A Barcsay 125 jubileumi emlékév egyik szenzációja az a monumentális szénrajz, amelyre hat évtizednyi lappangás után bukkantak rá. Az Asszonyok című, hatalmas, 21 négyzetméteres mű 1964-ben készült, és a miskolci Nehézipari Műszaki Egyetem Barcsay-mozaikjának egy az egyes arányú kartonja.
Barcsay Jenő 3×7,4 méteres, két tekercsből álló alkotása alapján készítette el Csákvári Nagy Lajos tört márvány darabokból a miskolci mozaikot. A szénrajz hat évtizednyi lappangás után, 2024 szeptemberében került elő a mozaikrakó Csákvári hagyatékából – számolt be a felfedezésről sajtóinformációk alapján az Octogon.
A rajz Barcsay életművének egyik kiemelkedő alkotására vezethető vissza, egy 1949-ben készült, szintén Asszonyok címet viselő rajzra. Az alkotás abban a periódusban készült, amikor Barcsay már a Képzőművészeti Egyetemen anatómiát oktatott, de eközben a szabadság kapui bezáródtak, és a Rákosi-korszakkal elkezdődtek Magyarországon a diktatúra évei.
Az 1950-es évek folyamán az első Asszonyok-rajz a figyelem középpontjába került, és hamar megmutatkozott az igény, hogy mozaikban valósítsák meg. A mozaik végül 1964-ben készült el, majd 1969-ben avatták fel a miskolci egyetemen. Ez volt Barcsay első murális alkotása, amelyet a későbbiekben még számos mozaik kivitelezése követett.
A miskolci mozaik elkészülte után Csákvári Nagy Lajos a rajz középső, négyes figuracsoportját is megalkotta. A „hordozható mozaik” 1964-ben megjárta a Velencei biennálét, majd 1966-ban kiállították az Ernst Múzeumban és még számos más helyen, míg végül Szentendrén, először a Városházán, majd pedig a Dumtsa Jenő utcai Barcsay Gyűjteményben kapott helyet. (via octogon.hu)