2. AZ ÁRUK TOVÁBBÍTÁSÁVAL KAPCSOLATOS
SZERZŐDÉSEK
A nemzetközi kereskedelem kialakulásával jellemzővé vált,
hogy az árukat többnyire nem ott állítják elő, ahol felhasználják, vagy
értékesítik őket, így szükségessé vált azok helyváltoztatása. Az áruknak ez a
helyváltoztatása történhet egészen egyszerűen vagy az eladó, vagy pedig a vevő
saját szállítóeszközével, ez azonban a külkereskedelemben nem nagyon jellemző.
A nemzetközi árucsere fejlődése során idővel olyan vállalkozások jöttek létre,
amelyek az eladó és a vevő helyett vállalták az áruk egyik helyről a másikra
történő továbbítását, azaz fuvarozását.
A fuvarozási szerződés mellett az áruk helyváltoztatása
során nagy szerepe van olyan más szerződéseknek is, mint a szállítmányozási, a raktározási
és a biztosítási szerződés. A
nemzetközi gazdasági kapcsolatok jogában az ezekre a szerződésekre vonatkozó
legfontosabb nemzetközi eredetű szabályokat tekintjük át.
2.1. A
nemzetközi árufuvarozási szerződés
A fuvarozás jogi szabályozása nem a fuvarozással együtt alakult ki, hanem
később, amikor a fuvarozás tömeges tevékenységgé vált. A fuvarozási szerződés
önálló szerződéstípusként a XIX. században jelent meg - összekapcsolódva a
közlekedés fejlődésével.
A
fuvarozási szerződés szereplői: a feladó,
aki a fuvarozóval az áru továbbításáról megállapodik - a fuvarozó (szállítmányozó, alfuvarozó), aki az áru továbbítását
vállalja - és a címzett, akinek a
továbbított árut ki kell szolgáltatni.
A
fuvarozási szerződést mint önnálló szerződéstípust a magyar jogban a Ptk. XLI.
fejezete szabályozza. A fuvarozás vállalkozási tipusú szerződés, hiszen az árut
el kell vinni az egyik helyről a másikra és ott ki kell szolgáltatni a
címzettnek. A fuvarozási szerződés rendszerint nem ölt önálló okmányformát,
létrejöttét a fuvarlevél igazolja, általában a felek megállapodásával jön
létre. Kivétel ezalól a vasúti fuvarozás, ahol a szerződés létrejöttéhez
szükséges az áru fuvarozásra történő átadása is.
Megjegyezzük,
hogy a nemzetközi magánjogi Kódex 25.§ i.) pontja szerint - a felek
jogválasztásának hiányában - a fuvarozási szerződésre annak az államnak a joga
alkalmazandó, amelyben a szerződés megkötésének időpontjában a fuvarozó
székhelye vagy telephelye van.
A nemzetközi kereskedelemben ma az árufuvarozásnak öt
egymástól jól elkülönült fajtáját különböztethetjük meg: a vasúti, a közúti, a légi, a tengeri és a folyami
fuvarozást. E fuvarozási fajtákhoz, vagy másképpen fuvarozási módokhoz
különféle nemzetközi egyezmények kapcsolódnak, amelyeknek hazánk is részese.
Napjainkban egyre inkább önálló fuvarozási fajtává válik továbbá az ún. konténerfuvarozás, valamint a különböző
fuvarozási módokat együtt alkalmazó, ún. kombinált
(multimodális) fuvarozás is.
A felsorolt fuvarozási módokon túlmenően árutovábbítást a
posta is végez, ennek a jelentősége azonban a nemzetközi kereskedelemben
elenyésző (jóformán csak az ún. postakényszer alá eső árukra terjed ki).
Bizonyos árufélék továbbítása (pl. kőolaj, földgáz, villamosenergia) vezetéken
is történhet, ez a fajta árutovábbítás azonban nem fuvarozási szerződés
keretében történik, tekintettel arra, hogy a vezeték, mint árutovábbítási
eszköz az áru szállítására
kötelezettséget vállaló tulajdonában van, és így az adásvétel mellett
nincs elkülönült fuvarozási mozzanat.
A fuvarozás fogalma tágabb értelemben a személyfuvarozást
is magában foglalja, ez azonban szintén nem tartozik a nemzetközi gazdasági
kapcsolatok joga keretében tárgyalt joganyaghoz.
A nemzetközi fuvarjog
elsődlegesen az anyagi fuvarjogot egységesítő ágazati (az egyes fuvarozási módokhoz kötődő) multilaterális nemzetközi egyezményekre épül. Maga a Ptk. is utal
arra (Ptk. 506.§ (1) és (2) bekezdései),
hogy rendelkezéseit csak nemzetközi szerződés, illetve jogszabály eltérő rendelkezése
hiányában lehet alkalmazni,
- ha a
küldeményt országhatáron túl kell továbbítani, vagy pedig
- a
hajózási és légifuvarozó vállalat fuvarozási szerződéseire
E vonatkozásban jogszabályon az ágazati fuvarozási
szabályokat kell érteni. A nemzetközi fuvarozási szerződések körében így a
nemzeti anyagi jogoknak csak kisegítő (szubszidiárius) szerep jut, a nemzeti
kollíziós szabályoknak pedig a gyakorlatban szinte egyáltalában nincs
jelentőségük. A nemzeti anyagi jogok kiegészítő szerepe abban áll, hogy ha az
ágazati nemzetközi egyezmény az adott kérdést nem szabályozza, mögöttes jogként
a nemzeti anyagi fuvarjogi szabályok alkalmazandók.
2.1.1.
A nemzetközi vasúti fuvarozási szerződés
A nemzetközi
kereskedelem tárgyát képező áruk elfuvarozásában a vasutaknak kiemelkedő
szerepük van, hiszen nagy teljesítőképességüknél fogva nagytömegű áruk aránylag
gyors és biztonságos elfuvarozására képesek, viszonylag kedvező fuvardíjak
mellett. A vasútvonalak az egész világot behálózzák, a különböző országok
vasútjai pedig rendszerint jogosultak egymás javára, illetve terhére szerződést
kötni.
2.1.1.1.
Jogforrások: A vasúti fuvarozás nemzetközi egyezményei
a) A
nemzetközi vasúti fuvarozás alapvető jogforrása
az ún. CIM-COTIF egyezmény,
amelynek elődjét, a CIM rövidítésű Vasúti Árufuvarozási Nemzetközi Egyezményt (Convention Internationale concernant le transport des Marchandises par chemin de
fer) 1890-ben kötötték meg, és 1983-ban lépett életbe. Ezt a CIM egyezményt
vették revízió alá később, és jelenleg az 1980-ban, Bernben megtartott revíziós
konferencián elfogadott, majd 1985-ben hatályba lépett COTIF (Nemzetközi Vasúti
Fuvarozási Egyezmény - Convention de
Transport Internationale Ferroviaire) függelékeként létezik és azzal
szerves egységet alkot. A COTIF-nak
tagja jóformán minden európai ország (a volt Szovjetunió tagországait,
Jugoszláviát, Bosznia-Hercegovinát és Macedóniát kivéve), továbbá tagja több
afrikai, valamint közel-keleti ország is. Az egyezményt hazánkban az 1986. évi 2. tvr. hirdette ki.
A CIM-COTIF szerkezetét
tekintve három részből áll: egyrészt magából a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási
Egyezményből, amely a személy- és árufuvarozásra vonatkozó közös
rendelkezéseket tartalmaz, és szervezeti kérdéseket szabályoz, másrészt a
személyfuvarozás speciális szabályairól szóló CIV-ből (A. függelék),
harmadrészt az árufuvarozásra vonatkozó szabályokat tartalmazó CIM-ből (B.
függelék).
A CIM-COTIF-ot 1990-ben módosították: a módosító
Jegyzőkönyvet hazánkban a 16/1998
(VI.29.) KHVM rendelet hirdette ki.
b) A CIM alkalmazásának feltétele, hogy a
küldemény legalább két tagállam
területét érintse. Az egyezmény általában áruk fuvarozására vonatkozik, de
lehetőség van bizonyos tárgyak fuvarozásból történő kizárására (pl. terjedelmük
vagy jellegük folytán), valamint egyes áruk (pl. élőállat) fuvarozásának
feltételhez való kötésére.
Az egyezmény érdekes
kollíziós szabályt tartalmaz, amikor kimondja, hogy az abban nem szabályozott
kérdésekben annak az államnak a jogát kell alkalmazni (beleértve a kollíziós normákat
is), ahol a jogosult az igényét érvényesíti. A nemzeti anyagi fuvarjogi
szabályok szubszidiárius alkalmazására tehát ezzel a közvetítéssel (utalással)
kerülhet sor.
c) Az
ugyancsak a nemzetközi árufuvarozási szerződésekre vonatkozó ún. SZMGSZ megállapodást (Szoglasenyie o
Mezsdunarodnom Zseleznodorozsnom Gruzovom Szoobscsenyii – Nemzetközi
Árufuvarozási Megállapodás) annak idején a volt szocialista országok
vasúttársaságai 1951-ben kötötték meg egymással és 1954-től az érintett
országok viszonylatában érvényesült. 1990 óta a megállapodás jelentőségét
elveszítette, de a volt Szovjetunió utódállamainak vasúttársaságaival a vasúti
forgalom továbbra is az SZMGSZ szabályai szerint bonyolódik.
Az SzMGSz mint
jogforrás jogi természetét tekintve nem minősül jogszabálynak, mivel hazánkban
jogszabállyal nem hirdették ki, ennek megfelelően alkalmazására nem jogi
normaként, hanem a vasúttársaságok által közösen kialakított általános szerződési feltételekként
kerül sor.
2.1.1.2.
A fuvarozási szerződésre vonatkozó szabályok
a) A
CIM-COTIF alapján a vasutat fuvarozási
kötelezettség terheli, s ez alól általában csak akkor mentesül, ha a
fuvarozást rajta kívül álló okból nem tudja végrehajtani: ha például, nem
rendelkezik megfelelő személyzettel vagy eszközökkel, ha a vasút által el nem
hárítható, továbbá rendkívüli körülmények az áru fuvarozásra történő átvételét
gátolják.
b) A fuvarozási szerződés megkötésére a fuvarlevéllel (Frachtbrief,
lettre de voiture) kerül sor, amely egy, a CIM által rendszeresített
nyomtatvány. Ez a felek jogairól és kötelezettségeiről nem rendelkezik, csupán
a szerződés létrejöttét tanúsítja,
tartalmazza továbbá a fuvarozásra vonatkozó adatokat. A vasúti fuvarozási
szerződés reálszerződés:
létrejöttéhez nem elég a fuvarlevél kitöltése, hanem szükséges az is, hogy a
fuvarozó az árut fuvarozásra átvegye. A vasúti fuvarozási szerződés részletes
feltételeit, valamint a díjszabást a vasúttársaság üzletszabályzata
tartalmazza, amely a CIM 6. cikkében foglaltaknak megfelelően a felek közötti
szerződés elválaszthatatlan részét képezi.
A
fuvarlevélen feltüntetett adatokat többnyire a feladó jegyzi be, és
helyességükért felelősséggel tartozik. Az áru mennyisége és darabszáma
vonatkozásában a vasutat csak olyan esetben terheli felelősség, ha az áru
mennyiségét, darabszámát a feladási állomáson konkrétan megállapította és ezt a
fuvarlevélen tanúsította. E megállapítási eljárással kapcsolatban az egyezmény
a feladó ország jogára bízza a szabályozást. Az egyezmény e szabályai
értelemszerűen kollíziós szabályoknak tekintendők. A vasúti árufuvarozási
szerződésekről rendelkező 153/1996
(X.15.) Korm. rendelet a tömeg-megállapítást és darabszámlálást kérésre
kötelezővé teszi, “amennyiben az lehetséges”. Ha a vasút a tömeg-megállapítást,
vagy a darabszámlálást nem végzi el, ennek tényét és indokait a fuvarlevélbe be
kell jegyeznie, ami azonban fenntartásnak nem minősül, azaz erre később a vasút
nem hivatkozhat.
Az
áru berakásának kötelezettsége a felek megállapodásától, vagy a berakás
helyének nemzeti jogszabályaitól függ; ugyanígy az érkezési állomás
jogszabályai az irányadóak az áru kiszolgáltatásának szabályai tekintetében.
Ezek a szabályok - a megállapítási eljárásra irányadókhoz hasonlóan - ugyancsak
kollíziós szabályok.
2.1.1.3.
Szerződésszegés, a vasút felelőssége
Az árufuvarozási szerződés fuvarozó általi megszegésének
esetei a következők: késedelem, az áru
elveszése, sérülése.
a) A vasút
felelőssége, amely az áru átvételétől a kiszolgáltatásig terjed - mint a fuvarozók
felelőssége általában - objektív,
ugyanakkor korlátozott. A
fuvarozásban résztvevő összes vasút felelőssége egyetemleges: a fuvarozásban résztvevő minden vasút az áru
átvételével együtt belép a fuvarozási szerződésbe és vállalja az abból folyó kötelezettségeket.
b) A
felelősség objektív, mert a vasút
felelős azért a kárért, amely
- a fuvarozási határidő túllépéséből
(késedelem),
- az áru részleges vagy teljes elveszéséből,
és
- az áru sérüléséből származik.
Az áru elveszésével
kapcsolatosan a CIM a vasút felelősségét megalapozó, megdönthetetlen vélelmet
fogalmaz meg: az árut elveszettnek kell tekinteni a fuvarozási határidő
lejártát követő 30 nap elteltével és ebben az esetben a jogosult kártérítési
igényt érvényesíthet a vasúttal szemben. Más vonatkozásban a fuvarozási
határidőket a vasúti díjszabások állapítják meg.
c) A vasút
felelőssége korlátozott; mentesül a felelősség alól, ha a kár
b) olyan okból
keletkezhet, amely vis maiornak minősül (pl. földrengés, árvíz, villámcsapás,
háború stb.),
c) nyitott kocsiban
történő fuvarozás során keletkezett,
d) azt a csomagolás
hiánya illetve hiányossága okozta,
e) az áru belső sajátos
tulajdonsága miatt állt elő (pl. élőállat),
f)
a feladó berakása vagy a címzett kirakása okozta,
g) ha a kár
fuvarozásból kizárt, vagy feltételesen fuvarozható áruban keletkezett.
Ezekben
az esetekben a vasútnak elég az okot valószínűsíteni, az igényérvényesítő
azonban ilyenkor is ellenbizonyítással élhet.
d) A szerződésszegésért való felelősség
jogkövetkezményei a következők: kártérítés,
a fuvardíj visszafizetése, valamint a
fuvarozás során a feladó által megfizetett vámok és egyéb költségek visszatérítése.
A kártérítés mértéke az egyes felelősségi
eseteknél másképp alakul:
- Teljes vagy részleges elveszés esetében a kártérítés összegét
a tőzsdei illetve a piaci ár, vagy ezek hiányában a helyben szokásos ár alapján
számítják ki, amely azonban nem lehet több, mint a hiányzó tömeg minden
kilogrammja után 17 elszámolási egység. A CIM által használt elszámolási egység
az úgynevezett SDR (Special Drawing
Rights). Ezt azok az államok alkalmazzák, amelyek tagjai a Nemzetközi
Valutaalapnak. Az SDR ún. kollektív valuta, mesterséges elszámolási pénz,
amelyet 5 vezető valutából képzett valutakosár alapján határoznak meg, és
amelynek értéke 2001-ben kb. 1,5 USD.
Az
áru elveszésétől meg kell különböztetni az áruveszteséget,
amely a fuvarozás folytán tömegükben általában csökkenő árukra vonatkozik.
Ilyenkor a vasút csak az egyezményben meghatározott mértéken (2% a folyékony és
nedves áruknál, 1% a száraz áruknál) felüli veszteségért felelős.
- Az áru megsérülése esetén kártérítést az
elveszésnél ismertetett szabályok szerint kell megfizetni azzal, hogy a
küldemény utáni kár összegét az értékcsökkenés arányában kell megállapítani.
- A fuvarozási határidő túllépése esetén a vasút által fizetendő kártérítés
maximált: nem haladhatja meg a
fuvardíj négyszeresét, és csak akkor lehet szó kártérítésről, “ha kár
keletkezett”. A károsultnak tehát minden esetben bizonyítania kell, hogy őt kár
érte, amely a fuvarozási késedelemre vezethető vissza.
- A vasút köteles a teljes
bizonyított kárt megtéríteni, ha a kár bizonyíthatóan olyan cselekményből vagy
mulasztásból származik, amelyet a vasút követett el “akár egy ilyen
előidézésének szándékával, akár gondatlanságból, vagy annak tudatában, hogy
ebből valószínűleg ilyen kár származik”.
- Súlyos gondatlanság esetében a
kártérítés a korábban meghatározott általános kártérítési összegek kétszeresére
korlátozódik.
e) A fuvarlevél kitöltésekor a feladó díjfizetés
ellenében kiszolgáltatási érdeket vallhat
be. Ezzel - a fuvarbiztosítás ősének tekinthető - eszközzel elérhető, hogy a
vasút a kárt az érdekbevallás összegéig térítse meg anélkül, hogy a kár
mértékét a feladónak bizonyítania kellene.
f) Kártérítési összeg után, ha az a 4
elszámolási egységet meghaladja, a felszólamlás napjától számítva évi 5 %-os kamat követelhető.
2.1.1.4. A vasúttal szembeni igényérvényesítés
A
vasúttal szemben támasztott igények érvényesítésének az alábbi lépcsői vannak:
a) Részleges
elveszés vagy sérülés bekövetkezése vagy gyanúja esetén, vagy ha a jogosult
ilyent állít, a vasút köteles késedelem nélkül tényálladéki jegyzőkönyvet felvenni a legfontosabb adatok
rögzítésével. A tényálladéki jegyzőkönyv felvételének elmulasztása
jogvesztéssel jár: a vasúttal szembeni minden igény megszűnik.
A
magyar bírói gyakorlat különbséget tesz a kiszolgáltatás előtti és utáni
tényálladéki jegyzőkönyvek között. A kiszolgáltatás
előtti jegyzőkönyv felvételekor a vasút maga számlálja meg a küldeményt,
míg a kiszolgáltatás utáni jegyzőkönyv
felvételére akkor kerül sor, ha a károsodást csak a kiszolgáltatást követően
állapítják meg, és a kiszolgáltatást követő 3 napon belül a címzett ilyen
jegyzőkönyv felvételét kéri a vasúttól. Ilyen megkülönböztetést az egyes
nemzeti jogok általában nem ismernek, az azonban minden országban egységes
szabály, hogy a vasutak csak a fuvarozás közben
(a feladás és a kiszolgáltatás között) keletkezett károkért felelősek, így ha a
kár megállapítására csak a kiszolgáltatást követően kerül sor, a címzettnek
kell bizonyítani, hogy a kár nem a kiszolgáltatás és a jegyzőkönyv felvétele
közötti időben következett be.
Ezt
az elvet mondta ki többek között a Legfelsőbb Bíróság a Legf. Bír. Gf. III. 30.840/1981 számú ügyben, ahol a címzett
képviselői vasúti alkalmazott jelenléte nélkül nyitották ki a vasúti kocsi
tolóajtajait és a vasúti tényálladéki jegyzőkönyv felvételére csak egy nappal
később került sor. A Legfelsőbb Bíróság ezt a jegyzőkönyvet alkalmatlannak
minősítette a vasút felelősségének a megállapítására (BH 1983.167).
b) A kárigényt
a jegyzőkönyv felvételét követően először felszólamlás
formájában kell a vasút felé benyújtani, amelynek a peres eljárást meg kell
előznie: a felszólamlás tehát a per megindításának feltétele. Az egyetemleges felelősségből adódóan a felszólamlás a
fuvarozásban részt vett bármely vasúthoz benyújtható, a gyakorlatban azonban a
felek a legegyszerűbb megoldást választva rendszerint saját vasútjukat
választják. A felszólamláshoz mellékelni kell a fuvarlevelet (elveszés esetén a
másodpéldányt), a tényálladéki jegyzőkönyvet, valamint az áru értékét, és a kár
mértékét tanúsító okmányt.
c) A felszólamlás teljes vagy részleges
elutasítása esetén a vasút ellen per
indítható annak az államnak azon bírósága előtt, amelyik a perrel megtámadott vasút tekintetében illetékességgel bír. A
vasúttal szembeni igényérvényesítést követően, több fuvarozásban részt vett
vasút esetén a marasztalt vasút visszkeresettel
élhet a kárt okozó vasúttal szemben.
d) A fuvarozási szerződésből eredő igény
egy év alatt évül el, kivéve néhány
esetet, amikor két év az elévülési idő (pl. a szándékosságra visszavezethető
kár esete). Az elévülés szünetel a vasúthoz intézett felszólamlás esetében
addig a napig, amíg a vasút a felszólamlást el nem utasította. Elévült igény
beszámítás alapján sem érvényesíthető. Az elévülés szünetelésére és
megszakítására egyebekben a kollíziós szabályok szerint alkalmazandó nemzeti
jog érvényes.
2.1.1.5. Az SZMGSZ főbb rendelkezései
Az SZMGSZ több helyen is a CIM-től eltérő rendelkezést tartalmaz. Ezek
közül a legfontosabbak:
- az áru kiszolgáltatását
követően tényálladéki jegyzőkönyv felvétele a vasúttól már egyáltalán nem
követelhető,
- elveszés és sérülés esetén a
kártérítési összeg meghatározásánál az áru számlán szereplő értékét kell
elsődlegesen alapul venni, és nincs kártérítési határ,
- a fuvarozási határidő túllépése
esetén a vasút bírságot fizet, amely százalékosan növekszik a túllépés
hosszától függően, de nem haladhatja meg a fuvardíj 30 %-át,
- a felszólamlást a feladónak a
feladási, a címzettnek pedig a rendelkezési vasútnál kell benyújtania, amely
azt a kézhezvételtől számított 180 napon belül köteles megvizsgálni és
megválaszolni,
- az elévülési idő 9 hónap (a
fuvarozási határidő túllépése esetén 2 hónap), amely akkor is folytatódik, ha a
vasút a 180 napon belül a felszólamlásra nem ad választ,
- a késedelmi kamat mértéke évi 4
%.
2.1.2. A nemzetközi közúti fuvarozási szerződés
A nemzetközi közúti
árufuvarozás jelentősége a második világháborút követően nőtt meg, ami a
gépkocsigyártás fejlődésének, az úthálózat kiépítésének és a fuvarozási mód
előnyeinek (pl. a háztól-házig jelleg) köszönhető. A közúti fuvarozás további
térnyerését ugyanakkor megkérdőjelezi a környezeti ártalmak problémája, illetve
a közutak és a határátkelőhelyek áteresztő képessége. A nemzetközi közúti
árufuvarozás első érdekvédelmi szervezete, a Nemzetközi Közúti Fuvarozási
Egyesület (International Road Transport
Union - IRU) az 1940-es években jött létre. Az IRU célja a tagok
érdekvédelme és a gépjármű-közlekedés fejlődésének az elősegítése. A nemzetközi
közúti árufuvarozás legfontosabb nemzetközi egyezményei az IRU közreműködésével
jöttek létre.
2.1.2.1. A CMR egyezmény
A közúti
fuvarozásról szóló és az UNIDROIT által kidolgozott nemzetközi egyezményt
1956-ban kötötték meg Genfben (CMR -
Convention Relative au Contrat du Transport International de Marchandise par
Route). Az egyezményhez Magyarország is csatlakozott és azt az 1971. évi 3. tvr. hirdette ki. A CMR és
a CIM-COTIF közötti számos hasonlóság miatt csak az eltérésekkel foglalkozunk.
a) A CMR egyezményt akkor kell alkalmazni, ha az áru átvételének és
kiszolgáltatásának helye két különböző
államban van, amelyek közül legalább az egyik
az egyezmény részes állama. A fuvarlevél a közúti fuvarozás során sem több,
mint a fuvarozási szerződésről kiállított
okirat, amelynek hiánya, szabálytalansága vagy elvesztése nem érinti sem a
fuvarozási szerződés létét, sem pedig annak érvényességét. A fuvarozási
szerződés létrejöttéhez az áru átadása-átvétele nem szükséges, a közúti
fuvarozási szerződés tehát konszenzuál
szerződés.
A
vasutakkal ellentétben a közúti fuvarozónak nincs fuvarozási kötelezettsége. A
fuvardíjat a fuvaroztató és fuvarozó szabad megállapodása határozza meg.
A fuvarozó
átvételkor köteles ellenőrizni a darabszámra vonatkozó adatok pontosságát és az
áru vagy a csomagolás külső állapotát. Ha erre nincs módja, vagy egyébként
fenntartásai vannak, köteles azt a fuvarlevélen rögzíteni. A fuvarozó
fenntartásaival szemben a feladó később nem emelhet kifogást, ha azok
jogosságát a fuvarlevélen kifejezetten elismerte. Fenntartás hiányában
ellenkező bizonyításig vélelmezni kell az áru fuvarlevélen jelzett darabszámát
és jó állapotát.
Ha a címzett az árut a nélkül vette át, hogy
annak állapotát a fuvarozóval együtt megvizsgálta
volna, vagy a kapcsolódó fenntartását a fuvarozóval azonnal, illetve fel nem
ismerhető hiány esetén, 7 munkanapon belül írásban közölte volna, ellenkező
bizonyításig vélelmezni kell, hogy az áru átvételére a fuvarlevélben leírt
állapotban került sor.
b) Szerződésszegés esetén a közúti
fuvarozó felelősségének természetére és a mentesülési okokra vonatkozó
szabályok lényegében megegyeznek a CIM rendelkezéseivel. A kártérítés mellett
ez esetben is vissza kell téríteni a kifizetett vámokat és egyéb költségeket.
Mindazonáltal késedelem esetén a
kártérítés nem haladhatja meg a fuvardíj összegét, részleges vagy teljes elveszés esetén pedig a kártérítés nem
lehet több, mint a hiányzó bruttó súly minden kilogrammja után 25 aranyfrank
(amely alatt 10/31 g súlyú és 0,900 finomságú aranyfrankot kell érteni). Az áru
sérülése esetén a kártérítés összegét
az elveszés szabályai szerint kell megállapítani, de ez esetben
kilogrammonkénti korlát nem érvényesül.
c) A közúti fuvarozóval szembeni
igényérvényesítésnek is feltétele a
felszólamlás. A fuvarozóval szembeni per a felek választása szerinti rendes
vagy választott bíróságon, vagy az alperes székhelye, az áru feladásának, vagy
átvételének helye szerinti rendes bíróságon is megindítható.
d) A CMR egyezmény alapján indított
perekben hozott ítéletek az egyezménynél
fogva végrehajthatók a
tagállamokban. Ezzel megvalósulnak a nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13.
tvr.-nek a külföldi határozatok elismerhetőségére és végrehajthatóságára
vonatkozó 72. § (1) bekezdés a.) pontban és a 74/A.§-ban megfogalmazott
feltételek, hiszen jelen esetben a végrehajthatóságot nemzetközi egyezmény írja
elő.
e) Az általános elévülési idő a közúti fuvarozás esetében is egy év, szándékosság
és súlyos gondatlanság esetén azonban a követelések három év alatt évülnek el.
2.1.2.2. A TIR egyezmény
Az áruknak
TIR-igazolvánnyal történő nemzetközi fuvarozását megkönnyíti az ún.
TIR-egyezmény, amelyet vámszavatossági egyezményként kötöttek meg 1959-ben. Ez
azt jelenti, hogy a TIR (Trafic
International Routier) -eljárás szerint fuvarozott áruk az átmenő (tranzit)
országokban mentesítést nyernek a vámok, illetékek, letétek fizetése alól. Az
egyezmény keretében az IRU szavatolja a vámfizetést, illetve a fuvaráru
vámolását, ha az bármilyen oknál fogva a tranzitországban maradna. A TIR
egyezményt hazánkban az 1978. évi 16.tvr.
hirdette ki.
A TIR-okmánnyal
rendelkező és szabályos vámzárral lezárt gépkocsikat általában nem nyitják fel
az átmenő határállomáson. A TIR-igazolvány nem az árut, hanem a járművet kíséri
és társul hozzá egy, a járműre szerelt TIR-tábla is. Az ún. TIR Carnet ugyanakkor a fuvarozott áru
vámszavatossági okmánya, amelyet a feladó tölt ki. Az okmány lapjai (másolati
példányai) az egyes tranzitországokban maradnak, tanúsítva az áru be- és
kilépését.
2.1.3. A nemzetközi légi fuvarozási szerződés
2.1.3.1. A nemzetközi légi fuvarozási szerződése
vonatkozó jogforrások
Már az 1919-ben
megkötött Párizsi Egyezmény számos olyan kérdést rendezett, amelyek a
légiközlekedési ágazat fejlődését szolgálták. Ugyanebben az évben hozták létre
a nemzetközi Légifuvarozási Szövetséget (International
Airtransport Association - IATA), amelynek helyébe 1945-ben lépett a
Havannában létrehozott hasonló nevű szervezet. Az IATA rendkívül nagy szerepet
játszik a légifuvarozási szerződések feltételeinek egységesítésében.
Az első
légifuvarozási egyezményt 1929-ben kötötték meg Varsóban (1936:XXVII.tc.), majd ezt 1955-ben Hágában (1964. évi 19.tvr.) módosították. A Varsói Egyezményhez további,
Magyarországon ki nem hirdetett, kiegészítő egyezmények és jegyzőkönyvek is
kapcsolódnak: a guadalajarai egyezmény (1961), amely a Varsói Egyezmény
hatályát terjeszti ki az olyan esetekre, amikor a tényleges fuvarozó a szerződő
fuvarozótól eltérő személy, az 1971. évi Guatemalai Jegyzőkönyv, valamint az
1975. évi Montreali Jegyzőkönyvek. E kiegészítések miatt az Egyezmény
gyakorlati alkalmazása meglehetősen nehézkes, tekintettel arra, hogy minden
esetben vizsgálni kell azt, hogy a fuvarozásokban érintett államok részesei-e
valamelyik jegyzőkönyvnek, azaz hogy ennek megfelelően a Varsói Egyezményt az
adott fuvarozási jogviszonyra milyen kiegészítésekkel kell alkalmazni.
A Varsói Egyezményt
1999-ben vették teljes revízió alá, a revíziós konferencia által elfogadott ún.
Montreali Egyezmény ratifikációs eljárása jelenleg is tart. A Montreali
Egyezmény, hatálybalépését követően, a Varsói Egyezmény helyébe lép.
2.1.3.2. A Varsói Egyeznény főbb szabályai
Összehasonlítva a
CIM illetve a CMR egyezményekkel a Varsói Egyezmény nincs olyan alaposan
kidolgozva.
a) A légi fuvarozás jellegénél fogva átmenetet képez a vasúti, a közúti, és a
tengeri fuvarozás között. A fuvarozót a küldemények továbbítására vonatkozó fuvarozási kötelezettség terheli. A légi
fuvarozási szerződés a felek
megállapodásával jön létre.
b) Az egyezmény 1955. évi módosítása
határozta meg az egyezmény területi
hatályát: az egyezmény alkalmazást nyer, ha az indulási és a rendeltetési
hely két részes állam területén van, valamint akkor is, ha csak az egyik hely
van részes állam területén, de egy másik részes állam területén közbenső
leszállást irányoztak elő.
c) A szerződés érvényességének nem
feltétele a légifuvarlevél (air waybill)
kiállítása, azonban annak igen nagy jelentősége van a fuvarozó felelőssége
szempontjából: ha ugyanis a fuvarozó a fuvarlevél kiállítását mellőzi, később
nem hivatkozhat azokra a mentesítő okokra, amelyeket az egyezmény a fuvarozók
javára megállapít.
d) Szerződésszegés esetén a kártérítés
mértéke a következő: A fuvarozótól bizonyított kárigény esetén követelhető összeg 250 aranyfrank kilogrammonként.
(Légi fuvarozás esetén az aranyfrankon olyan frankot kell érteni, amely 65,5 mg
súlyú, 900/1000 finomságú arany.)
Kárigény olyan áruk
esetében is támasztható, amelyeket a fuvarozó a repülőtéren fuvarozásra átvett,
de a fuvareszközbe még nem rakták be.
A fuvarozó akkor mentesül a felelősség alól, ha:
h) tanúsítja, hogy ő
maga, ügynöke, személyzete mindent megtett annak érdekében, hogy a kár ne
következzen be,
i)
a számára is lehetetlennek bizonyult a kár elhárítása,
j)
bizonyítja, hogy a kár a kárt szenvedő személy vétkes, gondatlan
magatartásának a következménye,
k) ha a fuvarozást
rendkívüli, a légi fuvarozói üzlettel együtt nem járó körülmények között
hajtották végre.
e) A légi fuvarozási szerződés megszegése
alapján támasztott igények érvényesítése a következő módon történik: károk
esetén a kárigényt óvás formájában kell
bejelenteni, amelynek hiányában kártérítési per nem indítható. A
légifuvarozóval szembeni pereket a fuvarozó székhelye (telephelye) szerinti
bíróságnál, vagy a rendeltetési hely bíróságánál kell megindítani. A légi
fuvarozóval szemben támasztott kárigények két éven belül évülnek el.
2.1.4. A tengeri árufuvarozási szerződés
Történelmileg a
tengeri fuvarozás tekinthető a legrégibb nemzetközi fuvarozási módnak, amely
sokáig szokásjogi úton fejlődött. A mai tengeri fuvarozási jog kialakulására
hatást gyakorolt a római jog, az olasz, a holland és - leginkább - az angol
tengerjog. Utóbbi - az angol tengeri hajózás múlt századbeli jelentős szerepe
folytán - domináns szerepet játszott az egyes országok napjainkban is
érvényesülő jogi szabályozásának kialakításában.
A tengeri
árufuvarozás alábbi fajtáit különböztethetjük meg:
- a vonalhajózást (liner service) és
- a bérelt hajózást (tramping, charter).
Ennek megfelelően
különböztetünk meg vonalhajózási és bérelt hajózási szerződéseket.
2.1.4.1. A vonalhajózás
A vonalhajózás fő
jellemzője a rendszeresség, ami darabáruk állandó, menetrendszerű fuvarozását jelenti, meghatározott kikötők
között, viszonylag rövid fuvarozási időtartammal.
a) A vonalhajózás legfontosabb okmányai:
- hajóraklevél vagy hajóselismervény
- kiszolgáltatási jegy
- dokkbizonylat
- hajóstiszti elismervény.
aa) Hajóraklevél (Bill of Lading,
connaissement, Konossement – nemzetközileg elfogadott rövidítéssel: B/L)
A hajóraklevél a tengeri árufuvarozás legfontosabb okmánya. Jogi természetére
vonatkozóan első ízben 1784-ben a Lickbarrow
v. Mason perben mondta ki egy angol bíróság, hogy
- egyrészt elismervény, amely igazolja
a rakomány átvételét,
l)
másrészt rögzíti a korábban
megkötött fuvarozási szerződés
feltételeit,
- harmadrészt, a tulajdonjogot igazoló okirat, amely feljogosítja a
címzettet az áru feletti rendelkezésre.
A hajóraklevél jogi természetét
tekintve tehát - a fuvarlevéllel ellentétben - nem csupán a fuvarozási jogviszonyt
szabályozza egészen az áru kiszolgáltatásáig, hanem rendelkezési jogot is
biztosít a küldemény felett, sőt megtestesíti az árura vonatkozó tulajdonjogot,
vagyis értékpapír.
A hajóraklevél kötelező
tartalmát nemzetközi egyezmény: az 1924. évi Brüsszeli Konferencián megalkotott
ún. Hágai Szabályok (más elnevezéssel: Brüsszeli Egyezmény) szabályozzák. Az
egyezmény a gyakorlatban általában úgy érvényesül, hogy az egyes országok a saját
tengerjogukban különös szabályokat állapítanak meg és mögöttes jogként, a belső
jogban nem szabályozott kérdésekben alkalmazzák a Hágai Szabályokat.
Magyarországon a Hágai Szabályokat az 1931.
évi VI. tc. hirdette ki. A Hágai Szabályokhoz képest az 1968. évi Visby
Szabályok állapítottak meg – a magyar jogba át nem emelt - módosításokat, ezért
napjainkban a módosított Brüsszeli Egyezményt Hágai-Visby Szabályokként (Hague-Visby Rules) is szokás emlegetni.
A Hágai Szabályok szerint a hajóraklevélen fel kell tüntetni:
- az áru azonosságának
megállapításához szükséges jeleket,
- a csomagok, illetve darabok
számát, mennyiségét, vagy súlyát,
- az áru minőségét, és látható
állapotát.
A hajóraklevelet
több eredeti példányban állítják ki.
Ezek mindegyik példánya értékpapír és külön-külön is megtestesítik az árut,
ezért a vevők biztonsága érdekében a bankok csak a teljes sorozat (full set) átadásakor fizetnek.
A
hajóraklevél, minthogy értékpapír, hátirattal (forgatással) átruházható, és jogosulttá az a személy
válik, aki a hátiratok összefüggő láncolatával tanúsítja jogosultságát.
ab) Kiszolgáltatási jegy (Delivery
order - D/O)
A kiszolgáltatási
jegyet elsősorban mezőgazdasági termékeknél alkalmazzák (gabona, magfélék,
kakaó, kávé, stb.), főként olyan esetekben, amikor az importőr nagy mennyiségű
árut vásárol tengerentúlról viszonteladás céljából, de a vásárláskor még nem
tudja, milyen tételekben (hány részre osztva), és kinek fogja azt továbbadni. A
delivery ordert a hajóstársaság (szállítmányozó) állítja ki a teljes sorozat
hajóraklevél bevonása után annyi példányban, ahány vevőnek az árut (több részre
osztva) eladták. A kiszolgálatási jegy is értékpapír,
megtestesíti az áru tulajdonjogát.
ac) Dokkbizonylat (Dock receipt)
Ez az okmány az első
elismervény, ami az árunak a rakpartra, vagy a hajóhoz való fuvarozását
igazolja. A dokkbizonylatot hajózási ügynökség állítja ki; csak az átvétel
tényét igazolja, tehát nem értékpapír, keletkezése csupán a feladási időt tanúsítja.
ad) Hajóstiszti elismervény: (Mate’s
receipt)
Az áruk elhajózásra
történő felvételét igazolja, szintén az ügynökségek állítják ki. A hajóraklevél
kiállításának alapjául szolgál, de nem értékpapír.
m) A tengeri fuvarozási
szerződés jogi természetét és a szerződés, valamint az okmányok viszonyát
tekintve az alábbiakat emeljük ki:
A jogirodalomban
általában vitatott, hogy a tengeri fuvarozási szerződés konszenzuális vagy reál ügylet-e. A tengeri fuvarjogban mérvadó
angol gyakorlat inkább a felé az álláspont felé hajlik, hogy a szerződés már a
felek megállapodásával létrejön, azaz az ügyletet konszenzuál ügyletnek tekinti.
Az angol bírói gyakorlat szerint (1951: The Ardennes ügy), a fuvarozási
szerződés rendelkezései, még ha azokat szóban kötötték is, elsőbbséget élveznek
a hajóraklevélre írott szöveghez képest.
A
hajóút előkészítésével és a rakodással kapcsolatban a Heskell v Continental Express Ltd ítélet
(1950) tartalmazott a későbbi gyakorlatra irányadó rendelkezéseket. Eszerint a
szállítmányozó ügynök feladata, hogy a hajóteret biztosítsa és a küldeményt a
hajó mellé fuvaroztassa; ő tölti ki a hajóraklevelet is. A hajó mellé (alongside the ship) helyezett árut a
darukörön belül (within the reach of the
tackles) az áruellenőr (super
intendent) veszi át. A vele együtt működő raktáros (tally clerk) megvizsgálja az áru állapotát, és kiadja a hajóstiszti
elismervényt, amelynek alapján a szállítmányozó átveheti a hajóraklevelet,
amelyet a kapitány ad ki. A kapitány a Brüsszeli Egyezmény értelmében
feltünteti a fuvarlevélen az áru beazonosítására alkalmas adatokat, és leírja
az áru állapotát. Ennek megfelelően a Peter
der Grosse ügy (1875) óta a hajólevélen szerepel a “szemrevételezés során
tapasztalt jó állapotban” kitétel (az ún. good
order condition), amelynek elmaradása azt jelzi, hogy az árunak valamilyen
hiányossága volt.
Az
áru rendeltetési helyen történő kiszolgáltatásával
szemben a bírói gyakorlat igen szigorú feltételeket támaszt. Az érkezési
kikötőben a küldemény átvételére jogosult személy csak hajólevél ellenében
kaphatja meg az árut. Az érkezési kikötőben az átvevő köteles ellenőrizni, hogy
az átvett áru megfelel-e a hajóraklevél leírásának. A kifogásokat (óvás) a
Brüsszeli Egyezmény szerint az átvételtől számított 3 napon belül kell írásban
közölni a parancsnokkal. Ennek az óvásnak, az ún. “seaprotestnek” az elmulasztása után a kár szállítmánykár jellegét
(azaz azt, hogy a kár a fuvarozás során keletkezett) nehéz bizonyítani.
A
tengeri fuvarozó a küldeményt fuvardíj
ellenében fuvarozza. A Kirchner v Venus
ügyben hozott ítélet (1859) óta a fuvardíjat nem kell megfizetni, ha az áru
elveszett, vagy ha a hajó az érkezési kikötőben az árut nem tudja kiadni, vagy
ha az áru elveszíti kereskedelmi jellegét. E szabályoknak mindamellett csak
eszmei értékük van, kogens nemzetközi és belső jogi szabályozás hiányában
ugyanis a fuvarozási szerződések rendszerint tartalmazzák “a rakomány
elvesztésétől független fuvarfizetési kötelezettség” záradékot, azaz a fuvarozó
a fuvardíjra az áru elvesztése esetén is igényt tarthat.
A
fuvardíjakat a vonalhajósok, azaz maguk a fuvarozók határozzák meg úgy, hogy
azokat egymás között ún. conference-ekben
egyeztetik. A fuvardíjat elsősorban a feladó (shipper) köteles megfizetni, ennek elmaradása esetén pedig, a
hajóraklevél-forgatmányok összefüggő láncolata alapján, a címzett.
c) A
fuvarozó kötelezettségeit a Brüsszeli Egyezmény kimerítően szabályozza.
Eszerint a hajós köteles megfelelő gondosság kifejtése mellett a hajót
fuvarozásra alkalmas állapotba helyezni, a hajót kellően felszerelni,
személyzettel és élelemmel ellátni, az áru elhelyezését szolgáló részeket
tiszta, jó állapotba helyezni. Emellett a hajósnak megfelelő módon és
gondossággal kell eljárnia a fuvarozás során a berakástól a kirakásig.
d) A fuvarozó (hajós) a fuvarozás során az
áruban bekövetkezett károkért
főszabályként csak korlátozottan felelős,
a kártérítés csomagonként vagy egységenként nem lehet több, mint 100 angol font
(a Visby Szabályok szerint 10.000 frank), hacsak a feladó nem értékbevallással
adta fel az árut. A fuvarozó mentesülhet
a felelősség alól (Brüsszeli Egyezmény IV. cikk 2. bekezdése). A különféle
mentesülési okok - még ha más megfogalmazásban is - tükrözik azt az általános
elvet, hogy a fuvarozó nem felelős a tőle független okokból keletkező károkért.
Két különleges kimentési ok ugyanakkor feltétlenül említést érdemel. Nem felel
ugyanis a hajós:
n) a hajóparancsnok, a
tengerész, a kalauz, vagy olyan személy ténye, gondatlansága vagy hibája
miatt keletkezett károkért, akit a
fuvarozó a hajózással, vagy a hajó vezetésével megbízott (navigációs hiba),
valamint
- a nem a fuvarozó “ténye vagy
hibája” által okozott tűzesetek esetén.
A hajóssal szembeni
igények a kiszolgáltatástól számított egy év alatt évülnek el: a határidő - ellenkező kikötés híján - jogvesztő
jellegű.
e) A kár különös fajtája az ún. közös hajókár (general average). Ez - a közönséges kárral szemben - a
hajóparancsnok által elkövetett vagy elrendelt cselekmény eredményeként áll
elő, amelyet a parancsnok a rakomány vagy fuvardíj mentése, megóvása érdekében
foganatosít (pl. a hajó zátonyra futása esetén bizonyos árudarabok tengerbe
dobálása a teher könnyítése érdekében). Ilyenkor a kárt arányosan meg kell
osztani a hajó és a rakomány között a fuvarozott áruk és a hajó értéke arányában.
A közös hajókárra vonatkozó részletes szabályokat nemzetközi szinten először a
Yorkban tartott kongresszus állapította meg. 1874-ben az ún. Yorki Szabályokat
átdolgozták és York-Antwerpeni Szabályok (York-Antwerp
Rules) néven váltak ismertté. Jelenleg ennek az 1994-ben átdolgozott
változata az érvényes.
A York-Antwerpeni
szabályokat egyetlen állam sem hirdette ki belső jogszabállyal, azokat azonban
mint szokványt, széles körben
alkalmazzák. A tengerhajózásban a legtöbb hajóbérleti szerződés ugyanis
tartalmaz olyan kikötést, hogy a közös károk rendezésénél a felek a
York-Antwerp Szabályokat veszik figyelembe.
f) A tengeri árufuvarozásra vonatkozóan
létezik egy újabb, az UNCITRAL által 1976-ban kidolgozott egyezmény is (ún. Hamburg Rules). 1991-ben a csatlakozók
száma elérte az egyezmény által megkívánt húsz országot (hazánk is
ratifikálta), így az 1992. november 1-jén formálisan hatályba is lépett.
Nagytömegű alkalmazására azonban mindezidáig még nem került sor, tekintettel
arra, hogy a legjelentősebb tengeri fuvarozó államok csatlakozása még várat
magára, ennek megfelelően ez utóbbiak továbbra is a Hágai Szabályokat
alkalmazzák. Ez az egyezmény a Brüsszeli Egyezménytől eltérő rendelkezéseket
tartalmaz pl. a fuvarozó felelősségének az időbeli kiterjesztésére, eltörölni
szándékozik továbbá a mentesülést a navigációs hiba esetére, és megemelné a
fuvarozó felelősségének a felső határát.
2.1.4.2. A bérelt (szabad) hajózási szerződés
A bérelt hajózás (charter party – nemzetközileg elfogadott
rövidítéssel: C/P) keretében a hajótulajdonos a hajója egészét vagy egy részét átengedi az áruk továbbítása
céljából. A hajók nem menetrendszerűen közlekednek, hanem az igényeknek
megfelelően.
A bérelt hajózás fajtái a következők:
o)
az útvonalbérlet (trip v. voyage charter party) esetében: a
hajótulajdonos a hajót úgy bocsátja a fuvaroztató rendelkezésére, hogy
fuvardíjfizetés ellenében vállalja az áruk két vagy több kikötő közötti
elfuvarozását.
- az időbérlet (time charter) esetében: a bérlő meghatározott időre és bérleti díj
ellenében veszi bérbe a hajót. A személyzet - bár a tulajdonos biztosítja - a
bérlő utasítását köteles követni. A költségek közül az üzemanyag, valamint a
kikötői és rakodási költségeket a bérlő viseli.
- a csupasz hajótest bérlés (bare-bost charter) keretében: a
tulajdonos a hajót személyzet nélkül úgy adja bérbe, hogy ahhoz semminemű
szolgáltatást nem nyújt a bérlőnek.
Látható, hogy a fentiek közül csak az útvonalbérlet minősül fuvarozási szerződésnek, a másik két esetben
viszont az áruk továbbítása bérelt eszközzel, az eladó által történik. Az
útvonalbérletre vonatkozóan az ún. blanketta szerződések (általános szerződési
feltételek) a jellemzőek. E fuvarozási módra különféle nemzetközi szervezetek
különféle szerződéses formulákat dolgoztak ki (charter party, röviden C/P). A
Balti és Nemzetközi Hajózási Konferencia (The
Baltic and International Maritime Conference - BIMCO) által kidolgozott
szabvány szerződést egy 1976-os módosítással 1922 óta használatos a gyakorlatban
(Uniform General Charter Party). A
különböző formulák (általános szerződési feltételek) csak a szerződés
megkötését segítő mintaként szolgálnak, és a felek által megváltoztathatók. A
gyakorlatban a hajóbérleti szerződés megkötése úgy történik, hogy a felek a
blanketta szerződésből törlik a nem kívánatos részeket és azt kiegészítik új,
közösen kialakított feltételekkel.
A hajóraklevél az útvonalbérlet esetén is használatos, de
itt általában csak annak igazolására
szolgál, hogy a fuvarozó az árut fuvarozásra átvette.
A fuvarozó felelőssége
útvonalbérlet esetén is vétkességen alapul, de a gyakorlatban a C/P-k számos
felelősség alól mentesítő okot tartalmaznak.
2.1.5.
A nemzetközi folyami hajófuvarozás
a) Az
előzőekben látható volt, hogy a tengeri hajófuvarozást – földrajzi
szempontoktól függetlenül - egységesen szabályozzák. Ezzel szemben a nemzetközi
hajózásra alkalmas folyamokon történő fuvarozás feltételeinek meghatározására folyamonként külön-külön tettek
kísérletet. A nemzetközi jelentőségű európai
víziutakról 1997-ben írtak alá európai egyezményt, amelyet Magyarországon a 151/2000. (IX. 1.) Korm. rendelet hirdetett ki. Az egyezmény függelékei
tartalmazzák a nemzetközi jelentőségű belföldi víziutakat és kikötőket,
valamint a víziutak műszaki és üzemeltetési jellemzőit.
Magyarország
szempontjából a dunai hajózásnak van a legnagyobb jelentősége. A Dunán, mint
viziúton való hajózás szabadságának elvét először az 1815. évi Bécsi
Kongresszus mondta ki. Ezt követően, 1856-ban a partmenti országok, továbbá
egyes nagyhatalmak (Anglia, Franciaország) részvételével nemzetközi egyezményt
kötöttek, ezt követte az ún. Párizsi Duna Egyezmény aláírása 1921-ben.
b) A Dunára
vonatkozó jelenleg hatályos egyezmény az 1948-ban elfogadott Belgrádi Egyezmény, amelyet Magyarországon
az 1949:XIII. tc hirdetett ki. Az
egyezmény földrajzi-területi hatálya az Ulmtól a Fekete-tengerig terjedő
szakaszra vonatkozik.
1955-ben a Duna-menti
országok, Magyarország, Csehszlovákia, Románia, Bulgária és a Szovjetunió
hajózási vállalatai újabb egyezményt kötöttek egymással (Pozsonyi Egyezmény). A - Dunai
Árufuvarozási Feltételeket (DÁF) tartalmazó - Pozsonyi Egyezményhez
csatlakozott a két jugoszláv hajózási vállalat, majd a Bayerischer Lloyd és az osztrák
DDSG is. Ez az egyezmény, az SzMGSz-hez hasonlóan közösen kidolgozott általános szerződési feltételekként
rendelkezett a fuvarozás általános kérdéseiről, az egységes díjszabásról,
valamint a vontatásról és a hajókárokról.
A dunai folyami
árufuvarozás során kiállított okmány
a folyami fuvarlevél: ez nem értékpapír, minthogy csupán a fuvarozási szerződés létrejöttét bizonyítja.
Duna-tengeri kombinált forgalomban azonban mód van hajóraklevél kiállítására
is.
2.1.6.
A kombinált fuvarozás
1980-ban Genfben írták alá az ENSZ keretében kidolgozott Nemzetközi Multimodális Árufuvarozási Egyezményt, amely azonban
kellő számú ratifikáció híján még nem lépett hatályba. Az egyezmény arra
hivatott, hogy a többféle fuvarozási módot alkalmazó ún. kombinált fuvarozási fuvarozási szerződésekre vonatkozóan nyújtson
megfelelő szabályozást.
Az egyezmény lehetővé teszi mind forgatható, mind pedig
nem forgatható fuvarlevél (az egyezmény szóhasználatával élve: multimodal transport document)
kibocsátását a feladó választásától függően. Ennek az a gyakorlati jelentősége,
hogy a fuvarozás körülményeitől függően kiállítható mind az árut megtestesítő
(forgatható), mind pedig csupán az egyszerű (nem forgatható) fuvarokmány
szerepét betöltő fuvarlevél.
A fuvarozó felelősségének
alakulása a vasúti, illetve a közúti fuvarozásnál tárgyaltak szerint alakul. A felelősség alapján fizetendő kártérítés
felső határának a megállapításánál itt is az SDR-en alapuló elszámolási
egységet veszik alapul. Elveszés vagy sérülés esetén a fuvarozó által fizetendő
kártérítés csomagonként 920, illetve, ha ez magasabb összeget eredményezne,
bruttó kilogrammonként 2,75 elszámolási egységben maximalizált. Abban az
esetben, ha a kár egy meghatározott fuvarozási mód alkalmazása során
keletkezett, az adott fuvarozási módra irányadó nemzetközi egyezmény
rendelkezéseit kell alkalmazni. A fuvarozó mentesül a kártérítési felelősség
alól, ha bizonyítja, hogy „minden ésszerű intézkedést megtett a kár vagy
következményei elkerülése érdekében”. Az egyezmény szerint a fuvarozóval
szembeni igények általános elévülése ideje 2 év.
A Nemzetközi Kereskedelmi Kamara 1975-ben szokvány
formájában kiadta a kombinált fuvarozási dokumentumra vonatkozó brosúráját (298-as brosúra).
2.1.7.
A konténerfuvarozás
a) A konténeres árufuvarozás -
a rakodás egyszerusítése és gyorsítása, továbbá a fuvareszközök jobb
kihasználása érdekében megindult technológiai korszerusítésnek köszönhetoen - a
második világháború után indult fejlodésnek. A konténer többször is felhasználható, méretét, alakját tekintve
szabványosított szállítótartály. A konténereknek különösen a kombinált fuvarozás keretében van nagy jelentőségük. A konténert
legtöbbször a fuvarozók, illetve a konténer-lízing cégek biztosítják. A
konténer nem önálló fuvarozási, csak sajátos
csomagolási mód. A konténerek szállítása során mindig valamilyen korábban
ismertetett fuvarozási fajtához tartozó fuvareszközt kell igénybe venni.
b) A
konténerfuvarozás, mint csomagolási mód, a fuvarozásnak is sajátos vonást
kölcsönöz. Ha ugyanis a konténert teljes mértékben megtölti a feladó által fuvarozásra bocsátott áru, maga a teljes
megtöltött konténer (full container load
- széles körben elfogadott rövidítéssel: FCL) képezi az árut, és nem az abban szállított darabok vagy
csomagok. Ez azt is jelenti, hogy amennyiben a konténer zárja, plombája a
fuvarozás során érintetlen marad, az a vélelem,
hogy az áru mennyiségi hiánya nem keletkezhetett a fuvarozás alatt.
Ha viszont a feladott áru nem tölti meg a konténert (less
than a full container – LCL), akkor azt a konténer-rakodó állomásokon gyűjtőkonténerbe
teszik, és majd csak a célállomás konténer-rakodó állomásán választják el a
többi árutól. Ilyenkor természetesen a fuvarozó mennyiségi hiányokért való
felelőssége az adott fuvarozási módra vonatkozó szabályok szerint alakul: nincs
tehát jelentősége annak, hogy az árut konténerbe csomagolva szállították.
2.2. A nemzetközi szállítmányozási szerződés
A
szállítmányozási szerződés, amelyet korábban „fuvarbizomány” elnevezéssel
illettek - a szerződéstípus szempontjából - a megbízási szerződések csoportjába
tartozó bizományi szerződés. A szerződés tárgya a “valamely küldemény
továbbításához szükséges fuvarozási és egyéb szerződések” megkötése a
szállítmányozó által a saját nevében, de a megbízó javára, valamint „a
küldemény továbbításával kapcsolatos egyéb teendők” elvégzése (Ptk. 514.§ (1) bekezdés).
A
magyar jogban a szállítmányozásra vonatkozó szabályokat a Ptk. XLIII. fejezete
tartalmazza. A kollíziós szabályozást tartalmazó 1979. évi 13. tvr. 25.§ i. pontja
alapján a felek jogválasztásának hiányában a szállítmányozási szerződésre a
szállítmányozó székhelyén vagy telephelyén irányadó jogot kell alkalmazni.
A nemzetközi szállítmányozást eddig még nem szabályozták
nemzetközi egyezményben, így nem is beszélhetünk a fuvarjoghoz hasonló
nemzetközi szállítmányozási jogról. A nemzetközi szállítmányozási szerződések
megkötéséhez szokványok nyújtanak
segítséget.
A nemzetközi szállítmányozás keretében a szállítmányozó
különböző okmányokat állít ki. A leggyakoribb okmány a szállítmányozói átvételi elismervény (spediteur recepisse), amely a megbízás tényét és az áru átvételét
igazolja. Ennek az okmánynak a nemzetközi forgalomban használt egységes formája
a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara által szokványként kidolgozott, ún. FCR okmány
(Forwarding agent’s certificate of
receipt). Az FCR kiállításával a szállítmányozó azt vállalja, hogy a
küldeményt az okmányon szereplő személy részére továbbítja (kiszolgáltatja).
A másik ugyancsak szokványként alkalmazott egységes okmány
az ún. FCT (Forwarding agent’s
certificate of transport). Ez az okmány hasonlóképpen funkcionál, mint a
hajóraklevél, mert nem csupán azt igazolja, hogy az árut a szállítmányozó
fuvarozásra átvette, hanem annak kiállítója azt is vállalja, hogy az árut az
azon, illetve forgatmányon feltüntetett személynek kiszolgáltatja.
A szállítmányozók a szokványok alapján felelősséggel tartoznak az általuk
kötendő fuvarozási és egyéb szerződések szakszerű
megkötéséért, ami magába foglalja a megfelelő
partnerek kiválasztásáért való felelősséget is. A szállítmányozót fuvarozói
felelősség terheli továbbá a küldeményben bekövetkezett károkért, ha a kár olyankor keletkezett, amikor a küldemény az ő
birtokában volt.
A szállítmányozóval szembeni
igények a jelentősebb nyugat-európai jogokban hat hónaptól három évig terjedő
időtartam alatt évülnek el.
2.3. A raktározási szerződés
a) A
nemzetközi kereskedelemben gyakran szükségessé válik a különféle áruk tárolása.
A raktáraknak két fajtája alakult ki: a magán-, és a nyilvános raktárak. A
magánraktárakat általában különböző vállalatok a saját áruik raktározására
tartják fenn, a nyilvános raktárak viszont üzletszerűen foglalkoznak mások
áruinak raktározásával.
A magán-, és a nyilvános raktárak sajátos esetei a
vámszabad- (konszignációs) raktárak; ezek a vámhatóság felügyelete alatt
működnek, ahol a vámhatóság meghatározott ideig vámmentes tárolási lehetőséget
biztosít. A konszignációs raktárak területe vámszabadterületnek minősül, és behozatali
vám csak akkor fizetendő az ott tárolt áruk után, ha azokat a
vámszabadterületekről belföldre szállítják. A konszignációs raktárak elsősorban
a közvetítő kereskedelemben, valamint a gépek és berendezések
alkatrészellátásában játszanak szerepet, gyakran veszik igénybe azokat továbbá
a fuvarozás során közbenső raktározás céljára is (például ha az csak a
fuvarozás alatt tisztázódik, hogy az árut annak tulajdonosa hogyan és kinek
adja el).
b) A nyilvános raktárak a beraktározott
árukról általában egyszerű elismervényt
(letéti jegyet) állítanak ki, amely az áru raktár általi átvételét, és e
vonatkozásban a letéti szerződés létrejöttét bizonyítja. Ebben a vonatkozásban
a nyilvános raktárak sajátságos típusát képviselik, és így kivételt képeznek az
ún. közraktárak (öffentliche Lagerhäuser,
magasins généraux), amelyek külön jogszabályi felhatalmazás alapján
közraktári jegy kiállítására is jogosultak.
Közraktári szerződés alapján a raktározó vállalat az általa
átvett és nála raktározott áruknak a díjfizetés ellenében való megőrzésére
vállal kötelezettséget, továbbá e tevékenysége kapcsán a közraktár közraktári
jegyet bocsát ki és kölcsön nyújtásával is foglalkozik, amelyre fedezetet a
nála elhelyezett áru biztosít. A közraktári szerződés az áru beraktározásával
jön létre, ekkor kerül sor a közraktári jegy kibocsátására is.
A
közraktári szerződés rendszertanilag a letét különös nemei közé tartozik, a rá
vonatkozó anyagi jogi szabályokat a magyar jogban mégsem a Ptk., hanem a
közraktározásról szóló 1996:XLVIII. tv. tartalmazza.
A
kollíziós jogi szabályt a nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. tvr. 25.§
e. pontja állapítja meg: eszerint a felek jogválasztása hiányában a közraktári
szerződésekre a letéteményes (közraktár) jogát kell alkalmazni.
A
közraktári jegy olyan értékpapír, amely megtestesíti a beraktározott áru
feletti tulajdonjogot, azaz annak fejében a közraktár az árut köteles kiadni.
A közraktári jegy alkalmazása nagyon gyakori a nemzetközi
kereskedelemben: egyrészt lehetővé teszi az áru továbbadását annak mozgatása
nélkül is, másrészt az áru tulajdonosa a közraktártól hitelhez is juthat,
aminek biztosítékául az áru feletti zálogjog szolgál. Ilyenkor a zálogjegyet az
adós a hitelezőre ruházza át. Ha az adós a hitelt nem fizeti vissza, a hitelező
a zálogjegy birtokában követelheti a zálogtárgy nyilvános árverésen történő
értékesítését annak érdekében, hogy követelése a befolyt vételárból kielégítést
nyerhessen.
2.4. A külkereskedelmi ügyletekkel kapcsolatos
biztosítási szerződések
Magyarországon
a biztosítást a Ptk. XLV. fejezete szabályozza. Az 536.§ (1) bekezdésében
megfogalmazott definíció alapján a biztosítási szerződésben “a biztosító meghatározott jövőbeni esemény
(biztosítási esemény) bekövetkeztétől függően bizonyos összegnek megfizetésére
vagy más szolgáltatás teljesítésére, a biztosított, illetőleg a másik szerződő
fél pedig díj fizetésére kötelezi magát”. A biztosítási szerződés
résztvevői a biztosító, a biztosítást
kötő szerződő fél, a biztosított, és a kedvezményezett. A Ptk.
567.§ (1) bekezdése kimondja, hogy a törvény rendelkezéseitől a biztosító
biztosítási szabályzata, vagy a felek szerződése a biztosított, és a
kedvezményezett hátrányára nem térhet el. Ez alól a szabály alól éppen a
fuvarozási (szállítmányozási) biztosítás képez - itt tárgyalandó - kivételt.
A
nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. tvr. 25.§ h. pontja értelmében a
biztosítási szerződésre jogválasztás hiányában a biztosító székhelye
(telephelye) szerinti jog az irányadó.
A külkereskedelemben részt vevőknek e tevékenységükkel
kapcsolatban számos kockázattal kell
szembenézniük. E kockázatok elhárításának vagy csökkentésének eszköze a
biztosítás.
A nemzetközi gazdasági kapcsolatok jogában két különleges
tárgyú vagyonbiztosításnak, a szállítmánybiztosításnak, és a hitelbiztosításnak
van jelentősége. Ezek mindamellett rend szerint nem minősülnek külkereskedelmi
szerződésnek, hiszen a biztosító és a biztosítást kötő szerződő fél jellemzően
azonos állambeli honossággal bír.
2.4.1.
A nemzetközi szállítmánybiztosítási szerződés
A
szállítmánybiztosítási szerződés keretében a biztosító azt vállalja, hogy a
biztosítottnak megtéríti a biztosított tárgyban keletkezett olyan károkat,
amelyek a szállítás rendes menete során következhetnek be.
A szerződés feltételeinek a kialakításával kapcsolatban
feltétlenül utalni kell arra, hogy a Ptk. 567.§ (2) bekezdése lehetővé teszi
fuvarozási (és így a Ptk. 521.§ (3) bekezdése folytán úgyszintén a
szállítmányozási) biztosítási szerződésre a Ptk. vagyonbiztosításra vonatkozó
rendelkezéseitől eltérő szabályozás kialakítását. A szállítmánybiztosítási
szerződések körében tehát elvben a lehető legteljesebb szerződési szabadság
érvényesül. A biztosítási feltételek kialakítása során a felek általában figyelembe
veszik a csaknem egy évszázados múltra visszatekintő nemzetközi szerződéskötési gyakorlatot.
A szállítmánybiztosítási szerződéseket szinte az egész
világon az 1906. évi angol Tengeri Biztosítási Törvény (Marine Insurance Act) rendelkezésein alapuló feltételrendszer
alapján kötik, oly módon, hogy e törvény rendelkezéseit „emelik be” a
szerződésekbe.
A biztosító kockázatvállalása szempontjából a
gyakorlatban háromféle biztosítási
alaptípus létezik:
- az ún. A
típusú biztosítás (a régebbi szóhasználat szerint “All Risks”), ez minden
olyan fuvarozás során bekövetkező kockázatra kiterjed, amely a biztosított
szállítmányt a biztosítás tartalma alatt terheli, nem nyújt azonban fedezetet a szállítmánybiztosításból eleve kizárt
kockázatokra;
- az ún. B
típusú biztosítás (a régebbi szóhasználat szerint W.A. vagy W.P.A. - With Particular Average), ennek
keretében a biztosító azokat a károkat téríti meg, amelyek a “vis maior” vagy “baleseti” jellegű kockázatokból erednek; és
- az ún. C
típusú biztosítás (a régebbi szóhasználat szerint F.P.A. - Free from Particular Average), amely a
legszűkebb kockázati kört fedi le, hiszen kizárólag
a szállítmány vagy annak egyes csomagolási egységeiben bekövetkezett teljes
kárának a megtérítésére terjed ki.
Az itt felsorolt alaptípusokhoz kapcsolódóan a
gyakorlatban igen elterjedt bizonyos politikai kockázatok külön záradékkal történő biztosítása. Ilyen jellemzően előforduló
záradék például
- az ún. háborús záradék (Institute War Clause), amely a háborús események
folytán keletkező károkra nyújt fedezetet, és
- az ún. sztrájk záradék (Institute Strike Clause), amely a
sztrájkok, polgári zavargások, terroristák stb. által okozott károkra
vonatkozik.
2.4.2.
Az exporthitel-biztosítási szerződés
Az exporthitel-biztosítái
szerződés alapján a biztosító a külkereskedelmi tevékenységet folytató
vállalatok exportból származó, meg nem fizetett követeléseinek a biztosítását
vállalja, beleértve a külföldi megrendelés alapján történő gyártás
ráfordításainak megtérítését is.
Az exporthitel-biztosítási szerződés a gyakorlatban három típusú kockázatra, gazdasági,
politikai és árfolyam kockázatra nyújthat fedezetet attól függően, hogy a felek
mely kockázatokra kiterjedően kötnek egymással szerződést.
a) A gazdasági
kockázatok egészen leegyszerűsítve az adós fizetésképtelenségével
kapcsolatosak. Ilyen esetben biztosítási esemény lehet ha az adós ellen csőd-
vagy felszámolási eljárás indul.
b)
A politikai kockázatok az adós
országában bekövetkező bizonyos államhatalmi intézkedések által okozott károkat
foglalják magukban. A biztosító ilyenkor államosítás, átutalási tilalom,
háború, beviteli vagy kiviteli engedély visszavonása stb. esetében fizet.
c) Az árfolyamkockázatok
a követelés pénznemében bekövetkezett leértékelés, értékcsökkenés révén
bekövetkezett károkra vonatkoznak.
* * *
Bánrévy Gábor: A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga
(Budapest, 1998)
Vattay György: Nemzetközi árufuvarozás – Vattay (szerk.):
A külkereskedelem jogi kézikönyve I. kiadás (ELTE JTI, 1991)
Zafir János: Nemzetközi árufuvarozási jog – Bánrévy
(szerk.): A külkereskedelem jogi kézikönyve II. kiadás (ELTE JTI, 1994)
Knap Zsuzsa: A külkereskedelmi szerződésekkel összefüggő
biztosítási kérdések – Bánrévy (szerk.): A külkereskedelem jogi kézikönyve II.
kiadás (ELTE JTI, 1994)
Hegyi – Törzsök – Gulyás – Metz – Sípos: A
külkereskedelem technikája és szervezése (Budapest, 1989)
Schmitthoff, Clive M.: Schmitthoff’s Export Trade
(London, Stevens & Sons, 1990)
Jacquet, Jean-Michel - Delebecque, Philippe: Droit du
commerce international (Paris, Dalloz, 1997)