 1990. (Magyar bencés gimnáziumok, 2.), 39. [6] A szeptember elején kibontakozott önvédelmi háború
miatt egy időre az eötvösi tervezet lekerült a napirendről, november 1-jén
azonban annak rendelkezéseit – kizárólag a pesti és a budai középiskolákra
vonatkozó alkalmazással – a kultusztárca újból elrendelte. A piarista
fenntartású intézményeknél tervezett reform kimondta a szakrendszer
behozatalát, illetve azt, hogy a tanárokat a piarista rend tagjai közül és az
igazgatóság javaslatára, de a minisztérium fogja kinevezni. Az egyházi
tiltakozás azonban így sem maradt el. A rendeletet ld. Pesti Hírlap, 1848. 205. sz. (november 4.) 1034.; Religio és Nevelés, 1848. II. 56. sz.
(november 7.) 437-438. A témáról az idézettek mellett: Bíró Imre: Purgstaller József (1806-1867). In: Magyar
piaristák a XIX. és XX. században. Életrajzi vázlatok. Szerk.: Balanyi György. Bp., 1942. 105-121.; Fazekas Csaba: Szász Károly
kultuszminisztériumi államtitkár válasza a katolikus püspöki kar emlékiratára,
1848. december. In: Egyháztörténeti
Szemle, 2002. 2. sz. 93-104. [7] A szentmártoni monostor alapját Géza fejedelem
vetette meg, de az építkezést csak 1002-ben Szent István fejezte be, a nagy
jelentőségű pannonhalmi alapítólevelet ugyanez év őszén adta ki. Ld. erről pl. Érszegi Géza: Szent István pannonhalmi
oklevele. In: Mons Sacer, 996-1996. Pannonhalma 1000 éve. Szerk.: Takács Imre. II. köt. Pannonhalma,
1996. 147-189.; Gerics József – Ladányi
Erzsébet: Az államférfi Szent István öröksége. In: Uo. 110-116. stb. [8] Fessler Ignác Aurél (1756-1839) eredetileg
kapucinus szerzetes, majd felvilágosult értelmiségi pályára lépett, áttért az
evangélikus hitre, sokat élt Poroszországban, majd Szentpétervárott. Rimely
idézett célzása az 1815-1825 között Lipcsében megjelent tíz kötetes „Die
Geschichten der Ungarn und Ihrer Landassen” c. munkája első kötetére
vonatkozik. Ld. erről többek között Gunst
Péter: A magyar történetírás története. Debrecen, 1995. 121-122. [9] Szent László valóban komolyan támaszkodott a
bencés rendre, ezt bizonyítja a Szent István-ereklye feltalálási helyén,
Szentjobbon, valamint – a francia Saint-Gilles rendházával ápolt kapcsolat
nyomán – Somogyváron alapított monostorokkal. Ld. erről, valamint a Rimely
által érintett kérdésekről Erdélyi
László: A pannonhalmi főapátság története. Első korszak. A megalapítás
és terjeszkedés kora, 996-1243. Bp., 1902. (A pannonhalmi Szent-Benedek-rend
története. I.) passim; Szent László és Somogyvár. Tanulmányok a 900 éves
somogyvári bencés apátság emlékezetére. Szerk.: Magyar Kálmán. Kaposvár, 1992.; Kiss Gergely: A somogyvári bencés apátság alapítása és
francia kapcsolatai. In: Egyháztörténeti
Szemle, 2001. 1. sz. 43-60.; Magnani,
Eliana: Szerzetesi és hatalmi hálózatok.
Saint-Gilles du Gard:
Languedoc-tól Magyarországig (9. század – 13. század eleje). In: Egyháztörténeti Szemle, 2007. 1. sz.
41-71. stb. [10] (Szent) Asztrik (Aserik): a hagyomány szerint az
első pannonhalmi bencés apát, később esztergomi érsek, már Géza fejedelem alatt
is nagy szerepet játszott a magyarok megtérítésében, a hagyomány szerint ő
hozta a koronát Rómából I. (Szent) István számára († 1036); (Boldog) Sebestyén:
Asztrik társaként jött Magyarországra, Pannonhalmán bencés szerzetes lett, az
első esztergomi érsek († 1007); (Boldog) Mór: szintén Pannonhalmán lépett a
bencések közé, 1036-ban került Pécsre, nevéhez fűződik a székesegyház
befejezése, a zoborhegyi remeték történetének megírása, István király pécsi
püspökké nevezte ki († 1070 körül); (Szent) Gellért: velencei származású
bencés, Magyarországra kerülése után Imre herceg tanítója, 1030-tól csanádi püspök,
vértanúhalált halt († 1046); (Szent) Bonifác: feltehetően cseh származású,
szintén Asztrikkal jött Magyarországra, a pannonhalmi kolostor apátja, a pogány
magyarok térítője († 1007 körül). Ld. erről: Sólymos
László Szilveszter OSB: Ezer év száz bencése. Pannonhalma, 1997.
[Online:
http://www.osb.hu/kongregacio/eletrajzok] – 2001. október.]; Uő: Az első bencés szerzetesek
hazánkban. In: Paradisum plantavit. Bencés monostorok a középkori
Magyarországon. Szerk.: Takács Imre.
Pannonhalma, 2001. [Online:
http://www.bences.hu/z/paradisum/tanulmany_h.htm]
2008. augusztus.] [11] Uros vagy Uriás apátról (1206-1244) van szó.
Pannonhalma megerősített helye az ő vezetésével valóban ellenállt a tatárok
ostromának, ld. erről pl. Rogerius „Siralmas
ének”-ét: A tatárjárás emlékezete. Szerk.: Katona
Tamás. Bp., 1987. (2. kiadás) 182. stb. [12] Őcsényi Baranyay Pál pannonhalmi apát-kormányzó
1593-1596 között töltötte be – az egyébként nagybátyjától, Fejérkövy Istvántól
átvett – tisztségét. A törökkel való ütközete – Rimely elbeszélésével
ellentétben – úgy történt, hogy időhúzással a Győrt mentesíteni akaró Baranyay
a katonái szökése illetve az ellenállás helyett a várfeladást szorgalmazó
vitézei nyomására 1594. július 30-án átadta a várat Szinán nagyvezérnek. Szakály Ferenc: Pannonhalma a török
időkben. In: Mons Sacer, 996-1996. Pannonhalma 1000 éve. II. köt. Szerk.: Takács Imre. Pannonhalma, 1996.
(továbbiakban: Szakály, 1996.)
13-24., 15. [13] A „tizenöt éves háború” legnagyobb ütközetéről, az
1596. októberi mezőkeresztesi csatáról van szó, melyben III. Mehmed
szultán súlyos vereséget mért Habsburg Miksa és Báthori Zsigmond csapataira.
Megjegyzés: a szakirodalom másként látja Baranyay kormányzó halálának
körülményeit, abban a Szentmárton feladását követően elszenvedett – bár másoknál
kedvezőbben végződött – meghurcoltatásoknak tulajdonította a döntő szerepet. Szakály, 1996. 19. [14] Az idézet lényegében pontos (eredetiben az ordinis szó előtt a sacri jelző is szerepel), egyébként a hivatkozott, a pannonhalmi
konvent visszaállítását kimondó, a főapát esküjét is tartalmazó törvénycikk
bevezető szövegéről van szó: „Tekintetbe vévén továbbá a Szent Márton szent
pannonhalmi konventnek úgy különös régiségét, mint ugyanennek a szent rendnek
érdemeit.” Magyar Törvénytár. 1740-1836. évi törvényczikkek. Szerk.: Márkus Dezső. Bp., 1902. (továbbiakban:
MT. 1740-1836.) 604-605. [15] II. József 1786-ban oszlatta fel a magyarországi
bencés kongregációt. Batthyány József (1727-1799), erdélyi püspök, kalocsai, majd
1776-tól haláláig esztergomi érsek, az 1790-91. évi országgyűlés felső tábláján
az egyház érdekeinek határozott védelmezője. [16] Az 1802. évi visszaállításról ld.: Sörös,
1916. 13-20.; Meszlényi Antal: A
tanító szerzetesrendek visszaállítása. In: A Gróf Klebelsberg Kunó Magyar
Történetkutató Intézet Évkönyve. III. Bp., 1933. 303-329.; Katus László: A rend iskolái a 19-20.
században. In: Mons Sacer, 996-1996. Szerk.: Takács
Imre. Pannonhalma 1000 éve. II. köt. Pannonhalma, 1996. 255-263. [17] Rimely Mihály utólagosan a szöveghez illesztett
jegyzete. A Religio és Nevelés megjelölt
lapszáma ugyanis december 17-én jelent meg, ennek 575-576. lapjain közölték azt
a – Rimely jelen „felírási terv”-éhez nagyon is hasonló tartalmú – 74 pesti
katolikus polgár által aláírt nyilatkozatot, mely egyház- és
vallásellenességgel vádolja a magyar kormányt a középiskolai reform kapcsán, és
határozottan tiltakozik tervbe vett intézkedései ellen. [18] Rimely utólagos jegyzete, a Marczius Tizenötödike c. lap számára utal. A lap beszámolt egy
olyan protestáns egyházi gyűlésről, amely szintén tiltakozott a felekezetileg
semleges, „közös” iskola ellen. Megjegyzés: Rimely hivatkozása nem volt épp
megalapozott, hiszen a főapát csak az evangélikusok tiltakozásáról ír, azt már
nem említi, hogy a radikálisok lapja ezt hogyan kommentálta. „Veszedelmes
emberei ezek [ti. a közös iskolát ellenző egyháziak] az álladalomnak” – írta,
örömének adva hangot, hogy csak a protestantizmus egy részét képviselik a
„türelmetlen, felekezeties emberek, kik nem akarnak polgárokat, hanem csak
bigott lutheránusok meg kálvinistákat növelni”. Véleménye legalább ennyire
vonatkoztatható volt a felekezeties katolikusokra is: „Hanem a státus, az ne
kívánjon semmit tőlük, csak adjon nekik jó dús fizetést, építsen templomokat,
oskolákat, a többit majd elvégzik ők maguk is.” Marczius Tizenötödike, 1848. 155. sz. (szeptember 12.) 623. [19] Az idézett törvény 4. és 5. §-ainak pontos
szövege: „ubi status et ordines, modum, formam, et media, quibus id commode
fieri possit, suae majestati sacratissimae demisse submiserint; pro regia
benignitate sua, huic quoque demisso statuum petito clementer annuet. Et
consilium suum regium locumtenentiale, eatenus quoque sufficienter instruet.”
(„mihelyt a karok és rendek a módot, alakot és az eszközöket, melyek szerint ez
kényelmesebben megtörténhetik, ő legszentségesebb felségéhez alázatosan
felterjeszthetik. S királyi helytartótanácsát eziránt is elegendőképpen
utasítani fogja.”) Magyar Törvénytár. 1657-1740. évi törvényczikkek. Szerk.: Márkus Dezső. Bp., 1899. 628-629. [20] „A közoktatási rendszer, mely a karok alázatos
előterjesztéséhez képest őfelsége által lesz meghatározandó, ezen (evangélikus)
iskolákra is egyaránt ki fog terjesztetni.” Vö. MT. 1740-1836. 172-173. A
zárójelben szereplő evangelicus (értsd:
protestáns) szót Rimely szúrta a szövegbe. [21] A zárójelben foglaltakat utólag szúrták a
szövegbe. [22] Utólagos jegyzet. | ||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |