BBZK
Mesterképzés (MSc / MBA)

Művésztanár

Bartók Béla Zeneművészeti Kar által meghirdetett mesterszak.

A képzés megnevezése
Művésztanár
Képzési terület
Zeneművésztanár
Képzés időtartama
2 félév
A szakképzettség oklevélben történő megjelölése
Művésztanár (zenetanár)

Áttekintés

A képzés célja

A képzés célja közép és felsőfokú zeneművészeti képzésben az intézményi nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére, a szakiskolai tanulmányok évfolyamain az adott hangszer vagy az elméleti tárgy művészeti szakmai tantárgyainak megfelelően a képesítésben szereplő  szaktárgyak oktatására, az intézmények pedagógiai feladatainak ellátására, a pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatok végzésére képes tanárok képzése, továbbá a tanulmányaik doktori képzésben való folytatására történő felkészítése.

Szakirányok
  • énekművész-tanár
  • gitárművész-tanár
  • gordonkaművész-tanár
  • hegedűművész-tanár
  • klarinétművész-tanár
  • fuvolaművész-tanár
  • zongoraművész-tanár

A képzésben elsajátítandó kompetenciák

Tudás, készségek, képességek
  • Alkalmas az érzelmi intelligencia zenével történő fejlesztésére; türelemre és önuralomra nevelésre; az előadó-művészethez és a tanításhoz való kreatív hozzáállásra. Képes a stressz kezelésre, a nyilvános szereplésre, kognitív és érzelmi erőfeszítésre, a kritikára való pozitív reagálás képességének fejlesztésére. Felkészült a testi tudatosság fejlesztésére; az egészség- és környezettudatosságra nevelésre. Elsajátította a művészeti nevelésben betöltött szerepének elfogadásához szükséges érveléstechnikákat.
  • Ismeri zenepedagógiai képességfejlesztés tanulási-tanítási folyamatát, képes annak megtervezésére, megszervezésére, irányítása, értékelése terén a gyakorlás pszichológiai megalapozásának és a zenei munkaképesség-gondozás módszereit; a test és a zenei kifejezés kapcsolatát. Ismeri és használja a zenepedagógiai forrásokat, a zenei előadóművészet-történet pedagógiai ismereteit; a zenei hivatásra történő intellektuális felkészítés komplex feladatait és eszközeit; a zenei nevelés irányzatait, külön tekintettel a Kodály- pedagógiára.
  • Ismeri az egyéni tanóra (egy diák – egy tanár) pedagógiai feladatait, módszereit és alkalmas a tanítás-tanulás folyamatában a környezet tükrében – így oktatási környezet, adaptivitás, tehetséggondozás, mentorálás, mentálhigiénés ismeretek alkalmazása, személyiségfejlesztés – azokat megválasztani, alkalmazni.
  • Ismeri a gyermek- és ifjúságvédelem zenepedagógiai vonatkozásait, a speciális igényű fiatalok nevelésének, fejlesztésének zenei vonatkozásait, a felnőttnevelés zenepedagógiáját, alternatív pedagógiai módszereket.
  • Felkészült a tanár és tanítványa speciális szakmai, nevelési kapcsolatából következő tanári feladatokra a hangszeres oktatásban, továbbá ismeri ennek a kapcsolatnak a következményeit a tanulói csoportok kialakulására, dinamikájára és azok formálására.
  • Képes a tanulástámogatás sajátos, a zenetanulás szabadon választott (nem kötelezően tanulandó) tevékenységéhez igazodó módszereit eredményesen (motiválás, aktivizálás, ellenőrzés, értékelés és mérés lehetőségei, alternatívái; a figyelem, koncentráció fejlesztése) használni.
  • Ismeri a szülőkkel való kommunikáció mentori szerepét és folyamatát a zenetanítás során.
  • Rendelkezik az általános zenepszichológia tárgykörét felölelő tudással a zenei generatív képesség természete, a zenei képesség fejlődéslélektana, a kiemelkedő teljesítmények, a zenei memória, a zenei képzelet, zenei kreativitás, a zeneszerzés, illetve az improvizáció kognitív pszichológiája, valamint a gyakorlás, a kotta nélküli játék és a lapról játék kognitív háttere, a zenetanulás transzferhatásai, a zeneterápia alapjai, a zenepszichológia története, a zeneészlelés, illetve a zenei tevékenységek neuropszichológiája, motoros irányítása, a pszichoakusztika terén.
  • Rendelkezik az előadó-művészet pszichológiájának tárgykörét felölelő ismeretekkel a zenei kifejezőerő kognitív modelljei, a finomidőzítések és a zenei forma kapcsolata, az érzelemkifejezés módjai, valamint a gyakorlás lélektana terén. Ismeri az amatőr és a professzionális előadóművészek közötti különbségeket, a mozgás szerepét, a zenei kifejezés lehetőségeit a zenehallgató nézőpontjából, a társaslélektani folyamatokat a színpadon, szólistaként, kamaracsoportban, zenekarban, kórusban.
  • Rendelkezik a zeneszociológia tárgykörét felölelő ismeretekkel, így a zenehallgatás-választás motivációjának és hatásának ismereteivel. A zene szerepének megítélési képességével az előadó-művészetben a film, színház, tánc területén. Ismeretekkel rendelkezik zenei identitásról, a zene közösségre, az iskolai környezetre gyakorolt hatásáról, a csoportdinamikai körülményekről, a zene és fogyasztói viselkedéséről.
  • Felkészült és gyakorlattal rendelkezik a koncertpedagógia, a zenei ismeretterjesztés területén, a tanórán kívüli hallgatói csoportok szervezésében, irányításában, a minőségi zenélés élethosszig tartó életszervező erővé alakításában alapvetően a család közösségére építve. Ismeri a médiapedagógia zenepedagógiai vonatkozásait.

A képzés részletei

Az Oktatási Hivatal nyilvántartásában szereplő adatok
  • A képzés helye: Miskolc
  • A képzés nyelve: magyar
  • A képzés munkarendje: nappali/esti
  • Szakirány(ok):
    énekművész-tanár
    gitárművész-tanár
    gordonkaművész-tanár
    hegedűművész-tanár
    klarinétművész-tanár
    fuvolaművész-tanár
    zongoraművész-tanár
  • Specializáció(k):
  • Műveltségterület(ek):
  • A meghirdetés kezdő tanéve: 2022/2023. tanév I. félév
  • A meghirdetés utolsó tanéve:
  • Képzési együttműködések:
  • A képzés folytatásához szükséges határozat(ok) adatai:
    ME 172/2021. számú szenátusi határozat (2021.10.21.)
    OMI/252-6/2022.KE. számú OH határozat (2022.04.06.)
Dr. Soós Gábor
főiskolai docens

Szakkal kapcsolatos kérdések, szakfelelős

Zenepalota
310. iroda

Törzsanyag

A törzsanyag részletei

A törzsanyag az alábbi ismeretköröket érinti:

  • A tanári felkészítés elméleti és gyakorlati ismeretkörei
  • Összefüggő egyéni tanítási gyakorlat
Szakmai gyakorlat

A művésztanári képzéshez nem tartozik szakmai gyakorlat. Korábbi művész alap és mesterképzés folyamán teljesítik hallgatóink a kötelező szakmai gyakorlatot.

Idegennyelvi követelmények

A művésztanári szakokon bemeneti nyelvi követelmény nincs előírva.

Az egyetem külön térítési díj nélkül kötelező szaknyelvi tantárgyak útján biztosítja a szakképzettség gyakorlásához szükséges szaknyelv fejlesztési lehetőségét és szinten tartását.

Kimeneteli követelményként nyelvi követelmény nincs előírva.

A szakképzettség megszerzéséhez szükséges:

60 kredit

Dr. Papp Sándor

dékán, Bartók Béla Zeneművészeti Kar

dekan_bbzk

Intézetünk évtizedek óta meghatározó szerepet tölt be városunk, és a régió zenei életében, útjára bocsájtva a tanári munkát választókat, a zenekari és szólista előadóművészeket. Volt hallgatóinkkal nap, mint nap találkozhatunk a város szimfonikus és színházi zenekarában, kórusában, az alap- és középfokú művészetoktatás iskoláiban, emellett hazánk és a világ számos pontján élnek és alkotnak egykori tanítványaink.

Dr. Papp Sándor

bbzk_01
bbzk_02
bbzk_03
bbzk_04
bbzk_05
bbzk_06
bbzk_07
bbzk_08

Jövőkép

Növendékeink, hallgatóink elősorban Észak-Magyarország zeneiskoláiban, alap és középfokú pedagógiai intézményeiben, zenekaraiban helyezkednek el, a kereslet az itt képzett szakemberek iránt jelentős, amit jól mutat az a tény is, hogy hallgatóink nagy része már tanulmányi ideje alatt is foglalkoztatott különböző iskolákban, zenekarokban. Új tendencia, hogy egyre többen helyezkednek el más, a zenével összefüggő területeken, például kulturális menedzserként, zenei szakkönyvtárakban stb. Hallgatónk egy része művésztanári diplomája megszerzése után doktori képzésen tanul tovább Magyarországon és külföldi intézményekben.

A képzettséggel legjellemzőbben betölthető FEOR szerinti munkakörök
  • 1335 Kulturális tevékenységet folytató egység vezetője
  • 2421 Középiskolai tanár
  • 2493 Zenetanár (iskolarendszeren kívül)
  • 2494 Egyéb művészetek tanára (iskolarendszeren kívül)
  • 2714 Kulturális szervező
  • 2724 Zeneszerző, zenész, énekes
  • 3719 Egyéb művészeti és kulturális foglalkozású

A szakot meghirdető kar

Bartók Béla Zeneművészeti Kar

Miskolc belvárosában lévő impozáns Zenepalota ad otthont iskolánknak, amely épület közel 100 éve áll a zenei képzés szolgálatában.

Az épület helyén a Szinva patak vizével működtetett Bükk-malom dolgozott a XIX. század első harmadáig, majd 1927-ben épült fel a Zenepalota, mely a második világháború után Egressy Béni Állami Zeneiskola néven működött. Később átszervezték, bővítették az oktatást, és az intézmény a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zene- és Énektanárképző miskolci tagozata néven működött tovább budapesti központtal. 1997. július 1-én integrálták a Miskolci Egyetemhez, az új neve Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézete lett. 2021. augusztus 1-től Intézetünk a Miskolci Egyetem nyolcadik karaként folytatja működését.

Az Egyetem Zeneművészeti Karán jelenleg vonós-, zongora-, fúvós-, zeneelméleti intézetekben zajlik művészeti, pedagógiai képzés, nemzetközileg is elismert, elhivatott, a legmagasabb zenei minősítéssel, tudományos fokozattal rendelkező művésztanárok irányításával.

Intézetünk évtizedek óta meghatározó szerepet tölt be városunk, és a régió zenei életében, útjára bocsájtva a tanári munkát választókat, a zenekari és szólista előadóművészeket. Volt hallgatóinkkal nap, mint nap találkozhatunk a város szimfonikus és színházi zenekarában, kórusában, az alap- és középfokú művészetoktatás iskoláiban, emellett hazánk és a világ számos pontján élnek és alkotnak egykori tanítványaink.

Képzési hírek

Összes hír
Összes hír