![]() |
3. évfolyam 2.
szám |
Fazekas Csaba: Szász Károly kultuszminisztériumi államtitkár válasza a katolikus püspöki kar emlékiratára, 1848. december* |
Állam és egyház viszonya 1848. évi alakulásának egyik
leginkább neuralgikus pontja (a papság fegyveres szolgálata, az egyházi vagyon
sorsa, az egyházi személyek kinevezése stb. mellett) az oktatási rendszer
tervezett reformjához kapcsolódott. A Pesten rendszeresen ülésező püspöki kar,
valamint a törvényhozó és végrehajtó hatalom szervei között már 1848 nyarán is
konfliktusokkal terhes vita zajlott, mely – kisebb megtorpanásokkal ugyan – a
nemzeti önvédelmi háború szeptemberi kibontakozását követően is folytatódott.
Az év utolsó három hónapja ilyen szempontból mintegy átmenetinek is tekinthető,
hiszen a főpapok elfogadták a magyar törvényhozás értelmezését az október 3-i
(az országgyűlést feloszlató) királyi leiratról, és helyükön maradva nemcsak a
népképviseleti országgyűlést tekintették legitimnek, hanem a végrehajtó
hatalmat átvevő Országos Honvédelmi Bizottmányt (OHB) is. (Egészen az év
végéig, amikor túlnyomó többségük nem követte Kossuthékat Debrecenbe, hanem
Pesten maradt és tisztelgett a bevonuló Windischgrätz előtt.) A kormányzat
egyház- és oktatáspolitikai irányát ugyanakkor ebben a köztes időszakban
továbbra is fokozódó aggodalommal szemlélték. A folyamat egyik fontos
dokumentuma volt a püspöki kar által november közepén az OHB-hoz intézett
emlékirat, mely nemcsak a kormányzat egyes konkrét intézkedéseit kifogásolta,
hanem igyekezett általánosságban is elemezni az oktatás- és egyházpolitikai folyamatok
alakulásával kapcsolatos álláspontját.[1]
A püspöki kar fontosnak tartotta, hogy emlékirata nyomtatásban nyilvánosságra
is kerüljön, minden bizonnyal a kormányzatnak irányzott nyomásgyakorlás
szándékával,[2]
továbbá az abban foglaltakat a katolikus egyház igyekezett minél szélesebb
nyilvánossághoz eljuttatni.[3]
Az emlékirat szövege nemcsak egykorúan, hanem azóta is megjelent,[4]
a kormány válasz-irata azonban még egyáltalán nem, pedig ahhoz hasonló
alapossággal járta körül a püspöki kar által felvetett kérdéseket. Alábbiakban
történő közlése[5]
továbbá azért is fontos, mert csak így, a „másik oldal” véleményének
megismerésével alkotható teljes kép a katolikus felső klérus és a polgári állam
konfliktusokkal is terhelt viszonyáról 1848 őszén-telén. A püspöki kar november 15-én
fogalmazta meg az emlékiratot, 20-i dátummal továbbította az Országos
Honvédelmi Bizottmányhoz, amely azonban csak december 1-én kapta meg.
(Feltételezhetjük, hogy a püspöki kar nyilatkozatát nem a dátumozás után
azonnal, hanem pár nappal később küldte el.) Az OHB így mintegy kétheti
késedelem után december 4-én utasította vélemény-kérés végett a dokumentumot a
kultusztárcához, pontosabban Szász Károly[6]
államtitkárhoz, aki Eötvös József miniszter távozása után a minisztérium első
számú vezetője lett. Az államtitkár 9-ére készítette el a válaszát és küldte el
az Országos Honvédelmi Bizottmánynak. Az OHB – tudomásunk szerint – ezt a
hadiesemények alakulása illetve egyéb politikai kérdések előtérbe kerülése
miatt a hónap végéig már nem továbbította, s a püspöki karnak erre az
emlékiratára nem válaszolt hivatalos formában.[7] Az emlékirat egyszerre
tartalmazza a püspöki kar általános elvi álláspontjának kifejtését, valamint a
minisztérium egyes intézkedéseit illető konkrét kifogások megfogalmazását. Ami
előbbit illeti, súlyos vád fogalmazódott meg a püspöki kar részéről, hiszen úgy
vélték, a minisztérium az iskolai reformokon keresztül a katolikus
vallásgyakorlat ellen indított frontális támadást. (Például: „A közoktatási
minisztérium részéről katolikus iskoláink újabb rendezése iránt eddig
kibocsátott rendeletekben a katolikus egyház igényeire nemcsak, hogy kellő
figyelem nem fordíttatott, hanem inkább azon nyílt célzat vala észrevehető,
hogy reformok tervezete mellett azok katolikus egyházi s vallásfelekezöktől
megfosztatván neutrális vagyis státusiskolákká alakíttassanak. […] Nem szenved
kétséget, hogy egy ilyreform, ha iskoláinkon csakugyan keresztülvitetnék,
ezeket katolikus jellemökből tökéletesen kivetkőztetné.” „Mi a vallásos
nevelést és képzést a szociális élet és polgárzat nélkülözhetetlen alapjának
tartván, a közös iskolákat, melyek a vallásos nevelés eszméjével ellentétben
állnak, helyeselni nem tudjuk, és soha nem is fogjuk és róla egyenesen
kimondjuk, hogy csak a vallás iránti közönyösséget, vagyis az
elvallástalanodást fogják hathatósan elősegíteni.” Stb.) Kifogásolták, hogy a
kormányzat épp akkor kíván átfogó reformokat életbe léptetni, amikor az ország
állapota ennek elhalasztását indokolná, a katonai helyzetre tekintettel. Elvben
elismerték „az álladalmi főhatalomnak felügyelési jogát a közoktatásra” nézve,
ugyanakkor kétségbe vonták a felekezeti belügyekbe való beavatkozás
lehetőségét, és lényegében a korábbi állam-egyház viszonyon minden változtatási
kísérletet ebbe a kategóriába soroltak. Érveltek továbbá amellett, hogy az
egyházias oktatás változatlan fenntartása az államnak is érdeke, hiszen
álláspontjuk szerint csak így lesznek a jövendő nemzedékek törvénytisztelők és
erkölcsösek. Leszögezték az ellenállás és a tiltakozás jogát (az emlékirat
végén ünnepélyes ellentmondásukat is kifejezésre juttatták, ugyanúgy, mint 1848
tavaszán az áprilisi törvények vallásügyi rendelkezései ellen), valamint azt,
hogy a jövőben is minden törvényes eszközzel ellent fognak mondani a vallásukra
sérelmesnek vélt kormányzati törekvések ellen. Sőt, óvatosan megemlítették,
hogy a katolikus tömegek a jövőben fokozottabban fognak „a vallásszabadság s
egyháztestületi jog féltett kincsei felé fordulni”, „s fordulandnak annál
bizonyosabban, minél tovább terjeszkedendnek a tisztelt minisztérium
intézkedései azon tér elfoglalásában, melyet valamint a többi, e honban bevett
vallásfelekezetek elidegeníthetlen sajátjuknak tartanak, úgy a katolicizmus sem
engedhet át a státusnak”. Konkrétan kifogásolták a szaktanrendszer behozatalát
két budapesti középiskolában, különös tekintettel arra, hogy a hittant a
kötelező tárgyak közül kivéve, tanórán kívüli időben tartandónak minősítették,
fakultatívvá tették a vasár- és ünnepnapon kívüli miselátogatást; elítélték a
minisztérium által a konviktusok megszüntetésére tett lépéseket; azt a vélt
kormányzati szándékot, hogy az egyházi alapítványokat rendeltetésüktől eltérően
akarják felhasználni; valamint azt a rendelkezést, mely lehetővé tette
magyarországi diákoknak poroszországi tanítóképző intézményekbe való
kiküldését. 1848-ban az új polgári állam
egyház- és oktatáspolitikai elképzelései valóban teljes egészében és elvi síkon
is elfogadhatatlanok voltak a püspöki kar számára és fordítva. A konfliktus
mégis konkrét intézkedések mentén tört ki. Az év végi, emlékirat összeállításhoz
és sajtópolémiához vezető összeütközések közvetlen kiváltó oka a Szász Károly
által november 1-én közzétett középiskolai reformjához kapcsolódott, a többi
kérdés ennek mintegy mellékszálaként került említésre. Eötvös József még
miniszterként augusztus 24-i rendeletében[8]
szabályozta a középiskolai reform ügyét, melynek lényege az ún. szaktanrendszer
behozatalában jelölhető meg. Eötvös sem titkolta a szándékát, hogy a hazai
oktatási rendszer átfogó átalakítására készül, mely az elemi és a középiskolák
szintjén egyaránt az állam és az egyház közötti feszültségek fokozódásához
vezetett. A miniszter szeptember végi távozása után – a felelős kormányzat
felbomlása és a nemzeti önvédelmi háború kibontakozása miatt – a reform életbe
léptetésére nem került sor. A november 1-i rendelet[9]
kifejezésre juttatja a kormányzatnak a középiskolai reform iránti eltökéltségét
– az Eötvös-féle rendelkezés értelmében – azonban a végrehajtást a budai és a
pesti középiskolák kivételével elhalasztja. Ez utóbbi, piarista intézményeknél
azonban 12 pontba foglalt reformot léptet életbe. Elsőként elrendeli a
szakrendszer behozatalát (jelentése – az „osztályrendszerrel” szemben – az,
hogy egy-egy oktató nem valamennyi tárgyat tanítja egy-egy osztály egésze
részére, hanem egy-egy nyilvános pályázat útján kiválasztott tanár valamely
szaktárgyat több osztályban is tanítja[10]),
majd leszögezi, hogy a szóban forgó iskolákban a piarista rend tagjai közül, az
igazgatóság javaslatára a minisztérium nevezi ki a tanári kart.[11]
Rendelkezik az oktatói fizetésekről, a tankönyvekről, a tanszerekről, a
tanítási év kezdetéről stb., igazán neuralgikus pontja még a hittan rendezése
volt: „A vallás magántanulmány legyen, s a szülékre hagyassék gondoskodni
arról, hogy fiaik a vallásos oktatást illető lelkészeiktől vegyék. Ezen
oktatásnak a kiszabott rendes közleckék idején kívüli órákban kell történni, s
ünnep- és vasárnapokat kivéve templomba járásra a növendékek ne
szoríttassanak.” Szász Károly rendelete jelezte,
hogy a liberális kormányzat hosszabb távon eltökélt a reform végigvitelében,
ráadásul a piarista rend felvilágosult szellemű oktatói karában számos
partnerre is talált az oktatás modernizációjának kezdeményezése. Nem véletlen,
hogy a politizáló katolikus közvélemény felháborodása nemcsak a kormányzat
elleni agitációban nyilvánult meg, hanem a piarista rend is számos támadást
kapott a katolicizmus ügyének „elárulása” miatt. A Religio és Nevelés (más konzervatív-katolikus orgánumok mellett)
széles körben adott teret ilyen, mozgósító jellegű megnyilatkozásoknak, sőt a
püspöki kar ennek hasábjain nyilvánosan rótta meg a piarista rendet.[12]
Egyes piaristák ugyanitt igyekeztek védeni magukat az igazságtalan és túlzó
vádak ellen, valamint a szakrendszer bevezetése kapcsán egyfajta „középutas”
megoldások mellett érveltek.[13]
A katolikus lapokban ugyanakkor az év vége felé erősödött az egyházpolitikai
reformokat megfogalmazó kormányzat elleni nyomásgyakorlás, sőt, egyfajta
konzervatív-klerikális ellenzéki mozgalom indításának szándéka. Többen
szorgalmazták például az 1848 tavaszán – többek között Szemere Bertalan
belügyminiszter határozott rosszallása miatt – megfeneklett petíciós mozgalom
újraindítását.[14] Úgy
vélték, a katolikus tömegek mozgásba hozatalával kell eltántorítani a
kormányzatot az iskolai rendszer bármilyen reformjának tervétől, ezért
szorgalmazták, hogy a püspöki kar az eddigieknél is határozottabban álljon az
elégedetlenkedők élére, hívjanak össze iskolai és/vagy szülői gyűléseket,
továbbá szorgalmazzák a sajtóban tiltakozó levelek nyilvánosságra hozatalát.[15] A kormányzat és támogatói
azonban állták a katolikus egyháztól illetve közvéleménytől rájuk nehezedő
nyomást, és többnyire elvi kérdést csináltak abból, hogy nem tesznek
engedményt. A püspöki kar hivatalos emlékiratában felhozott vádakra – mint
említettük – az OHB hivatalosan már nem tudott reflektálni, ugyanakkor a
kormányzat egyes képviselői, illetve az annak politikájával (közelebbről
egyház- és oktatáspolitikájával) azonosuló közéleti személyiségek, publicisták
igyekeztek a nyilvánosság előtt ellensúlyozni a katolikus egyházból jövő
kritikus véleményeket. Ez részben történhetett spontán módon, részben pedig
maga Szász Károly is utalt rá, hogy a minisztérium élni fog a sajtó nyilvánosságának
eszközével, hogy felvegye a harcot a katolikus püspöki kar agitációja ellen. Már a püspöki kar emlékiratának
nyilvánosságra kerülése előtt jelentek meg a katolikus akciókat elítélő
megnyilatkozások kormánypárti illetve radikális újságírók tollából.[16]
Az emlékirat megjelenése, a katolikus közélet erőteljesebb megnyilatkozásai
után decemberben azután a kormánypárti sajtó sem akart a Religio és Nevelés vagy a Katholikus
Néplap adósa maradni. A Pesti Hírlap névtelen
szemleírója[17] így
vélekedett: „Kívül a politikán, figyelemre is alig méltatva, legtöbb ember
által hírből sem ismerve, s tehát egész hatástalanul egy kis csörömpölés van a
Religio és Nevelés c. katolikus hírlap hasábjain. Azaz jókora csörömpölés volna
biz az, de elvész a mának és tegnapnak nagyszerű küzdelmében. Az egész lárma a
közoktatási minisztérium ellen van ütve és oly ingerültséggel folyik, mintha a
sátán ellen hívná fel híveit.” Megjegyezték, hogy a népiskolai törvény
augusztusi vitája idején Eötvös mérsékelt álláspontja miatt érte az a vád a minisztériumot,
hogy túlzott engedményeket tesz a katolikus egyháznak, most pedig utóbbi
részéről indul támadás azzal a jelszóval, hogy a hitetlenséget mozdítja elő. A
publicista szerint a püspöki kar „jajveszékelése” és a katolikus sajtó „oktalan
izgatása” nem más, mint hogy a kormány ellen „a vallás külszínével agitálni
némelyek nem átallanak”. Ez a cikk is az áprilisi törvények szerves folytatását
látta a minisztérium rendelkezéseiben és támogatta is azokat, amelybe
beleillett az egyház iskolafenntartói szerepének háttérbe szorulása is: „Ha az
állodalmi iskolák virágzásra érnek, a felekezeti és magániskolák inkább
kevesbedni fognak; mert az élet ösztöne – minden papolás dacára – felkeresteti
azt, ami jobb.” Hozzászólt a kérdéshez az egyik személyében is leginkább
érintett katolikus pap, Hanák János is.[18]
A katolikus publicistákhoz hasonló szenvedélyességgel, de értelemszerűen azzal
ellentétes következtetéseket levonva fogalmazta meg gondolatait. Nemcsak saját
rendjét a piaristákat vette védelmébe (hangsúlyozva, hogy ők már régóta
szorgalmazzák a modern szakrendszer behozatalát), hanem a kormányzattal is
teljes mértékig azonosította magát. Elítélte azokat, akik „az országos
honvédelmi bizottmány rendeletét is megtámadni, s hazánk ily zavaros
állapotában a nyilvános törvények ellenére a népet szóval, írással, sőt
aláírási ívek köröztetésével bujtogatni merészkednek”, és tételesen védelmébe
vette a szakrendszerre való áttérés szükségességét. Kimutatta, hogy a püspöki
kar tiltakozása hangzatos mögött politikai számítások is rejlenek, ami jól
látszik például abból, ahogy a katolikus alapítványokat féltik: „Aztán miért
nem szólottatok akkor, midőn az abszolút kormány zsoldosait, a szabadszellem
hóhérait, a cenzorokat (és azok között még protestánsokat is) azon alapítványokból
fizette? Akkor hallgattatok, ugye? És most zajt üttök, keresztet fogtok
kezeitekbe, s farizeusi álarcot vontok jezsuita képetekre, úgy bujtogatjátok a
népet. De hála a fölvilágosodás szellemének, a nép nemigen hallgat reátok, a
nép jól tudja, hogy míg őt a túlvilági javak boldog reményével kecsegtetitek,
addig ti a zsíros javadalmakra ásítoztok; a nép nemigen hiszi már, hogy a
kálvinista vagy lutheránus nem üdvözülhet, hanem mindnyájokkal testvéri
egyességben él. És ti, sötétség baglyai, a testvériség szent elvét, melyet
idvezítőnk alapított meg, ily alávaló, piszkos, önérdek-szülte bujtogatásokkal
akarjátok megrontani! Hiába iparkodtok sötétséget csinálni, ha a nap feljött,
egy-két szobát sükerülend elhomályosítani, de a nagy mindenségen a világosság
árja fog ragyogni.” A magyar kormánnyal szemben szándékos károkozást
feltételezett a „károgó” katolikus lapok „lázító cikkei” részéről, amelynek
valódi vesztesét magában a katolikus egyházban jelölte meg: „Ezekkel [a hírlapi
támadásokkal] egy-két olvasó-pergető nénikét vagy holmi zsidó-evő
antiquariusokat elcsábíthattok, de a józanabb gondolkodású katolikusok
utálattal fordulnak el tőletek, mert tudják, hogy jezsuita szellemű lapjaitok
március óta sokkal többet ártottak a magyar katolikus egyháznak, mint minden
eddigi mozgalmaink.” A katolikus támadásokkal
szemben a közoktatási tárca tételes választ is kívánt adni, melyet Szőnyi Pál,
a minisztérium közoktatási osztályának tanácsosa fogalmazott meg, nyilván Szász
Károly nézeteivel teljes összhangban.[19]
Szőnyi terjedelmes – ám így is befejezetlenül maradt – irománya rendkívül
mérsékelt hangot ütött meg, s egy precíz hivatalnok alaposságával sorolta az
ügyiratszámokat, pénzösszegeket, amelyek mind ellentmondtak annak, hogy a
katolikus alapítványokból a kormányzat egy fillért is elvont volna más
vallásúak céljaira, vagy hogy a piarista iskolákat már a régi rendszerben is az
állam finanszírozta, vagy éppen arra, hogy a konviktusok megszüntetése az
érdekelt felekkel történt körültekintő egyeztetés után, sőt épp azok kérésére
történt stb. Szerfelett rosszallta, hogy a püspöki kar emlékirata
nyilvánosságra került (mérsékelt álláspontjának megfelelően ezért ugyan a Religio és Nevelés szerkesztőjét
hibáztatta), és udvariasan felhívta a figyelmét a felső klérusnak, hogy vagy
nem olvasta a kormányzat hivatalos megnyilatkozásait (rendeleteit a Közlönyben, illetve az országgyűlés elé
bocsátott pénzügyminiszteri költségvetés-tervezetet), és akkor egyszerűen
téved; ha pedig olvasta – márpedig olvasnia kellett – akkor tudatosan terjeszt
rossz híreket, és „tudomásával ellenkezőt ír ellenünk az országos honvédelmi
bizottmányhoz”. Nem tudni, hogy Szőnyi tényleg ennyire jóhiszemű volt-e a
püspöki karral kapcsolatban, vagy inkább ironizált, amikor arról például arról
írt, hogy a klérus „alsóbb rendű vádlóink által el hagyván magát ámíttatni,
hivatkozik ennek oly állítólagos kifejezésére, melyet emberi szem ebben [ti. a Közlöny-ben] soha nem látott, emberi fül
tőlünk nem hallott, s a kultuszminisztériumi embereknek soha még gondolatjába
sem ment”.[20]
Cikkét folytatni akarta a „vádak szellemi részével” kapcsolatban is, ennek
közlésére azonban már nem maradt ideje. Szász Károly alább közölt
válasza jóval rövidebben, de szintén tételesen cáfolta a püspöki kar által
felhozottakat, és megfogalmazta a kormány álláspontját az ún. „szellemi rész”
tekintetében is. Úgy vélte, a katolikus püspöki kar csak egy tényezője a magyar
társadalomnak, a minisztériumok feladata pedig az, hogy utóbbi összességének
érdekeit tartsa szem előtt. Leszögezte továbbá, hogy mint minisztériumi
tisztviselő az országgyűlésnek tartozik felelősséggel, márpedig, amennyiben
„intézkedései az országgyűlésének nézeteivel egybe hangzanak, könnyen és
örömest nélkülözi a magyarhoni püspöki kar egyébiránt nagyra becsült helybenhagyását”.
Márpedig az országgyűlésben a népiskolai törvény vitája kapcsán kiderült, hogy
a minisztérium jóval mélyebb reformokat is foganatosíthatott volna iskolaügyben
az 1848 novemberében kifogásolt rendeleteknél.[21]
Szász megjegyezte továbbá, hogy a katolikus sajtóban kibontakozó kormányellenes
agitációra a püspöki karnak bizonyosan befolyása van, és utóbbit igencsak
erélyesen kellene figyelmeztetni, hogy hagyjon fel ilyen irányú
tevékenységével. Szász Károly mindenesetre jottányit sem tért le a megkezdett útról,
aminek még a december végi, felfokozott napokban is bizonyságát adta.[22]
S bár 1848 végi reformterveit elsodorták a szabadságharc hadieseményei, a
magyar polgári kormányzat 1849 májusában következetesen ott akarta folytatni,
ahol a Debrecenbe menekülés előtt abbahagyták. „A magyar nemzeti kormány jól
tudván, hogy a szabadság, egyenlőség, testvériség szent elveinek sikeres
alkalmazását csak célszerű népnevelés által érhetni el – írta a Közlöny már Horváth Mihály
miniszterségének idején –, mert nevelés által képeztetik az ember emberré,
nevelés és oktatás teszi őt a polgári társaság hasznos tagjává; azért mindjárt
alakulásakor fő teendői közé számítá a közoktatás ügyét fölkarolni, s az
abszolút kormány alatt behozott szellemölő, elavult tanrendszert nem javítani,
mert az javíthatatlan, hanem teljesen újjáalakítani.”[23]
Az új kultusztárca erélyesen fogott hozzá a „felekezetesség régi maradványinak”
felszámolásához, és eközben visszatekintett 1848 őszére, amikor a két
pest-budai piarista gimnáziumban bevezették a szakrendszert: „De alig
indíttaték meg a dús eredményekkel kecsegtető rendszer, alig foglalák el a
szaktanárok rendelt helyeiket, a lelkes tanárokat, sőt még a minisztériumot is
minden oldalról megtámadták a sötétség barátai, s a vallás védelmének ürügye
alatt mindent elkövettek, hogy az üdvös intézkedést akadályozzák, s a
szakrendszert mindjárt kezdetben megbuktassák”. A lap közölte továbbá a
„feketesárga” kormányzat által foganatosított oktatási rendszerrel kapcsolatban
Szőgyény-Marich László rendeletét, mint „a szellemölő obskurantizmus és
jezsuitizmus remek példányát”, melyből nemcsak a szakrendszer megszüntetése, a
magyar kormánnyal együttműködő piarista tanárok meghurcolása feltűnő, hanem az
is, hogy az iskolarendszernek a katolikus püspöki kar igényei szerinti
fenntartását a cs.kir. közigazgatás fontos politikai kérdésnek is tekintette. DOKUMENTUM A vallás- és
közoktatásügyi minisztériumból Az országos honvédelmi bizottmánynak A magyarhoni püspöki karnak a
honvédelmi bizottmányhoz benyújtott, ott 4287. számmal jegyzett s ezen
minisztériumhoz véleményadás végett általtett emlékiratában kijelentett
aggodalmai merőben alaptalanok: 1ör. Legfőbb aggodalma a
tisztelt püspöki karnak onnan ered, hogy volt közoktatási miniszter,
b. Eötvös József úr f. évi augusztus 24-én kelt, s a Közlöny 77. számában
közzétett rendelete által némely középtanodában a szakrendszer behozatalával
oly formán célzott átalakítandóknak, miszerint a vallástan bennük rendszeres
tanulmány ne legyen, a tanárok pedig akármelyik bevett vallást követő
szaktudósok közül pályázat útján választassanak. Mely rendelkezés, ha életbe
léptettetnék – a püspöki kar állítása szerint – az oskolákat katolikus
szellemökből tökéletesen kivetkőztetné, a fenntartásokra alapított fundust
rendeltetésétől elvonná, vagyis más szavakkal megszüntetné e honban a katolikus
iskolákat, lefoglalná a katol.[ikus] iskolai alapítványokat, s a katolikusok
vallási és oktatási szabadságán fennálló intézetein, tulajdonán
helyrehozhatatlan sérelmeket ejtene. Ámbár a rendelet, melyből ezek
következtetésképpen kivonatnak, még volt kultuszminiszter, b. Eötvös
József úrtól származott, s az ő lelépésével, s a haza szorult körülményei
közbejöttével meghiúsulván, teljesedésbe nem ment, mindazonáltal ezen
minisztérium, mely annak elveiben teljesen osztozik, felelősségét is elvállalni
mindig kész, ha már csak azon egy okból is, mivel az országgyűlés, melynek a
közoktatási minisztérium nevelés ügyében bizományosa, éppen azon nézeteket
vallotta magáénak és szentesítette mind elvileg, mind az ekként rendezendő
középtanodák költségeinek megszavazásával, benne foglaltatván ezen költségek
azon 1 1/2 millió forintokban, melyek évenként a nevelés ügyének javítására a
kultuszminisztérium által kérettek, s fele részben 1848 második felére meg is
ajánltattak.[24] De azon állítása a tisztelt
püspöki karnak, hogy b. Eötvösnek státus iskolák behozatalát célzó
intézkedései az ő lelépése után a vallás és közoktatási minisztérium által rész
szerint életbe léptettettek volna, tévedésen alapul és valótalan. Erre ugyanis
tetemes költség leendett szükséges (minden középtanodára közel 6000 ft.), mit a
hon mostani körülményeiben a honvédelmi bizottmány ki nem rendelhetvén, a) az egész ország Pest-Budán
kívüli minden középtanodáiban tanítás és tanító személyzet – fájdalom – egy
hajszálig az maradt, ami volt, b) a pesti és budai tanodák
eszközölhető javítására a honvédelmi bizottmány 2800 forintokat applacidálván,
ezen csekély öszveg erejéig tétettek némely változtatások, ú.m. 1.)[25]
nem ugyan a tanítói személyzetben, mert erre mint ezelőtt is, a kegyes szerzeti
rend tagjai alkalmaztattak a szerzet főnökének ajánlása szerint, hanem b) a tanításban az eddigi
osztályrendszer helyett magoknak a tanároknak ajánlkozására behozatott a
szakrendszer, miszerint t.i. minden tanár csak egy tudományt, mely
szaktudománya, tanítson, s annak különböző részeit adja elő a különböző
osztályokban. Ez a mívelt világban közönségesen elfogadott rendszer sem
összehangzási, sem össze nem férhetési viszonyban nem álla a katolicizmussal. c) Vallást illetőleg
megáll[ap]íttatott azon elv, hogy kiki maga vallására saját vallási lelkészétől
taníttassék, szülői gondossága által. Ezen sokszor elhanyagolható szülői
gondoskodás helyett maga a szerzet ajánlkozott a vallásnak katolikus növendékek
számárai tanítására, mi elfogadtatott, a vallástanításra rendes óra – minden
tanítási napon 10-11 [óra között] – tűzetett ki, s szorgalmasan folyik is, és
ha ezen óra, miként a püspöki kar gondolni látszik, azon okból, mivel a gyermek
addig már két órát tanult, célarányosnak nem találtatnék, nyilván fenn van
hagyva a tanároknak javasló felterjesztést tenni, az órák legcélszerűbb
elrendezéseiről. d) Elrendeltetett, hogy a
tanuló gyermekek ünnep- és vasárnapokon kívül templomjárásra kényszerítőleg ne
szoríttassanak. Ezen rendeletet, mely a tudománynak szintúgy, mint az igaz és
őszinte vallásosságnak érdekében tétetett, csak azon esetben tanálja a minisztérium
megmásítandónak, ha felvilágosíttatnék, hogy az a katolika vallás hitágazatával
lényegesen ellenkezik. e) Minthogy a szakrendszer
mellett a tanárok azon keresetektől, miszerint magok osztályokból egyes
növendékekkel korrepetálván, innen néha tetemes jutalmok volt, elestek, ennek
némi kárpótlásául, úgy a valóban derék és jeles tanítók méltó és buzdító
jutalmazásául a honvédelmi bizottmány által kirendelt összegből számukra
fejenként 160 pf. díjazás szabatott, s a derék Hanák volt segédkönyvtárőri
fizetésének megtartása mellett tétetett át a budai középtanodához,[26]
hol saját természettani gyűjteményének felmutatásával élénkíti és érdekesíti
hasznos tanításait. Ennyiből és még egy jártával
sem többől áll a pesti és budai középtanodák eddigi rendszerének változtatása,
melyből a tisztelt püspöki kar annyival kevésbé meríthet aggodalmat, mivel azon
kevés költség is, melybe kerülnek, nem az alapítványi pénztárból, hanem a
honvédelmi bizottmány rendelete nyomán az álladalomtól telik ki. 2or. Második aggodalmát a
tisztelt püspöki karnak okozták a f. évi október 18-án és november 4-én kelt
minisztériumi rendeletek,[27]
melyekben mellesleg ezen minisztériumnak azon nézete említtetik, mi egyébiránt
b. Eötvösnek lelépése előtt nyilvánított célzataival egybehangzó, hogy a
konviktusok, ú.m. a tanuló ifjaknak kényszerített együtt lakása és étkezése
eltöröltessenek, s e helyett a költség, melyet az ily konviktusok fenntartása
igényel, a tanulók közt segélydíjképpen kiosztassék, miből aztán maguk a
növendékek vagy természetes gyámnokaik gondoskodjanak lakásukról s tartásukról. Hogy ezen rendszer, mely
egyébiránt magának egy ily nemű konviktusnak papi elnöke által hozatott
indítványba, s csupán a kolozsvári növeldét illetőleg vétetett az odavaló
Gubernium ajánlatára teljesedésbe, másokra nézve pedig csak terveztetik, a
katolicizmussal szintén semmi összefüggésben nincs, magában világos, s valóban
ily konviktusok a protestánsoknál is éppen úgy, mint a katolikusoknál
gyakorlatba vannak, de másfelől a tapasztalás elég kiáltólag mutatja azon
phisicai és erkölcsi káros következéseket, melyek az ily kényszerített
együttlakás s azzal egybekötött életmódokból származnak, miért is ezen
minisztérium a józan neveléstan elveihez híven nem szünend is meg azon
munkálkodni, hogy az efféle konviktusok minden felforogható jogsértés
kikerülésével mielőbb megszüntettessenek, mi részben mennyire óvatosan kívánt eljárni
ezen minisztérium, a n.[agy]váradi tankerület igazgatójához bocsátott rendelet
ide fogott másából[28]
is látható. 3ik aggodalma a magyarhoni
püspöki karnak az, miszerint volt kultuszminiszter b. Eötvös József úr az
ország minden bévett vallásából bizonyos számú ifjakat a népnevelési pályára
való tudományos készülés végett poroszhoni tanítóképezdékbe kiküldeni
szándékozott s ezen szándékának létrehozásával lelépése után is a minisztérium
fel nem hagyott. A magyarhoni püspöki kar becsülete érdekében nem akarja
feltenni ezen minisztérium, hogy annak nehézségei egy oly szent és sürgetős
szükségű dolog ellen volnának intézve, minemű maga a kiküldés s ettől
feltételezett kiképzése éppen azoknak, kik az anyagilag felszabadított nép
szellemi és erkölcsi emancipációjának nagy munkájára lesznek meghíva, e szegény
honban, mely minden reá tóduló szerencsétlenségeit azon egy kútfőre viheti
vissza, hogy népe a míveltségben messze elmaradt, hanem hajlandó ezen
nehézségek okát abban keresni, miért küldetnek katolikus ifjak is Poroszhonba,
vagyis oly álladalomba, melynek feje protestáns, mire csak azt jegyzi meg e
minisztérium, hogy Poroszhonban több katolikus oskolatanítói képezdék léteznek,
pl. Boroszlóban, s a kiküldendő katolikus ifjak éppen ily katolikus képezdékbe vannak
utasítva, melyeknek szerkezete s gyakorlati jelessége közelismerés szerint
messze felülmúlja más német tartománybeliekéit, pl. a bajorhoniakét. S még a
költség tekintetében sem lehet nehézsége a tisztelt püspöki karnak, mert noha
1848-ban nov. 3-án 17244/604. sz. alatt kelt kir. intézvény értelmében a
katolikus képezdék költségeinek s tehát az azok számára készítendő tanárok
képzésének is a tanulmányi alapból kellene kitelni, ezen kiküldendő ifjak
mindenkinek, tehát a katolikusoknak is számára a kultuszminiszter az országtól
kérte és nyerte is meg a szükséges költséget, miként ez a nyomtatásban közkézen
forgó álladalmi költségek tervezetéből a tisztelt püspöki kar előtt is tudva
lehetne. Végre 4er ami az alapítványi fundusok
idegen célokra fordítását illeti, ez a vád merőben alaptalan, s teljességgel
nem áll, mert nemcsak a fennebbiekben meg van mutatva, hogy minden gáncsolás
alá hozott intézkedések álladalmi költségen létesíttettek, de bátran felhívja
ezen minisztérium a honnak akármely fiát, mutasson ki csak fillért is, mely
ezen minisztérium létrejöttétől fogva mostanig, b. Eötvös alatt vagy
azután az alapítványi pénztárból valamely más, az azelőttiektől különböző nemű
célra vagy éppen protestáns intézetekre kirendeltetett volna. Míg ezt nem teszi,
mert lehetetlen tennie, addig az általános vádaskodásoknak semmi nyomadéka nem
lehet. Általában a felhozott
vádaskodásokra, melyeknek tényleges cáfolatával talán igenis hosszasan
foglalkozott e minisztérium, csak azt jegyzi meg végképpen, hogy akármelyik
minisztériumnak teendőiben iránytűje nem más lehet, mint a törvény, s a
nemzetnek az országgyűlésében nyilatkozó akarata. Ezt igyekezte s fogja ezután
is folyvást követni igyekezni a kultuszminisztérium is, és ha meg lesz
győződve, hogy intézkedései az országgyűlésének nézeteivel egybe hangzanak,
könnyen és örömest nélkülözi a magyarhoni püspöki kar egyébiránt nagyra becsült
helybenhagyását. Márpedig kétségtelennek tartja ezen minisztérium, hogy az
országgyűlésének az oskolák valláshozi viszonyáról nyilvánított nézetei még
többre is jogosítottak volna annál, amivel a magyarhoni püspöki karnak
visszatetszését magára vonta. Végre nem mellőzheti el ezen
minisztérium a tisztelt honvédelmi bizottmány figyelmét azon körülményre
vezetni, hogy amely alaptalan vádak a közlött emlékiratban a
kultuszminisztérium ellen felhozattak, ugyanazok ismételve és sokképpen
variálva darab idő óta töltik be több oly lapok hasábjait, melyekre a tisztelt
püspöki karnak nem lehet, hogy befolyása ne legyen. Amennyiben ezen megtámadások
magányos vélemény nyilvánításának tekinthetők, cáfolásuk s megtorlásuk
hasonlóan sajtó útján eszközlendő, mi a fennforgó ügyben rövid idő alatt meg is
fog történni. De amennyiben ilyes megtámadások a törvényes határokon túl
lépnek, pl. a kultuszminisztérium törvényes hatóságát oktatási ügyekben
kétségbe vonják, vagy éppen megtagadják, a szülőket tettleges ellenszegülésre
felszólítják, ennyiben a kormány figyelmét igenis igénylik, mert főleg a
vallási ügyben vagy annak ürügye alatt a míveletlen népet fölingerleni nagyon
könnyű és ha az izgatás bizonyos fokra hágott, akkor a törvényes visszatorlás
nem csillapít, hanem még inkább ingerel, azért a tisztelt püspöki kart a
honvédelmi bizottmány által komolyan felszólítandónak véli ezen minisztérium
arra, miszerint hasonló alaptalan vádaskodásoktól mind magát megtartóztatni,
mind azokat, kiknek cselekvéséről rendelkezik, ezen megtartóztatásra utasítani
hazafiúi szoros kötelességének ösmerje. A közlött emlékiratot
visszazárom. Budapest, dec. 9. 1848. a vallás- és közoktatásügyi
álladalmi titkár, Szász Károly Jegyzetek* Készült
az OTKA F 035040 sz. programjának támogatásával. [1] Magyar
Országos Levéltár (továbbiakban: MOL.), H 2. (=A Miniszterelnökség, az Országos
Honvédelmi Bizottmány és a Kormányzóelnökség iratai.) 4287/1848. sz. (Filmtár,
3843. sz. tek.) [2] Religio és Nevelés, 1848. II. 69. sz.
(december 7.) 537-539. p. Az OHB-nak küldött szöveg teljesen megegyezik a
nyomtatásban megjelenttel, eltérő viszont a dátum: utóbbit november 15-én írták
alá, előbbit pedig 20-án. [3] 1848
vége felé haladva hasonló nézeteket – a kultusztárcával szembeni egyre
határozottabb szembehelyezkedést – képviseltek elsősorban a Religio és Nevelés vezércikkei, nagy
számú szerkesztői megjegyzései, valamint beküldött olvasói levelei
(tudósításai), különösen december folyamán, de ugyanez mondható el például a Katholikus Néplap-ról és a német nyelven
megjelenő Die Katholische Christ-ről
is. [4] Elmer István (szerk.): A haza, az
egyház és a trón érdekében. A magyar katolikus egyház 1848–1849-ben. Bp., 1999.
133-135. p. Tartalmának rövid ismertetésére ld. pl. Meszlényi Antal: A magyar katholikus egyház és az állam
1848/49-ben. Bp., 1928. (Szent István könyvek, 58.) 137-138. p.; Sarnyai Csaba Máté: Oktatás-laicizálási
törekvések és a katolikus felsőklérus 1848-ban. In: Kósa László (szerk.): Fiatal
egyháztörténészek kollokviuma. Bp., 1999. (Az ELTE BTK Művelődéstörténeti
Tanszék kiadványai, 1.) 69-104. p. (továbbiakban: Sarnyai, 1999.), 87-88. p. (téves dátumozással) [5] MOL. H
2. 5419/1848. sz. (Filmtár, 3846. sz. tek.) Röviden ismertette: Hajdú János: Eötvös József báró első
minisztersége (1848). Bp., 1933. (továbbiakban: Hajdú, 1933.) 88-90. p.; Sarnyai,
1999. 88-89. p. [6] Szász
Károly id. (1798-1853) jogtudós, 1821-től a nagyenyedi kollégium tanára, az
erdélyi liberális reformellenzék egyik vezéralakja, 1848-ban a Vallás- és
Közoktatásügyi Minisztérium államtitkára, Eötvös József távozása (szeptember
11.) után megbízták a minisztérium ügyeinek vitelével, szeptember 28-tól a
minisztérium tényleges vezetője 1849. május 1-ig, a Szemere-kormány hivatalba
lépéséig. Posztján egészen a szabadságharc bukásáig megmaradt. Ld. pl.: F. Kiss Erzsébet: Az 1848–49-es
magyar minisztériumok. Bp., 1987. (A Magyar Országos Levéltár kiadványai. III.
Hatóság- és hivataltörténet, 7.) (továbbiakban: F.Kiss, 1987.) 596. p. [7] Sem a
MOL. H 2. állagában, sem az Esztergomi Prímási Levéltár Hám-akta c. sorozatában
nincs ilyen vonatkozású irat. (Utóbbi részletes repertóriumát Hegedűs András
levéltáros küldte meg részemre, segítségét ezúton is köszönöm.) [8] Közlöny, 1848. 77. sz. (augusztus 25.)
386. p. Újra közölte: Mezei Márta (szerk.):
Eötvös József: Kultúra és nevelés. Bp., 1976. (Eötvös József művei.) 326-328.
p.; F.Kiss Erzsébet (szerk.): Az alsó- és középszintű oktatás
1848/49-ben. A Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium válogatott iratainak
tükrében. Bp., 1997. (A Magyar Országos Levéltár kiadványai. II.
Forráskiadványok, 30.) (továbbiakban: F.Kiss,
1997.) 143-145. p. [9] A
rendelet szövegét ld. pl.: Pesti Hírlap, 1848.
205. sz. (november 4.) 1034. p.; Religio
és Nevelés, 1848. II. 56. sz. (november 7.) 437-438. p. [10]
Megjegyzés: A középiskolák szak- illetve hagyományos (osztály-) rendszere
között a 19. század közepén egyébként is zajlott pedagógiai vita. A
reformátusoknál kevésbé kapcsolódtak feudális természetű társadalmi kiváltságok
a felekezeti oktatáshoz, nem véletlen, hogy 1840-ben a dunamelléki református
egyházkerület már sürgette a szakrendszer bevezetését, ugyanezt fogalmazták meg
1841. évi debreceni tanácskozásukon és a tiszáninneni egyházkerület 1846. évi
tervezeteiben is. Ld. Fináczy Ernő: A
magyarországi középiskolák múltja és jelene. Bp., 1896. 69. p. A szakrendszerű
reform egyébként a 19. század második felében (az 1849. évi Entwurf
Magyarországra történt kiterjesztése után) általánosan elterjedtté vált. Ld.
minderről: Lutter Nándor: A
magyarországi katholikus gymnasiumok jövendő szervezésére vonatkozó javaslat az
ide tartozó adatok mellékletével. Pest, 1862.; Németh Antal: A középiskolák fejlődésének vázlatos
áttekintése. Győr, 1889. 57-61.; Mészáros
István: Középszintű iskoláink kronológiája és topográfiája, 996-1948.
(Általánosan képző középiskolák.) Bp., 1988. 77. skk. p. stb. [11] Érdemes
megemlíteni a rendelet által is nyilvánosságra hozott oktatók személyzetét:
[12]
Eljárások a clerus irányában Magyarországban, 1848-ban. II. In: Religio és Nevelés, 1848. II. 56. sz.
(november 7.) 433-437. p.; Pótlékul, a kegyes rend iránt tett
nyilatkozatunkhoz. In: Religio és
Nevelés, 1848. II. 58. (november 12.) 452-453. p.; Még néhány szó a
budapesti középtanodák iránt. In: Religio
és Nevelés, 1848. II. 60. sz. (november 16.) 467-469. p.; Zalka János: A budapesti ájtatos
iskolákról. In: Katholikus Néplap, 1848.
21. sz. (november 23.) 161-164. p. stb. Ill. az említett nyilatkozat: A nm.
püspöki kar levele az ájtatos rend ,de facto’ létező nt. főnökéhez. In: Religio és Nevelés, 1848. II. 63. sz.
(december 5.) 529-531. p. [13] Schirkhuber Móric: [Cím nélk.] In: Religio és Nevelés, 1848. II. 59. sz.
(november 14.) 460-462. p.; S.[chirkhuber]
M.[óric]: Utólagos fölvilágosítás a budapesti középtanodákról folyó
viták ügyében. In: Religio és Nevelés, 1848.
II. 64. sz. (november 26.) 499-502. p. Hasonló, az egyházi illetve a
miniszteriális álláspont közötti átmenetet képviselte például: Nagy Márton: Nézetek a középtanodák
belszerkesztéséről. In: Figyelmező, 1848.
12. sz. (augusztus 13.) 45-46. p. stb. A piarista rend 1848–49-es történetére
ld. pl.: Balanyi György: Az
elindulástól Trianonig. In: A magyar piarista rendtartomány története. Bp.,
1943. 13-257. p., 167-176. p.; Bíró
Imre: Purgstaller József (1806-1867). In: Balanyi György (szerk.):
Magyar piaristák a XIX. és XX. században. Életrajzi vázlatok. Bp., 1942.
105-121. p.; ill. részletesen: Sarnyai, 1999.
82-86. p.; a budapesti középiskolák ügyéről még: Takáts Sándor: A főváros alapította budapesti piarista
kollégium története. Bp., 1895. 354-360. p. [14] A
katholikusok petitioja. 1-4. r. In: Religio
és Nevelés, 1848. II. 57. sz. (november 9.) 441-443. p., 58. (november 12.)
449-452. p., 59. sz. (november 14.) 457-460. p., 60. sz. (november 16.)
465-467. p.; Szabó Imre: Közbeszóllás.
In: Katholikus Néplap, 1848. 25. sz.
(december 21.) 193-198. p.; Uő: Éljünk
az idővel! In: Katholikus Néplap, 1848.
26. sz. (december 28.) 201-203. p. Az aláírásgyűjtési mozgalom újraindításával
már a nyáron illetve októberben is kísérleteztek, hogy megakadályozzák a
népiskolai törvény tervezetében foglaltak életbe léptetését. Ld. pl. Katholikus Néplap, 1848. 18. sz.
(november 2.) 137-142. p. Egy év végi pesti aláírásgyűjtésre például: Religio és Nevelés, 1848. II. 73. sz.
(december 17.) 575-576. p. stb. [15] Ez
utóbbiban igyekeztek is élen járni. Ld. pl.: Pados
János: Barátságos szózat, először is álladalmi titkár Szász Károly
úrhoz, azután a tisztelendő piarista atyákhoz. In: Religio és Nevelés, 1848. II. 64. sz. (november 26.) 497-499. p.
[vö. Zakar Péter: A magyar
hadsereg tábori lelkészei 1848–49-ben. Bp., 1999. (METEM könyvek, 23.) 82. p.];
Nyilatkozat. In: Religio és Nevelés, 1848.
II. 65. sz. (november 28.) 505-506. p. [A „rozsnyói alrendű papság”
aláírással.]; Kopich Ignác: [Cím
nélk.] In: Religio és Nevelés, 1848.
II. 73. sz. (december 17.) 574. p. stb. [16] Ld.
pl.: -tm-: Ismét egy Jesuita. In: Kossuth
Hírlapja, 1848. 123. sz. (november 21.) 539. p. Erre az – egyes
feltételezések szerint Táncsics Mihálytól származó – írásra vezércikkben
reagált: -ml-: Rövid, igazságos kérelem. In: Religio és Nevelés, 1848. II. 67. sz. (december 3.) 521-522. p.
Stb. [17] [Cím
nélk.] In: Pesti Hírlap, 1848. 238.
sz. (december 13.) 1167-1168. p. [18] Hanák János: A szaktanítás és a
katholikus lapok. In: Közlöny, 1848.
187. sz. (december 14.) 883-884. p. [19] Szőnyi Pál: Eszmetisztázás azon vádak
körében, melyek a cultusministérium ellen a Religio és Nevelés cz. katholicus
hírlap hasábjain folytonosan emeltetnek. 1-2. r. In: Közlöny, 1848. 192. sz. (december 19.) 905-906., 193. sz. (december
20.) 909. p. Szőnyi Pál (1808-1878) pedagógus, tanügyi író, az akadémia
levelező tagja. 1848-ban a minisztérium tanácsosa, bár teljes mértékben
azonosult a kultusztárca irányításával, 1849 elején Pesten maradt. Hivatalt a
cs.kir. megszállás alatt nem vállalt, ezért aztán sem a júniusban visszaköltöző
magyar, sem a későbbi osztrák kormányszervek nem tartottak igényt
szolgálataira. F.Kiss, 1987. 602.
p. [20] Ez
utóbbi egyébként bibliai parafrázis, vö. 1Kor. 2,9. [21]
Megjegyezzük, ebben az Eötvös-féle 1848-as népiskolai törvénytervezet, valamint
annak augusztusi vitája ismeretében bizonyosan igaza is volt. Utóbbiakra ld.
pl.: Hajdú, 1933.; Felkai László: Eötvös József
közoktatásügyi tevékenysége. Bp., 1979. (továbbiakban: Felkai, 1979.); Csorba
László: Az első népképviseleti országgyűlés állásfoglalása a művelődés-
és egyházpolitikai kérdésekben. In: Szabad
György (szerk.): A magyar
országgyűlés 1848/49-ben. Bp., 1998. 257-281. p.; Sarnyai, 1999. [22]
December 28-án például közzétette, hogy az iskolafenntartó Somogy vármegye a
szakrendszer szellemében nyilvános pályázatot írt ki – a pest-budai gimnáziumok
mintájára – a kaposvári középiskolában megüresedett nyelvészeti állásra: Pesti Hírlap, 1848. 253. sz. (december
31.) 1228. p. [23] A
szaktanítás és a feketesárga kormány. In: Közlöny,
1849. 131. sz. (június 14.) 494-495. p. [24] A
kultusztárca költségvetésére ld. pl.: Felkai,
1979. 103. p. [25]
Bizonyára tollhiba, hiszen az itt részletezett pontokat számozás helyett
betűkkel (b., c. stb.) folytatta, vagyis ide is a) kívánkozott volna az 1)-es sorszám helyett. [26] Hanák
János (1812-1849) piarista szerzetes-tanár, természettudós, az akadémia
levelező tagja. Az 1840-es években már ismert volt természettudományi
műveltségéről, 1848-ban a Vallás- és Közoktatási Minisztérium az egyetemi
könyvtár segédőrének nevezte ki. Aktívan részt vett az 1848-as egyházi
reformmozgalomban, a radikális papság ismert képviselője, az egyik legnagyobb
hatású röpiratnak is szerzője (Szerencsepataki
János álnéven Szózat az egyházi reform ügyében címmel jelent meg
Pesten), ősszel a pesti önkéntesek között fogott fegyvert, majd novemberben –
könyvtári állásának megtartása mellett – a budai gimnáziumban tanár lett. (Ld.
11. sz. jegyz.) A cs.kir. csapatok bevonulása után lemondott, bujdosni
kényszerült, állásába rövid időre csak 1849 májusában került vissza. Később
újra honvédnek állt, Perczel táborában élelmezési tiszt lett, egyes adatok
szerint hadnagyi rendfokozatban. A szabadságharc bukása után bujdosnia kellett,
nevelői állást vállalt, de hamarosan a kolerajárvány áldozata lett. Életére ld.
pl.: Szinnyei József: Magyar írók
élete és munkái. (Arcanum adatbázis: http://www.arcanum.hu/catalogus
– 2002. november.) Hadnagyi előléptetésére máshol nincsenek adatok,
vö. pl.: Bona Gábor (sajtó alá
rend.): Hadnagyok és főhadnagyok az 1848/49. évi szabadságharcban. II. köt.
Bp., 1998. [27] A
november 4-i rendeletet ld. pl.: Pesti
Hírlap, 1848. 207. sz. (november 7.) 1043. p. [28] A
dokumentum mellékletének szövege: „A
nagyváradi tankerületi főigazgatónak! Folyó évi 494. sz. a. a nagyváradi
növeldéről tett jelentése folytában értesítem önt, miképp, mint azon
rendetlenségeken és fogyatkozásokon, melyek előadatnak, nem lehet másképp
segíteni, mint a növelde megszüntetése által, minthogy ennek természetében van
a kóranyag, mely a bajt okozza. Így
szüntetének meg már a kolozsvári József és Terézia című növeldék, s ami itt
történt, annak kell történni minden növeldékre nézve. Minélfogva
ezennel megbízom önt, hogy a nagyváradi növelde megszüntetéséről és a
növendékeknek szállás és asztal helyett ösztöndíjakkal ellátásáról ne csak
véleményt adjon, hanem tekintetbe vévén az intézet alapértékét az egyes
alapítók rendelését, a növendékek eddigi ellátásának minőségét és annak ott
helyben általok leendő megszerezhetését, szóval figyelembe, mérlegbe és arányba
vévén minden ide rúgó körülményeket a helybeliek meghallgatásával, egy gyakorlati,
igazságos és életbe léptethető tervet terjesszen ide, s egyszersmind jelelje
meg, ha szükség, az egyes alapító vagy pártfogó hatóságokat, kik e tárgyban
kihallgatandók volnának. Budapest, nov. 1. 1848.” (A nagyváradi tankerületi
főigazgató tisztét ekkor Fábry Ignác csanádi kanonok, majd püspöki helynök
töltötte be, aki később szembefordult a szabadságharccal, 1852-től kassai
püspök lett. A témáról ld. még Fábrynak – a Szász Károly által hivatkozott és a
konviktus nagyon rossz fegyelmi helyzetéről panaszkodó – jelentése mellett
valamivel későbbi beszámolóját: F.Kiss,
1997. 168-175. p.) Szász
Károly egyébként szintén november 1-én ugyanilyen tartalmú levelet küldött – a
konviktus feloszlatását egyébként maga kérő – Richter Alajos kassai tankerületi
főigazgatónak is, melynek másolatát szintén mellékelte a válasz-irathoz.
Minderről röviden ld.: Hajdú, 1933.
132. p. | ||||||||||||||||||||||||||
a cikk elejére, | a vissza a tartalomjegyzékhez, |